Terkel i Knibe - hvilken målgruppe?
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-06-06 10:14

Jeg har for et stykke tid siden set Terkel i knibe og mens jeg så den
undrede jeg mig over hvilken målgruppe filmen er tiltænkt. Selve
hadlingen appelerer vel mest til 8-14 årige, da den handler om den
slags forhold den aldersgruppe har (naturligvis på en lidt
surrealistisk måde).

Filmens totale mangel på moral (den gør jo nærmest en kunst ud af at
være politisk ukorrekt) vil jeg dog mene ikke egner sig særlig godt
til den aldersgruppe. Jeg har intet imod sort humor, men dirrekte at
bifalde gruppe mobning er nok noget jeg vil forbeholde film der
ikkehenvender sig til børn og unge.

Måske er det blot mig der er blevet for gammeldags, men hvem er denne
film tiltænkt?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 19-06-06 10:58

Den er helt klart tiltænkt den samme segmentgruppe der tager ind og ser
Matthesens shows; 16-18 år og opefter til omkring de 30, plus det løse. Man
kan også sige at den primære målgruppe først og fremmest er Anders
Matthesen, og at der så tifældigvis findes en helvedes masse 'Ænder' ude i
landet der gider betale for at se denne FANTASTISKE film. Anden har som
(næsten) voksen haft brug for noget selvterapi, og det samme har alle vi
andre.

Bare fordi en film handler om børn, betyder det ikke at målgruppen SKAL være
børn. Hvad så med Osama? Eller City of God?? Eller Ondskabens Hotel???

Fra : Jan

Dato : 19-06-06 11:35

Jeg mener at Matthesen har udtalt, at målgruppen er de 10-16 årige, og at de
SAGTENS kan kende forskel på facts og fiktion. Og at det heller ikke er
Terkel i knibe der lærer dem at bande, det lærer de allerede i børnehaven.

Jeg er enig i hans betragtninger hvad det angår

Det er en lidt anderledes vinkel at fange de unge på, og jeg tror det er
lykkedes meget godt. I hvert fald er der flere unge der gider se Terkel i
Knibe, end en eller anden OBS kampange om gruppemobning.

Jan

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 19-06-06 18:15

Scripsit Jan:

> [...]
> det er lykkedes meget godt. I hvert fald er der flere unge der
> gider se Terkel i Knibe, end en eller anden OBS kampange om

Jeg mener ikke at Terkel i Knibe bifalder gruppemobning. Derimod viser
den et yderst karikeret men rimeligt sandfærdigt billede af hvordan
gruppemobning virker. Men selvom mobningen beskrives grinagtigt, så
udgør det ikke nogen accept eller bifald af fænomenet som sådan. And
Matthesen kan øjensynligt bare ikke udtrykke sig umorsomt, men både
han og filmen forekommer mig at rumme en ganske anstændig moral.

Lars Erik Bryld

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 19-06-06 22:15

"Jan"
> [...]

> lykkedes meget godt. I hvert fald er der flere unge der gider se Terkel i
> Knibe, end en eller anden OBS kampange om gruppemobning.

Problemet er bare at de 10-årige ikke fatter pointen - at mobning stinker.
Jeg arbejdede både på fritidshjem med 6-9 årige og som lærervikar, for lidt
over et år siden og ALLE børn har set den film - og de forstår simpelthen
ikke andet end, at de mobninger der foregår er "fede". Det betyder at de
overvægtige børn bliver kaldt Fede Dorit osv, osv. Ergo filmen er ABSOLUT
ikke for børn.

Når det er sagt, synes jeg selv (22), at det er en møg skæg film.

