Test af bas - hvilke numre?
Fra : Barney Gumble

Dato : 18-08-06 03:26

Jeg kunne godt tænke mig, at give min subwoofer lidt arbejde, så hvilke
numre kan I anbefale med en god gang bas? Det må gerne være på kryds og
tværs af genre.

Fx bliver jeg da nødt til at have det ultimative
"hurtigtgående-stortromme-nummer" - mener der skulle være et par stykker
herinde der burde kunne give et bud :)

Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne eller bare
genere naboen der ligger med tømremænd?

pft.
BG

PS. Spar dig Åge!

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 09:00

On Fri, 18 Aug 2006 04:26:12 +0200, Barney Gumble wrote:

> [...]
> herinde der burde kunne give et bud :)
>
> Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne eller bare

Tchaikovskys 1812 ouverture i indspilningen med Erick Kunzel og Cincinnatti
Symphony orchestra. Den er indspillet med rigtige kanoner fra den
amerikanske borgerkrig. Under optagelserne på Sandhurst militærakademi, røg
der over 2000 vinduer, selv om man mente at have placeret kanonerne
tilstrækkeligt langt væk.

I kampscenerne - vi taler jo om Napoleons store nederlag ved Waterloo -
kommer Wellingtons styrke pludselig ind fra højre og en rasende kamp finder
sted under stort rabalder og dertil har man stukket nogle mikes helt op
mellem klokkerne i Kreml og det bimler og bamler.

Det er en ældre Telarc CD, men kanonerne er optaget digitalt og på forsiden
af bookletten advares der krafigt mod for højt lydtryk, da det vil ødelægge
højttalerne. Den mest imponerende og støjende indspilning jeg kan komme i
tanker om. Nu er du advaret!!!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 09:32

On Fri, 18 Aug 2006 09:59:47 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> tilstr¿kkeligt langt v¿k.
>
> I kampscenerne - vi taler jo om Napoleons store nederlag ved Waterloo -
> kommer Wellingtons styrke pludselig ind fra h¸jre og en rasende kamp finder
> sted under stort rabalder og dertil har man stukket nogle mikes helt op
> mellem klokkerne i Kreml og det bimler og bamler.
>
> Det er en ¿ldre Telarc CD, men kanonerne er optaget digitalt og på forsiden
> af bookletten advares der krafigt mod for h¸jt lydtryk, da det vil ¸del¿gge
> h¸jttalerne. Den mest imponerende og st¸jende indspilning jeg kan komme i

H¿, nu blev jeg selv helt varm på at h¸re den igen. I aften vil jeg sk¿nke
mig en 16 års Lagavulin og bl¿se hele ejendommen omkuld (komen er ikke
hjemme).

Ved at google på "Telarc CD-80041" findes 51 opslag om denne plade. På
"GoodSound! "Equipment" Archives"
(http://www.goodsound.com/equipment/hsu_vtf3.htm) skriver de bl.a.:

"Telarcÿs version of Tchaikovskyÿs Overture 1812 [Telarc CD-80041] is
famous for its ability to test a systemÿs low-frequency capabilities; that
is, itÿs famous for frying woofers. The very real, authentic cannon shots
are high enough in volume and low enough in frequency to cause lesser
speakers to go into thermal meltdown".

De har også andre anbefalinger af musik til formålet (se i afsnittet
"Music" - også ikke-klassisk, f.eks. Blue Man Groupÿs "The Complex".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars

Dato : 25-08-06 18:33

In article <1p8xhwp050pqb.qdcybx95x8pd.dlg@40tude.net>, Kurt Hansen
<kurt-snabela-towle-dk> says...
> [...]

> højttalerne. Den mest imponerende og støjende indspilning jeg kan komme i

Exactly, denne indspilning fra Telarc 1979 (som jeg lige husker), slår
alt.
Et par tekn. data, efter en analyse i CoolEdit, hvor jeg gennemgik
serien af de sidste kanonskud, kan jeg nævne at det sidste skud lå +13
db over de kraftigste passager af musikken ekskl kanoner, dette fordrer
en faktor 20x effekt mæssigt.
Hvad endnu værre er at peaket på sidste & kraftigste kanonskud lå nede
på 11,6 Hz + der er meget amplitude ned til ca 6 Hz som jeg lige husker
det.
Med andre ord er advarslen på CD'en yderst alvorlig og reel, hvor
stykket bør prøves på ret lave niveauer.

