armerede bremseslanger ?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-06-01 17:10

Hvad er der specielt ved armerede bremseslanger kontra standard
bremseslanger ?

mhv

Thomas
XJ600s div ´96

Fra : Anders Brask

Dato : 19-06-01 17:36

Armerede slanger udvider sig mindre end almindelige slanger ved samme tryk.
Derfor vil der være mindre "gummieffekt i grebet" ved bremsning med armerede
slanger. Således skulle det også være lidt nemmere at dosere det rigtige
bremsetryk.

Jeg har iøvrigt lige været på et kørekursus hvor vi udførte en masse
katastrofeopbremsninger. Mange lavede den fejl at være alt for langsomme med
at finde det maksimale (optimale) bremsetryk. Husk: vær opmærksom på
underlaget og kend det maksimale bremsetryk for dette. Det kan tage mange
meter af din bremselængde.

Mvh. Anders
RS250

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 19-06-01 21:40

On Tue, 19 Jun 2001 18:36:20 +0200, "Anders Brask" <brask@pbk.dk>
wrote:

> [...]
>slanger. Således skulle det også være lidt nemmere at dosere det rigtige

Men er det nu også rigtigt?
Ifølge en god ven, der er auto- og truckmekaniker og gør det en del i
slanger, så er de armerede slanger (hvorved jeg forstår de, der har
armering uden på) ikke bedre end de standardmonterede, idet de
standardmonterede også er armerede - blot indeni...
Andre der har anden viden?
--
Peder
m/Mille

Fra : Rune Larsen

Dato : 19-06-01 21:46

"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> skrev i en meddelelse

> standardmonterede også er armerede - blot indeni...
> Andre der har anden viden?

Jeg vil sige det sådan, at de bremseslanger jeg har på den cykel hvor de
_ikke_ er armerede, kan man tydeligt se deformerer sig når man trykker på
bremsen. På den model med armerede slanger, er der intet at se.

/Rune

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 19-06-01 22:07

On Tue, 19 Jun 2001 22:46:25 +0200, "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk>
wrote:

>Jeg vil sige det sådan, at de bremseslanger jeg har på den cykel hvor de
>_ikke_ er armerede, kan man tydeligt se deformerer sig når man trykker på
>bremsen. På den model med armerede slanger, er der intet at se.
Hmm
Kunne tyde på at mekanikeren tager fejl.
Med mindre de standardmonterede fås i flere versioner, hvoraf nogle af
dem er armerede indeni...
Måske Thomas skulle checke om hans buler under belastning?
Mine fungerer tilsyneladende fint. Jeg har dog ikke set, om de skulle
deformere sig under belastning.
--
Peder
m/Mille

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-06-01 22:13

"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> wrote in message
> Hmm
> Kunne tyde på at mekanikeren tager fejl.

Det er meget mulig at normale slanger er armerede innvendig, men det er
ihvertfall ikke like gode som ettermarkeds slangerne. Med stålomspundne
bremseslanger finner jeg at det er lettere å dosere bremsekraften.

JS

Fra : Rune Larsen

Dato : 20-06-01 11:14

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9gof8l$207$1@sunsite.dk...

> Det er meget mulig at normale slanger er armerede innvendig, men det er
> ihvertfall ikke like gode som ettermarkeds slangerne. Med stålomspundne
> bremseslanger finner jeg at det er lettere å dosere bremsekraften.

Kevlar-armerede slanger. Er det alene pga. vægt-besparelsen eller er der
andre fordele?

/Rune

Fra : Steffler

Dato : 20-06-01 11:40

> Kevlar-armerede slanger. Er det alene pga. vægt-besparelsen eller er der
> andre fordele?

Kevlar slanger er SVJV ikke godkendt herhjemme...

/Steffler
3/4 Litre Porsche Eater

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-06-01 12:58

> [...]

