Imac DV G3 400 Mhz
Fra : Ole

Dato : 12-01-01 11:03

Hej,
En ven med næsten ny Imac har følgende problem:

Problemer med maskinen førte til, at han tilsidst slet ikke kunne starte
op:

Flg. er prøvet:

at starte op med de medfølgende originale apple cd´ere
- maskinen starter op og og han når til den blå process linie, der kører
knap 1 cm. Derefter fryser mac´en.

at starte op med andre originale 9.0/9.04 system cd´ere
- samme resultat.

at låne diverse originale "tools" som burde kunne starte en mac op
- samme resultat.

Han sender mac til reperation (stadig under garanti) og får flg. besked:

softwarefejl - derfor ikke dækket af garantien. Pris kr. ca. 850,00 -
hvis den skal ordnes. Da han ikke har lyst til at ofre så mange penge -
lovede jeg ham, at ville forespørge hér i gruppen om nogen skulle have
gode forslag til hvordan han selv kan komme videre. Det må jo være
muligt.

PFT.

Ole

Fra : Simon T

Dato : 12-01-01 11:44

Jeg fik et lignende problem da jeg forsøgte at opgradere til 9.1. Efter
opgraderingen ville 9.1 ikke starte da min HD er formateret med FWB Hard
Disk Toolkit. Jeg tænkte at jeg bare lige ville nedgradere til min
backup-kopi af systemmappen, men jeg kunne ikke starte fra en CD eller den
anden partition på CD'en.
Jeg løste problemet ved at zappe P-Rammen. Hold æble + option + 'P' + 'R'
nede under genstartslyden indtil du har hørt lyden en tre-fire gange.
Herefter startede den fint fra CD'en.
Hvis den når så langt som til processlinjen vil jeg dog ikke garantere at
det vil hjælpe på lige præcis dit problem. Men det er et forsøg værd...

Med Venlig Hilsen

Simon T

--
Fjern "ingenspam" i mailadressen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-01 01:21

Hej Ole

For mig lyder det ikke som en softwarefejl, når han har prøvet at starte
fra div. CD'er med start systemer. Disse Cd'er bruger ikke den indbyggede
software under nogen former til at starte, men starter direkte fra ROM'en.

Men har han eksterne enheder sat til? - Printer, SuperDisk, diskette, zip,
jaz, scanner osv., så kan et defekt kabel godt forårsage, at en
startprocedure stopper.

Få ham til
- at tage evt. eksterne enheder fra undtagen tastatur og mus, men også mus,
hvis det er fx. en IntelliPoint, eller en trådløs, istedet skal han sætte
den originale mus til.
- flytte tastaturet til den anden USB port.
- at zappe PRAM (Com+ALT+P+R). Lad startlyden komme 3-4 gange.
- sætte Mac OS 9 CD'en i drevet, og genstart med COM+CRTL+START og holde
'C' tasten nede for at tvinge den ud i ROM'en.
- evt. at prøve at holde COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede under start for at
tvinge den til at lede efter et aktivt system (her - system CD'en).

Hvis ikke noget af det hjælper, så få ham til at kontakte Apple
AssistanceCenter og forklar dem situationen og spørg, hvad der skal/kan
gøres.

mvh. Erik rihcard

Ole wrote:

> [...]
> lovede jeg ham, at ville forespørge hér i gruppen om nogen skulle have
> gode forslag til hvordan han selv kan komme videre. Det må jo være

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962