Mine højtalere (Cerwin Vega earthquake-system) m 18" bas, har et -8 db
punkt ved 12 Hz, så jeg skal love for bygningen gynger på en helt anden
måde, end når det er alm musik

--
Best regards

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 12:39

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> amerikanske borgerkrig. Under optagelserne på Sandhurst militærakademi, røg
> der over 2000 vinduer, selv om man mente at have placeret kanonerne

voldsomt, har også givet pladen et lyt og jeg må så absolut give dig
ret, der bliver trykket hårdt på knapperne

Må jeg i samme omgang anbefale Carl Orff's Carmina Burana... 'O Fortuna'
skal også nok sætte tingene i kog.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 10:51

"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> wrote in message
> Jeg kunne godt tænke mig, at give min subwoofer lidt arbejde, så hvilke
> numre kan I anbefale med en god gang bas? Det må gerne være på kryds og
> tværs af genre.

En af mine venner er tidligere musikhandler, og har anbefalede mig følgende
to numre til at teste højttalere med:

Yes - "Owner Of A Lonely Heart"
Pink Floyd - "Shine On You Crazy Diamond"

Jeg må give ham ret i at de udfordrer højttalerne, og specielt basssen.

/Alex

Fra : Max

Dato : 18-08-06 11:12

Hej Alex

> Yes - "Owner Of A Lonely Heart"
> Pink Floyd - "Shine On You Crazy Diamond"

Ja, et par gode numre, der er også

"Home by the see" - Genesis

"Sailing to Philadelphia" - Mark Knopfler

"Broadsword" - Jethro Tull

hvis man er til numre hvor bassen er en del af musikken.

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-08-06 17:36

Alex Linaa skrev:

> [...]

> Yes - "Owner Of A Lonely Heart"
> Pink Floyd - "Shine On You Crazy Diamond"

> Jeg må give ham ret i at de udfordrer højttalerne, og

Pink Floyd: "Dark Side Of The Moon",
nr. 1, 2, 3 (til minut 2:29) og nr. 5.

Prøv også:

Weather Report: "Sweetnighter", nr. 1 og 4.
Keith Jarrett: "Standards, Vol. 1", nr. 5.
Igor Stravinskij: "Le Sacre Du Printemps", Cleveland Orc./ Boulez.
Iron Butterfly: "In-a-gadda-da-vida" (med fed trommesolo).
Frank Zappa: "Hot Rats".

--
Herluf :·)

Fra : Søren

Dato : 18-08-06 10:56

"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne eller
> bare genere naboen der ligger med tømremænd?

KODO! (http://www.kodo.or.jp/frame.html)

CD fra Sheffield Labs:

http://www.regnar.com/Sheffield%20Recordings.htm
Heartbeat Drummers of Japan. World renowned KODO drummers play a variety of
wooden drums, including the massive 700 pound o-daiko drum, in addition to
other traditional Japanese wind and string instruments. A single-point
stereo microphone was used for this recording. Favorite demo disc for many
world music lovers! "Definetly for those of you who enjoy feeling rather
than hearing your music & quot-Lucky Clark/New England News Syndicate
WARNING: This disc contains music of extraordinarily wide dynamic range,
encompassing long passages at the threshold of audibility that build to
levels of extreme intensity.

Skal du ha' en .flac ?

Søren

Fra : Mads Breddam

Dato : 18-08-06 11:26

> Jeg kunne godt tænke mig, at give min subwoofer lidt arbejde, så hvilke
> numre kan I anbefale med en god gang bas? Det må gerne være på kryds og
> tværs af genre.

Jeg har et par små hovedtelefoner som kan gengive en del bas (Shure e2c) -
når jeg lige skal høre hvad de kan klare, spiller jeg "Drak af din kop" med
Tobias Trier.

