DVD Afspiller
Fra : Mr. D

Dato : 05-08-06 00:06

Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men ...

.... jeg vil gerne have en billig dvd player, og har set en:

Kodefri:
.... betyder vel, at jeg kan begynde at købe billige amerikanske film?

DivX
.... Hvordan kan det lade sig gøre? Er det ikke Avi, der kræver codecs? Og
skal de ikke fornyes en gang i mellem?

WMA:
.... Er det ikke et PC format?

DVD R/RW
.... Er det brændte DVDer?

Mpeg4
.... så går jeg ud fra, at den kan afspille Mpeg og Mpeg2?

Pal/NTSC kompatibel
.... Hvad betyder det?

AC-3 decoder
.... Hvad betyder det?

USB stik
.... Vil det sige, man kan koble PCeren til og spille film på den gennem DVD
afspilleren og til TVet?

Hvis der ikke står surround sound decoder
.... skal man så gå ud fra, at der ikke er stik til 5+ 1?

tja...

simon

Fra : Kim2000

Dato : 05-08-06 00:20

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men ...
>
> ... jeg vil gerne have en billig dvd player, og har set en:
>
> Kodefri:
> ... betyder vel, at jeg kan begynde at købe billige amerikanske film?

Jeps

> DivX
> ... Hvordan kan det lade sig gøre? Er det ikke Avi, der kræver codecs? Og
> skal de ikke fornyes en gang i mellem?

Avi og DivX er ikke det samme. Har du en divx film kan du afspille den.

> WMA:
> ... Er det ikke et PC format?

Jo, musik.

> DVD R/RW
> ... Er det brændte DVDer?

Jeps, det stort set alle på markedet.

> Mpeg4
> ... så går jeg ud fra, at den kan afspille Mpeg og Mpeg2?

Jep

> Pal/NTSC kompatibel
> ... Hvad betyder det?

At du kan afspille amerikanske NTSC film - hvis de fjernsyn kan.

> AC-3 decoder
> ... Hvad betyder det?

Det er vist noget med lyden?

> USB stik
> ... Vil det sige, man kan koble PCeren til og spille film på den gennem
> DVD afspilleren og til TVet?

Det betyder at du kan tage din usbnøgle/harddisk og afspille dine divx film,
du har hentet på nettet. At du formentlig kan se dine billeder fra ferien
m.v.

> Hvis der ikke står surround sound decoder
> ... skal man så gå ud fra, at der ikke er stik til 5+ 1?

Forhåbentlig ikke, så ville jeg i hvert fald springe over den.

mvh
Kim

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-08-06 08:55

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote:

>Det er vist noget med lyden?
[..]

>Forhåbentlig ikke, så ville jeg i hvert fald springe over den.

AC-3 er at andet navn for Dolby Digital 5.1. Man bør også have DTS.
Bemærk at der findes to slags DVD afspillere. Dem der sender DTS/DD
signalet via coax eller optisk kabel til f.eks. en forstærker med
indbygget dekoder - eller en afspiller med indbygget dekoder, der
sender det færdige 5+1 signal med RCA konnnektorer.

I øvrigt er der formentlig meget mere hjælp i dk.teknik.dvd.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mr. D

Dato : 07-08-06 21:02

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> indbygget dekoder - eller en afspiller med indbygget dekoder, der
> sender det færdige 5+1 signal med RCA konnnektorer.

Lige nu har jeg bare en billig Denver med følgende lyd. Betyder det, at jeg
har DTS?

DVD PLAYER, 5.1 CHANNEL DVD PLAYER WITH KARAOKE FUNCTION

PLAYS DVD, CD, CD-R/RW, VCD, SVCD, MP3, WMA, DVD-R/RW, DVD+R/RW, JPEG, KODAK
PICTURE CD
KARAOKE FUNCTION
PROGRESSIVE SCAN
MULTIREGION
RGB THROUGH SCART
PAL/NTSC COMPATIBLE
DOLBY DIGITAL AC-3 SURROUND SOUND DECODER BUILT-IN
DTS DIGITAL OUTPUT
ON SCREEN DISPLAY
MULTI ANGLE FUNCTION
SELECTABLE SCREEN FORMAT (4:3/16:9)
FULL FUNCTION REMOTE CONTROL

simon

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-08-06 21:34

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> [...]
>har DTS?
>
>DVD PLAYER, 5.1 CHANNEL DVD PLAYER WITH KARAOKE FUNCTION
>
>DOLBY DIGITAL AC-3 SURROUND SOUND DECODER BUILT-IN

Den kan læse signalet og sende det til ekstern dekoder. Den interne
dekoder er Dolby Digital.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mr. D

Dato : 07-08-06 21:42

> Den kan læse signalet og sende det til ekstern dekoder. Den interne
> dekoder er Dolby Digital.

