Edderkoppen (Dansk serie)
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-06-06 20:05

har lige sidet og set alle 6 afsnit ud i en køre - den er sgu fed :)
--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-06-06 22:48

Bo M Mogensen wrote:
> har lige sidet og set alle 6 afsnit ud i en køre - den er sgu fed :)

Bortset fra, at den burde have foregået i USA i 30'rne - for København i
50'erne havde den sgu ikke noget at gøre med!

Per V.

--
Det gode ved åndsfællerne Laban og Krarup er, at de giver os ateister
så mange gode argumenter

Fra : Jesper

Dato : 08-06-06 18:11

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Bortset fra, at den burde have foregået i USA i 30'rne - for København i
> 50'erne havde den sgu ikke noget at gøre med!
>
> Per V.

Nitpicking!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Vadmand

Dato : 08-06-06 22:30

Jesper wrote:

> Nitpicking!
> --
HVorfor synes du det? Serien foregiver en historisk autenticitet, som er
falsk. Og den var bestemt ikke blevet ringere af at foregå i et fiktivt
univers. Det er netop, fordi serien er så god, at det er ærgerligt, at vi,
der har oplevet 50'erne i København, gang på gang tager os til hovedet og
siger vorherre bevares,

Per V.

Fra : Anders

Dato : 08-06-06 00:13

"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppen.invalid> skrev i en meddelelse
> har lige sidet og set alle 6 afsnit ud i en køre - den er sgu fed :)

Sjovt at dulige siger det - forjeg er også igang med den...for 3 eller 4
gang

Ja, den er pissegod!
- Dem der ikke ser den går sgu glip af noget rigtig rigtig godt!

Mht. til alt det dér med om det er "realistisk" eller ej :
Det kan da godt være at noget af det er fiktion, men det er der sgu så meget
der er i filmens verden.

Glem dog ikke alt det der IKKE er fiktion...og hvorfor skal der altid være
så meget brok fra alle mulige nørder der bare ikke kan se noget godt og ikke
er i stand til at lade sig rive med af en god historie og godt
skuespil...men det er vel dybest set værst for nørderne selv?!

-Anders

Fra : Per Vadmand

Dato : 08-06-06 08:45

Anders wrote:

> [...]
> godt og ikke er i stand til at lade sig rive med af en god historie
> og godt skuespil...men det er vel dybest set værst for nørderne selv?!

Problemet er ikke, at film som "Edderkoppen" (og fx. "Pearl Harbor") er
fiktion, men at de FOREGIVER at være historisk korrekte. Derved medvirker de
til at give folk et falsk billede af historien. Et af de værste eksempler
var den dér filmatisering af "De Tre Musketerer", med bl.a. Kiefer
Sutherland, hvor de lod kardinal Richelieu være engelsk spion og drukne i
Paris' kloakker. Det svarer sådan cirka til at lave en film, hvor Hitler
vandt 2. verdenskrig - og påstå, at det er en historisk film, vel at mærke.

Man behøver ikke at være nørd for at mene, at den slags er uacceptabelt.

Som jeg skrev: "Edderkoppen"s skabere har ønsket at lave en spændende
gangsterfilm. Detr har de også gjort. Problemet er blot, at den foregiver at
handle om virkeligheden.

Per V.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 09-06-06 03:23

On Thu, 8 Jun 2006 09:45:08 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Problemet er ikke, at film som "Edderkoppen" (og fx. "Pearl Harbor") er
>fiktion, men at de FOREGIVER at være historisk korrekte.

du må ha en anden version ind den jeg har ...den jeg har forgiver ikke
noget

> Derved medvirker de
>til at give folk et falsk billede af historien.

fordi en film eller en serie forgår i en bestemt tid behøves det jo
ikke være ensbetydene med at den skal være en tids biografi
nogen gange er en cigar bare en cigar.

>Et af de værste eksempler
>var den dér filmatisering af "De Tre Musketerer", med bl.a. Kiefer
>Sutherland, hvor de lod kardinal Richelieu være engelsk spion og drukne i
>Paris' kloakker.

ja ok så grundigt har jeg ikke set den ...

> Det svarer sådan cirka til at lave en film, hvor Hitler
>vandt 2. verdenskrig - og påstå, at det er en historisk film, vel at mærke.

jamen er der nogen der har påstået noget med edderkoppen ?

> [...]
>gangsterfilm. Detr har de også gjort. Problemet er blot, at den foregiver at

ja sådan oplever du den - det gjorede jeg altså ikke !

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 09-06-06 03:19

On Thu, 8 Jun 2006 01:12:52 +0200, "Anders" <no@no.no> wrote:

>"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppen.invalid> skrev i en meddelelse
>
>Sjovt at dulige siger det - forjeg er også igang med den...for 3 eller 4
>gang

ja jeg skal bestemt også se den igen

>Ja, den er pissegod!
>- Dem der ikke ser den går sgu glip af noget rigtig rigtig godt!

yep

>Mht. til alt det dér med om det er "realistisk" eller ej :
>Det kan da godt være at noget af det er fiktion, men det er der sgu så meget
>der er i filmens verden.

Hmm jaee men det er da et spænenede bud på efterkrigstiden

> [...]
>er i stand til at lade sig rive med af en god historie og godt
>skuespil...men det er vel dybest set værst for nørderne selv?!

enig - film er primært go underholdning ....

Fra : KNL DtP

Dato : 08-06-06 14:54

"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppen.invalid> skrev i en meddelelse

> har lige sidet og set alle 6 afsnit ud i en køre - den er sgu fed :)

Har også slidt mine bedagede VHS-optagelser igennem et par gange, for det er
en rigtig god serie.

Synes at flere af skuespillerne leverer deres bedste/bedre præstationer i
netop Edderkoppen - i forhold til andre danske TV-serier/film, hvor de også
medvirker:

Lars Mikkelsen som brormand Ole

Lars Bom som den mystiske håndlanger Arthur

Bjarne Henriksen er perfekt som gangsterbossen Hjalmar

Peter Steen som den korrupte Gordan

Forøvrigt synes jeg, har serien har lånt titelmelodi og stemningsmusikken fra
L.A. Confidential (1997). Det er vel heller ikke det værste sted at snubbe
lidt :)

MVH

Kristian

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 09-06-06 03:25

On Thu, 8 Jun 2006 15:53:55 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppen.invalid> skrev i en meddelelse

>Har også slidt mine bedagede VHS-optagelser igennem et par gange, for det er
>en rigtig god serie.

så er det da godt den er kommet på dvd :0)

> [...]
>netop Edderkoppen - i forhold til andre danske TV-serier/film, hvor de også

Hmm jaee men jeg synes nu tit han gør det godt ....

>Lars Bom som den mystiske håndlanger Arthur

hans fineste præstasion selv om jeg godt nok har en svaghed for
strisser på samsø ja man er well et serie vrag

>Forøvrigt synes jeg, har serien har lånt titelmelodi og stemningsmusikken fra
>L.A. Confidential (1997). Det er vel heller ikke det værste sted at snubbe
>lidt :)

Nahh :0)