/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Dele internet med kun et netkort.
Fra : Jan


Dato : 18-08-06 12:42

Hej,

Internet connection sharing i WinXP bruger normalt to netkort, et til ADSL
forbindelsen, og et til lokalnettet, men kan det lade sig gøre at bruge kun
et netkort til begge dele?
Man kan jo sagtens give et kort flere IP adresser, så i teorien burde det
kunne lade sig gøre, eller?
Grunden til overhovedet at overveje det, er naturligvis for at undgå at
skulle trække et kabel mere til serveren ;)

Jeg mener at winroute (den gamle ver. 4.xx) skulle kunne gøre det, men den
er XP ikke så glad for, den rebooter under opstart efter winroute er
instaleret.
Den nye ver. (6.xx) kræver svjv. to netkort.

Mvh
Jan



 
 
www.mamegames.dk (18-08-2006)
Kommentar
Fra : www.mamegames.dk


Dato : 18-08-06 15:08

Kan du sætte to kabler i dit netkort ?, ellers bliver det nok en helt ny
opfindelse du skal lave ?



Lasse Jensen (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 18-08-06 21:44

www.mamegames.dk wrote:

> Kan du sætte to kabler i dit netkort ?, ellers bliver det nok en helt ny
> opfindelse du skal lave ?

Jeg har da et jeg kan sætte 4 kabler i.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Jan Vestergaard (19-08-2006)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 19-08-06 14:14

Lasse Jensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg har da et jeg kan sætte 4 kabler i.

Jo - men så er der indbygget hub eller switch - og det har
spørgeren ikke nævnt noget om.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard
Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
- men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen


Lasse Jensen (20-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 20-08-06 19:56

Jan Vestergaard wrote:

> Lasse Jensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
>> Jeg har da et jeg kan sætte 4 kabler i.
>
> Jo - men så er der indbygget hub eller switch - og det har
> spørgeren ikke nævnt noget om.

Nej. Der er 4 ethernet controllere samlet på et fysisk kort.

Poiten er bare at netkort med flere porte absolut ikke er nogen ny
opfindelse.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

jamen (19-08-2006)
Kommentar
Fra : jamen


Dato : 19-08-06 00:50

www.mamegames.dk wrote:
> Kan du sætte to kabler i dit netkort ?, ellers bliver det nok en helt ny
> opfindelse du skal lave ?

Routing/oversættelse af pakker sker på det logiske plan. Så rent teknisk
kan det sagtens lade sig gøre

jamen (19-08-2006)
Kommentar
Fra : jamen


Dato : 19-08-06 00:52

jamen wrote:
> www.mamegames.dk wrote:
>> Kan du sætte to kabler i dit netkort ?, ellers bliver det nok en helt ny
>> opfindelse du skal lave ?
>
> Så rent teknisk
> kan det sagtens lade sig gøre

Ikke det med to kabler til ét netkort, men deling af forbindelsen med ét
kort og ét kabel :)

Michal (19-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 19-08-06 13:47

On Sat, 19 Aug 2006 01:52:17 +0200, jamen wrote:
>>> Kan du sætte to kabler i dit netkort ?, ellers bliver det nok en helt ny
>>> opfindelse du skal lave ?
>>
>> Så rent teknisk
>> kan det sagtens lade sig gøre
>
> Ikke det med to kabler til ét netkort, men deling af forbindelsen med ét
> kort og ét kabel :)

Vel det som kaldes one-legged routing eller router on a stick :)

Dog oftest set som en trunk fra routeren til en switch :)

Mon man kan lave 802.1q vlans på en windows?

--
Venlig Hilsen
Michal

Jan (21-08-2006)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 21-08-06 01:56

jamen wrote:
> www.mamegames.dk wrote:
>> Kan du sætte to kabler i dit netkort ?, ellers bliver det nok en
>> helt ny opfindelse du skal lave ?
>
> Routing/oversættelse af pakker sker på det logiske plan. Så rent
> teknisk kan det sagtens lade sig gøre

Det kunne det så også, med en ældre version af "Sygate Office Network", fra
før Symantec købte og ødelagde det.
Sygate laver åbenbart et virtuelt NIC
Nu er problemet bare at jeg ikke kan komme i kontakt med serveren fra
lokalnettet...

Mvh
Jan



Bertel Lund Hansen (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-08-06 15:44

Jan skrev:

> Man kan jo sagtens give et kort flere IP adresser

Hvordan (hvis det skal være på én gang)?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jan (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 18-08-06 16:05

Bertel Lund Hansen wrote:

>> Man kan jo sagtens give et kort flere IP adresser
>
> Hvordan (hvis det skal være på én gang)?