> Kunne tyde på at mekanikeren tager fejl.
> Med mindre de standardmonterede fås i flere versioner, hvoraf nogle af

Der er forskel på oroginalmonterede slanger!
På min '98 KX250 er slangerne ikke armerede, og de giver sig under
belastning (og den er til ren race). Det er ikke et problem i praksis, hvis
man skifter bremseslangerne inden de bliver alt for bløde, dvs. hvert 3. -
4. år.
På min '89 Honda XR600 off-roader er slangen tyndere og jeg tror den er
armeret på en eller anden måde, for slangen har aldrig været skiftet, og den
giver sig ikke det mindste, men der er ingen synlig armering.
På min '99 KTM EXC380 er der originalt monteret armerede slanger, og de
giver sig ikke. Mon ikke din Aprilia er originalmonteret med ordentlige
slanger? Er der ikke Brembo bremser på? Det er jo typisk japansk at montere
fremragende Nissin bremser, og så en snot-blød gummislange med en stærkt
begrænset levetid.

Rittig

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-06-01 13:17

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<9gq3d9$o08$4@news.inet.tele.dk>...

> På min '99 KTM EXC380 er der originalt monteret armerede slanger, og de
> giver sig ikke. Mon ikke din Aprilia er originalmonteret med ordentlige
> slanger? Er der ikke Brembo bremser på?

Der er ihvertfald Brembo på mit gamle ræser øg (AF1 - pre-RS125), og så
vidt jeg ved nøjagtig den samme caliper der sidder på ihvertfald RS125.
Og så sent som igår lagde jeg nemlig mærke til at plastikcoveret er flosset
lidt i den ende af bremsekablet. Der inde var der så nydeligt viklet
stålbånd omkring den inderste slange, og kablerne ser meget originale ud.

Så mon ikke også der er en eller anden for for stålarmering på Millens
kabler?

--
Mikkel

Fra : Steen D. Pedersen

Dato : 20-06-01 13:55

"Mikkel Christensen" wrote

> [..] og kablerne ser meget originale ud.

Mon ikke det er det eneste originale der er tilbage, når man tænker på dens
tidligere ejermand ;)

/Steen

Fra : Mads Stetter

Dato : 20-06-01 14:42

"Steen D. Pedersen" <sdp@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> "Mikkel Christensen" wrote

> Mon ikke det er det eneste originale der er tilbage, når man tænker på
dens
> tidligere ejermand ;)

He he... Jo, dem brugte han jo aldrig til noget (Slangerne)

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 20-06-01 16:03

On Wed, 20 Jun 2001 13:58:26 +0200, "Claus Rittig"
> [...]

>fremragende Nissin bremser, og så en snot-blød gummislange med en stærkt

Det er ganske rigtigt Brembo, og jeg tror s'mænd også at slangerne er
gode nok. Jeg har i hvertfald ikke oplevet problemer, men også der er
smag og behag jo forskellig. Jeg husker da kritik af Millens bremser,
da den kom frem. En kritik jeg ikke rigtig kan tilslutte mig, men jeg
er jo heller ikke racerkører...

Forøvrigt Rittig: Jeg har prøvet at maile dig, men har ikke hørt
noget?
--
Peder
m/Mille

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-06-01 18:12

> Forøvrigt Rittig: Jeg har prøvet at maile dig, men har ikke hørt
> noget?

Jeg er syg, for faen, ligger i sengen og alting. Skal nok svare.

Rittig

Fra : Adam Christensen

Dato : 21-06-01 15:16

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Jeg er syg, for faen, ligger i sengen og alting.

Nu igen!? Det må være hårdt at køre enduro ))

--
Adam
SV650S

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-06-01 16:26

"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Nu igen!? Det må være hårdt at køre enduro ))

Jah, eller også er jeg bare et skravl
Men jeg er ved at være frisk igen, og regner med at være på bane igen på
lørdag.