.... og så skal man købe en ekstern dts dekoder og sætte den til ... ?

simon

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-08-06 21:47

>... og så skal man købe en ekstern dts dekoder og sætte den til ... ?

Ja, var det ikke det jeg skrev?

Men de fleste surround receivere kan efterhånden dekode DTS.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 06-08-06 07:38

Kim2000 wrote:
> Jeps

Er det ligegyldigt hvilket fjernsyn han har? Omformer DVD-afspilleren
signalet til PAL?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-06 14:07

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Er det ligegyldigt hvilket fjernsyn han har? Omformer
> DVD-afspilleren signalet til PAL?

Nogle gør, andre gør ikke. Men de fleste nyere fjernsyn er
multistandard, og kan snildt modtage NTSC på videoindgangene (denne
metode er generelt at foretrække).

--
Jesper Lund

Fra : Mr. D

Dato : 07-08-06 20:48

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Avi og DivX er ikke det samme. Har du en divx film kan du afspille den.

Jeg troede kun det var Avi formatet, der blev komprimeret med DivX. Hvad gør
ellers? Mpeg 1, 2 og 4, samt wmv, mov og realplayerformater?

simon

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 07-08-06 07:39

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i
44d3d285$0$20288$edfadb0f@dread16.news.tele.dk :

> ... jeg vil gerne have en billig dvd player, og har set en:

Vær med det samme opmærksom på at billedkvaliteten er blandt det
første, der skæres i når der produceres billige afspillere.

> Kodefri:
> ... betyder vel, at jeg kan begynde at købe billige amerikanske film?

Nej, det betyder at du kan afspille dem på maskinen :)

> DivX
> ... Hvordan kan det lade sig gøre? Er det ikke Avi, der kræver
> codecs? Og skal de ikke fornyes en gang i mellem?

Jo, hvis du henter en DivX komprimeret avi-fil fra din computer,
så er der en chance for at den kan afspilles. I praksis fungerer
det ikke altid, og som du selv er inde på, hvis maskinen ikke er
opdateret med seneste codecs, kan du komme ud for at have en avi
fil der er komprimeret i en senere version af DivX codec'et, end
din maskine kender. Så er der garanti for at den ikke vil spille
videoen.

> WMA:
> ... Er det ikke et PC format?

Windows Media Audio. Det er jo bare et spørgsmål om at afspilleren
har noget software der kan afkode formatet. Og det skulle den altså
have.

> DVD R/RW
> ... Er det brændte DVDer?

Det er det, ja. Der er også noget +R, -R, og/eller +RW, -RW snask,
og man må gå ud fra at afspilleren kan klare alle formaterne, når
der blot står som der gør.

> Mpeg4
> ... så går jeg ud fra, at den kan afspille Mpeg og Mpeg2?

Det er jeg ikke sikker på, men det kan skyldes mine oplevelser
med codec inkompatibiliteter på PC'en...

> Pal/NTSC kompatibel
> ... Hvad betyder det?

At afspilleren kan håndtere både vores TV-signal (PAL) og det
amerikanske TV-signal (NTSC). Det er endnu en forudsætning for
at du kan se amerikanske DVD'er. - Men der er en sidste:

Dit TV skal kunne samme trick.
Afspilleren vil IKKE oversætte en dvd med et NTSC signal til
det PAL-signal som de fleste TV-apparater herhjemme arbejder i.
Det ville kræve at afspilleren var markeret med "NTSC on PAL TV".

PAL signalet kører med 50 Hz, hvor NTSC kører med 60 Hz. Det
resulterer i et rullende, eller i bedste fald sort/hvidt billede,
hvis man sender et NTSC signal til et PAL TV.

