The Descent!
Fra : Martin Ohlsson

Dato : 17-07-06 01:16

Nu har min omgangskreds og jeg selv gået så længe og brokket os over at man
ikke længere kunne få ordenlige gysere i nyere tid. Vi anser os selv for at
være rimeligt hærdede gyser seere...

Så blev man overrasket her til aften. Min kæreste, to af mine venner og jeg
selv ville leje en håndfuld dårlige gysere som vi kunne grine lidt af.

Valget stod blandt andet på The Descent: Nedstigning til Helvede - og vi lo
muntert af beskrivelsen af filmen på vejen hjem og indtil vi satte den i
dvd-afspilleren.
"6 veninder tager op til et bjerg og udforsker nogle huler, men møder grumme
skabninger" var tilnærmelsesvis hvad vi kunne læse om filmen.

Men føj hvor blev vi overrasket...

Allerede i menu'en på dvd'en fik vi det første shock. Sjældent oplevet, men
en rigtig god start.
Meget lidt kan siges, da oplevelsen vel i sig selv er bedst nu mindre man
ved, men denne engelske film er efter min mening noget af det mest oversete
af gysere i nyere tid.

Så forfærdelig skræmmende, gennemført ond, mørk og truende er denne film.
Samspillet mellem de 6 kvindelige hovedpersoner skærpes psykologisk og deres
"venskab" bliver sat på prøve, og alene mørket i hulerne fik filmen til at
fange os.
Men det ondes pludselige, men stille og vedvarende optræden, på et
video-kamera i Nightvision tilstand, fik os alle til at skrige (eller
nærmere råbe af lugens fulde kraft op), så blandt andet jeg selv måtte have
en pause i skriget, trække vejret, og skrige videre, og derfra begynder
løjerne først.

Kan kun anbefale den! Køb eller lej den, vent til mørket falder på, skru op
for surround lyden og resten af arbejdet klarer filmen selv.

Mvh. Martin

http://www.imdb.com/title/tt0435625/

Ps. Sørg for at det er den Europæiske udgave, med UK-slutningen, da den er
mere ondskabsfuld og grusom end hvad man føler man har godt af. US
slutningen brokker selv amerikanerne sig over på imdb.com.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 17-07-06 06:04

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan kun anbefale den! Køb eller lej den, vent til mørket falder på, skru
> op for surround lyden og resten af arbejdet klarer filmen selv.

Ja jeg ynder normalt ikke at se gyserfilm. Men jeg synes at denne film var
skræmmende. Synes egentligt at historien var dårlig, og synes heller ikke om
slutningen, ikke fordi den var ond og efterlod os uden håb for pigerne, men
fordi jeg ikke helt forstod den, og ikke synes den fungerede...så
umiddelbart skulle man jo tro jeg ville synes filmen sucks...Men vi så den
for at se en gyserfilm....og som sådan fungerer den bare perfekt...den er
saftsuseme uhyggelig... jeg læste en anmeldelse af den engang, hvor
anmelderen skrev noget i retningen af at normalt ireteres man af den dårlige
belysning i film, men i denne her, fungerer det til at skabe ekstra
uhygge...

Så som gyserfilm får den 6 ud af 6

Men manuskript/historien vil få 2 ud af 6 hos mig

Mvh. Brian

PS: Du har vel set Dog Soldiers også, det er jo samme instruktør...den er
knap så uhyggelig og mere sjov, men stadig en god gyser.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 17-07-06 10:13

> [...]
>
> PS: Du har vel set Dog Soldiers også, det er jo samme instruktør...den er
> knap så uhyggelig og mere sjov, men stadig en god gyser.

Nej har ikke set Dog Soldiers, den må jeg lige få set så

Mvh. Martin

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 20:37

Martin Ohlsson wrote:

> Nej har ikke set Dog Soldiers, den må jeg lige få set så

hehe, du burde lade være med at se den, der er virkelig ikke megen
sammenligning mellem de 2... Descent er god, Dog Soldiers er lårdt....

my 2 cents.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Peter G

Dato : 17-07-06 21:28

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> writes:

> Descent er god, Dog Soldiers er lårdt....

Du tager fejl. Descent er uhyggelig og en af de bedste britiske gysere i
nyere tid. Dog Soldiers er lettere skræmmende, men meget underholdende.

> my 2 cents.

De er ikke meget værd. Jeg trumfer med min uforbeholdne mening og bedre
smag.

--
M.v.h. Peter.
Toppostere ryger i filter.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 17-07-06 22:06

> [...]
> nyere tid. Dog Soldiers er lettere skræmmende, men meget underholdende.

