Anime Sci-fi - hvilke
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-07-06 16:17

Jeg har længe været stor fan af Ghost in the Shell og Akira, og idag
så jeg så Appleseed. Appleseed er superflot, og har en god historie,
så jeg ville da lige høre om i kan anbefale andre sci-anime film?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per Hansen

Dato : 14-07-06 18:31

Lars Hoffmann wrote this

> [...]
> så jeg så Appleseed. Appleseed er superflot, og har en god historie,
> så jeg ville da lige høre om i kan anbefale andre sci-anime film?

Heavy Metal fra 1981 http://www.imdb.com/title/tt0082509/
Den har opnået kult status.

--
Per Hansen.

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-07-06 15:24

Per Hansen wrote:
> Heavy Metal fra 1981 http://www.imdb.com/title/tt0082509/
> Den har opnået kult status.

en udemærket film, men jeg tror han mener anime som i japansk animation. Ellers
kan man jo også anbefale Titan A.E.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 14-07-06 19:36

Jeg har længe været stor fan af Ghost in the Shell og Akira, og idag
så jeg så Appleseed. Appleseed er superflot, og har en god historie,
så jeg ville da lige høre om i kan anbefale andre sci-anime film?

Den Koreanske "Wonderful Days" skulle du også give en chance så...den synes
jeg var fantastisk flot...

Mvh. Brian

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-07-06 19:55

Brian, Rikke og Kristian wrote:

> Den Koreanske "Wonderful Days" skulle du også give en chance så...den synes
> jeg var fantastisk flot...

Ah ja, den har jeg fået anbefalet et par gange - den må jeg hellere
se om jeg ikke kan finde billigt et eller andet sted.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jesper

Dato : 14-07-06 20:50

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
> så jeg så Appleseed. Appleseed er superflot, og har en god historie,
> så jeg ville da lige høre om i kan anbefale andre sci-anime film?

Starchaser-The Legend of Orin (1985) er anbefalelsesværdig.
--
Jesper
"Neither Jewish morality nor Jewish tradition can

Fra : HKJ

Dato : 14-07-06 23:07

Lars Hoffmann wrote:
> Jeg har længe været stor fan af Ghost in the Shell og Akira, og idag
> så jeg så Appleseed. Appleseed er superflot, og har en god historie,
> så jeg ville da lige høre om i kan anbefale andre sci-anime film?

Du er vel klar over at Ghost in the Shell er udbygget, der findes 2
årgange i en TV serie og en forsættelse i biograffilm og er endnu en
biograffilm på ved (som er en forsættelse af TV serien). Jeg syntes ikke
noget af det nye er på højde med den orginale, selvom jeg også godt kan
lide de nye.

Der findes utroligt meget SF i anime og det er meget forskelligt. En af
dem jeg godt vil anbefale er en TV serie kaldet "Last Exile". Du
risikerer dog at sidder fast foran TV'et i 10 timer, den er svær at
løsrive sig fra.

En meget speciel SF kortfilm er "Voices of a Distant star".

Prøv også at se efter film af "Miyazaki", Filmene "Nausicaä of the
valley of the Wind" og "Laputa: Castle in the Sky" er SF. Hans film er
dog normalt søde og handler om unge mennesker.

En noget mere special SF TV serie er "Neon Genesis Evangelion", men den
går lidt i fisk, hen mod slutningen, så der er udgivet en special DVD
med en udvidet slutning. TV serien "RahXephon" er noget i samme stil,
men jeg syntes at den er væsentlig bedre sammensat (Og der er ikke brug
for en ekstra DVD).

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-07-06 13:16

HKJ wrote:

> Du er vel klar over at Ghost in the Shell er udbygget, der findes 2
> årgange i en TV serie og en forsættelse i biograffilm og er endnu en
> biograffilm på ved (som er en forsættelse af TV serien).

Jojo, det har jeg gèt med, jeg har hele Stand Alone Complex serien og
venter blot p`at 2nd gig udkommer i en samlet box for at spare lidt
kroner i indk´bet. Innocence har jeg også men jeg må indrømmet at
jeg syntes den er det svageste led i kæden.