En del nyere TV-apparater kan håndtere begge signaler,
men ikke dem alle.

> AC-3 decoder
> ... Hvad betyder det?

At afspilleren klarer at dekryptere lyden.
Jeg ville foretrække at den sendte det ubehandlede signal til
en ordentlig forstærker/dekoder, da en billig afspiller næppe
resulterer i et særligt kraftigt signal. Du kommer måske til
at skulle skrue op for lyden når du bruger afspilleren, og vil
nok også savne en ordentlig lyd (især bas).

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 07-08-06 15:24

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote in news:leBBg.9
$Qt7.3@news.get2net.dk:

> [...]
> det PAL-signal som de fleste TV-apparater herhjemme arbejder i.
> Det ville kræve at afspilleren var markeret med "NTSC on PAL TV".

Det er min afspiller ikke mærket med, men den kan sagtens. Billedet
hakker dog frygteligt når den gør det, men den kan :) Så det er ikke
sikkert den ikke kan hvis det ikke står der....

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-06 18:43

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> Det er min afspiller ikke mærket med, men den kan sagtens.
> Billedet hakker dog frygteligt når den gør det, men den kan :)
> Så det er ikke sikkert den ikke kan hvis det ikke står der....

Det lyder som NTSC->PAL (50Hz) konvertering... Kan du ikke indstille
afspilleren til at outputte NTSC? De fleste TV kan efterhånden modtage
et NTSC videosignal.

--
Jesper Lund

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-08-06 06:49

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in news:44d77b8c$0$2100
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det lyder som NTSC->PAL (50Hz) konvertering... Kan du ikke indstille
> afspilleren til at outputte NTSC? De fleste TV kan efterhånden modtage
> et NTSC videosignal.

jo - jeg brugte det kun den gang jeg havde fjernsyn. Nu outputter
jeg NTSC til projektor. Det fungerer fint selvom deinterlaceren
stinker - så billedet er langt fra perfekt :( og den skramlede
dvd-afspiller beskærer desuden billedet i siderne så der mangler
noget :( (kan _ikke_ anbefale en united-afspiller....)

/hilsner

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-08-06 07:52

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote:

>jo - jeg brugte det kun den gang jeg havde fjernsyn. Nu outputter
>jeg NTSC til projektor. Det fungerer fint selvom deinterlaceren
>stinker - så billedet er langt fra perfekt :(

Har du ikke problemer med PAL plader? Hvis jeg sætter min afspiller
til NTSC får jeg i de bedste tilfælde et billede der er ujævnt ved
panoreringer og i værste fald får jeg nogle deinterlace-fejl.

> og den skramlede
>dvd-afspiller beskærer desuden billedet i siderne så der mangler
>noget :( (kan _ikke_ anbefale en united-afspiller....)

Det lyder også underligt at du har en billig skrammel-afspiller og en
projektor. Har du ikke overvejet at købe en lidt bedre. Man kan få en
rigtig habil afspiller til et par tusinde nu om dage.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-08-06 14:46

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote in

> Har du ikke problemer med PAL plader? Hvis jeg sætter min afspiller
> til NTSC får jeg i de bedste tilfælde et billede der er ujævnt ved
> panoreringer og i værste fald får jeg nogle deinterlace-fejl.

jamen så klikker man bare på knappen der skifter mellem PAL- og NTSC-
afspilning. Det er en af de få ting der virker godt på den afspiller.

> Det lyder også underligt at du har en billig skrammel-afspiller og en
> projektor. Har du ikke overvejet at købe en lidt bedre. Man kan få en
> rigtig habil afspiller til et par tusinde nu om dage.

heh - det har du ret i. Jeg har længe været på udkig efter en bedre
afspiller. Men jeg kender kun en enkelt seriøs butik hvor det er muligt
selv at have dvd'er med (skal bl.a. kunne teste det med overscan). Og
den ligger 70 km. væk :(

Krav til en afspiller er:

regionsfri,

ordentlig deinterlacer da den i projektoren er ret dårlig,

komponent-udgang - altså YPbPr (giver vel næsten sig selv
hvis der er indbygget deinterlacer....)

skal kunne spille kopisikrede cd'er (da den gamle fine cd-afspiller ikke
kan!),

skal kunne spille brændte cd'er

lige meget med brændte dvd'er, divx og alt det gejl...

skal ikke være for dyr, da der jo snart skal investeres i nye
formater - med dertil hørende nyt apparatur...