> De er ikke meget værd. Jeg trumfer med min uforbeholdne mening og bedre

Hvilken gyser mener din uforbeholdne og bedre mening, da så er en skræmmende
film?

Mvh. Martin

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 17-07-06 22:12

> Hvilken gyser mener din uforbeholdne og bedre mening, da så er en
> skræmmende film?

Sorry, læste det lidt for hurtigt. Opfangede det som om Descent ikke skulle
være uhyggelig

Men derfor vil jeg da stadig gerne høre fra folk, der ikke mener Descent er
skræmmende, og høre hvad de finder uhyggeligt..

Mvh. Martin

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 22:38

Peter G wrote:

> Du tager fejl. Descent er uhyggelig og en af de bedste britiske gysere i
> nyere tid. Dog Soldiers er lettere skræmmende, men meget underholdende.

hvorhenne er det så jeg tager fejl. descent er en god gyser, dog
soldiers er ikke. (men dog underholdende hvis man kan grine af at spilde
sin tid på den)

> De er ikke meget værd. Jeg trumfer med min uforbeholdne mening og bedre
> smag.

2 cent er mange penge for nogle, også folk med uforbeholdne meninger og
smag.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Peter G

Dato : 18-07-06 09:08

> [...]

> hvorhenne er det så jeg tager fejl. descent er en god gyser, dog soldiers er
> ikke. (men dog underholdende hvis man kan grine af at spilde sin tid

Man spilder ikke sin tid på "Dog Soldiers". Den er en kulturel
berigelse. Den skulle have været med i den danske kulturkanon, hvis det
ikke var fordi den er engelsk.

> 2 cent er mange penge for nogle, også folk med uforbeholdne meninger
> og smag.

Folk der har økonomi hvor 2 cent er mange penge vil alligevel ikke have
tid til at se de to film, så de er stadigvæk ikke meget værd hvad angår
film.

Og vi snakker ikke om enhver smag, vi snakker om MIN smag. Den er nær
himmelsk.

["Han kan sikkert også lide Robbie Williams"]

--
M.v.h. Peter.
Toppostere ryger i filter.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 22-07-06 22:53

> Kan kun anbefale den! Køb eller lej den, vent til mørket falder på, skru
> op for surround lyden og resten af arbejdet klarer filmen selv.

skynd dig at se Creep
http://www.imdb.com/title/tt0381966/

--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-07-06 23:05

Hej!

sniper_Nolight wrote:

> skynd dig at se Creep

Hvorfor? The Descent er scary, Creep er, absolut, ikke

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-07-06 11:31

> Hvorfor? The Descent er scary, Creep er, absolut, ikke

Well den her scary, not scary diskussion er, for mit vedkommende,
irrelevant... groft set er ikke mange gysere særligt uhyggelige mere - slet
ikke monsterfilm... om man er blevet lidt 'hærdet' gennem årene ved jeg
ikke, men jeg skræmmes ikke af monsterfilm.
En god psykologisk gyser kan være det, men rene monsterfilm... nej...
zombiefilm heller ikke, eneste måde de kan skræmme på er et enkelt 'bøh!'
skræm i ny og næ, ellers ikke...

MEN...

derfor, synes jeg, den slags film skal ses for atmosfære og det har Creep...
ja selv The Cave kan til tider byde på god atmosfære selvom filmen ikke kan
snige sig over middel.

Atmosfærefilmen over dem alle er Dawn of the Dead (1978) - den er ikke
særligt uhyggelig, men atmosfæren kan til tider virkelig gøre en ilde
tilpas... decideret uhyggelig... nej

hvor grænsen så går mellem atmosfære og scary.. det er så straks lidt
sværere at definere - jeg mener det er scary, hvis man kommer med udbrud og
må have en pude for øjnene. Atmosfære er når filmen formår at gøre en glad,
utilpas eller whatever, men man kan sagtens se den fra ende til anden.

Så se endelig Creep

Fra : Tue Sørensen

Dato : 30-07-06 12:46

Martin Ohlsson skrev:
> Men derfor vil jeg da stadig gerne høre fra folk, der ikke mener Descent er
> skræmmende, og høre hvad de finder uhyggeligt..

Hej. Jeg sad og så The Descent i aftes, og var ret skuffet. Nu skal
det siges at jeg ikke er horror-fan, og ikke nyder at blive skræmt.
Men det betyder altså ikke at jeg er nem at skræmme. Typiske
cliché-horror-effekter, som de hurtige chok-scener hvor folk pludselig
får hovedet gennemboret, fungerer overhovedet ikke på mig. Jeg ser
dem komme a mile away, og forventer dem, og chokeres overhovedet ikke
af dem. Jeg synes de er dårlige, netop for de er forudsigelige, og jeg
fatter ikke at de bliver ved med at lave dem. Det må være noget med
laveste fællesnævnere...