Mvh.
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 17:39

Nådada. Og jeg har været lærer i 13 år på små og store skoler og på landet
og i storbyen. Men de børn jeg har mødt, vidste godt at "Terkel i knibe" var
en overdrevet og langt ude historie. Og at det ikke er i orden at mobbe.
Men mange af dem har prøvet at være med til at mobbe andre. Og det at filmen
netop viser hvor let man finder sig selv i en ubehagelig rolle som
med-mobber selvom man bagefter fortryder, har gjort det lettere at tale med
dem om det. Netop i modsætning til irettsættelsens og moraliseringens
løftede pegefinger der for det meste før børn til at lukke ørene.

Medierådet har givet filmen et "11"mærke og siger om den alder:

Børn i alderen 11 til 14 år er generelt gode til at skelne fiktion fra
virkelighed
De kan overskue filmens handlingsforløb, og kan derfor tåle at se
film, hvor spændingen opretholdes i længere tid. De kan forholde sig til
film med skræmmende scener, og kan også godt tåle at se film med en
grundtone af uhygge og trussel. Filmens genre bruges som pejlemærke, og børn
i aldersgruppen kan skelne skræmmende film, der fremstilles i et
fantasiunivers og film med karikerede, overdrevne eller urealistiske
voldsscener, fra deres egen virkelighed. Katastrofefilm, science- fiktion og
en række actionkomedier får denne placering.

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 20-06-06 18:09

"hobnnobs" <martinskovbo/snabel-a/gmailc/punktum/com> skrev i en meddelelse
> Nådada. Og jeg har været lærer i 13 år på små og store skoler og på landet
> og i storbyen. Men de børn jeg har mødt, vidste godt at "Terkel i knibe"
> var en overdrevet og langt ude historie.

Nu har Terkel i knibe ikke været ude i 13 år, men det til side...

I hvilke aldre?

Jeg arbejdede godt nok kun med børn som hhv. støttepædagog,
pædagogmedhjælper og lærervikar i 2004-2005, men jeg oplevede ikke det samme
som dig ret ofte...

> [...]
> med dem om det. Netop i modsætning til irettsættelsens og moraliseringens
> løftede pegefinger der for det meste før børn til at lukke ørene.

Helt sikkert, det eneste jeg anfægter er bare, at børnene skal have en hvis
alder...

> [...]
> voldsscener, fra deres egen virkelighed. Katastrofefilm, science- fiktion
> og en række actionkomedier får denne placering.

Det er meget muligt. Mine erfaringer er også mest med børn fra 6-9, hvoraf
det var de 8-9 årige der gjorde som omtalt. Som lærervikar oplevede jeg så
at det gik lidt højere op, men jeg er da ikke afvisende for, at det kan
bruges konstruktivt overfor de ældre elever - 12 år og op f.eks.

Mvh.
Lars

Fra : Pipeline

Dato : 19-06-06 23:45

"Jan" <non@given.yet> skrev i en meddelelse
> [...]
> Terkel i knibe der lærer dem at bande, det lærer de allerede i børnehaven.
>
> Jeg er enig i hans betragtninger hvad det angår

Jeg mener nu at have hørt Matthesen udtale at filmen IKKE er for børn. Og at
han ikke kan forstå at forældrene brokker sig over sproget i filmen, når nu
det ikke er en børnefilm. Det samme problem opstod omkring hans første
shows, hvor mange forældre tog deres små poder med, for blot at blive
foraget over at han stod og sagde "tissemand" og ting der var værre.
MVH
Pipeline

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-06-06 07:33

Lars Erik Bryld wrote:

> [...]
> gruppemobning virker. Men selvom mobningen beskrives grinagtigt, så
> udgør det ikke nogen accept eller bifald af fænomenet som sådan.

Det er jeg så ikke enig i. At Fede Doris begår selvmord er er jo
tydeligvis at sætte mobning på en spids, men at selv hendes bror
syntes at det bare er i orden vil jeg da betragte som en total accept
af mobning.

> And
> Matthesen kan øjensynligt bare ikke udtrykke sig umorsomt, men både
> han og filmen forekommer mig at rumme en ganske anstændig moral.