> Jeg syntes ikke
> noget af det nye er på højde med den orginale, selvom jeg også godt kan
> lide de nye.

Jeg kan nu vældig godt lie serien, men det er rigtigt at den ikke er
helt på højde med den originale film.

> [...]
> dem jeg godt vil anbefale er en TV serie kaldet "Last Exile". Du
> risikerer dog at sidder fast foran TV'et i 10 timer, den er svær at

Cool, den vil jeg kigge efter

> En meget speciel SF kortfilm er "Voices of a Distant star".

Den ser i hvertfald flot ud.

> Prøv også at se efter film af "Miyazaki", Filmene "Nausicaä of
the
> valley of the Wind" og "Laputa: Castle in the Sky" er SF. Hans film er
> dog normalt søde og handler om unge mennesker.

Lidt ligesom Metropolis? jeg kan bedre lide den lidt mere hardcore
tegnestil i de Anime film der er lavet dirrekte til voksenmarkedet.
Historien i Metropolis var såmænd ok, men de nuttede tegninger kan
jeg ikke rigtigt forholde mig til.

> En noget mere special SF TV serie er "Neon Genesis Evangelion", men den
> går lidt i fisk, hen mod slutningen

Jeg har kigget lidt efter den men frygter lidt at historien bliver for
meget en astral-rejse. Nogle gange har de det jo med at tage for meget
opium lige før de skriver slutningen på deres film og serie, og så
kan det jo være halvsvært at følge med i handlingen. Jeg syntes at
Ghost in the Shell havde den perfekte blanding af filosofiske elementer
og god action og i Akira og Appleseed var der ligeledes en foruftig
balance.

Noget andet er at jeg kan godt lide når kvaliteten af det tegnede er i
top som f.eks i appleseed, Ghost in the Shell, Vampire hunter D og
andre, hvorimod f.eks Perfect Blue og Spriggan på trods af gode
historie ikke er teksnisk flotte nok til at fange mig.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : HKJ

Dato : 15-07-06 13:51

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> tegnestil i de Anime film der er lavet dirrekte til voksenmarkedet.
> Historien i Metropolis var såmænd ok, men de nuttede tegninger kan

Nok mere nuttet end Metropolis.
En film hvor han ikke er så nuttet er "Princess Mononoke", som også
hører til blandt mine favoritter.

> [...]
> opium lige før de skriver slutningen på deres film og serie, og så
> kan det jo være halvsvært at følge med i handlingen.

Jeg tror at noget af årsagen til den slutning var pengemangel. Studiet
har lavet det nummer før, en flot spændende serie, men når du nærmer dig
slutningen er der masser af recap episoder og nyt stof er tegnet på en
MEGET økonomisk måde.

> Jeg syntes at
> Ghost in the Shell havde den perfekte blanding af filosofiske elementer
> og god action og i Akira og Appleseed var der ligeledes en foruftig
> balance.

Appleseed kender jeg ikke, men har sat den på indkøbslisten.

> [...]
> andre, hvorimod f.eks Perfect Blue og Spriggan på trods af gode
> historie ikke er teksnisk flotte nok til at fange mig.

En SF anime som er lavet utroligt flot, generede mig faktisk i
tegnekvaliteten. Problemet var at når de skulle have slåskamp i rummet,
så skiftede til til flot computergrafik, jeg syntes bare ikke at det
passede ind i resten af serien (Serien hedder Vandread).

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-07-06 14:13

HKJ wrote:

> Nok mere nuttet end Metropolis.

Ok, så vil jeg nok vente lidt med den

> En film hvor han ikke er så nuttet er "Princess Mononoke", som også
> hører til blandt mine favoritter.

Den har jeg stående herhjemme men jeg har ikke fået den set endnu.

> når du nærmer dig
> slutningen er der masser af recap episoder og nyt stof er tegnet på en
> MEGET økonomisk måde.

Ærgeligt hvis serien ellers har været god.

> Appleseed kender jeg ikke, men har sat den på indkøbslisten.

Gør det og fyr op for hjemmebioen, der er nogle fantastiske
kampscener, en god historie og musikken er kanon.

> [...]
> så skiftede til til flot computergrafik, jeg syntes bare ikke at det
> passede ind i resten af serien (Serien hedder Vandread).

Ja det kan være svært at blande 2D tegninger med 3D CGI uden at det
virker kunstigt. Gits og Appleseed gør det dog flot.

Nogen der har set Witch Hunter Robin eller Wolfs Rain?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : HKJ

Dato : 15-07-06 14:21

Lars Hoffmann wrote:
> Nogen der har set Witch Hunter Robin

Jeg har den og kan godt lide den, men den første halvdel af serien er
nærmest enkelstående episoder med ugens witch, først derefter begynder
der at være en tydelig sammenhængende historie mellem episoderne.

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-07-06 15:38

Lars Hoffmann wrote:

> Ærgeligt hvis serien ellers har været god.

Den oprindelige tv-serie slutning (afsnit 25 og 26) var meget billigt sluppet,
men spillefilms alternativet End of Evangelion hører nu til en af dee bedste
anime oplevelser jeg har haft.

> Ja det kan være svært at blande 2D tegninger med 3D CGI uden at det
> virker kunstigt. Gits og Appleseed gør det dog flot.

Hvor er 2d tegningerne i appleseed? (trick spørgsmål)

Men jeg synes nu blandingen med 3d cg og 2d virker godt i Vandread (og Last
Exile og Blue Submarine no. 6)

> Nogen der har set Witch Hunter Robin eller Wolfs Rain?

Yup yup, eller jeg fik ikke set det sidste af Wolf's Rain færdig. Jeg ville ikke
rigtigt kalde nogen af dem for scifi da det ikke er i fokus. WHR er en serie om
moderne heksejagt i et lidt steampunk agtigt univers. Den minder lidt om Ergo
Proxy pga de lidt gotiske kvindelige hovedpersoner ;). WR er en verden hvor ulve
kan antage en menneskelig skikkelse. Den var lidt for bishounen for mig, altså
for meget "pæne drenge så pigerne har noget at se på", men den har et ok niveau
for tegnekvaliteten af en tv serie. Det er også kendetegnet for serier fra Bones.

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-07-06 11:26

Lars Hoffmann wrote:
> Jeg har længe været stor fan af Ghost in the Shell og Akira, og idag
> så jeg så Appleseed. Appleseed er superflot, og har en god historie,
> så jeg ville da lige høre om i kan anbefale andre sci-anime film?

"Memories" - 3 korte film (ca. 45 minutter hver) samlet på én DVD.

De 3 historier er meget forskellige, men er alle i den lidt "dybere"
ende, hvor man sagtens kan tænke lidt mere over dem end så mange andre -
men alle arbejder med sci-fi som fælles tema.

Den kan i øvrigt købes hos fx Play.com til meget fornuftig pris (10 EUR
inkl. porto).

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-07-06 15:40

Kim Jensen wrote:

> [...]
> men alle arbejder med sci-fi som fælles tema.
>
> Den kan i øvrigt købes hos fx Play.com til meget fornuftig pris (10 EUR

3 meget gode film, der giver en noget at tænke over. Også 3 meget forskellige
animations stile. Men (hvis man kan sige "men" om noget der ikke nødvendigvis er
en dårlig ting) så er de "bogart hatte" gode, og måske ikke lige sagen hvis man
leder efter "popcorn gode"

Fra : Mr. D

Dato : 26-07-06 23:08

> Jeg har længe været stor fan af Ghost in the Shell og Akira, og idag
> så jeg så Appleseed. Appleseed er superflot, og har en god historie,
> så jeg ville da lige høre om i kan anbefale andre sci-anime film?

Ajajajaj, hvor er Appleseed dog en feeed film.

simon

Fra : Mr. D

Dato : 27-07-06 14:05

Er dette rigtigt forstået?
Er der flere kanon anime scifi film, man skal kigge efter?
(Var meget glad for Appleseed, som jeg lige har set)

FILM:
Ghost in the Shell
Akira
Appleseed
Wonderful Days
Starchaser-The Legend of Orin
Princess Mononoke
Gits

KORTFILM:
Voices of a Distant star
Memories

SERIER:
Last Exile
Witch Hunter Robin

Simon

Fra : HKJ

Dato : 27-07-06 18:20

Mr. D wrote:
> Er dette rigtigt forstået?
> Er der flere kanon anime scifi film, man skal kigge efter?
> (Var meget glad for Appleseed, som jeg lige har set)
Nu har jeg bestilt den, så jeg håber i har ret i at den god!