I registreringsdatabasen, det er godt forklaret her
http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.ms-windows/browse_thread/thread/17fe6087d6608bab/beb17868ccd8341b?lnk=st&q=lege+%27G%C3%A6t+et+NIC%27%2C+mit+hed&rnum=2&hl=en#beb17868ccd8341b

Mvh
Jan



Michal (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 18-08-06 20:41

On Fri, 18 Aug 2006 17:04:36 +0200, Jan wrote:
>>> Man kan jo sagtens give et kort flere IP adresser
>>
>> Hvordan (hvis det skal være på én gang)?
>
> I registreringsdatabasen, det er godt forklaret her
[snip lang url]

Det må da være en Win98-ting eller noget :)

Det kan gøres under egenskaber for netforbindelsen, egenskaber for
tcp/ip, knappen avanceret, det første faneblad herunder
(ip-indstillinger tror jeg det hedder), og så bare trykke tilføj
ip-adresse :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Jan (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 18-08-06 21:27

Michal wrote:

>> I registreringsdatabasen, det er godt forklaret her
> [snip lang url]
>
> Det må da være en Win98-ting eller noget :)

Og en XP ting :)

> Det kan gøres under egenskaber for netforbindelsen, egenskaber for
> tcp/ip, knappen avanceret, det første faneblad herunder
> (ip-indstillinger tror jeg det hedder), og så bare trykke tilføj
> ip-adresse :)

Ja, men af en eller anden grund gir' det ikke samme resultat... , aner ikke
hvorfor... nok noget MS noget

Mvh
Jan



Bjarke Andersen (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 18-08-06 22:08

"Jan" <jan.nospam@gmail.com> crashed Echelon writing
news:44e6228c$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Ja, men af en eller anden grund gir' det ikke samme resultat... , aner
> ikke hvorfor... nok noget MS noget

husk at ICS kræver LAN delen kører 192.168. something

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Michal (19-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 19-08-06 13:43

On 18 Aug 2006 21:08:26 GMT, Bjarke wrote:
>> Ja, men af en eller anden grund gir' det ikke samme resultat... , aner
>> ikke hvorfor... nok noget MS noget
>
> husk at ICS kræver LAN delen kører 192.168. something

Kan den ikke køre 10. eller 172.16.?

Ellers kan man vel altid bare have to stk. 192.168./24'ere.

--
Venlig Hilsen
Michal

Bjarke Andersen (20-08-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 20-08-06 10:43

Michal <usenet@spamwodzinskitrap.dk> crashed Echelon writing
news:44e70769$0$146$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Kan den ikke køre 10. eller 172.16.?
>
> Ellers kan man vel altid bare have to stk. 192.168./24'ere.
>

Nej. ICS er designet kun til 192.168.?.x

? = jeg kan sgu ikke lige huske om det var .0 eller .1

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Michal (19-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 19-08-06 13:42

On Fri, 18 Aug 2006 22:26:46 +0200, Jan wrote:
>>> I registreringsdatabasen, det er godt forklaret her
>> [snip lang url]
>>
>> Det må da være en Win98-ting eller noget :)
>
> Og en XP ting :)

Sjovt. Det virker fint på min XP. Mon det ikke snarere er en
XP-pro/XP-home forskel?


> Ja, men af en eller anden grund gir' det ikke samme resultat... , aner ikke
> hvorfor... nok noget MS noget

Hvilket resultat får du dog hvis du gør det?

Jeg må indrømme at jeg ikke har testet det til fulde andet end at
konstatere at det rent faktisk virker op mod noget "dumt" udstyr. (Ikke
testet med sniffer/802.1q switch).

--
Venlig Hilsen
Michal

Jan (21-08-2006)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 21-08-06 01:56

Michal wrote:

>> Og en XP ting :)
>
> Sjovt. Det virker fint på min XP. Mon det ikke snarere er en
> XP-pro/XP-home forskel?

Muligvis, jeg kører pro.

>> Ja, men af en eller anden grund gir' det ikke samme resultat... ,
>> aner ikke hvorfor... nok noget MS noget
>
> Hvilket resultat får du dog hvis du gør det?

Ja, se det kan jeg jo ikke huske, det er nogle år siden jeg prøvede, det kan
være det er ændret/rettet med SP2.

> Jeg må indrømme at jeg ikke har testet det til fulde andet end at
> konstatere at det rent faktisk virker op mod noget "dumt" udstyr.
> (Ikke testet med sniffer/802.1q switch).

Ja, det ser det også ud til at gøre her nu, tror SP2 har rettet op på det.

Mvh
Jan



Michal (21-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 21-08-06 13:05

On Mon, 21 Aug 2006 02:56:21 +0200, Jan wrote:
>> Sjovt. Det virker fint på min XP. Mon det ikke snarere er en
>> XP-pro/XP-home forskel?
>
> Muligvis, jeg kører pro.

