Skærme
Fijala 3554
hvilken ny skærm til max 3000?
Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 17-08-06 14:32

Jeg er meget i tvivl, specielt når der er så mange modeller at vælge

imellem.

Jeg har fået nogle råd i tråden "Ny LCD Skærm, er denne ok?", men
jeg synes der er mange ting at tage højde for og hvilke skal man
vælge og hvilke skal man se bort fra.

Jeg vil derfor spørge jer om I kan anbefale en god skærm til max 3000

med garanti mod pixelfejl. Den skal ikke nødvendigvis kunne bruges til

de vilde spil, men det gør ikke noget hvis den kan. Kvalitet og
betragtningsvinkel kommer i første række.

Er det realistisk indenfor mit budget?

På forhånd tak.

Christian.

Fra : JK

Dato : 17-08-06 15:26

On 17 Aug 2006 06:31:47 -0700, "Christian Møller Nielsen"
<cmnielsen05@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg vil derfor spørge jer om I kan anbefale en god skærm til max 3000
>
>med garanti mod pixelfejl. Den skal ikke nødvendigvis kunne bruges til

Garanti imod pixelfejl har jeg definitivt ikke forstand på.
Interesserer mig heller ikke med det jura. Du har 14 dages returret,
og 2 års garanti. Derefter køb en ny eventuelt.

Nu har jeg forstået, at skærmen skal bruges af dine forældre. Så alle
indlæg om topskærme med højere opløsning end 1280x1024 for 3000 kr.
kan du så godt se bort fra. Dine gamle kan jo ikke se.

Jeg sidder ved en LG skærm med 1600x1200 opløsning, Flatron L2000C.
Den er s-ips, og koster 3500.
Men den er jo for højopløsende !

www.prad.de under hersteller og LG skulle det være en smal sag at
finde en 19" s-ips skærm med gode specifikationer. Jeg tvivler meget
på at den kommer op på 3000 kr, - men det gør vel heller ikke noget,
hvis den er billigere.

mvh

John

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-08-06 16:50

JK skrev:

>Du har 14 dages returret,
>og 2 års garanti.

Hvornår er man begyndt på at få det?

(Det kan være man får det, men det er langt fra sikkert)

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 17-08-06 19:38

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår er man begyndt på at få det?
>
> (Det kan være man får det, men det er langt fra sikkert)

Det begyndte man på fra starten af 2002 i hele europa.
Det er noget du har krav på at få, så hvis din forhandler påstår noget
andet, så følger de ikke lovgivningen.
Nogle producenter giver endda 3 år. Det gælder fx både Samsung og Dell som
er de producenter jeg selv har skærme fra. Men jeg går ud fra at der er
flere producenter der gør det.

Hvis vi skal være helt nøjagtige så er det ikke 2 års garanti men 2 års
reklamationsret.
Men i praksis bliver de to begreb jo ofte blandet godt og grundigt sammen,
både af kunder og forhandlere, så går din skærm i stykker inden for
reklamationsfristen kan du godt forvente at få den byttet ligeså let som
hvis det var inden for den almindelige garanti periode.
Det er ihvertfald min erfaring, jeg efterhånden købt en masse hardware både
til mig selv og på vegne af andre folk og har naturligvis også haft med en
del RMA sager at gøre og jeg har endnu ikke prøvet ikke at kunne få defekte
ting byttet inden for reklamationsfristen.

Mvh Martin

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-08-06 20:18

Martin Sinkjær skrev:

>Det begyndte man på fra starten af 2002 i hele europa.

Man har ikke 14 dages returret ved køb i en fysisk butik, kun ved
fjernhandel.

At man så ofte får det er anden sag, men ikke noget man har krav
på.

Og får man garanti, sså skal man være bedre stillet end med
lovens to-års reklamationsret.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 17-08-06 21:43

> Man har ikke 14 dages returret ved køb i en fysisk butik, kun ved
> fjernhandel.

Korrekt, jeg tænkte slet ikke på at nævne dette, da jeg tog det som en
selvfølge at vi snakkede om nethandel, da det er hvor jeg er vandt til at
købe denne type varer. Pga udvalget og den lavere pris.

Men ja, i en fysisk butik har man ikke dette som standard. Det burde der vel
heller ikke være grund til da man jo netop her har mulighed for at se varen
med egene øjne inden køb.

> Og får man garanti, sså skal man være bedre stillet end med
> lovens to-års reklamationsret.

Ja, derfor er det også meget sjældent at du får nogen.

Men i praksis kalder vi udvidende danskere reklamationsretten for garanti i
daglig tale.
For os er garantien den periode hvor vi kan få byttet vores varer hvis de
skulle gå i stykker pga defekter, hvilket er to år.
Det er ikke helt korrekt, men jeg er sikker på at langt de fleste har læst
Johns indlæg som værende 2 års ombytning for fejl pga defekter.