> FILM:
> Ghost in the Shell
> Akira
> Appleseed
> Wonderful Days
Dette her hører vist ikke til anime, og den ser også ud til at være udsolgt.

> Starchaser-The Legend of Orin
Den kender jeg heller ikke.

> Princess Mononoke
Hvis du kan lide denne, så bør du se efter andet af "Miyazaki", de
fleste andre er dog for et lidt yngre publikum, men stadig rigtig gode.

> Gits
Er det også Ghost in the shell du mener her? Husk at der er to GITS film.

> KORTFILM:
> Voices of a Distant star
> Memories
>
> SERIER:
> Last Exile
> Witch Hunter Robin
En god anime, men jeg vil ikke rigtig kalde den SF.

Andre serier du mangler:
Ghost in the Shell, stand alone complex (season 1&2)
Rahxephon, dette er også SF, men af en lidt anden type.
Bublegum Crisis Tokyo 2040, dette er min favorit af de to Bublegum
Crises serier

En anden SF serie er Banner of the Stars/Crest of the stars, men så er
vi nok mere over i en standard SF serie ligesom Vandread

Fra : Mr. D

Dato : 27-07-06 23:46

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kan lide denne, så bør du se efter andet af "Miyazaki", de fleste
> andre er dog for et lidt yngre publikum, men stadig rigtig gode.

Jeg ved ikke om jeg kan li' den. Jeg har ikke set den. Jeg prøver kun at
line nogle af de foreslåede film op her, så jeg kan se, hvad jeg skal gå
efter. Jeg har lige set Appleseed, og fik smag for animé. Spørgsmålet er, om
der findes scifi animé, der er lige så flot og velfortalt som den ???

> Er det også Ghost in the shell du mener her? Husk at der er to GITS film.

Jeg har lige været og lejet GItS - The Movie. Kan det være den rigtige?

> Andre serier du mangler:
> Ghost in the Shell, stand alone complex (season 1&2)

I Videoforretningen så jeg en, som hed Ghost in the Shell Vol V - Hvad er
det?

> [...]
>
> En anden SF serie er Banner of the Stars/Crest of the stars, men så er vi
> nok mere over i en standard SF serie ligesom Vandread

Jeg vil prøve at se efter dem. I første omgang er jeg ikke så meget til
serier, men mere til film og ikke så meget til fantasy, men mere til scifi
med store robotter, overdådige scener og fede kampoptrin ...

simon

Fra : HKJ

Dato : 28-07-06 16:07

Mr. D wrote:
> Jeg vil prøve at se efter dem. I første omgang er jeg ikke så meget til
> serier, men mere til film og ikke så meget til fantasy, men mere til scifi
> med store robotter, overdådige scener og fede kampoptrin ...

Så må Gundam (Jeg har Gundam Wing) være noget for dig, men der er MASSER
af anime der har store robotter.
Du bør ikke se bort fra serier, langt det meste anime er serier.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-07-06 08:01

Mr. D wrote:

> Jeg har lige været og lejet GItS - The Movie. Kan det være den rigtige?
> I Videoforretningen så jeg en, som hed Ghost in the Shell Vol V - Hvad er
> det?