Det gør jeg så også, altså ikke dér forskellen ligger :)


>> Hvilket resultat får du dog hvis du gør det?
>
> Ja, se det kan jeg jo ikke huske, det er nogle år siden jeg prøvede, det kan
> være det er ændret/rettet med SP2.

Det er da sandsynligt.


>> Jeg må indrømme at jeg ikke har testet det til fulde andet end at
>> konstatere at det rent faktisk virker op mod noget "dumt" udstyr.
>> (Ikke testet med sniffer/802.1q switch).
>
> Ja, det ser det også ud til at gøre her nu, tror SP2 har rettet op på det.

Weey :D

--
Venlig Hilsen
Michal

Peter Lykkegaard (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 18-08-06 16:15

Jan wrote:
>
> Internet connection sharing i WinXP bruger normalt to netkort, et til
> ADSL forbindelsen, og et til lokalnettet, men kan det lade sig gøre
> at bruge kun et netkort til begge dele?

Måske dumt spørgsmål, men hvorfor ændrer opsætningen så du bruger en router
+ switch etc?
Ved at bruge en PC til deling af forbindelsen så er du afhængig af at den PC
er tændt

Jeg har en printer der deles via PC og bare det er sgu træls - imho :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Peter Lykkegaard (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 18-08-06 16:37

Peter Lykkegaard wrote:
>
> Måske dumt spørgsmål, men hvorfor ændrer opsætningen så du bruger en
> router + switch etc?

Suk, skulle have færet - hvorfor _ikke_ ændre opsætningen

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Jan (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 18-08-06 21:24

Peter Lykkegaard wrote:

> Måske dumt spørgsmål, men hvorfor ændrer opsætningen så du bruger en
> router + switch etc?
> Ved at bruge en PC til deling af forbindelsen så er du afhængig af at
> den PC er tændt

Den er alligevel tændt 24/7, og bruges samtidig til andre ting, bl.a.
trafficshaping/QoS

> Jeg har en printer der deles via PC og bare det er sgu træls - imho :)

Ja, hvis den ikke er tændt 24/7

Mvh
Jan



Lasse Jensen (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 18-08-06 21:45

Jan wrote:

> Hej,
>
> Internet connection sharing i WinXP bruger normalt to netkort, et til ADSL
> forbindelsen, og et til lokalnettet, men kan det lade sig gøre at bruge
> kun et netkort til begge dele?
> Man kan jo sagtens give et kort flere IP adresser, så i teorien burde det
> kunne lade sig gøre, eller?
> Grunden til overhovedet at overveje det, er naturligvis for at undgå at
> skulle trække et kabel mere til serveren ;)
>
> Jeg mener at winroute (den gamle ver. 4.xx) skulle kunne gøre det, men den
> er XP ikke så glad for, den rebooter under opstart efter winroute er
> instaleret.
> Den nye ver. (6.xx) kræver svjv. to netkort.

Annoncer i dk.marked.privat.edb.intern efter et Realtek 100 mbit kort.
Uanset hvilken flække du bor i, så er der et sted hvor du kan afhente et
for 1½ liter cola.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Jan (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 18-08-06 22:21

Lasse Jensen wrote:

> Annoncer i dk.marked.privat.edb.intern efter et Realtek 100 mbit kort.
> Uanset hvilken flække du bor i, så er der et sted hvor du kan afhente
> et for 1½ liter cola.

Problemet er ikke mangel på netkort, men mangel på kabel ;)

Mvh
Jan



Michael Rasmussen (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 18-08-06 22:39

On Fri, 18 Aug 2006 23:21:26 +0200, "Jan" <jan.nospam@gmail.com>
wrote:

>Problemet er ikke mangel på netkort, men mangel på kabel ;)

Ikke fordi jeg skal anbefale teknikken...

Men 100 Mbit netværk bruger kun 4 af kablets 8 ledere. Det betyder i
praksis at du med lidt fingersnilde kan køre 2 netværk på samme kabel.

Der skal tungtvejende grunde til at bruge teknikken - Og dovenskab er
ikke en af dem



Jan (21-08-2006)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 21-08-06 01:56

Michael Rasmussen wrote:

>> Problemet er ikke mangel på netkort, men mangel på kabel ;)
>
> Ikke fordi jeg skal anbefale teknikken...
>
> Men 100 Mbit netværk bruger kun 4 af kablets 8 ledere. Det betyder i
> praksis at du med lidt fingersnilde kan køre 2 netværk på samme kabel.

Ja, problemet er bare at det kabel der er til rådighed kun har 6 ledere :(

> Der skal tungtvejende grunde til at bruge teknikken - Og dovenskab er
> ikke en af dem

Hehe :)

Mvh
Jan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste