Så til søs! - maritime filmklassikere?
Fra : Poul K. Jensen

Dato : 06-07-06 20:28

Jeg har sat mig for at få lavet en liste over de største filmklassikere, som
på den ene eller anden måde har livet på havet som tema. Både spillefilm og
dokumentarfilm.

'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men har
I andre forslag?

På forhånd tak

Poul KJ

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 06-07-06 21:02

"Poul K. Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
som
> på den ene eller anden måde har livet på havet som >tema. Både spillefilm

Om det er en klassiker skal jeg ikke kunne sige
det er en af de fedeste mini serier jeg har set
http://www.jack-london.org/01film-seewolf1971.htm
http://www.paul-simon.info/HTML/seewolf.html
http://www.seewolf-co.de/
http://www.tv-nostalgie.de/Sound/Der%20Seewolf.htm

den fåes desværre kun på tysk , spilletid over 360 Min
den er virkelig værd at se !!

ellers er der jo
Havets helte med Spencer Tracy

ellers kan du jo lure rundt her lidt
http://www.aandc.org/research/films_of_the_sea.htm

--
Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 06-07-06 21:15

"Poul K. Jensen" <p_k_jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spillefilm og dokumentarfilm.
>
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men

Ved godt der var delt meninger om filmen, og en klassiker er den jo nok
ikke, men "Master and Commander" var altså en rigtig god film.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-07-06 22:43

"Brian, Rikke og Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE>
skrev i en meddelelse news:44ad6f34$0$20328$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Ved godt der var delt meninger om filmen, og en klassiker er den jo nok
> ikke, men "Master and Commander" var altså en rigtig god film.

Sku' selv til at foreslå den. Jeg har aldrig forstået at der er delte
meninger om dens klassikerstatus. Tættere på det 'ægte' flådeliv kommer man
sgu'tte, jeg drømmer stadig om en opfølger af samme kvalitet.

Fra : Bent Andersen

Dato : 06-07-06 21:21

Den er godt nok lidt kitch - men man kan ikke undlade Martha
http://www.filmidanmark.dk/spillefilm/martha.htm fra den liste

Bent

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-07-06 22:41

Bent Andersen wrote:
> Den er godt nok lidt kitch - men man kan ikke undlade Martha
> http://www.filmidanmark.dk/spillefilm/martha.htm fra den liste

Martha er Gud!

Og så er der jo også alle tiders bedste piratfilm (eat your heart out,
Johnny Depp) "Den knaldrøde Pirat".

Per v.

Fra : Jens

Dato : 07-07-06 09:54

> Den er godt nok lidt kitch - men man kan ikke undlade Martha
> http://www.filmidanmark.dk/spillefilm/martha.htm fra den liste

Hørt!! Som gammel søspejder er denne absolut undgåelig på en sådan liste

Et andet bud fra noget der ligner må være Lasse Åbergs

SOS Amatører til søs

som rammer sejlerfolket lige i solar plexus.

Jens

PS. SOS... fås vistnok kun i dvd-box-settet 'Selskabsrejserne' med 5 film??

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-07-06 00:02

> [...]
og
> dokumentarfilm.
>
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men

Tja, jeg er ret vild med 'Das Boot'
Det skal være den uforkortede version selvfølgelig, i biograf versionen er
der skåret alt for meget væk.
Klart en af mine favoritter
http://imdb.com/title/tt0082096/

Mvh
Benjamin

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-06 10:19

["Followup-To:" header set to dk.kultur.film.]
> Tja, jeg er ret vild med 'Das Boot'
> Det skal være den uforkortede version selvfølgelig, i biograf versionen er
> der skåret alt for meget væk.

Miniserie-udgaven på ca. 5 timer og 40 minutter... man kan faktisk
uden problemer se alle "afsnit" på en gang, den holder hele vejen
igennem.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Optimus Prime

Dato : 07-07-06 07:45

Poul K. Jensen skrev:
> Jeg har sat mig for at få lavet en liste over de største filmklassikere, som
> på den ene eller anden måde har livet på havet som tema. Både spillefilm og
> dokumentarfilm.

