Ikke proteiner og kulhydrater sammen - hvo~
Fra : anders

Dato : 20-08-06 17:34

Hej

Sad lige og zapper lidt frem og tilbage på tv'et, og ramlede ind i "Du bli'r
hvad du spiser" på TV3. Der blev det fortalt at man ikke må spise
kulhydrater og proteiner i samme måltid (altså i forbindelse med at man skal
tabe sig).

Hvorfor må man ikke det?

Hvor lang tid skal der gå fra man har fået et måltid med mange proteiner til
man kan indtage kulhydrater igen?

Mvh
Anders

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-08-06 17:40

anders wrote:

> [...]
> hvad du spiser" på TV3. Der blev det fortalt at man ikke må spise
> kulhydrater og proteiner i samme måltid (altså i forbindelse med at man skal

Det lyder meget som om programmet dyrker et særligt slankesystem. Det er
i hvert fald ikke gængs logik, når vi taler slankekost.

Måske du kan få den bedste forklaring i dk.helbred.slank

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-08-06 17:59

Kevin Edelvang skrev:

> Det lyder meget som om programmet dyrker et særligt slankesystem. Det er
> i hvert fald ikke gængs logik, når vi taler slankekost.

Der er generelt ikke megen logik i det program.

- damemennesket deler de forskellige fødevarer op i
"syrer" og "baser".

- sender folk på "mdeitalklinik".

- og-et-eller-andet-der-også-generede-men-som-jeg-ikke-kan-huske

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Westh

Dato : 20-08-06 18:08

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bli'r hvad du spiser" på TV3. Der blev det fortalt at man ikke må spise
> kulhydrater og proteiner i samme måltid (altså i forbindelse med at man

Det er noget forfærdeligt vrøvl. Men kilden til dette forfærdelige vrøvl er
sandsynligvis Marilyn og Harvey Diamonds bestseller "Fit for Life" , på
dansk "Spis dig i Form".

Der også en lidt ældre, tysk bog der hedder "Dr Hays skille-kost", der
bygger på samme princip.

Som sagt er diæten helt hen i vejret, både fordi der ingen som helst grund
er til at adskille protein og kulhydrat i kosten, og fordi den anbefalede
diæt i virkeligheden ikke gør det (der er masser af proteiner i brød,
jordnødder og bælgfrugter, som de anbefaler som "kulhydratkost", og masser
af kulhydrater i de grøntsager, der ledsager proteinmåltiderne i deres
kostprogram (rodfrugter, kål, grønne bønner etc).

Se http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=55&a_id=21&title=art
for en kort behandling af "skille-kosten" og
http://ekstrabladet.dk/sundhed/article161590.ece for en vurdering af hende
der TV-3 guruens troværdighed.

Jeg fatter ikke at tv-kanaler lovligt kan lade sådan en kvaksalver udbrede
sine tåbelige (og ind imellem direkte sundhedsskadelige) myter i den bedste
sendetid.

/P

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-08-06 18:35

On Sun, 20 Aug 2006 18:33:51 +0200
"anders" <junk@xotminusdette.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor lang tid skal der gå fra man har fået et måltid med mange
> proteiner til man kan indtage kulhydrater igen?

Nu må du endelig ikke høre for meget på det gale kvindemenneske de har
sat til at styre det program. Hun lukker mere lo.. ud end en spædekalv.
Hun blander rundt i forskellige slankekurer og tager det hun synes er
sjovest fra de forskellige kurer - med absolut intet videnskabligt
grundlag for det hun laver.
Når folk i det program så rent faktisk taber sig, så har det en simpel
opskrift: find nogle fede folk med dårlige madvaner. Sæt dem til at
spise lidt sundere og lad dem dyrke en masse motion - wupti du vender
noget elendigt til noget middelmådigt og derved skaber du forbedring
nok til at de taber sig.

I den pågældende sag, så drejer det sig om hvordan kroppen forbrænder
og optager henholdsvis protein og kulhydrater. Hvis du blander så vil
de letforbrændelige kulhydrater blive brugt først og proteinen vil i
stedet blive omdannet til fedt. Kulhydrater alene er intet problem som
sådan - andet end at vi har en tendens til at få for meget - kendt fra
typiske fedtbegrænsningskure. Protein har også vist sig at de kan ændre
stoftskifte i positiv retning og sørge for at fedt bliver forbrændt -
kendt fra lowcarb kure som omega kuren, atkins metode og south beath.

Problemet er så at ved skift mellem at indtage det ene eller det andet,
så vil kroppen aldrig kunne tilpasse sig og vil i stedet have et
middelmådigt stoftskifte der nærmest ingenting omsætter til noget
fornuftigt.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-08-06 10:13

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in news:20060820193457.77002f85@laptopia:

> [...]
> så vil kroppen aldrig kunne tilpasse sig og vil i stedet have et
> middelmådigt stoftskifte der nærmest ingenting omsætter til noget

Jeg er fuldstændig enig i at Lene Hanssons kostråd virker temmelig gør-det-
selv agtige.

Meeeeen din argumentation savner nu også belæg for sin rigtighed. At påstå
at adskillelse af kulhydrat og protein medfører at kroppen nærmest
forhindres i at fungere fornuftigt, er direkte usandt.

Det værste man kan sige om separat indtag af kulhydrat og protein er, at
proteinet risikerer ikke at blive udnyttet optimalt.

Om TV3 programmerne generelt og deres kostråd vil jeg sige:

Det er nogle sundere mennesker der kommer ud i den anden ende af
programmerne. At de med samme "indsats" kunne have været endnu sundere,
ændrer ikke på at de rent faktisk har opnået et resultat. Den bedste kur er
nemlig den der virker for den enkelte. Og i dette tilfælde skal man ikke
undervurdere effekten af et kamerahold

Fra : a.b.renner@gmx.de

Dato : 22-08-06 09:01

Kim Schulz skrev:

> [...]

<SNIP>

> [...]
> så vil kroppen aldrig kunne tilpasse sig og vil i stedet have et
> middelmådigt stoftskifte der nærmest ingenting omsætter til noget

Det er kloge ord!

Prøv også at læse http://www.pandf.com.au/more.php?id=63_0_26_0_C
det er lidt tung læsning, men der beskrives hvad der sker i kroppen
når man spiser kulhydrater h.h.v. proteiner. Rigtig god artikel efter
min mening. (Handler om hvorfor slankekure ikke virker)

mvh
/Jens