Rittig

Fra : Rune Larsen

Dato : 21-06-01 14:51

> Jeg er syg, for faen, ligger i sengen og alting. Skal nok svare.

Jeg syntes sgu du er syg altid. Er årf-rowderen eller konen for hård ved
dig?

/Rune

Fra : Hellfire

Dato : 19-06-01 23:16

> [...]
> armering uden på) ikke bedre end de standardmonterede, idet de
> standardmonterede også er armerede - blot indeni...

Jeg vil gætte på at Thomas mener stålflex, når han skriver armerede slanger.
Der er ganske rigtigt armering indvendig i mange gummislanger, men denne
armering består somregel af bommuldssnor e.l. Denne form for armering giver
efter efterhånden som slangen ældes, og det er derfor man nogen steder kan
observere deformationer, da armeringen giver mere efter nogle steder, som
andre. Med stålflex slanger kan dette kun lade sig gøre, hvis armeringen er
skadet (trådene sprunget).

Fra : Armand

Dato : 20-06-01 16:57

Peder Eskildsen <eskildsen@email.dk> skrev i en

> Men er det nu også rigtigt?
> Ifølge en god ven, der er auto- og truckmekaniker, så er de armerede
> slanger ikke bedre end de standardmonterede, idet de standardmonterede
> også er armerede - blot indeni...

Prøv at hold omkring dine gummislanger imens du/en hjælper trykker hårdt
på bremsen, og få dig sandsynligvis en Ahaa-oplevelse (tm by Ego).

Hvis man fifler lidt med den udvendige trådvæv på de stålarmerede
slanger vil man opdage at det sidder relativt løst omkring slangen ! Jeg
er af den opfattelse at de såkaldte stålarmerede slanger er plastslanger
der er kraftige nok i sig selv; og at stålvævet der omslutter dem kun
gavner beskyttelse imod udvendig slitage :-/
Men skifter du til stålarmerede slanger vil du ikke være i tvivl om
virkningen: bremsen bliver anderledes fast

--
Armand.

Fra : Karsten

Dato : 20-06-01 23:04

Armand skrev i meddelelsen <9gqhj1$8o$9@news.cybercity.dk>...

> [...]
>Men skifter du til stålarmerede slanger vil du ikke være i tvivl om
>virkningen: bremsen bliver anderledes fast

Fedt Armand !!

Sad og var ved skrive det.. Kort og godt !

Fra : Adam Christensen

Dato : 20-06-01 15:59

"Anders Brask" <brask@pbk.dk> wrote in message

> [...]
med
> at finde det maksimale (optimale) bremsetryk.

Dog skal man indledningsvis passe på med at trække for hårdt i forbremsen!
Det er vigtigt at mc'en får lov at skyde vægten frem på forhjulet _før_ der
maksimalbremses foran. Faktisk er det jo tricky business at bremse en mc
optimalt:

Efterhånden som bremsningen skrider frem øges det optimale bremsetryk på
forbremsen mens det modsatte sker på bagbremsen. Man skal derfor - i stort
set samme bevægelse, bagbremsen en brøkdel af et sekund forud - træde hårdt
(alt er relativt) på bagbremsen og tage blødt fat i forbremsen. Herfra skal
man så progressivt bremse hårdere foran og blødere bagi, alt imens man
holder øje med at blokeringsgrænsen ikke overskrides både foran og bagi,
samt at baghjulet lige præcis holdes i jorden, så bremseeffekten fra
bagbremsen ikke helt forsvinder...

Mon ikke de fleste mennesker - alle dem uden pilot-potentiale - ubevidst
slækker en anelse på forbremsen i det brøkdel af et sekund hvor trykket på
bagbremsen lettes (for at undgå blokade når vægten forskydes frem) - det er
hulens svært at koordinere at slippe med foden og trykke hårdere med hånden
samtidigt. Selv har jeg fundet ud af at jeg bremser bedst ved at dappe
bagbremsen så mc'en sætter sig i affjedringen, tage forbremsen en brøkdel
derefter og så ellers glemme stort set alt om bagbremsen og koncentrere mig
om forenden.

