Er der et liv efter B5?
Fra : Mr. D

Dato : 18-06-06 23:33

Postet i kultur.film og kultur.sciencefiction

Jeg har ikke været helt sikker, men har fået gode råd og et par skulderklap
her, efter down perioden efter endt B5 serien. Jeg har set de to første film
i B5 kavalkaden, og finder The Gathering mindre tilfredsstillende og In The
beginning thrillingly nær serien og gav samme gåsehus som seriens episoder.
En god dobbelt episode tilsat den rumlende bas, som sig egentlig hører til i
rumfilm.

Nå men hvad skal jeg nu se. En har rådet mig til at se anden serie, og så se
B5 igen. Det har jeg også tænkt mig. Men hvilken anden serie skal jeg vælge,
når jeg er glad for B5?

En har sagt DS9, men andre mener ikke, den kan måle sig overhovedet.
Andetsteds har jeg set Farscape som nr. 1, B5 som nr. 2 og Prey som nr. 3.
Er der noget i dette? Hvis jeg gerne vil se en anden god rumserie med en
længere sammenhængende historie, er det så Farscape og Prey, eller er det
DS9 eller noget helt andet?

Se i øvrigt denne afstemning om bedste scifi serie. Kan det virkelig passe
at B5 kun skal have en 8. plads? Er vi nok i disse to grupper (kultur.film
og kultur.sciencefiction) til at lave sådan en liste?

simon

Fra : Mr. D

Dato : 18-06-06 23:36

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Postet i kultur.film og kultur.sciencefiction

> Se i øvrigt denne afstemning om bedste scifi serie.

Sorry, her er den:
http://newz.dk/forum/item/22952/

> Kan det virkelig passe at B5 kun skal have en 8. plads? Er vi nok i disse
> to grupper (kultur.film og kultur.sciencefiction) til at lave sådan en
> liste?

simon

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-06-06 06:06

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>Nå men hvad skal jeg nu se. En har rådet mig til at se anden serie, og så se
>B5 igen. Det har jeg også tænkt mig. Men hvilken anden serie skal jeg vælge,
>når jeg er glad for B5?

Du finder ikke noget der rigtig ligner Babylon 5. Og det er på sin vis
også godt nok, for så blev det nok trivielt.

Kig på Crusade, der også er lavet af JMS. Det er kun ca. en halv
sæson, men det er udmærket sålænge det varer.

Det samme kan siges om Firefly (og Serenity), der har en helt anden
stil, men som også arbejder udfra sammenhængende historier.

Eller hvad med lidt nyere serier som Battlestar Galactica og Stargate
Atlantis. Igen er det en anden stil, men de indeholder også nogle af
de elementer der gjorde B5 til en god oplevelse.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 19-06-06 15:23

Lars Kim Lund skrev:

> Det samme kan siges om Firefly (og Serenity), der har en helt anden
> stil, men som også arbejder udfra sammenhængende historier.

Er det en forudsætning at have set tvserien (Firefly) for at kunne følge
med i filmen (Serenity)?

Mikkel

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-06-06 16:44

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

>Er det en forudsætning at have set tvserien (Firefly) for at kunne følge
>med i filmen (Serenity)?

Det er det ikke. Faktisk fortæller Serenity i store træk den samme
overordnede historie som i Firefly, men i en lidt hurtigere og
actionpræget klipning.

Men tag og se begge. Det er rigtig god underholdning, hvis man kan
holde ud at tænke på serien er slut næsten før den kommer i gang.
Rækkefølgen betyder ikke det store. Dog vil jeg sige at hvis du har
valget, så se Firefly først. For så er kronologien i orden. Og så
spoiler Serenity ikke dele af handlingen for dig.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mr. D

Dato : 19-06-06 18:21

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Er det en forudsætning at have set tvserien (Firefly) for at kunne følge
> med i filmen (Serenity)?

