Rome / DVD / god eller dårlig ?
Fra : Peter Heide

Dato : 28-07-06 19:13

http://www.imdb.com/title/tt0384766/

Udkommer om ca. 14 dage ; HBO serien "Rome" Blev vist på en
betalingskanal for et halvt år siden.

Nogle hér der har tygget sig igennem serien og kan give en anbefaling
eller det modsatte ?

Jeg er totalt pjattet med "sandal og sværd"- film. Saadan en blanding af
"I Cladius" og "Gladiator" ville være toppen.

Fra : Silver

Dato : 28-07-06 21:21

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.imdb.com/title/tt0384766/
>
> Udkommer om ca. 14 dage ; HBO serien "Rome" Blev vist på en
> betalingskanal for et halvt år siden.

Mener da osse at TV3 eller en anden kanal her i dk skal til at sende den nu?

Mvh
Silver.

Fra : Martin

Dato : 28-07-06 21:28

> Udkommer om ca. 14 dage ; HBO serien "Rome" Blev vist på en
> betalingskanal for et halvt år siden.

Yess... Allerede om 14 dage, det er første sæson i R2 du taler om, right ?

> Nogle hér der har tygget sig igennem serien og kan give en anbefaling
> eller det modsatte ?

Jeg har ikke selv set serien, men er forfærdelig nysgerrig. Jeg har både
hørt og læst at serien skulle være absolut seværdig, og særligt hvis man
interesserer for den historiske periode (Rom's overgang fra republik til
kejserdømme) eller bare er til "sandal og sværd"- film. Jeg hører under
begge og overvejer ligefrem at tage chancen og købe serien ubeset

Hilsen Martin

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-07-06 22:03

Martin wrote:

> [...]
> republik til kejserdømme) eller bare er til "sandal og sværd"- film.
> Jeg hører under begge og overvejer ligefrem at tage chancen og købe
Har lige hørt fra en der er her i landet på ferie fra over there, at serien er
til grin der ovre. HBO har proklameret at de vil lave en realistisk fortolkning
af Rom, men der er ikke en eneste italiener med på rollelisten. De er alle
englænder. Se selv:
http://www.imdb.com/title/tt0384766/fullcredits

mvh
Henning

Fra : Jens E.

Dato : 30-07-06 12:03

> [...]
> af Rom, men der er ikke en eneste italiener med på rollelisten. De er alle

Har du nærmere bevis for at Rome skulle være til grin? Jeg er ikke ekspert
på området, men mit umiddelbare indtryk var at de har gjort sig stor umage
med at lave det rigtige tøj, graffiti på murene, osv. Rome er langt mere
autentisk på det område end eksempelvis Gladiator.

Deres sprog gør ikke det store. Havde du forventet de alle sammen stillede
sig op og snakkede latin? Nej vel?

Briter taler tit og ofte med amerikansk accent i amerikanske film. I Rome har de
dog bevist valgt britiske accenter for at kunne fremhæve klasseforskellene
imellem eks. Cæsars familie og en slave.

--
Jens

Fra : Martin

Dato : 30-07-06 13:36

> HBO har proklameret at de vil lave en realistisk fortolkning
> af Rom, men der er ikke en eneste italiener med på rollelisten. De er alle
> englænder.

Det er heller ikke nemt at finde en latinsktalende Romer idag.

Hilsen Martin

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 28-07-06 22:52

On Fri, 28 Jul 2006 20:12:56 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>betalingskanal for et halvt år siden.
>
>Nogle hér der har tygget sig igennem serien og kan give en anbefaling

Puhh den er da ok ....ikke fængslene på samme måde som lost f.eks er
det eller priosn break eller taken ... jeg har den og er nået til
afsnit nr 5 mrn har dog siden jeg lagde den fra mit set sesson 7 på
heksen fra warene m og er nu i gang med invasion

>Jeg er totalt pjattet med "sandal og sværd"- film. Saadan en blanding af
>"I Cladius" og "Gladiator" ville være toppen.

jamen så vil du sikkert også ku li den her
--
MvH Bo M Mogensen
Holly Marie Combs The greatest Holly&Chamred (about 1gb)

Fra : Peter Heide

Dato : 29-07-06 02:29

> [...]
> afsnit nr 5 mrn har dog siden jeg lagde den fra mit set sesson 7 på
> heksen fra warene m og er nu i gang med invasion

Pyhh høj da. Jeg syntes Lost, Prison Break og Taken er
noget gyseligt l o r t. Jeg har godtnok ikke set dem endnu.
Men jeg er helt sikker på at det er noget værre noget !

Men "heksen fra warene" vil jeg ikke afskrive. Er det sådan
noget ala Blair Witch Project ?

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-07-06 03:23

On Sat, 29 Jul 2006 03:29:00 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

>Pyhh høj da. Jeg syntes Lost, Prison Break og Taken er
>noget gyseligt l o r t. Jeg har godtnok ikke set dem endnu.
>Men jeg er helt sikker på at det er noget værre noget !

hæ hæ jaeee.... nu har vi jo selvf forskelige smag og det er heldigt -
men jeg tror nu man udemærker sig vd at have set tingene før man
danner sig en meningen om dem ........