Alle mc'ere har deres egen måde at nedbremses optimalt på (SV'eren vil
f.eks. _enormt_ gerne op på forhjulet) - det er derfor et bronze-kursus er
så godt

Tænk hvor let det er at bremse en bil...

--
Adam (næsten lige hjemvendt fra årets bronze-kursus)
SV650S

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 20-06-01 16:57

> [...]
det er
> hulens svært at koordinere at slippe med foden og trykke hårdere med

Faktisk forholder det sig sådan, at nogle af de bedste RR-kører, bl.a.
Fogarty, aldrig bruger bagbremsen.

Susanne

Fra : Armand

Dato : 20-06-01 23:59

Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en

> Faktisk forholder det sig sådan, at nogle af de bedste RR-kører, bl.a.
> Fogarty, aldrig bruger bagbremsen.

Et ofte fremført argument - Men:
For især Fogarthy's (som forøvrigt ikke kører længere) vedkommende,
drejer (-ede) det sig om firetaktsmotorcykler under max. omdrejninger,
hvor motoren i sig selv bremserer så kraftig at konstruktørerne har
stedse
hovedpine omkring hvorledes at man begrænser denne virkning

Men selv for GP-klasserne har jeg jævnligt hørt argumentet, og hertil
vil jeg lige fremføre at Dohan, som ubestrideligt er en af (hvis ikke
dén ene?) de bedste og mest succesfulde RR piloter nogensinde, p.g.a. en
stiv højre ankel havde fået ført bagbremse-betjeningen op til højre
tommelfinger
Hvis ikke at det er fordi at bagbremsen har en vis betydning, hvorfor
gør man så sådant??

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 21-06-01 07:43

On Thu, 21 Jun 2001 00:58:56 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Hvis ikke at det er fordi at bagbremsen har en vis betydning, hvorfor
>gør man så sådant??

Til det er der kun at sige, at nogle gør og andre ikke,der er fordele
og ulemper ved begge metoder og enhver vælger selv udfra
kørestil,cykel m.v,men man kan ikke kategorisk udpege den ene eller
den anden som bedst. Som gademotorcyklist er det dog nok en god ide at
vænne sig til at bruge bagbremsen også,så man i det mindste ved hvor
den er,når man får brug for den ).

-M

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-06-01 11:24

"Michael K.S." wrote:

> Som gademotorcyklist er det dog nok en god ide at
> vænne sig til at bruge bagbremsen også,så man i det mindste ved hvor
> den er,når man får brug for den ).

Det er lige det. På min BMW sidder den så langt inde under karburatoren,
at jeg med min str.45 ikke kan træde den ned uden at jeg flytter foden fra
fodhvileren, og drejer den 90° mod uret. Det viste jeg ham til syn. Det
var ok at lave en bedre model selv.

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.

Fra : Armand

Dato : 21-06-01 22:53

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> [...]
> den anden som bedst. Som gademotorcyklist er det dog nok en god ide at
> vænne sig til at bruge bagbremsen også,så man i det mindste ved hvor

Jup!

Bagbremsen har to betragtelige virkninger der begge bidrager til
stabilite under en max-opbremsning:
- Ved brug af bagbremsen trækkes bagsvingeren op/ind i stellet, hvorved
at bagenden sænker sig og et lavere tyngdepunkt bliver resultatet!
I tyngdepunktets højde ligger bl.a. tendensen til at lave stoppies
(hvilket ikke nødvendigvis er praktisk i en max-opbremsning :-/ ) og
generel stabilitet i motorcyklen, hvorved det ikke kan være til det
værre at bruge bagbremsen

