/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Hvad mon en biolog ville sige til dette
Fra : Per Rønne


Dato : 21-06-06 19:10

I dagens JP kan man på:

<http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3800238>

se følgende læserbrev:

>For mange hvaler
>
>Af Iver Hagel-Sørensen, Hyltebjerg Allé 78 A, Vanløse
>
>DØR HVALER af alderdom omgivet af deres hvalvenner? Det skulle man tro
>efter at have læst den sympatiske dyreven Peter Mollerups indlæg i JP
>17/6. Han protesterer over, at Danmark stemmer for en genoptagelse af
>kommerciel hvalfangst af hensyn til Grønland og Færøerne.
>
>
>Hvis man ikke dræber nogle af de hvaler, der er for mange af, sker der
>det sørgelige, at hundredvis af hvaler svømmer i land, hvor de lider en
>langsom kvælningsdød. Dette ses gang på gang, og selv hvor man med
>gigantiske bæltekøretøjer får held til at slæbe hvaler ud på dybt vand,
>vender de sædvanligvis tilbage til stranden og den sikre død.
>
>Denne ejendommelige selvdestruktive adfærd kendes hos alle dyrearter,
>tydeligst måske hos lemmingerne, som påvist af nobelpristageren George
>Wald, men ikke hos mennesket, hvad Wald forklarede med, at mennesket er
>et kulturvæsen.
>
>Så i stedet for at menneskeliggøre hvalerne burde Peter Mollerup
>snarere støtte Grønland og Færøerne, der har erfaringer med hvalerne.
>
>Ved at holde antallet af hvaler nede på et bæredygtigt niveau blandt de
>hvaler, der er for mange af, vil de sjældne, udryddelsestruede hvaler,
>som f.eks. blåhvalen, bedre kunne klare sig i konkurrencen om maden.
>Det er jo langtfra alle hvalarter, der er udryddelsestruede. Ingen
>fornuftig person vil tillade drab på de sjældne arter.
>

Gad vide hvad en biolog ville sige til det?

FUT dk.videnskab. ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

 
 
Preben Riis Sørensen (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 21-06-06 19:21


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev
> >Hvis man ikke dræber nogle af de hvaler, der er for mange af, sker der
> >det sørgelige, at hundredvis af hvaler svømmer i land, hvor de lider en
> >langsom kvælningsdød.

Sikke noget vås.

> >Denne ejendommelige selvdestruktive adfærd kendes hos alle dyrearter,
> >tydeligst måske hos lemmingerne

En, i mere end en forstand, vandrehistorie.

> >Ved at holde antallet af hvaler nede på et bæredygtigt niveau blandt de
> >hvaler, der er for mange af, vil de sjældne, udryddelsestruede hvaler,
> >som f.eks. blåhvalen, bedre kunne klare sig i konkurrencen om maden.

Kunne der være lidt rigtigt i. Og hvorfor skulle hvaler i overtal ikke
udnyttes, hvis det kunne ske på en etisk forsvarlig måde. Det sidste er nok
der skoen trykker mest.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Per Rønne (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 21-06-06 19:55

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev

> > Iver Hagel-Sørensen skrev i JyllandsPosten:

> > >Hvis man ikke dræber nogle af de hvaler, der er for mange af, sker der
> > >det sørgelige, at hundredvis af hvaler svømmer i land, hvor de lider en
> > >langsom kvælningsdød.

> Sikke noget vås.

Jep.

> > >Denne ejendommelige selvdestruktive adfærd kendes hos alle dyrearter,
> > >tydeligst måske hos lemmingerne
>
> En, i mere end en forstand, vandrehistorie.

Som talt ud af min mund.

> > >Ved at holde antallet af hvaler nede på et bæredygtigt niveau blandt de
> > >hvaler, der er for mange af, vil de sjældne, udryddelsestruede hvaler,
> > >som f.eks. blåhvalen, bedre kunne klare sig i konkurrencen om maden.

> Kunne der være lidt rigtigt i. Og hvorfor skulle hvaler i overtal ikke
> udnyttes, hvis det kunne ske på en etisk forsvarlig måde. Det sidste er nok
> der skoen trykker mest.

Kunne man måske også tale om at hvaler og fiskere konkurrerer om samme
ressourcer? I hvert fald i et eller andet omfang.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Preben Riis Sørensen (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 21-06-06 22:17


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev
> Kunne man måske også tale om at hvaler og fiskere konkurrerer om samme
> ressourcer? I hvert fald i et eller andet omfang.

Jo, 100%, for selvom bardehvaler mest tager plankton og krill, er det jo
fiskeføde, der fjernes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Max (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-06-06 22:34

Hej

> Jo, 100%, for selvom bardehvaler mest tager plankton og krill, er det
> jo fiskeføde, der fjernes.

Jeg syntes jeg på et tidspunkt hørte noget om at manglen på de
store hvaler måske medførte en problematisk stigning i mængden
af plankton og krill.

Mvh Max



Per Rønne (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 22-06-06 04:57

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> > Jo, 100%, for selvom bardehvaler mest tager plankton og krill, er det
> > jo fiskeføde, der fjernes.
>
> Jeg syntes jeg på et tidspunkt hørte noget om at manglen på de
> store hvaler måske medførte en problematisk stigning i mængden
> af plankton og krill.