Det var du selvfølgelig også klar over, men i stedet for lige at gøre
opmærksom på at det selvfølgelig er reklamationsret og ikke garanti at John
mente (for at bidrage med noget hjælp), så valgte du i stedet at spille
uvidende så han eller en anden kunne falde i. Så fik du jo lige chancen for
at kunne slå dem oven i hovedet med deres fejltagelse.
Jep, en dejlig lille usenet trick :)

Var dette ikke meningen med dit indlæg, undskylder jeg mange gange. Det er
bare den hyppigste grund til at folk stiller spørgsmål som de selv kender
svaret på.

Så i Danmark har du krav på:
14 dages returret ved netbutikker men ikke ved fysiske butikker.
2 års reklamationsret men ingen krav på garanti.

Mvh Martin.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-08-06 22:04

Martin Sinkjær skrev:

>14 dages returret ved netbutikker men ikke ved fysiske butikker.

Skal vi være pedantiske til sidst, ikke kun ved nethandel, ved
det, der kaldes for fjernhandel.

Dvs. f.eks. bestilling i et kuponhefte, katalog eller lign., hvor
man ikke har haft mulighed for at kunne se varen før køb.

Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 17-08-06 21:15

JK skrev:

> [...]
> finde en 19" s-ips skærm med gode specifikationer. Jeg tvivler meget
> på at den kommer op på 3000 kr, - men det gør vel heller ikke noget,

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=147155 LG Flatron L1910S
er det den samme som denne? http://www.prad.de/en/guide/screen859.html

Jeg er ikke sikker. Den på edbrriser er fra 23-9-2005 så den er vel

desuden er der også forskel i responsid og kontrast, og sikkert andre
ting. Det er sq svært at finde nogle modeller der er ens :( på
www.prad.de og edbpriser. Dem der er med s-isp er ikke at finde på
edbpriser, suk!

JK: Hvilken model er det du har? Der er 3 forskellige på edbpriser som
hedder L2000C (nogle med flere bogstaver)

Fra : JK

Dato : 18-08-06 07:41

On 17 Aug 2006 13:14:30 -0700, "Christian Møller Nielsen"
<cmnielsen05@gmail.com> wrote:

>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=147155 LG Flatron L1910S
>er det den samme som denne? http://www.prad.de/en/guide/screen859.html

Nej, det ligner den da ikke.

Som andre skriver: LG ved knap nok selv hvilken type panel, der er i.
Danske butikker ved næsten med garanti ikke noget om det.

Det er denne:

John

Fra : JK

Dato : 18-08-06 08:02

On Fri, 18 Aug 2006 08:40:45 +0200, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Det er denne:
>
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=185341

Det er jo altså en 20" skærm, der kører 1600x1200. Kanon, hvis det er
det, man vil have. Jeg er softwareudvikler i en kreditforening, og
alle udviklere har 20" skærme med denne opløsning.

Jeg er iøvrigt meget overrasket over prisen på den. For 1 år siden var
de næsten ikke til at betale, generelt.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 18-08-06 10:04

On Fri, 18 Aug 2006 09:01:32 +0200, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]
>alle udviklere har 20" skærme med denne opløsning.
>
>Jeg er iøvrigt meget overrasket over prisen på den. For 1 år siden var

Imellem 20" skærme er denne Philips og så interessant:

http://www.prad.de/guide/screen2029.html

den koster 2805. Er med s-ips, 1680x1050 (widescreen) og med
højttalere i bunden. Mange af mine kolleger benytter denne skærm.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 18-08-06 10:22

> [...]

>de vilde spil, men det gør ikke noget hvis den kan. Kvalitet og
>betragtningsvinkel kommer i første række.

www.prad.de

går du ind på TFT-monitor, Feature guide

Der indstiller du s-ips og 19". Giver 8 sider (39 skærme) hos dem.

Dem med de bedste responstider er:

(LG1910B 25 msec), BenQ FP19R, NEC LCD1970NX-BK, NEC LCD1980Fxi

Man kan kun få i DK:

NEC 1970NX-BX til 3531,-

så det må være min 19" skærm anbefaling. NEC har altid været dyrt !

mvh

John

Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 18-08-06 16:09

JK skrev:

> [...]
>
> Dem med de bedste responstider er:
>
> (LG1910B 25 msec), BenQ FP19R, NEC LCD1970NX-BK, NEC LCD1980Fxi

Hej.

Mange tak for rådene og tiden som er brugt på vejledningen. Nu skal
jeg nok finde noget jeg kan bruge. God weekend.

Chr.