--
Mvh.:
Mads Dupont Breddam

Fra : Per Hansen

Dato : 18-08-06 15:01

Barney Gumble wrote this

> [...]
>
> Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne
> eller bare genere naboen der ligger med tømremænd?

Hvis du skal have det mest ultimative hurtigt gående bass nummer,
så er der faktisk kun et enkelt der stikker den alle:
Moby - Thousand , den er opkaldt efter det antal BPM der er
på dens maksimum, nemlig 1000 BPM.
Verdens mest hurtigt gående techno track til dato, ingen andre
har turdet at lægge sig ud med Moby endu, de pivfiser
Så skal din sub sgu nok komme på arbejde.
Moby satte rekorden tilbage i 2002.

--
Per Hansen.

Fra : Per Hansen

Dato : 18-08-06 15:02

Per Hansen wrote this

> [...]
> har turdet at lægge sig ud med Moby endu, de pivfiser
> Så skal din sub sgu nok komme på arbejde.

Wrong, den er sgu ældre endu: 1992

--
Per Hansen.

Fra : Karina

Dato : 18-08-06 15:09

> Jeg kunne godt tænke mig, at give min subwoofer lidt arbejde, så hvilke
> numre kan I anbefale med en god gang bas? Det må gerne være på kryds og
> tværs af genre.

Prøv at lytte til MLTRs duet med Julie Berthelsen, Home to you.

Robbie Williams nummeret Love Somebody har ikke normalt nogen speciel
tydelig bas, men hvis din subwoofer er god, så får du en helt anden
fornemmelse af det nummer.

Det samme gør sig faktisk gældende for Englishman in New York med Sting.
Der kommer bassen også rigtig lækkert frem med en god subwoofer.

Til sidst vil jeg foreslå House of the rising sun, hvor man kan mærke
bassens snurren i fødderne gennem gulvet, hvis subwooferen står bare i
nærheden af gulvet, og Pump up the thumb med Ridin' Thumb.

Mvh
Karina

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 15:20

> [...]

>Jeg kunne godt tænke mig, at give min subwoofer lidt arbejde, så hvilke
>numre kan I anbefale med en god gang bas? Det må gerne være på kryds og

Jeg glemte helt det ultimative "test af bas-nummer": Hotel California
fra Eagles live-CD/DVD: Hell freezes over.
En dårlig højttaler/woofer giver en "dump"-lyd fra congaen på
backbeatet i indledningen.
En god højttaler giver nogle fantastiske efterklange.

/Alex

Fra : Bagmanden

Dato : 18-08-06 20:03

Barney Gumble wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig, at give min subwoofer lidt arbejde,
> så hvilke numre kan I anbefale med en god gang bas? Det må
> gerne være på kryds og tværs af genre.

"Looking for clues" med Robert Palmer.
Der er en monsterdyb tone fire fem gange i løbet af nummeret og
den dyyyyybe tone har fået de fleste højtalere til at woble!

Ellers prøv lydcollagen på Pink Floyds "Dark side of the moon"
(tredie nummer) for fuld skrue.

--
F.B.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-06 21:37

Barney Gumble <BG@duffbeer(remove).com> wrote:

> Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne eller bare
> genere naboen der ligger med tømremænd?

Chrystal Method - High Roller

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 22:57

Barney Gumble wrote:
> [...]
> herinde der burde kunne give et bud :)
>
> Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne eller bare

Chelonis R. Jones - I Don't Know
The PQM Project - Aenema (Noel Sanger Remix)

Begge numre har en dyyyb rullende bas der kan sætte selv de meste
forankrede glas, skabe og hylder i bevægelse.

Jeg vil garantere dig for at din basenhed kommer i gymnastisksalen for
alvor.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-08-06 17:08

Barney Gumble wrote:

> Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne
> eller bare genere naboen der ligger med tømremænd?

Jeg takker mange gange for de indkomne forslag. Nu vil jeg ud på nettet og
købe mig fattig i hårdtslående musik :)

BG

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 19-08-06 17:10

On Fri, 18 Aug 2006 04:26:12 +0200, Barney Gumble wrote:

> Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne eller bare
> genere naboen der ligger med tømremænd?