Såfremt filmen skal ses komplet ironinsk kan man vel nok forsvare at
den har en god moral, men med det argument vil alle film jo være
politisk korrekte

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-06 09:03

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> tydeligvis at sætte mobning på en spids, men at selv hendes bror
> syntes at det bare er i orden vil jeg da betragte som en total accept

Altså: At en af personerne accepterer det, er ensbetydende med, at filmen
som sådan accepterer det?

Per V.

--
Det gode ved åndsfællerne Laban og Krarup er, at de giver os ateister
så mange gode argumenter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-06-06 07:58

C. H. Engelbrecht wrote:

> Bare fordi en film handler om børn, betyder det ikke at målgruppen SKAL være
> børn. Hvad så med Osama? Eller City of God?? Eller Ondskabens Hotel???

En ting er at der er børn i en film noget andet er at filen handler om
børns trivielle daglige forhold i lille danmark. Osama og City of God
handler om børn i ekstreme sociale situationer, Terkel derimod
omhandler typiske dagligdags relationer børn imellem. De første to
film har tydeligvis et tema som slet ikke har børn som målgruppe, men
selve historien i Terkel kan jeg ikke se andre en børn kan finde
interessant. Ondskabens hotel er vel lige så meget en børnefilm som
Children of the Corn.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per

Dato : 20-06-06 08:04

Jeg syntes den var plat og ikke særlig morsom. Jeg tror den er til 10-16 år.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-06-06 09:22

Per Vadmand wrote:

> Altså: At en af personerne accepterer det, er ensbetydende med, at filmen
> som sådan accepterer det?

Det kommer an på hvem det er der og hvordan det foregår. I Terkel i
Knibe er det Jason der syntes at det er helt fjong og det var netop ham
der var kritisk over for det i og med at han er Fede Dorits bror og det
er hans venskab som Terkel er bange for at miste. Jason er yderligere
den selvsikre teenager som børn ser op til, så ja, jeg vil mene at
filmen i dette tilfælde giver en klar accept af mobning.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-06 12:04

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> yderligere den selvsikre teenager som børn ser op til, så ja, jeg vil
> mene at filmen i dette tilfælde giver en klar accept af mobning.

Det er så din mening. Jeg synes, det er helt hen i vejret at fortolke den
sdådan -og jeg er ret sikker på, at det vil børn heller ikke gøre.

Per V.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-06-06 13:18

Per Vadmand wrote:

> Det er så din mening. Jeg synes, det er helt hen i vejret at fortolke den
> sdådan

Hvordan skulle man ellers fortolke det?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-06-06 21:18

Lars Hoffmann wrote:

> Hvordan skulle man ellers fortolke det?

Hint: I "Der Untergang" holder alle filmens personer med Hitler...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Toni

Dato : 20-06-06 18:10

Lars Hoffmann skrev:

> [...]
> ikkehenvender sig til børn og unge.
>
> Måske er det blot mig der er blevet for gammeldags, men hvem er denne

Jeg synes den er ret morsom og jeg er 32... jeg er måske så lidt
barnligt anlagt

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-06 07:53

Kevin Edelvang wrote:

> Hint: I "Der Untergang" holder alle filmens personer med Hitler...

Men ingen af dem er "role models" (hvordan oversættes det til dansk?)

Med venlig hislen
Lars Hoffmann

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-06-06 09:18

Lars Hoffmann wrote:

> Men ingen af dem er "role models"

Der findes masser af film, hvor en, der bliver set op til, er et dumt
svin og bifalder slette handlinger...

> (hvordan oversættes det til dansk?)

Jeg ville sige "forbillede" eller noget i den stil.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-06-06 09:20

Lars Hoffmann wrote:

> Men ingen af dem er "role models" (hvordan oversættes det til dansk?)

Forbilleder.

Og tror du virklig, nogen børn vil opfatte de groteske karikaturer i
"Terkel" som forbilleder?