Forudsat at man laver en stoppie alene ved hjælp af forbremsen, kommer
stellet til at fremstå som en frit hængende havelåge der er hængslet om
kronrøret!
Vi er hér under kraftig nedbremsning,og inertien fra hele motorcykel
(minus forgaffel) endsamt pilot vil jvf. naturlovene videre fremefter,
og i denne situation skal bagenden ikke være mange grader vinklet ud til
den ene eller anden side førend at den kraft hvormed den vil svinge
rundt om "hængslet" kræver et godt tag og "modhold" i styret!
Hvis man lige til det sidste inden stoppie'n, havde benyttet bagbremsen
i tilgift, ville baghjulets bid i underlaget have foranlediget at
køretøjet var "strukket ud" hvorved at baghjulet ville være lige akkurat
bag kronrøret fra starten af en stoppie, hvilket vil give en afgørende
forskel!

Såeh: Ignorér ikke bagbremsen i det daglige, såvel under race på alm.
plan, blot p.g.a. noget poppet værtshussnak om hvad og hvem af de hårde
hunde der gør hvad!!

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 21-06-01 23:20

On Thu, 21 Jun 2001 23:53:12 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Såeh: Ignorér ikke bagbremsen i det daglige, såvel under race på alm.
>plan, blot p.g.a. noget poppet værtshussnak om hvad og hvem af de hårde
>hunde der gør hvad!!

Okay kræver en lille kommentar,du glemmer den største ulempe ved at
bruge bagbremsen,som ubetinget er....At det er biologisk væsen der
styrer den ),var det en computer så er det ubetinget rigtigt at
komb. brug i den rigtige sekvens og tidsmæssig udstrækning er
optimalt,men det er nu engang ikke.Til gadebrug hvor man generelt ikke
presser hverken egne evner eller cyklen en brøkdel af hvad man gør på
bane er der god fornuft i komb. brug,også af andre årsager og at
prædike komb. brug vel fornuftigt nok.

Men til banebrug er sagen en ganske anden.Meget mere individuelt,det
store problem er at man bruger forbremsen så hårdt og hurtigt at man
ofte vil have baghjulet i luften ved høje hastigheder og problemet her
er at det er ganske vanskeligt at kontrollere er relevant bremsekraft
på baghjulet (i princippet nul ligeså snart hjulet slipper).Problemet
med det er at man nemt mister gyroeffekten fra baghjulet hvis det
ikke times 100 % korrekt og mister derved en vigtig
stabiliseringsfaktor .Hvad man foretrækker (i princippet hvad man
bedst kan styre) er _meget_ individuelt,hvor det det er langt sværere
at udpege en "rigtig" metode,som sagt nogle RR-piloter bruger stort
set aldrig bagbremsen og klarer sig ikke dårligere af den grund...

-M

Fra : origo@earthling.net

Dato : 22-06-01 01:21

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
> Men til banebrug er sagen en ganske anden.Meget mere individuelt,det
> store problem er at man bruger forbremsen så hårdt og hurtigt at man
> ofte vil have baghjulet i luften ved høje hastigheder
Jeg har egentlig aldri opplevet det som et problem. Foretar jeg en
nedbremsing fra hastigheter over 200km/t på bane, så er jeg enig med Armand
i at bakbremsen har en glimrende stabiliserende effekt, og at det øker
effektiviteten. Jeg benytter ikke bakbremsen ved normale nedbremsinger, men
finner at den hjelper betraktelig når hastigheten er høy, spesielt hvis
underlaget ikke er jevnt.

Jeg synes overhodet ikke det er et problem å dosere bremsekraften på
bakhjulet, det er allikevel ikke den store kraft tilstede. Men skulle
bakhjulet låse et øyeblikk, er det nu heller ike de store problemer v ed
det.

Blot min mening og erfaring.

JS

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-06-01 16:38

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Men til banebrug er sagen en ganske anden.Meget mere individuelt,det
> store problem er at man bruger forbremsen så hårdt og hurtigt at man

Lige meget hvornår du tager forbremsen, så har du da hele tiden haft
muligheden for at bruge bagbremsen en brøkdel før forbremsen, og derved
opnår den stabiliserende effekt Armand snakker om.