Hvad med Plastikman. En masse dybe baslyde, hvis du altså er til
elektronisk musik.

--
np: (Foobar 2000 is not active

Fra : Morten

Dato : 22-08-06 17:03

> [...]
> Jeg kunne godt tænke mig, at give min subwoofer lidt arbejde, så hvilke
> numre kan I anbefale med en god gang bas? Det må gerne være på kryds og

Da jeg læste dit indlæg tænkte jeg straks på "New Order" med nummeret "Blue
Monday"....det skal nok skubbe lidt luft rundt.

M.v.h.

Morten

Fra : Per Hansen

Dato : 22-08-06 19:02

Barney Gumble wrote this

> [...]
>
> Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne
> eller bare genere naboen der ligger med tømremænd?

Jeg har kigget lidt igennem min gamle samling af trance tracks og har
fundet en jeg tror passer til dit behov.
I 2002 blev 2 Unlimited udsat for et par DJ's der forvandlede deres
gamle dance tracks til trance.
Her har jeg pillet Workaholic (K-Groove Trance Mix) ud til dig.
Den har en dyb og hurtigt gående bass. Du kan prøve at downloade
den og høre hvad du synnes, download er 11Mb stor.
http://www.sendspace.com/file/ki32gs

--
Per Hansen.

Fra : Barney Gumble

Dato : 25-08-06 01:31

Per Hansen wrote:

> [...]
> Den har en dyb og hurtigt gående bass. Du kan prøve at downloade
> den og høre hvad du synnes, download er 11Mb stor.

Kan desværre ik' hente den :(

Ved ikke om jeg er for sent ude...

BG

Fra : Per Hansen

Dato : 25-08-06 15:02

Barney Gumble wrote this

> http://www.sendspace.com/file/ki32gs

Kig på den lille linie der siger:
Download Link: K_Groove.zip

--
Per Hansen.

Fra : Barney Gumble

Dato : 25-08-06 16:43

Per Hansen wrote:

> Kig på den lille linie der siger:
> Download Link: K_Groove.zip

Got it! I nat kunne siden slet ikke loades...

Forventer klager fra naboen i aften - og min egen indlæggelse på et
sindsygehopspital i nærmeste fremtid ;)

Er det kun mig der ved visse passager får lidt associationer til
"eksploderende majskorn" (hint: Kraftwerk) i 3-4 dobbelt hastighed?

BG

Fra : Per Hansen

Dato : 26-08-06 11:18

Barney Gumble wrote this

> [...]
>
> Er det kun mig der ved visse passager får lidt associationer til
> "eksploderende majskorn" (hint: Kraftwerk) i 3-4 dobbelt hastighed?

Har ikke selv lagt mærke til det, men det skulle ikke undre mig.
Mange låner effekts osv fra hendanden og Kraftwerk er også en af
dem der bliver lånt rigtig godt fra.
Bare se på vores egen danske Laid Back, damn der er mange der har lånt
fra deres gamle hit White Horse.
Eller bare se den hedengangene Cappella, det lykkedes dem at bygge et helt
nummer op af en meget kort sekvens fra Alphaville's Sounds like a melody
ved bare at spille sekvensen lidt hurtigere og smide nogle hårdt gående
trommer på.

--
Per Hansen.

Fra : Barney Gumble

Dato : 26-08-06 18:31

Per Hansen wrote:

> Bare se på vores egen danske Laid Back, damn der er mange der har lånt
> fra deres gamle hit White Horse.

Det er sjovt, for et par måneder siden ville jeg nok kun kunne sige, at jeg
kendte nummeret af navn og måske fra et par gange i radioen (jeg hører til
den unge generation), men så så jeg en udgave af Musikprogrammet på DR2 der
var dedikeret til numret White Horse. Nu føler jeg at jeg har kendt numret
hele mit liv :) I øvrigt en glimrende udsendelse, som vidst desværre ikke
kan genses på dr.dk :(

BG
If you wanna ride - - - - - - don't ride white horse...

