Formatering af HD
Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 12-01-01 18:08

Jeg har lige fået en spritny 20 GB FireWire HD, nu leder jeg efter et
godt program til formattering.

medfølgende drevet er "Anubis Utility", men jeg synes det er et kluntet
program. Hvad er jeres erfaringer med FWB Harddisk Toolkit 4?

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-01 22:23

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
>
> medfølgende drevet er "Anubis Utility", men jeg synes det er et kluntet
> program. Hvad er jeres erfaringer med FWB Harddisk Toolkit 4?

Jeg ville undgå FWB - Hvorfor ikke "nøjes" med DriveSetup?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Det var bare min mening, og hvis nogen skulle finde på at sige noget
grimt om Marianne Jelved kan de få med mig at bestille... #¤#&*

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 12:52

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jeg ville undgå FWB - Hvorfor ikke "nøjes" med DriveSetup?

Drive Setup kan ikke se FireWire og USB harddiske, hvilket jeg synes er
noget skidt, da det er det fornuftigste formatteringsprogram - i mine
øjne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-01-01 21:46

> [...]

> Drive Setup kan ikke se FireWire og USB harddiske, hvilket jeg synes er
> noget skidt, da det er det fornuftigste formatteringsprogram - i mine

Det var jeg ikke klar over. Jeg ville dog stadig holde mig fra FWB,
Anibus kender jeg ikke ud over at det er fra Charismac, som ellers laver
rigtig gode produkter.
Har du kigget på "Harddisk Speed Tools" ? - et udemærket produkt som er
betydeligt billigere end konkurenterne.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 12:57

> [...]

> rigtig gode produkter.
> Har du kigget på "Harddisk Speed Tools" ? - et udemærket produkt som er

Jeg har kigget efter det, men har ikek fundet noget konklusivt. Er det
ikke FWB der laver det?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-01 13:48

> Jeg har kigget efter det, men har ikek fundet noget konklusivt. Er det
> ikke FWB der laver det?

Nej, FWB's hedder Hardddisk Tool Kit

Det er Intech, <http://www.IntechUSA.com/>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-01 17:44

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Nej, FWB's hedder Hardddisk Tool Kit
>
> Det er Intech, <http://www.IntechUSA.com/>

Og så er det faktisk et formidabelt produkt. Jeg har brugt det på min
PowerCenter Pro G3 i et par år nu og produktet er simpelthen bare blevet
bedre og bedre. Det fede er, at når man først har købt en licens, så er
alle opdateringer gratis.

Den sidste nye version har fået tilføjet en RAID-0 funktion, hvor du kan
slå to harddiske sammen og derved få en del højere ydelse. Det har jeg
netop gjort, samtidig med at jeg har installeret Mac OS 9 + 9.1 i en
frisk udgave. Maskinen er blevet betydeligt hurtigere!

Det skal lige bemærkes, at der kræves den sidste nye version 3.1.1, for
at kunne køre Mac OS 9.1!!!

Harddisk SpeedTools understøtter IDE, FireWire og selfølgelig SCSI.

Deres DVD/CD-SpeedTools er også en fremragende CD-ROM driver, som
anbefales af Adaptec fremfor FWB's CD-ROM Toolkit.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-01 03:32

Hej Peter

HDT er et rigtig godt program, men du skal være opmærksom på, at du ikke
vil kunne bruge den automatiske opdatering af HD'er mere med Apples
installere, hvis du vil installere nyt system med disken tilkoblet.

Du kan evt. prøve med den nyeste version 2.0.3 af Drive Setup, der er med
i OS 9.1. (den ligger i mappen Utilities).

mvh. Erik Richard

DJ Supreme / Peter Perlsø wrote:

> [...]
>
> medfølgende drevet er "Anubis Utility", men jeg synes det er et kluntet
> program. Hvad er jeres erfaringer med FWB Harddisk Toolkit 4?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Simon T

Dato : 13-01-01 11:49

Peter skal også være opmærksom på denne side på FWB's hjemmeside:

http://www.fwb.com/ts/hdt/matrix.html

Som gør os opmærksom på minimum og maksimum system for de forskellige
versioner af HDT. Så hvis man vil bruge HDT (som efter min mening er det
klart bedste) med OSD 9.1 vil det være klogt lige at vente til der kommer en
ny version.
Jeg har personligt intet imod at vente en måned eller to på en ny version
af HDT, for ellers skal jeg lave backup af hele min HD (med mindre Peter
lige kommer forbi med din Firewire HD

Med Venlig Hilsen

Simon T

--
Fjern "ingenspam" i mailadressen

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 12:52

Simon T <c973474@ingenspamstudent.dtu.dk> wrote:

> [...]
> af HDT, for ellers skal jeg lave backup af hele min HD (med mindre Peter

Hej Simon og Erik,

tak for jeres tilbagemeldinger.

Jeg har nu bakset med harddisken i et par dage, og resultatet af mit
arbejde er følgende:

1) Efter at jeg pakkede HD'en ud, og koblede den til min Mac
formetterede jeg den med det medfølgende CharisMac Anubis, hvilket er et
godt program, kan hvad det skal. Det gav dog nogle knuder med
harddisken, derfor kiggede jeg mig omkring efter alternativer.

2) Nå, så får jeg fat på Silverlining Pro. Hm, dens rating på
versiontracker er elendig og folk melder om mange fejl, problemer og
DATATAB. ARGH, det skal jeg ikke nyde noget af. Og FWB har jeg ikke.

3) Generelt lider harddisken af det problem, at den ikke bliver "vækket"
efter at jeg har startet Mac'en, efter sidstnævnte har været slukket
natten over. Men div. formatteringsprogrammer kan ikke engang SE
harddisken når den sover! Derfor kan det ikek være et driverproblem.

4) På en eller anden måde får jeg snuset mig frem til, at det er kablet
- og halleluja. Det kabel, som er leveret med harddisken (en Freecom
Classic 20 GB) er et FireWire 6-4 (6 ledere i den ene endel, 4 i den
anden). Stikket i harddisken er 4-leder. Jeg ahr heldigvi et andet kabel
(6-6), som jeg prøver mellem Mac'en og Harddisk, og det viser sig at
harddisken med dette kabel fungerer perfekt, vågner når jeg starter
Mac'en.

5) Så kort sagt, det er et kabelproblem. 4-liderstikket leverer
simpelthen ikke nogle nødvendige "vågne" signaler til harddisken.

Det er der vel nogen af jer der kan bruge, når i skal ud og købe
FireWire harddiske.

Mht. harddisken's ydelse skal det siges at jeg i går kopierede 1,2
gigabyte Mp3 filer fra min interne harddisk til firewire harddisken...
på lige under 8 minutter, hvilket giver en effektiv hastighged på ca.
2,5 - 3 MB sek. Det er jeg ganske imponeret over, også selvom det ikek
lyder af så meget. Men så skal man lige huske, at FIreWire interfacet
ikke bruger CPU-tid som en IDE/ATA disk gør det. Og det kunne jeg
faktisk mærke under koperingen!