Jeg synes filmen var yderst middelmådig; jeg ville rate den 3 eller 4
ud af 10. Den mangler f.eks. en gennemført symbolik. Hvorfor dør
Sarahs mand og datter i begyndelsen? Eneste gode grund er at hun
derefter skal overvinde sit traume ved at triumfere i en svær
situation; dvs. overleve til sidst - hvad hun ikke gør. Jeg har også
*meget* imod de stereotypiske, nærmeste amerikansk moraliserende
personbeskrivelser, hvor Juno anses for et dårligt menneske som
fortjener at dø fordi hun har haft en affære med Sarahs mand og
kommer til at slå Beth ihjel ved et uheld. Det er efter min mening et
latterligt menneskesyn.

Sarah overlever jo i den amr. udgave, hvilket jeg faktisk synes er
bedre (omend ikke gør filmen ret meget bedre). Hvordan kan kampen have
været meningsfuld hvis der ikke er nogen overlevende? Europæere er
tit helt vilde med såkaldt "realisme", men i fiktion, som mestendels
består af kunstnerisk symbolik (hvadenten forfatteren "fatter" det
eller ej), er sådan noget bare prætentiøst og misforstået. Jeg er
ikke den store fan af USA, men indenfor popkulturen mener jeg at
amerikanerne kan meget mere end europæerne. Måske fordi de ikke
tænker så meget over det, og således bibeholder de arketypiske
allegorier.

Men mht. hvad jeg finder skræmmende, tjah, jeg opsøger bestemt ikke
det skræmmende (for det er da perverst!), men noget af det jeg finder
mest creepy er sådan noget som mystisk, spøgelsesagtig barnegråd.
På dette punkt var The Girl In A Swing (1988) en af de uhyggeligste
film, jeg har set.

I The Descent er der en enkelt ultrakort scene hvor det virker som om
Sarah hører barnegråd bag sig i grotten. Men det bliver ikke til
mere.

- Tue

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 30-07-06 18:48

> [...]

>I The Descent er der en enkelt ultrakort scene hvor det virker som om
>Sarah hører barnegråd bag sig i grotten. Men det bliver ikke til

Så tror jeg du finder "Det er mig der snakker" filmene meget uhyggelige,
mener helt sikkert der er barnegråd i dem

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 30-07-06 18:54

Fra : Tue Sørensen

Dato : 30-07-06 23:30

Brian, Rikke og Kristian skrev:

> Så tror jeg du finder "Det er mig der snakker" filmene meget uhyggelige,
> mener helt sikkert der er barnegråd i dem

Uha ja, de er fanme slemme!

- Tue

Fra : Tue Sørensen

Dato : 30-07-06 23:34

> [...]
> jeg kravler aldrig mere ned i mørke huller i jorden (det gjorde jeg vist

Ja, der kommer sikkert sådan en film engang i mellem, også til alle
os der normalt ikke lader os gå på af sådan noget - men det er vist
ikke sket for mig endnu.

I øvrigt nogen der har set instruktørens tidligere film, Dog Soldiers
(om varulve)? Jeg hører at folk der ligesom mig heller ikke er
horror-fans skulle finde den ret sjov (mens horror-fan ikke synes så
godt om den) - det er vist lidt henad en komedie.

- Tue

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 31-07-06 07:20

> [...]
>horror-fans skulle finde den ret sjov (mens horror-fan ikke synes så
>godt om den) - det er vist lidt henad en komedie.

Ja den så jeg faktisk først, det var grunden til at jeg overhovedet var
opmærksom på The Descent. Synes også rigtig godt om Dog Soldiers. Den er
slet ikke så uhyggelig, og der er megen humor med i den. Men selv om den nok
mere er humor og splat, så er der alligevel lidt gys indimellem (læs som
creepy stemning så den kan jeg også godt anbefale, men egentlig en noget
anderledes film end Dog Soldiers.

Mvh. Brian

- Tue

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 31-07-06 10:21

"Brian, Rikke og Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE>
skrev i en meddelelse news:44cda116$0$12686$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> mere er humor og splat, så er der alligevel lidt gys indimellem (læs som
> creepy stemning så den kan jeg også godt anbefale, men egentlig en
> noget anderledes film end Dog Soldiers.

Mener at Dog Soldiers er en noget anderledse film end The Descent :O|

Fra : Tue Sørensen

Dato : 31-07-06 11:32

Brian, Rikke og Kristian skrev:

> Mener at Dog Soldiers er en noget anderledse film end The Descent :O|

Det skal den sandelig også være, for at jeg gider se den!

- Tue