Som vel også øges med overfiskeriet; der er jo heller ikke nok fisk til
at æde denne plankton og krill.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Brian Lund (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 22-06-06 01:48

> > >Denne ejendommelige selvdestruktive adfærd kendes hos alle dyrearter,
> > >tydeligst måske hos lemmingerne
>
> En, i mere end en forstand, vandrehistorie.

Var det ikke Disney der fandt på den i 50'erne, mener jeg at have hørt et
eller andet sted..?


Brian



Frank Leegaard (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 22-06-06 00:00

"Per Rønne" wrote:
> I dagens JP kan man på:
>
> <http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3800238>
>
> se følgende læserbrev:
>
>> For mange hvaler
>>
>> Af Iver Hagel-Sørensen, Hyltebjerg Allé 78 A, Vanløse
>>
>> DØR HVALER af alderdom omgivet af deres hvalvenner? Det skulle man
>> tro efter at have læst den sympatiske dyreven Peter Mollerups indlæg
>> i JP 17/6. Han protesterer over, at Danmark stemmer for en
>> genoptagelse af kommerciel hvalfangst af hensyn til Grønland og
>> Færøerne.
>>
>>
>> Hvis man ikke dræber nogle af de hvaler, der er for mange af, sker
>> der det sørgelige, at hundredvis af hvaler svømmer i land, hvor de
>> lider en langsom kvælningsdød. Dette ses gang på gang, og selv hvor
>> man med gigantiske bæltekøretøjer får held til at slæbe hvaler ud på
>> dybt vand, vender de sædvanligvis tilbage til stranden og den sikre
>> død.
>>
>> Denne ejendommelige selvdestruktive adfærd kendes hos alle dyrearter,
>> tydeligst måske hos lemmingerne, som påvist af nobelpristageren
>> George Wald, men ikke hos mennesket, hvad Wald forklarede med, at
>> mennesket er et kulturvæsen.
>>
>> Så i stedet for at menneskeliggøre hvalerne burde Peter Mollerup
>> snarere støtte Grønland og Færøerne, der har erfaringer med hvalerne.
>>
>> Ved at holde antallet af hvaler nede på et bæredygtigt niveau blandt
>> de hvaler, der er for mange af, vil de sjældne, udryddelsestruede
>> hvaler, som f.eks. blåhvalen, bedre kunne klare sig i konkurrencen
>> om maden. Det er jo langtfra alle hvalarter, der er
>> udryddelsestruede. Ingen fornuftig person vil tillade drab på de
>> sjældne arter.
>>
>
> Gad vide hvad en biolog ville sige til det?
>
> FUT dk.videnskab. ...

Hans logik holder jo ikke, for så ville vores strande jo være oversået af
hvallig

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt




Rado (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 22-06-06 11:04

On Wed, 21 Jun 2006 20:09:35 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:


>>Hvis man ikke dræber nogle af de hvaler, der er for mange af, sker der
>>det sørgelige, at hundredvis af hvaler svømmer i land, hvor de lider en
>>langsom kvælningsdød. Dette ses gang på gang, og selv hvor man med
>>gigantiske bæltekøretøjer får held til at slæbe hvaler ud på dybt vand,
>>vender de sædvanligvis tilbage til stranden og den sikre død.
>>

Ifølge nogle kilder skyldes det militærets brug af sonar:

"Ear-splitting military sonar is needlessly threatening whales and
other marine mammals throughout the world's oceans. Yet the U.S. Navy
has ignored NRDC's requests to take common-sense steps during
peacetime testing and training to protect marine life. In response to
this dangerous breach of our bedrock environmental laws, NRDC is
waging a campaign of courtroom action and public pressure to compel
the Navy to restrict its use of deadly sonar.

High-intensity sonar blasts whales with noise billions of times more
intense than levels known to disturb them and can cause their internal
organs to hemorrhage. Scientists have linked the use of mid-frequency
military sonar to hundreds of whale strandings, deaths and
disappearances around the world, in areas such as Alaska, the Bahamas,
Greece, the Canary Islands and Japan. Such sonar can also interfere
with a whale's hearing, affecting its ability to navigate, avoid
predators, find food, care for its young and, ultimately, survive. "

http://www.savebiogems.org/whales/

Der er godt nok ingen henvisninger til videnskabeligt materiale på
siden, men alene det at de tør trække militæret i retten kunne tyde på
at de må have noget rimeligt god dokumentation.

Selvmordsteorien er iøvrigt noget betænkelig synes jeg, for hvaler
ånder jo luft, så hvis de skulle begå sekvmord ville de vel nærmere
drukne sig selv, end søge på land. Det sidste må da blive en pinefuld
død (sult og udtørring?)


--
Rado

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.
- C.G. Jung

Thomas S (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Thomas S


Dato : 22-06-06 16:28

Brian Lund wrote:
> > > >Denne ejendommelige selvdestruktive adfærd kendes hos alle dyrearter,
> > > >tydeligst måske hos lemmingerne
> >
> > En, i mere end en forstand, vandrehistorie.
>
> Var det ikke Disney der fandt på den i 50'erne, mener jeg at have hørt et
> eller andet sted..?

De gjorde i hvert fald deres til dens udbredelse:
http://www.snopes.com/disney/films/lemmings.htm


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste