Skærme
Fijala 3554
LCDskærm med DVI tænder ikke når pc starte~
Fra : Jens U. K.

Dato : 17-08-06 10:31

Jeg har fundet lidt info på nettet om problemer med DVI.

OS: w2k og winxp - men det har formentlig ingen betydning.
Grafikkort har DVI-I eller DVI-D udgang.
Skærm har DVI-I eller DVI-D indgang.

Når pc tændes sker det ind imellem at skærmen ikke tænder og ved forsøg på
manuelt at få skærmen til at tænde, melder den om manglende signal.
Andre gange tænder skærmen fint op ifm med at pc'en tændes...
Jeg har via søgning på Internettet fundet frem til at der formentlig er
lidt uoverensstemmelse mellem den måde grafikkort og skærm snakker sammen
på ifm med at finde frem til en opløsning osv. de begge kan klare.
Umiddelbart tyder det ikke på at hverken grafikkortfabrikanter eller
skærmfabrikanter mener de gør noget galt sååh...

Jeg har en pc med winxp med et asus en6600 grafikkort og en viewsonic
vp201b - der normalt ikke vil vise et billede på skærmen ifm opstart; men
efter genstart 1 til flere gange kommer skærmen/grafikkortet på bedre
tanker og så virker det fint resten af dagen...

Jeg har en pc med w2k med et nvidia quadro4 980 xgl grafikkort og en
viewsonic vp2030b - der engang imellem ikke vil vise et billede på skærmen
ifm opstart; men efter genstart 1 til flere gange kommer
skærmen/grafikkortet på bedre tanker og så virker det fint resten af
dagen...

Før jeg går videre med den helt store søgning af firmwareopdateringer og
alternative drivere vil jeg høre om der andre der har gjort sig erfaringer
med denne DVI-problematik.
Jeg har fundet info om diverse heksekunster man kan udføre som vil gøre at
DVI vil fungere - noget med at tænde og slukke pc med og uden dvikablet
tilsluttet og med skærmen slukket/tændt i diverse forskellige rækkefølger
og sågar også påstande om at varme er med til at få DVI til at fungere -
jeg udelukker som udgangspunkt intet, men kaster mig ikke umiddelbart ud i
noget trolddom endnu.

Umiddelbart kan jeg omgå problemerne ved bare at koble udstyret sammen via
VGA, men det var ikke derfor jeg anskaffede skærme/grafikkort med DVI.

Der er stadig reklamationsret på det meste af udstyret, men det vil jeg
heller ikke begynde at bruge, hvis det ikke er sikkert at det fjerne
problemet!

/Jens Ulrik
XFUT: dk.edb.hardware, dk.edb.hardware.grafikkort, dk.edb.hardware.skaerm
FUT: dk.edb.hardware.skaerm

Fra : Nicolai

Dato : 17-08-06 15:15

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Før jeg går videre med den helt store søgning af firmwareopdateringer og
> alternative drivere vil jeg høre om der andre der har gjort sig erfaringer
> med denne DVI-problematik.

Tja, omvendt erfaring, for de problemer har jeg slet ikke oplevet, hverken
hos mig selv (som har 2 skærme på 2 på udgange, begge DVI) eller hos dem jeg
kender. Kortet er et 7900GT og skærmene er LG.

> /Jens Ulrik
> XFUT: dk.edb.hardware, dk.edb.hardware.grafikkort, dk.edb.hardware.skaerm
> FUT: dk.edb.hardware.skaerm

Nicolai

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-08-06 09:25

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in

> [...]
> men efter genstart 1 til flere gange kommer skærmen/grafikkortet på
> bedre tanker og så virker det fint resten af dagen...

Jeg har haft en VP201s (eneste forskel i forhold til din er farven). Når
man tænder skærmen står den og søger efter signal på først D-Sub, dernæst
DVI. Du kan selv tvinge signaltype-skif ved at trykke på 2-tallet på
fronten af skærmen.

Prøv lige det og se om ikke der så kommer billede på skærmen ved opstart.

Prøv evt. at tænde pc'en og vente et sekund eller to og tænd så skærmen -
så burde den også fange at det altså er DVI der sker noget på.

Mvh.
Flemming

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 19-08-06 10:52

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> writes:

> [...]
> fronten af skærmen.
>
> Prøv lige det og se om ikke der så kommer billede på skærmen ved opstart.

Jeg har ikke de problemer som Jens skriver med min vp201b, så jeg vil
gætte på at det er et grafikkort/firmware issue. FWIW, så har jeg et
Asus VP9520 Video Suite med 2 DVI-I stik.

Kai

Fra : Jens U. K.

Dato : 21-08-06 09:12

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message
[...]
> Jeg har ikke de problemer som Jens skriver med min vp201b, så jeg vil
> gætte på at det er et grafikkort/firmware issue. FWIW, så har jeg et
> Asus VP9520 Video Suite med 2 DVI-I stik.

Hvordan er billedkvaliteten/refresh rate/osv. når du skifter mellem
digitalt signal og analogt?
Jeg har læst om mange der melder ud at det digitale signal er skidt
sammenlignet med det analoge.

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 21-08-06 09:07

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Jeg har ikke de problemer som Jens skriver med min vp201b, så jeg vil
> gætte på at det er et grafikkort/firmware issue. FWIW, så har jeg et

Det er ikke umuligt, men der er godt nok meget der taler imod viewsonic...

> Asus VP9520 Video Suite med 2 DVI-I stik.

Har du checket at det ikke er det analoge signal din vp201b bruger i DVI-I
kablet?

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 21-08-06 09:11

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> wrote in message
> [...]
> fronten af skærmen.
>
> Prøv lige det og se om ikke der så kommer billede på skærmen ved

Been there, done that...

> Prøv evt. at tænde pc'en og vente et sekund eller to og tænd så
> skærmen -
> så burde den også fange at det altså er DVI der sker noget på.

Jeg har prøvet at slukke for skærmen og tænde igen, men det hjalp ikke
noget... og desuden er her jeg mener at man begynder med
heksekunstnerne...

Tak for input.

/Jens Ulrik

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-08-06 18:29

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> writes:

> [...]
> digitalt signal og analogt?
> Jeg har læst om mange der melder ud at det digitale signal er skidt

Det digitale signal står fuldstændig 112% skarpt. Det analoge input
bruger jeg hovedsageligt, når jeg skal kaste en anden maskine på
skærmen - men det virker også upåklageligt i 1600x1200@60Hz.

Den kan drille lidt med analogt input i ~VGA opløsning, men det er
normalt kun når jeg er inde og pille i BIOS at jeg ser det - og det
var kun nogle få gange indtil jeg havde fundet de endelige
indstillinger.

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-08-06 18:31

> Det er ikke umuligt, men der er godt nok meget der taler imod viewsonic...

> Har du checket at det ikke er det analoge signal din vp201b bruger i
> DVI-I kablet?

Jeps. Forsøger jeg at skifte over fra DVI-D til DVI-A, kommer der
ikke noget billede

Kai

Fra : JK

Dato : 17-08-06 12:37

Du kan jo prøve med en anden skærm med DVI også. Jeg har læst at
Viewsonics let går i stykker på DVI-porten.

mvh

John

Fra : Jens U. K.

Dato : 17-08-06 12:51

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> Du kan jo prøve med en anden skærm med DVI også. Jeg har læst at
> Viewsonics let går i stykker på DVI-porten.

Har du nogen links til den læsning?

/Jens Ulrik

Fra : JK

Dato : 17-08-06 14:48

On Thu, 17 Aug 2006 13:50:43 +0200, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
wrote:

>"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

>Har du nogen links til den læsning?

Du kan jo prøve at søge i gruppen dk.edb.hardware.skaerm

Referencen er naturligvis min fremragende hukommelse. Men prøv dog en
anden skærm, - så ved du det.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 17-08-06 15:12

On Thu, 17 Aug 2006 15:48:26 +0200, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Du kan jo prøve at søge i gruppen dk.edb.hardware.skaerm
>
>Referencen er naturligvis min fremragende hukommelse. Men prøv dog en
>anden skærm, - så ved du det.

Måske kan dette bruges:

http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t13116.html

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadid=1745344&STARTPAGE=96&enterthread=y

http://groups.google.dk/group/dk.edb.hardware.skaerm/browse_thread/thread/16b891dc1ed8210e/c6f9f87dfd0f6c1b%23c6f9f87dfd0f6c1b

mvh

John

Fra : Jens U. K.

Dato : 18-08-06 09:46

> [...]

Der har jeg kigget lidt - måske nogen havde noget nyt at tilføje.

Uenig.

> Måske kan dette bruges:
>
> http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t13116.html

Det er primært den jeg referer fra om heksekunstnerne

> http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadid=1745344&STARTPAGE=96&enterthread=y

Her er ikke rigtig noget interessant.

> http://groups.google.dk/group/dk.edb.hardware.skaerm/browse_thread/thread/16b891dc1ed8210e/c6f9f87dfd0f6c1b%23c6f9f87dfd0f6c1b

Igen lidt løs snak om problemer men ingen beviser (accept fra
fabrikant)/løsninger eller det der minder om det

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 18-08-06 09:43

> Du kan jo prøve at søge i gruppen dk.edb.hardware.skaerm
>
> Referencen er naturligvis min fremragende hukommelse. Men prøv dog en
> anden skærm, - så ved du det.

Nej - så let er det desværre ikke... måske den virker i tre uger og
derefter får samme problemer...
Og forresten så har jeg ikke bare lige en anden skærm.

/Jens Ulrik

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-09-06 09:57

> Har du nogen links til den læsning?

Det var VP181 (og muligvis VP201) den var gal med i en bestemt hw revision.
Det skete ret tidligt i skærmens levetid at DVI'en stod af - og det er vel
lidt over 2 år siden at problemet var på sit højeste. Jeg har ikke hørt om
andre Viewsonic modeller med samme problem senere.

Jeg har iøvrigt selv haft en VP201 i 2 år uden den havde nogen som helst
problemer. Det var den lækreste skærm jeg har ejet :)

/flemming