Det havde betydning for mig. Jeg var glad for at have set serien først. For
det første spoiler filmen jo serien, så det er ikke nødvendigt at se den,
hvis du har set filmen. Og for det andet bliver filmen så meget bedre af, at
man kender karaktererne og universet i forvejen.

Nogle af mine venner så filmen og havde ikke set serien. Og filmen sagde dem
ikke ret meget. Det var en scifi under gennemsnittet. Jeg tror det er
ligesom B5. For år tilbage så jeg en af filmene, som jeg syntes var absolut
dårlig, og derfor så jeg ikke serien dengang. Men med serien som ballast,
bliver filmen helt anderledes ...

.... men det er jo bare min mening

simon

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 19-06-06 20:09

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote in news:4496b27e$0$15791
$14726298@news.sunsite.dk:

> Er det en forudsætning at have set tvserien (Firefly) for at kunne følge
> med i filmen (Serenity)?

Se serien først - det gør at man føler meget mere for personerne
i filmen. Den fås til lidt over 200 hos Club Racoon (axelmusic.dk).

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-06-06 23:49

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Se serien først - det gør at man føler meget mere for personerne
> i filmen. Den fås til lidt over 200 hos Club Racoon (axelmusic.dk).

Den fås også her til kun 156,- inkl. fragt:
http://www13.cd-wow.dk/detail_results_2.php?product_code=10490

Jeg fik den derfra efter at en venlig sjæl her i gruppen (takker endnu
engang) bestilte den for mig da jeg ikke selv havde betalingskort, det har
jeg så fået siden og brugt det flittigt hos CD-wow

Mvh
Benjamin

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 20-06-06 14:04

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> wrote in

> Den fås også her til kun 156,- inkl. fragt:
> http://www13.cd-wow.dk/detail_results_2.php?product_code=10490

heh ok - det er et stykke tid siden jeg selv købte den :)

Men det er nok det bedste film(serie)-tilbud i lang tid. Der
er altså mange gode grin og en kanon historie for få penge der.

/hilsner

Fra : Mr. D

Dato : 19-06-06 18:24

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:
>
> Kig på Crusade, der også er lavet af JMS. Det er kun ca. en halv
> sæson, men det er udmærket sålænge det varer.

Jeps, jeg vil kigge efter Crusade

> Det samme kan siges om Firefly (og Serenity), der har en helt anden
> stil, men som også arbejder udfra sammenhængende historier.

Har set begge, og var begejstret for begge. Det var den første egentlige
scifi serie, jeg købte på DVD. Så det er kun blevet til den og B5 indtil nu.

> Eller hvad med lidt nyere serier som Battlestar Galactica og Stargate
> Atlantis. Igen er det en anden stil, men de indeholder også nogle af
> de elementer der gjorde B5 til en god oplevelse.

Jo, det kunne jeg godt være interesseret i. Men hvad er det for nogle
elementer? Er det bl.a. en sammenhængende historie?

simon

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-06-06 19:14

>Jo, det kunne jeg godt være interesseret i. Men hvad er det for nogle
>elementer? Er det bl.a. en sammenhængende historie?

Først og fremmest et interessant univers med gode historier der fænger
og fastholder interessen. Og især Galactica er een lang historie.
Faktisk næsten i endnu højere grad end B5 er.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Schou

Dato : 21-06-06 14:28

> Først og fremmest et interessant univers med gode historier der fænger
> og fastholder interessen. Og især Galactica er een lang historie.
> Faktisk næsten i endnu højere grad end B5 er.

Kan også anbefale BG. Har ikke set B5 så kan ikke sammenligne men jeg synes
BG er cool. Glæder mig til næste sæson.
Mvh. Martin

Fra : Doctor Tennant

Dato : 19-06-06 22:20

Jeg vil anbefale dig først at anskaffe dig DS9. Det er sammenhængende sci
fi, selvom første sæson er mere i retningen af at etablere figurene, etc,
men det var B5's første sæson jo også i store træk.