En af mine yndlings... The Big Blue er vel selvskrevet til din liste

http://www.imdb.com/title/tt0095250/

Fra : Jens

Dato : 07-07-06 10:26

> En af mine yndlings... The Big Blue er vel selvskrevet til din liste
>
> http://www.imdb.com/title/tt0095250/

Helt klart en af den fedest film på denne jord:

Fantastiske undervandsoptagelse og en herlig blanding af italiensk/fransk
humor og skæve personligheder.

Jens

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-07-06 07:59

> [...]
> spillefilm og dokumentarfilm.
>
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men

"Jagten på Røde Oktober", "Fjenden i dybet", og ikke at glemme
"Skibbrud/White Squall".
Hilsen
Steffen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-06 10:17

Poul K. Jensen wrote:
> [...]
> dokumentarfilm.
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men har

Martha!

// Hans

Fra : JSM

Dato : 07-07-06 11:04

> [...]
og
> dokumentarfilm.
>
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men

Jeg har faktisk aldrig selv set den men "Titanic" må da være en oplagt
kandidat.
Og så var der jo BBC's fremragende dokumentarserie "Sailor" om
hangar-skibet HMS Ark Royal. I ved den der havde Rod Stewart's "Sailing"
som kendingsmelodi.

/Jesper

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-07-06 12:03

Poul K. Jensen skrev:

> Jeg har sat mig for at få lavet en liste over de største
> filmklassikere, som på den ene eller anden måde har livet
> på havet som tema. Både spillefilm og dokumentarfilm.

[kun postet til denne gruppe]

To film med Humphrey Bogart har da i hvert fald navne på
skibe i titlen: The Caine Mutiny/Mytteriet på Caine (1954)
og African Queen/Afrikas dronning (1951).

--
Herluf

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 07-07-06 18:04

On Thu, 06 Jul 2006 21:28:22 +0200, Poul K. Jensen wrote:

> [...]
> dokumentarfilm.
>
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men har

Jacques Cousteau ombord på Calypso.

Tomas

Fra : Mr. D

Dato : 07-07-06 21:43

Moby Dick
Philadelphia eksperimentet
Døden på Nilen (Agahta Christie)
og den ultimative: Waterworld

.... må da vist alle være klassikere

simon

Fra : Mr. D

Dato : 08-07-06 09:56

Perfect Storm

simon

Fra : Jesper

Dato : 08-07-06 09:14

Poul K. Jensen <p_k_jensen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> dokumentarfilm.
>
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men har

Nate And Hayes
Hornblower (TV serie)
Mutiny On the Bounty (1935)
Operation Pettycoat
The Enemy Below
Down Periscope
Survive the Savage Sea (TV film)

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per R

Dato : 08-07-06 16:02

Iøvrigt også:

SOS Poseidon (Den gamle fra 72')
Titanic-Den store katastrofe (fra 63')
Tågen (den gamle fra 80') - selvom den mest foregår på et fyrtårn.

Hilsen
Per

Fra : Mr. D

Dato : 08-07-06 16:17

Sea of love?

simon

Fra : Mr. D

Dato : 08-07-06 22:12

Ocean's Eleven ?

simon

Fra : Davidsen

Dato : 09-07-06 00:16

> [...]
> spillefilm og dokumentarfilm.
>
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men

Speed 2 brillierer med at være Verdens suverænt ringeste film med maritimt
tema.
Den er så fyldt med fejl og tåbeligheder at det næsten er en fornøjelse at
se den...

Men ligefrem en klassiker er den vel ikke (endnu)

Mvh
Davidsen
(Skibsingeniør og tidl. matros)

Fra : Mr. D

Dato : 09-07-06 01:08

Blåvand melder storm
Det begyndte ombord
Dykkerne
Flådens blå matroser
Skibet er ladet med
Stormvarsel
Styrmand Karlsen
Støt står den danske sømand
Sømand i knibe
Sømænd og svigermødre

.... Stormvarsel og Styrmand Karlsen er vel - om ikke de andre - klassikere?

simon

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 11-07-06 18:42

On Thu, 6 Jul 2006 21:28:22 +0200, "Poul K. Jensen"
<p_k_jensen@hotmail.com> wrote:

>Jeg har sat mig for at få lavet en liste over de største filmklassikere, som
>på den ene eller anden måde har livet på havet som tema. Både spillefilm og
>dokumentarfilm.

