The Jacket [SPOILER]
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-06-06 10:02

Pas nu på Spoilers.....

Jeg så The jacket i weekenden og det var en ganske postiv oplevelse.
Jeg nyder film som Memento, Butterfly Effect og nu også The Jacket,
men aligevel syntes jeg slutningen var lidt for letkøbt i The Jacket.
Det virkede lidt som om vi kun så den amerikanske happy ending og ikke
den grumme men mere fyldestgørrende slutning.

Problemet er netop at den slags film gerne skulle give en plausibel
forklaring eller i det mindste give et hint af hvad der egentligt
foregår, men i The Jacket ser det ud til at vi bare skal accepterer at
Adrian Brody virkelig rejser ud i fremtiden hver gang han bliver lukket
inde i skuffen. Jeg manglede et godt plottwist i slutningen af filmen
der kunne give en mere plausibel forklaring end blot "tidsrejse".

Eller måske har jeg blot overset noget?

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 19-06-06 15:05

Lars Hoffmann skrev:

> Jeg manglede et godt plottwist i slutningen af filmen
> der kunne give en mere plausibel forklaring end blot
> "tidsrejse".
>
> Eller måske har jeg blot overset noget?

Jeg er enig med dig. Vi skal bare acceptere, at han altså fiser af sted i
tid, når han får spændetrøje på. Jeg fandt det påfaldende letkøbt.

Jeg elskede "Memento" og "Butterfly Effect", og de havde en god balance
mellem at prøve at forklare og så bare at lade tingene ske. Det har "The
Jacket" ikke. Alt for meget mangler en forklaring, men endnu værre går det
faktisk, når filmen prøver at forklare sig. Plothullerne står tydeligere i
erindringen end hos de fleste andre af genrens film.

Og så er Adrien Brodys figur altså heller ikke det strammeste spænde i
spændetrøjen. Hvis han forsøger at overbeviser lægerne om, at han ikke er
sindssyg, hvorfor opfører han sig så som en fransk klovn?

--
Mvh. Peter