Herefter bliver den meget interessant - der oparbejder sig en sammenhængende
historie, der omhandler noget stort - ligesom B5... Bare ikke så ringenes
herre\star trek agtigt, men "bare" star trek agtigt. Uden tvivl
anbefalelsesværdig, hvis man kan lide B5.

Herefter vil jeg anbefale Farscape, som er en lang sammenhængende køre.
Forfriskende, nye slags historier og karakterer, og jeg tør godt kalde den
original. Som en blanding imellem noget star wars' onde imperium \ jens lyn
\ fantasy... Den er virkelig opslugende...
HC

Fra : Per

Dato : 20-06-06 08:09

Jeg er selv gået igang med Stargate SG-1 og det er en kanon serie, og
desuden den længst kørende sci-fi serie nogensinde. Stargate Atlantis er en
nyere afstikker af SG-1, men også en fed serie. Ellers går jeg ud fra du har
set kongerne Star Trek TNG og Voyager?
Jeg har selv forsøgt at starte på Farscape, men fandt den lige en tand for
plat og b-agtig. Firefly er også OK, men er vildt overvurderet. De første
par afsnit er også jævnt kedelige.

Fra : Doctor Tennant

Dato : 20-06-06 13:54

> Jeg er selv gået igang med Stargate SG-1 og det er en kanon serie, og
> desuden den længst kørende sci-fi serie nogensinde.

Øh, nej. =)

Doctor Who er verdens længst kørende sci fi serie på fjernsyn. Den startede
i 1963 og kørte i første ombæring indtil 1989 - 26 sæsoner... Og den kører i
øjeblikket på 28. sæson (eller 2. sæson af omgang 2 om man vil). Derudover
har den kørt som romanserie, audio-drama-serie, online-tegnefilm, og
tegneserie siden engang i 60'erne også...

> Jeg har selv forsøgt at starte på Farscape, men fandt den lige en tand for
> plat og b-agtig.

Men du kan godt lide Voyager? Hvordan hænger dét dog sammen? *G*

Firefly er også OK, men er vildt overvurderet. De første
> par afsnit er også jævnt kedelige.

Ja, den er overvurderet, men den kunne saftsuseme have været blevet rigtig,
rigtig fed, hvis den havde fået lov at køre i en sæson mere, eller to.

HC

Fra : Per

Dato : 21-06-06 19:16

"Doctor Tennant" <buggeroff@bloodyspammers.net> wrote in message

> [...]
> vil). Derudover har den kørt som romanserie, audio-drama-serie,
> online-tegnefilm, og tegneserie siden engang i 60'erne også...

Ja ok, så har Star Trek kørt i 32 sæsonner! Men SG-1 er i hvert fald den
længst kørende amerikanske serie.

Fra : Doctor Tennant

Dato : 22-06-06 14:14

> Ja ok, så har Star Trek kørt i 32 sæsonner! Men SG-1 er i hvert fald den
> længst kørende amerikanske serie.

Star Trek serierne er forskellige serier, der handler om forskellige
personer og besætninger, hvor Doctor Who handler om den samme figur hele
vejen igennem fra 1963 til i dag.

Doctor Who kørte i 26 sæsoner uden afbrydelser af den karaktér den fik i
'89, som varede til '96, og så til 2005. Til sammenligning kørte den første
Trek serie i 3 sæsoner.. =)

Men ja, den længst kørende amerikanske sci fi serie er sg-1, men der
er masser af serier der har kørt i voldsomt lang tid på amerikansk
fjernsyn - Simpsons startede i 1989 og er stadig igang - Law and Order
startede i 1990 og kører endnu, Gunsmoke kørte fra 1955 til 1975, Lassie
kørte fra 1954 til 1973, Bonanza kørte fra 1959 til 1972, Dallas kørte fra
1978 til 1991, etc...

Så det er ikke 'så' usædvanligt igen med længerevarende serier - kun i sci
fi kredse, hvor Doctor Who så tager den absolutte top-placering. Ret godt
gået af en "lille" og ganske "ukendt" serie fra BBC.

HC