Må jeg anbefale Gøg og Gokkes: Saps at sea (Gøg og Gokke til søs). Den
er fra 1940 så det må være en selvskreven klassiker. Og de har lavet
mange andre som har havet som medspiller.
Af nyere dato er der Open Water, som kræver at man har benene oppe i
sofaen inden man starter da man ikke ved hvad der kravler rundt under
sofaen.

Fra : jens s

Dato : 30-07-06 19:48

Poul K. Jensen skrev:
> [...]
> dokumentarfilm.
>
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med, men har

"Das Boot" om livet ombord på en tysk u-båd i wwII er en suveræn klassiker,
....jeg er også med på SOS amatører til søs! uhyggeligt mange
genkendelige situationer fra _de andre_ sejleres gøren og laden.
jens skov
svaneke

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-07-06 22:47

> [...]
> Jeg har sat mig for at få lavet en liste over de største filmklassikere,
> som på den ene eller anden måde har livet på havet som tema. Både

Tora Tora Tora (1970, den 'rigtige' Pearl Harbor-film, Jerry Bruckheimer
skulle have smæk)
Le Monde du Silence (doku, Jacques Cousteaus gennembrud fra 50'erne)
Blue Planet - Den Blå Planet (BBC doku)

Og nu folk nævner The Big Blue, kan jeg i den forbindelse sagtens anbefale
Into The Blue.

Fra : Jesper

Dato : 30-07-06 23:02

C. H. Engelbrecht <chris@bitfrost.dk> wrote:

> [...]
> Blue Planet - Den Blå Planet (BBC doku)
>
> Og nu folk nævner The Big Blue, kan jeg i den forbindelse sagtens anbefale

Into the Blue er en middelmådig formular-film med en rimelig god finale.
Jessica Alba viser ikke mere hud i dén end i 2 gennemsnitsepisoder af
Flipper.
--
Jesper
"Neither Jewish morality nor Jewish tradition can

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 02-08-06 22:16

> Into the Blue er en middelmådig formular-film med en rimelig god finale.
> Jessica Alba viser ikke mere hud i dén end i 2 gennemsnitsepisoder af
> Flipper.

Jeg er enig, men min grund til at nævne i denne sammenhæng er fordi
undervandsoptagelserne er fantastiske.

Fra : Lars Rindsig

Dato : 30-07-06 23:25

C. H. Engelbrecht wrote:

> Tora Tora Tora (1970, den 'rigtige' Pearl Harbor-film,

Hvad er der nu i vejen med From Here to Eternity?

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 02-08-06 22:17

"Lars Rindsig" <spam@bounce.bounce.bounce> skrev i en meddelelse

> Hvad er der nu i vejen med From Here to Eternity?

Den skal jeg selvfølgelig ikke afvise, har endnu aldrig fået set den.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-07-06 22:54

> [...]
> Jeg har sat mig for at få lavet en liste over de største filmklassikere,
> som på den ene eller anden måde har livet på havet som tema. Både

Jorden Rundt på 80 Minutter (dansk doku-klassiker om Galathea 2
ekspeditionen fra 50'erne med Hakon Mielche)

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 08-07-06 12:22

Poul K. Jensen wrote:
> [...]
> som tema. Både spillefilm og dokumentarfilm.
>
> 'Mytteriet på Bounty' og Heyerdal 'Kon-Tiki' skal selvfølgelig med,

Hvad med "Afrikas Dronning"?
Det er da en klassiker

I øvrigt synes jeg den før nævnte "Master and Commander" er rigtig god,
fordi det for én gangs skyld er vist rigtigt hvordan et sejlskib opfører sig
på havet, og hvordan man behandler det.
Ikke noget med fuld fart under slappe sejl hér

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 08-07-06 18:15

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opfører sig på havet, og hvordan man behandler det.
> Ikke noget med fuld fart under slappe sejl hér

Jeg har ikke set filmen "Master and Commander", men jeg har læst bogen
for nogle år siden. På dansk hedder den "Den første kommando" og er
udmærket, men der er et par fæle oversætterfejl. Bl. a. bøjer
oversætteren: een rå, flere råer. Og han påstår at de gemte krudt i
tønderakken. Det var et lille sidespring, men ellers vil jeg foreslå
"Barken Margrethe af Danmark". Puh, den er nok for gammel

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)