Ghost in the Shell består lige for tiden af to film og en serie i to
sæsoner:(+manga +computerspil +merchandize)

Film:
Ghost in the Shell
Ghost in the Shell 2: Innocence

Serien:
Ghost in the Shell: Stand alone complex (sæson 1)
Ghost in the Shell: Stand alone complex - 2nd gig (sæson 2)

Serien kan købes på DVD hvor der er 4 episoder pr disc, så det er
nok den du har set i butikken

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mr. D

Dato : 28-07-06 15:26

Mr. D wrote:

> Ghost in the Shell består lige for tiden af to film og en serie i to
> sæsoner:(+manga +computerspil +merchandize)

Okay

.... Jeg har endnu ikke set GItS, men jeg kan se, at det er en ældre film fra
1995. I cassetten var der også en dvd med trailers, og her var Appleseed,
men jeg blev overrasket, da jeg så den, for den havde intet med den
appleseed at gøre, som jeg har set. Den var langt mere primitivt tegnet. Som
absolut nybegynder på animemarkedet kan man da vist godt blive lidt
rundtosset.

simon

Fra : HKJ

Dato : 28-07-06 16:15

Mr. D wrote:
> ... Jeg har endnu ikke set GItS, men jeg kan se, at det er en ældre film fra
> 1995.

Det er den orginal GITS og den bedste efter min mening.

> [...]
> appleseed at gøre, som jeg har set. Den var langt mere primitivt tegnet. Som
> absolut nybegynder på animemarkedet kan man da vist godt blive lidt

Du kan blive endnu mere rundtosset hvis du starter på anime serier, når
en historie er populær laves der både forsættelser og alternative
universer (Hvor historien genfortælles, eller der fortælles en anden
historie med de samme personer, men som ikke passer sammen med den
forrige film).

Fra : the LU

Dato : 28-07-06 19:12

> [...]
Som
> absolut nybegynder på animemarkedet kan man da vist godt blive lidt

Appleseed er navnet på en manga som blev skrevet og tegnet i '80erne af en
herre ved navn Shirow Masamune. Den er så blevet filmatiseret to gange, den
ene i form at en (relativt) lavbudgets anime i 1988 og så en nyere
3D-animeret udgave i 2004. Da tegneserien er et større værk er det dog ikke
samme historie i de to film.
Hr. Shirow er for øvrigt også ophavsmanden til Ghost in the Shell. Derfor et
det meget naturligt at anbefale lige netop GitS. Der finders yderligere
værker af manden, der er blevet til film i animeret form, såsom Black Magic
M66, Dominion og New Dominion.
Af disse kan jeg kun anbefale Dominion, der er en komedie om en
politistation der er nødt til at bruge kampvogne i et forsøg på at holde
byens kriminelle i ave. Fortsættelsen blegner dog i sammenligningen med
originalen.

/Toby

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-07-06 16:10

Mr. D wrote:

> ... Jeg har endnu ikke set GItS, men jeg kan se, at det er en ældre film fra
> 1995.

Det er nemlig rigtigt - tegnekvaliteten er dog stadig helt på højde
med nutidens standard.

> I cassetten var der også en dvd med trailers, og her var Appleseed,
> men jeg blev overrasket, da jeg så den, for den havde intet med den
> appleseed at gøre, som jeg har set.

Ja der er denne: http://www.imdb.com/title/tt0094668/ fra 1988 som jeg
ikke kender. Den jeg anbefaler er denne
http://www.imdb.com/title/tt0401233/ fra 2004.

> Den var langt mere primitivt tegnet. Som
> absolut nybegynder på animemarkedet kan man da vist godt blive lidt
> rundtosset.

Ja det er værrere end at holde styr på hele Marvel superhelte
universet
Jeg kan heller ikke finde rundt i deres gyserfilm, der blandes
ydeligere forvirring ind i billedet med amerikanske versioner,
prequels, sequels, remakes, spin-offs og hvad ved jeg.

Se feks. på Ringu som to sequels og en prequel og som er en remake af
en tv-film. Derudover er der også en tv-serie, endnu et remake og en
amerikansk version (der også har en 2-3 sequels)

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-07-06 16:12

HKJ wrote:

> Så må Gundam (Jeg har Gundam Wing) være noget for dig

Fårk, det er jo heller ikke til at finde rundt i:
http://www.imdb.com/find?s=all&q=Gundam

Fra : HKJ

Dato : 28-07-06 16:25

Lars Hoffmann wrote:

> Fårk, det er jo heller ikke til at finde rundt i:
> http://www.imdb.com/find?s=all&q=Gundam

Helt enig og efter at have set Wing (den er ret lang, men en ok
historie), har jeg fået nok Gundam for et stykke tid.