> Problemet
> med det er at man nemt mister gyroeffekten fra baghjulet hvis det
> ikke times 100 % korrekt og mister derved en vigtig
> stabiliseringsfaktor .

Så er det spørgsmålet hvor stor gyroeffekten fra baghjulet er, og hvad den
betyder i forhold til den effekt med at få motorcyklen ind på linie. Hvilken
effekt er bedst at have?
Personligt trækker holder jeg ikke koblingen trukket ind mens jeg bremser,
hvorfor baghjulet jo altid vil køre rundt med motoren.

/Rune

Fra : Michael K.S.

Dato : 23-06-01 07:55

On Fri, 22 Jun 2001 17:38:17 +0200, "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk>
wrote:

> Hvilken
>effekt er bedst at have?

Hele pointen er netop ,at det varierer fra person til person afhængig
af kørestil,cykel m.m.

Jeg har ikke før brugt bagbremsen meget,men det er _måske_ noget der
skal revurderes i forbindelse med RS'eren,idet den igen "måske" bliver
en smule mere stabil med en anelse bagbremse,men det er ikke endeligt
afgjort endnu...

-M

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-06-01 09:46

> [...]
> skal revurderes i forbindelse med RS'eren,idet den igen "måske" bliver
> en smule mere stabil med en anelse bagbremse,men det er ikke endeligt

Det finder du jo nok ud af om en 14-dages tid

/rune

Fra : Søren Johansen

Dato : 21-06-01 11:53

"Armand" skrev:
> [...]
> stedse
> hovedpine omkring hvorledes at man begrænser denne virkning

King Carl brugte naturligvis "slipper clutch", så der var ikke motorbremse
af betydning på Ducatien!

> [...]
> tommelfinger
> Hvis ikke at det er fordi at bagbremsen har en vis betydning, hvorfor

På både GP og SBK MC'ere har man nu ofte bag-bremse i venstre tommelfinger.
Det gør man som en art "traction control". Altså ved hård acceleration ud af
sving kan man holde "fuld gas" og begrænse trækket på baghjulet med en
tommelfinger-betjent bag-bremse.

Jeg har selv prøvet (at sidde på) Fogarty's SBK Ducati som havde sådan en
monteret ( i 1998). Desværre stod den stille i pit'en på Misano og de var
ikke meget for at lade mig få en tur...

Mvh,
Søren
Ducati 888

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 21-06-01 12:39

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev > For især Fogarthy's (som
> [...]
> stedse
> hovedpine omkring hvorledes at man begrænser denne virkning

Tja, men manden bruger heller ikke bagbremsen, når han kører off-road.
Som jeg ser det, er det nyttesløst at bremse vha. kombineret brug af
for- og bagbremse, hvis man ikke er i stand til at gøre det rigtigt,
hvilket selvfølgelig i høj grad er et spørgsmål om træning. Hvorfor
Fogarty ikke bruger bagbremsen, har jeg endnu ikke set en forklaring på.

--
Susanne

Fra : JENS MELDGAARD

Dato : 21-06-01 23:00

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9graj4$17qs$2@news.cybercity.dk...

> [...]

> dén ene?) de bedste og mest succesfulde RR piloter nogensinde, p.g.a. en
> stiv højre ankel havde fået ført bagbremse-betjeningen op til højre

VENSTRE, Armand det er den der PEGER mod højre.

mvh Jens

Fra : Armand

Dato : 22-06-01 13:07

JENS MELDGAARD <toje-meldgaard@get2net.dk> skrev i en

> VENSTRE, Armand det er den der PEGER mod højre.

Eftersom at du lyder sikker i din sag, får du ret!

--
Armand (der indser at han blot skulle have skrevet: "styret")