Per V.

Fra : Michael

Dato : 21-06-06 15:43

Lars Hoffmann skrev:

>Men ingen af dem er "role models" (hvordan oversættes det til dansk?)

Er sikker på at der er en vis person med initialerne BW som vil påstå
at de alle er forbillede for den danske ungdom.

--
LMBC
Jeg udtaler mig ikke på vegne af den norske stat

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-06 07:57

hobnnobs wrote:

> Medierådet har givet filmen et "11"mærke og siger om den alder:
>
> Børn i alderen 11 til 14 år er generelt gode til at skelne fiktion fra
> virkelighed

Det glæder mig da at tage fejl i denne sag - jeg har stadig meget at
lære om disse minimennesker.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-06 09:22

Per Vadmand wrote:

> Og tror du virklig, nogen børn vil opfatte de groteske karikaturer i
> "Terkel" som forbilleder?

Jason er da på ingen måde en grotesk karrikatur.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-06 09:23

Kevin Edelvang wrote:

> Der findes masser af film, hvor en, der bliver set op til, er et dumt
> svin og bifalder slette handlinger...

Børnefilm om 10-15 årige? Hvis ja, hvilke?

Fra : Lyrik

Dato : 21-06-06 22:59

[...]

++++++++++++++++++++++++++
Jeg morede mig meget over den.
Den karrikerer samfundet og forældre der ikke interesserer sig en skid for
deres børn, men spiller et spil som om de gør det.
Den beskriver børnenes angst for fantasier og deres primitive ligegladhed
med fede Dorrit.
Så den karrikerer også børnene med deres påtvungne kunstige, politisk
korrekte pædagogpåførte tænkemåde, som kan opføre sig grusomt når det kommer
til stykket.

Det hele er facade: Forældrenes "Nu skal i bare høre stil" Børnenes
"harmoniske veltilpassethed"
Under overfladen er forældrene et par dekadente skørlevninge og børnene
nogle små angste markmus uden hyrde, overladt til tilfældigheder.
Et mobningsmord får ingen konsekvenser, men er nærmest konsekvensen af alt
hykleriet og falskheden.

Når du spørger om målgruppe så tilslutter du dig nærmest
forældregenerationen i Terkel. Kan den ikke bare blive en ufarlig film som
har ramt en forkert målgruppe?))
Så er den væk-"og så tilbage til spankingkælderen." Mens børnene sejler
deres egen sø.

Dyreelskeren viser sig at elske dyr på menneskers bekostning. Det hele er
forløjet, korrektness og facade.

Det er en sjælden samfundssatire. IMHO.

Hilsen
Jens

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-06-06 07:41

Lyrik wrote:

> Jeg morede mig meget over den.

Det gjorde jeg skam også, tag endelig ikke fejl af det.

> Så den karrikerer også børnene med deres påtvungne kunstige, politisk
> korrekte pædagogpåførte tænkemåde, som kan opføre sig grusomt når det kommer
> til stykket.

Hvor i filmen opfører børnene sig politisk korrekt?

> Når du spørger om målgruppe så tilslutter du dig nærmest
> forældregenerationen i Terkel. Kan den ikke bare blive en ufarlig film som
> har ramt en forkert målgruppe?))

Om den er ufarlig eller ej skal jeg ikke kunne sige, jeg kender meget
lidt til hvordan børn reagerer på den film. som andre i tråden har
udtalt, har børn på 6-9 år svært ved at se at handlingen i Terkel
er surrealistisk og at lidt ældre børn godt kan skelne mellem satire
og oprigtighed.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Thomas S

Dato : 24-06-06 12:28

Lars Hoffmann wrote:

> Måske er det blot mig der er blevet for gammeldags, men hvem er denne
> film tiltænkt?

Eftersom den i første omgang var en børneradio-føljeton, må vi
antage, at den i første omgang er tiltænkt børn.