Fra : Lars

Dato : 26-08-06 22:58

In article <Xns9827CBAC19CAfllsemail@216.196.109.144>,
onoman99opo****etikon@yahoo.dk says...
> Her har jeg pillet Workaholic (K-Groove Trance Mix) ud til dig.
> Den har en dyb og hurtigt gående bass. Du kan prøve at downloade
> den og høre hvad du synnes, download er 11Mb stor.
> http://www.sendspace.com/file/ki32gs

Hej jeg hentede filen for lige at lave an analyse af "bassen" i CoolEdit
De nederste frekvenser ligger omkring 42 Hz, hvilket nok er det nederste
alm højtalere kan klare.
Subwoofere går typisk ned til 25 Hz, hvormed dette nummer ikke stiller
de store udfordringer til.

En anden detalje, der er meget klipning i denne mp3 fil, dvs lyden er
overstyret & skaber firkant-signaler, hvilket kan være skadeligt for
højtaler & forstærkere, jvf nedenstående statistik fra Cooledit:

2 Unlimited - Workaholic (K-Groove Trance Mix).mp3

         Left      Right
Min Sample Value:   -32768      -32768
Max Sample Value:   32767      32767
Peak Amplitude:   -.01 dB      -.02 dB
Possibly Clipped:   2646      3877
DC Offset:      .115       .176
Minimum RMS Power:   -58.77 dB   -55.12 dB
Maximum RMS Power:   -5.71 dB   -5.96 dB
Average RMS Power:   -10.31 dB   -10.35 dB
Total RMS Power:   -9.81 dB   -9.85 dB

Using RMS Window of 50 ms

--
Best regards

Lars

Fra : aab

Dato : 23-08-06 09:50

> [...]
>
> Så altså, hvilket nummer spiller I, hvis I skal imponere vennerne eller
> bare genere naboen der ligger med tømremænd?

Kære Barney

Er lige kommet hjem fra ferie og har læst ca. 300 meddelelser i NG, bl.a.
din
og jeg sad da og kom i tanke om en ældgammel singleplade (1961), fordi jeg
kunne huske at den allerede dengang fik ruderne til at klirre. Jeg gik ind i
plade-
samlingen og fandt den frem og spillede den på mit relativt nye
surroundanlæg
og, jo, den fik hele stuen til at ryste og ruderne til at klirre, især i
begyndelsen
af indspilningen. Det drejer sig om THE RAMRODS og deres instrumental-
indspilning af »(Ghost) Riders In The The Sky«. Som skrevet ovenfor er
pladen fra 1961 og du kan sandsynligvis kun finde indspilningen på nogle
kompilations, bl.a. »Greatest R'n'R Hits«, Vol. 6 og 12 og så den franske
CD,
»(Ghost) Riders In The Sky«, der kun indeholder forskellige indspilninger
af
denne melodi.

Med venlig hilsen
Anker

Fra : Lars

Dato : 26-08-06 22:53

In article <44e52547$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, BG@duffbeer
says...
> Jeg kunne godt tænke mig, at give min subwoofer lidt arbejde, så hvilke

Hej i Cooledit bryggede jeg lige en mp3 fil:

Name: Sine_Sweep.zip
Size: 373KB

The download link is:
http://www.sendspace.com/file/7zb3h6

Der er tale om et sinus tone sweep der starter helt nede fra 10 Hz og op
til 20.000 Hz. Dette kører over 120 sec som et logaritmisk sweep.

Iøvrigt en god måde at identificere uheldige resonanser

Sammen med mp3 filen er der en txt fil, der viser frekvens for hvert
sekund i mp3 filen.

Med dette kan du lave en rigtig god analyse af hvorledes dine højtalere
reagerer.