>Men "heksen fra waren manor" vil jeg ikke afskrive. Er det sådan
>noget ala Blair Witch Project ?

filmen har jeg kun set lidt af - men serien har jeg set til hudløshed
og de har ikke meget til fælles ... !

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 29-07-06 08:20

Bo M Mogensen skrev i en meddelelse ...
> [...]
> afsnit nr 5 mrn har dog siden jeg lagde den fra mit set sesson 7 på
> heksen fra warene m og er nu i gang med invasion

<passer på ikke at grine>

Lost, som værende fængslende....hmm........det er jo en typisk
'stay-tuned'-serie, hvor man sagtens kan misse et par afsnit og stadig følge
med i handlingen. Så spændende vil jeg ikke ligefrem kalde den. Selve
grundplottet syn's jeg dog VAR spændende, men nu er den udvandet og burde
slutte.

Prison Break er FÆNGSLENDE.....men de bør stoppe den efter første sæson, da
den så OGSÅ vil blive udvandet (ja, jeg har set 1. sæson).

Taken...hmm.....syn's jeg falder lidt udenfor kategori, da den for det
første har længere 'afsnit'.....og ikke bør tages 'realistisk'....med mindre
man altså tror på den slags, som den omhandler...

At du kun er nået til afsnit 5 i Rome.....gør vel ikke, at du kan udtale dig
rigtig om HELE serien endnu.....vent til du når afsnit 10-12....så tror jeg
du vil ha' en HELT anden mening om serien. Den skal jo først lige ha' bygget
sine 'personer' op.....det gør man ikke bare på et par afsnit.......med
mindre man er LOST....

-- HEJ
..........www.drixieland.dk - Hvis du har tid til mere.....

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 29-07-06 08:24

Peter Heide skrev i en meddelelse ...
> Udkommer om ca. 14 dage ; HBO serien "Rome" Blev vist på en
> betalingskanal for et halvt år siden.

Jeps......og TV3 begynder at sende den nu. Men husk at ha' tålmodighed under
ALLE reklamepauserne.

> Nogle hér der har tygget sig igennem serien og kan give en anbefaling
> eller det modsatte ?

Jeg syn's ROME er en meget god serie, der leverer gode historier og gode
skuespillerpræsentationer. Den er blodig og meget erotisk til tider, men det
hører vel ligesom 'genren' til. Derudover giver den et meget godt indblik i
den periode, den skildrer, selv om der til tider godt kunne være brugt LIDT
mere tid (eller et par afsnit) på at skildre nogle vigtige historiske
slag/episoder.

> Jeg er totalt pjattet med "sandal og sværd"- film. Saadan en blanding af
> "I Cladius" og "Gladiator" ville være toppen.

Så vil du ELSKE den serie....så snyd ikke dig selv for det

Fra : Jens E.

Dato : 29-07-06 18:11

Henrik 'Egern' Jensen wrote:

> Jeps......og TV3 begynder at sende den nu. Men husk at ha' tålmodighed under
> ALLE reklamepauserne.

Ugh. Rome fortjener ikke den usle skæbne at ende på TV3. :(

Jeg forstår ikke hvorfor TV2 (eller DR) ikke sætter sig massivt på hele HBOs
bagkatalog af serier. De har sendt Sopranos (og forsøgt sig med Six Feet Under),
men det er stort set det. Underligt når nu kvaliteten er så høj som den er.

F.eks. ville det være fedt at se The Wire på TV2.

> Jeg syn's ROME er en meget god serie, der leverer gode historier og gode
> skuespillerpræsentationer. Den er blodig og meget erotisk til tider, men det
> hører vel ligesom 'genren' til.

Mængden af nøgne mænd (og kvinder) tager til tider lidt overhånd. Nok kan
man argumentere for det jf. Roms historie, men man sidder nogen gange med
en fornemmelse af at de filmer store tissemænd pakket ind i røde gavesløjfer
"fordi de kan".

> [...]
> den periode, den skildrer, selv om der til tider godt kunne være brugt LIDT
> mere tid (eller et par afsnit) på at skildre nogle vigtige historiske

Jeg elsker også store slag og action, men må indrømme at jeg er glad for
at de valgte ensidigt at fokusere på personer i stedet for store slag (med
få undtagelser).

> Så vil du ELSKE den serie....så snyd ikke dig selv for det

Med undtagelse af afsnit 11 (som i øvrigt er fænomenalt godt) er der ikke
specielt meget Gladiator-action over Rome. Hvis man forventer nonstop
eksploderende squibs med blod drivende ned ad linsen bliver man nok skuffet.

Se serien som et storslået persondrama der har forstået at undgå
de værste klichéer omkring Romertiden. Der bliver f.eks. ikke kastet
med terninger og sådan.

--
Jens

Fra : Silver

Dato : 29-07-06 18:51

> Se serien som et storslået persondrama der har forstået at undgå
> de værste klichéer omkring Romertiden. Der bliver f.eks. ikke kastet
> med terninger og sådan.

Og der er ingen der hedder Brutus.......

Fra : Jens E.

Dato : 29-07-06 19:04

Silver wrote:

> Og der er ingen der hedder Brutus.......

Lige præcis denne scene er rigtig gribende og brutal. Man ved den kommer,
men jeg sad alligevel og håbede på at Ciaran Hinds overlevede.

--
Jens

Fra : Peter Heide

Dato : 29-07-06 20:34

Husk lige "spoiler" kammerat !

Fra : Jens E.

Dato : 29-07-06 20:48

Peter Heide wrote:

> Husk lige "spoiler" kammerat !

Jeg plejer normalt at være varsom med spoilere, men lige præcis hans karakters
skæbne er der vel ikke megen tvivl om eller hur?

--
Jens

Fra : Peter Heide

Dato : 29-07-06 21:58

"spoiler" kammerat !

> Jeg plejer normalt at være varsom med spoilere, men lige præcis hans
> karakters
> skæbne er der vel ikke megen tvivl om eller hur?

Jeg var ikke klar over at skuespilleren du nævnte spillede Cæsar

Fra : Hans Jensen

Dato : 30-07-06 06:46

"Jens E." <qh7r26l02@sneakREMOVEMEemail.com> skrev i en meddelelse

> Ugh. Rome fortjener ikke den usle skæbne at ende på TV3. :(

Den bliver også sendt på canal digitals HD kanal i super
kvalitet................ og det bliver uden reklamer

Hans
Ser HDTV

Fra : Zeki

Dato : 30-07-06 11:14

> [...]
> at de valgte ensidigt at fokusere på personer i stedet for store slag (med

Min eneste anke mod serien er netop at der går for meget Dogme-Rome i den.
Jeg tror nu mere at det er af økonomiske grunde de valgte ikke at skildre
slag med over 50.000 involverede end noget andet. Jeg blev lidt træt af at
høre om slag som man ikke så (ordentligt) skildret. Især det epokegørende
opgør mellem Pompeji og Cæsar - vel nok et af romertidens mest berømte og
afgørende slag. Men ja, bortset fra det er der fremragende
personskildringer.

Mvh
Zeki

Fra : Kasper Aae

Dato : 31-07-06 17:36

On Sat, 29 Jul 2006 19:11:23 +0200, "Jens E."
<qh7r26l02@sneakREMOVEMEemail.com> wrote:

> [...]
>men det er stort set det. Underligt når nu kvaliteten er så høj som den er.

Ugh, det sidste sted de serier skal ende, er på TV2, efter hvordan de
behandlede både Sopranos og Six Feet Under. TV3s reklamer er
irriterende, men i det mindste kunne de finde ud af at sende en serie
som Prison Break uden at rykke rundt på sendetidspunktet en milliard
gange. Jeg så helst at de serier endte på DR2.

--
Kasper Aae

Fra : Zeki

Dato : 30-07-06 10:59

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.imdb.com/title/tt0384766/

> Nogle hér der har tygget sig igennem serien og kan give en anbefaling
> eller det modsatte ?

Jeg har set alle 12 afsnit. Den er fortrinlig. Især de sidste tre afsnit er
fremragende.
Glæder mig til S2 der vil fokusere mere på Octavian/Augustus.

Mvh
Zeki

Fra : Peter Heide

Dato : 30-07-06 12:26

> Jeg har set alle 12 afsnit. Den er fortrinlig. Især de sidste tre afsnit
> er
> fremragende.
> Glæder mig til S2 der vil fokusere mere på Octavian/Augustus.

Jeg var ikke klar over at der kom en S2.

Så glæder jeg mig til at Caligula og Nero træder frem DET må
blive blodigt og saftigt.

Fra : Zeki

Dato : 30-07-06 14:03

> Jeg var ikke klar over at der kom en S2.

> Så glæder jeg mig til at Caligula og Nero træder frem DET må
> blive blodigt og saftigt.

Serien springer næppe 100 år frem i tiden. Forhåbentligt og formodentligt
vil den fokusere mere på Octavian (som er ung i S1) - hans vej til at blive
Roms første kejser i år 27 f.Kr og hans opgør med Markus Antonius og
Kleopatra.

Mvh
Zeki

Fra : Jim Andersen

Dato : 31-07-06 18:10

Peter Heide wrote:
> [...]
>

> Jeg er totalt pjattet med "sandal og sværd"- film. Saadan en blanding
> af "I Cladius" og "Gladiator" ville være toppen.

Jeg har "tygget mig igennem" sæson 1. Den er god !

En dejlig "beskidt" eller rå tone, man ikke ser så tit. Temmelig
"realistisk"....

Alt er ikke blankpoleret marmor. Istedet er der skabede hunde og affald i
gaderne og folk tømmer deres pispotter ud af vinduerne.

Kan anbefales på det varmeste.

/jim