Tror jeg prøver at smide mine ønsker i dvd-gruppen. Er stadig på
ret bar bund.

/hilsner

Fra : Mr. D

Dato : 08-08-06 17:09

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote in
>
> skal ikke være for dyr, da der jo snart skal investeres i nye
> formater - med dertil hørende nyt apparatur...

Hvarffornnogennyeformater???

simon

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-06 19:35

Mr. D wrote:

> Hvarffornnogennyeformater???

Mon ikke der menes HD-DVD og Blu-Ray (som kræver hver sin afspiller...).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-06 19:34

Lars Kim Lund wrote:

> Har du ikke problemer med PAL plader? Hvis jeg sætter min
> afspiller til NTSC får jeg i de bedste tilfælde et billede der er
> ujævnt ved panoreringer og i værste fald får jeg nogle
> deinterlace-fejl.

Var det ikke en Denon 2910, som du havde?
(...info fra en anden tråd).

--
Jesper Lund

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-08-06 20:25

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in news:44d8d901$0$2103
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Var det ikke en Denon 2910, som du havde?
> (...info fra en anden tråd).

nahh har en Denon 2500 som desværre er gået kaput. Den kan ikke
længere afspille DVD'er men kun cd'er. Bruger den til cd. Jeg har
så købt en billig United-maskine som nødløsning indtil jeg fandt
en ordentlig afspiller. Desværre har den nødløsningsperiode nu
varet lidt for længe og jeg er ved at være godt og grundigt træt
af den elendige kinadåse...

/hilsner

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-06 20:57

> nahh har en Denon 2500 som desværre er gået kaput.

Jeg tænkte på Lars Kim Lund, ikke dig...

--
Jesper Lund

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 09-08-06 06:10

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in news:44d8ec62$0$2105
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg tænkte på Lars Kim Lund, ikke dig...

hehe det er bare i orden :) egentlig er det jo heller ikke
vores tråd det her... men det går jo nok denne ene gang.

/hilsner

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-08-06 22:46

>Var det ikke en Denon 2910, som du havde?
>(...info fra en anden tråd).

Jo - jeg har testet lidt med forskellige indstillinger, men den klarer
ikke at konvertere PAL til NTSC ret godt. Helt galt gik det på en
enkelt plade, hvor "combing" var meget udtalt. Men når TV'et kan
modtage både NTSC og PAL, så bør man lade afspilleren sende det format
som pladen er indspillet i. Og det gør jeg så.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-08-06 00:03

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
> TV'et kan modtage både NTSC og PAL, så bør man lade afspilleren
> sende det format som pladen er indspillet i. Og det gør jeg så.

Ok... jeg misforstod idet jeg troede at du mente ved almindelig NTSC
playback, og det undrede mig hvis en afspiller i denne prisklasse ikke
kunne klare det ordentligt...

--
Jesper Lund

Fra : Mr. D

Dato : 07-08-06 20:49

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i
> 44d3d285$0$20288$edfadb0f@dread16.news.tele.dk :

Tak til jer alle for de gode svar.

Jeg samler på små og store film fra nettet og de kommer i alle mulige
formater, så mon ikke den bedste løsning er et USB stik eller sådan et der -
I ved nok - til TV out på computeren. Hvad er det nu, det hedder?

.... I stedet for at lede efter en DVD, der kan tage alle formater - og
alligevel ikke.

Den jeg havde set på, ku' jo ta' Wma, men hvem har brug for det? Jeg har
mere brug for wmv

Med hensyn til lyden har jeg absolut ingen forstand, men jeg forstod jeres
svar således, at DTS er det bedste?

simon

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-06 20:59

Mr. D wrote:

> Den jeg havde set på, ku' jo ta' Wma, men hvem har brug for det?
> Jeg har mere brug for wmv

Brug din PC; meget få DVD afspillere kan klare wmv.

--
Jesper Lund