Bemærk at ved alle frekvenser er amplituden den samme, så skru ned når
du når op over 500 Hz ellers kan du skade mellemtone/ diskant

Lad mig høre jeres kommentarer til brugbarheden at sådan en test

--
Best regards

Lars

Fra : Lars

Dato : 26-08-06 23:25

In article <MPG.1f5ae110e2dac19c989d65@news.inet.tele.dk>,
nomail@none.com says...
> Der er tale om et sinus tone sweep der starter helt nede fra 10 Hz og op

En lille detalje om lave frekvenser. Kun meget få højtalere/ incl.
subwoofere kan producerer lyd under 20Hz.

Tag ikke fejl af at bas-membranen bevæger sig en del under 20 Hz, dette
gælder alle højtalere. Dette betyder ikke at de kan gengive lyden, idet
stort set alle højtalere/ incl. subwoofere må give op.

De meget få højtalere der kan, giver en ganske speciel fornemmelse ved
de lave frekvenser, det virker nærmest som om en kran rykker lidt rundt
på huset i langsomme bevægelser, uden der egentlig kommer hørbar lyd ud
af det. Men føles, det kan det!
Men det kræver masser af tung power, hvis man skal under 20 eller endda
15 Hz.

Engang imellem, når jeg var overbevist om at et givent track virkelig
havde rigtig dyb bas (under 20Hz), viste en analyse i Cooledit gang på
gang at det aldrig var under 25 Hz, undtaget Telarcs bindegale 1812
Overture m kanoner.
Jeg vil een af dagene forsøge at finde CD'en og uploade en mp3

--
Best regards

Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-06 07:27

Lars <nomail@none.com> wrote:

> [...]
> af det. Men føles, det kan det!
> Men det kræver masser af tung power, hvis man skal under 20 eller endda

Mine B&W begynder at sige noget fra omkring 8 sekunder inde, dvs.
omkring 16 Hz ... passer vist også meget godt med deres specs.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Lars

Dato : 27-08-06 09:26

In article <1hkpzey.1j68jz414umaboN%thomas_lists@elements.dk>,
thomas_lists@elements.dk says...
> Mine B&W begynder at sige noget fra omkring 8 sekunder inde, dvs.
> omkring 16 Hz ... passer vist også meget godt med deres specs.

Det er ret godt gået.

Jeg lavede en bedre udgave af samme test.
Denne "extended version" kører samme sweep fra 10 - 20000 Hz men over
300 sec, hvilket giver meget bedre tid til at analysere de forsk.
frekvens områder.
Til denne er der også lavet en txt-fil, hvor frekvens for hvert sekund
er noteret.

Super-testen kan hentes her:

Name: Sine_Sweep_long.zip
Size: 934KB

The download link is:
http://www.sendspace.com/file/2bryz7

God fornøjelse

--
Best regards

Lars

Fra : Barney Gumble

Dato : 27-08-06 15:15

Lars wrote:

> Super-testen kan hentes her:
>
> Name: Sine_Sweep_long.zip
> Size: 934KB
>
> The download link is:
> http://www.sendspace.com/file/2bryz7

Perfekt test du har lavet der (tak for det), men hvornår vil du/I definere
at "man kan høre noget"? Er det ved den mindste svage brummen man kan sige
at bundniveauet ligger?

BG

Fra : Lars

Dato : 27-08-06 22:14

In article <44f1a8b4$0$4164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, BG@duffbeer
says...
> Perfekt test du har lavet der (tak for det), men hvornår vil du/I definere
> at "man kan høre noget"? Er det ved den mindste svage brummen man kan sige
> at bundniveauet ligger?

Nu er vor opfattelse forskellig, jeg vil nok mene at hvis der er tale om
brummen er frekvensen nok i området 40 - 80 Hz.

Selvom højtaleren siger noget ved 25 Hz, kan den meget vel have tabt
både 10 & 20 db i styrke i forhold til en tone på 150 Hz. Ofte når der
måles er det inden for +/- 4 db i lyddødt rum, hvilket er et meget
hårdere krav til højtaleren end den mp3 testen kan vise, medmindre du
har en del måleudstyr & omtalte lyddøde rum.

mp3 testen giver dog alligevel en indikation af hvordan højtaleren
klarer lave frekvenser & om de lave frekevenser kan mærkes mere end
høres.

--
Best regards

Lars