Tiltagende forurening af www....!
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-01-01 01:45

Jeg har bemærket en tiltagende forureningen af www med web-sites, der
ikke er kompatible med alle browsere/operativsystemer.

Her til aften har jeg lavet nogle søgninger, og når jeg besøger
søgeresultaterne, så må jeg desværre konstatere, at over 18% af de
besøgte web-sites ikke kunne vises, eller ikke fungerede korrekt i
Netscape Communicator 4.75 på Macintosh.

Det er som om, at web'en er ved udvikle sig til World Wide Windows,
tidligere var det kun de private hjemmeder, der gav fejl, men i dag
støder man også ind i inkompatibilitet på store professionelle web-sites.

Hvis denne udvikling forsætter, og det gør den jo nok, så vil web'en
blive delt i to, en mindre del, der er kompatibel med alle
browsere/operativsystemer, og så en meget større del, der kun kan
anvendes med Internet Explorer på en Wintel PC.

Jeg håber dælme, at "gale" Bill's firma snart bliver splittet op, for
det er virkelig for meget, at hans monopolistiske MicroSoft på kun 4 år,
har kunnet smadre alle de fælles standarder, som er grundlaget for www.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-01-01 01:55

On Fri, 12 Jan 2001 01:45:20 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg håber dælme, at "gale" Bill's firma snart bliver splittet op, for
>det er virkelig for meget, at hans monopolistiske MicroSoft på kun 4 år,
>har kunnet smadre alle de fælles standarder, som er grundlaget for www.

Guns don't kill people. I kill people. Og det er webskribenterne, der
bør have ansvaret for hvad, de har lagt tilgængeligt på spindet i
første omgang, ikke Microsoft.

Vel er det en bjørnetjeneste at MSIE fx kompenserer for fejl, hvis man
laver HTML, men det er stadigvæk webskribenten, der ikke kan finde ud
af at bruge de rette værktøjer på den rette måde. Alt andet ville være
for let ansvarsfraskrivelse.

(fut: dk.edb.internet.webdesign)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-01-01 12:02

Peter Brodersen wrote:

> Guns don't kill people. I kill people. Og det er webskribenterne, der
> bør have ansvaret for hvad, de har lagt tilgængeligt på spindet i
> første omgang, ikke Microsoft.

Jeg kan ikke rigtigt se hvor du vil hen med dit udsagn, det er
naturligvis rigtigt, at det ikke er "Microsoft", der lægger alle de
inkompatible sites ud på nettet.

Men "Microsoft" har strøet om sig med gratis web-editorer, der laver
inkompatibel kode, som kun virker i IE på Wintel PC'er, og på den måde
er de medansvarlige.

Sammenlign det med DTP-verden, her findes der til Mac'er og PC'er en 3 -
4 store programmer, de overholder alle PostScript standarden, det er de
nødt til, for ellers kan der ikke produceres grafiske film fra deres
dokumenter, du kan ikke komme til et service bureau der kører grafiske
film ud, og få kørt en film direkte fra et Word dokument.

> [...]
> laver HTML, men det er stadigvæk webskribenten, der ikke kan finde ud
> af at bruge de rette værktøjer på den rette måde. Alt andet ville være

Det er je ikke uenig i, men det er vel at sætte en "fælde" for de alm.
brugere, at man gratis forærer ham en web-editor, som direkte lægger op
til, at han kan lave funktioner, som kun understøttes af IE på Wintel PC'er.

> (fut: dk.edb.internet.webdesign)

Jeg ignorerer dit FUT, da dette enme ikke har noget med design at gøre,
det er on-topic i de grupper det er postet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-01-01 12:47

On Fri, 12 Jan 2001 12:01:33 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Men "Microsoft" har strøet om sig med gratis web-editorer, der laver
>inkompatibel kode, som kun virker i IE på Wintel PC'er, og på den måde
>er de medansvarlige.

De har ganske rigtigt været medværkende til at give en illusion om at
det at lave hjemmesider svarer til at lave et Word-dokument. Men det
er de absolut ikke ene om.

> [...]
>til, at han kan lave funktioner, som kun understøttes af IE på Wintel PC'er.

Men fejl finder du i alle programmer. GoLive - som ellers blamerer med
at være "flink", storsutter til gengæld under mac, og har ikke styr på
æøå, når man bruger dem som værdier til attributter i elementer. Og så
fremdeles.

Spørgsmålet er hvornår, folk tager et ansvar for hvad, de laver. Som
jeg ser det, er Microsoft (og mange andre) medvirkende, men det er
ikke dem, der har ansvaret.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 15-01-01 19:06

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
> laver HTML, men det er stadigvæk webskribenten, der ikke kan finde ud
> af at bruge de rette værktøjer på den rette måde. Alt andet ville være

Hov, hov, du!

Der er sku' mange der ikke har tid til at kigge igennem den kode som
gængse WYSIWYG webdesignprogrammer laver, såsom jeg selv. Selvom JEG
personligt gør mit bedste for at min(e) website(s) kan ses på alle
platforme - for størst muligt publikum - så gider jeg IKKE sidder og
rydde op i skrald et luset program har lavet!

Af samme grund er jeg meget glad for DreamWeaver som er næsten HTML
4-kompatibel.

Desuden er der MANGE mindre erfarne webdesignere (fx. folk der laver
hobby eller personlige hjemmesider), som heller ikke kan ventes at
fintjekke deres HTML-kode. Skal de også have skylden for at fx. CLaris
eller Microsoft ikke kan lave ordentlige webdesignapps?

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 12-01-01 08:36

In article <3A5E539C.87C52947@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> at over 18% af de
> besøgte web-sites ikke kunne vises, eller ikke fungerede korrekt i
> Netscape Communicator 4.75 på Macintosh.

Ved du hvor mange, der kun fungerer med Netscape??

(ved sidste folkeafstemning stødte jeg på to, der kun fungerede med
Netscape)

-- konklusion: Dårlig programmering, dårligt arbejde, ubevidst
dovenskab (for vi tester vel alle vore ting i flere sammenhænge - og
ikke Gates-syndromet, tror jeg.

venlig hilsen

Martin

Fra : DeltaPower

Dato : 13-01-01 03:36

"Martin Ammentorp" <ammentorpNOSPAM@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> -- konklusion: Dårlig programmering, dårligt arbejde, ubevidst
> dovenskab (for vi tester vel alle vore ting i flere sammenhænge - og

Hvis Netscape understøttede blot lidt mere af HTML 4 standarden end blot de
få ting som Composer kan klare, så ville problemet slet ikke være så stort

Jeg laver mine sider 100% efter HTML4, og fandme om Netscape hverken magter
det ene eller det andet ...
det er møgsvært at få Netscape til at fatte hvor man vil hen, oftest er det
på randen til at være umuligt ...

Men nu er jeg så heldig at kunne skrive et HTML dokument uden brug af
værktøj ... de fleste webmastere kan ikke kende det ene tag fra det andet,
og aner stort set ikke hvad pokker halvdelen af tagsene skal bruges til...

FUT: dk.edb.internet.webdesign

DP

Fra : Leviathania

Dato : 12-01-01 10:14

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en

> Jeg har bemærket en tiltagende forureningen af www med web-sites, der
> ikke er kompatible med alle browsere/operativsystemer.
>

>snip<

Jeg vil give dig fuldstændig ret i din betragtning. Og hvis det genere dig
meget vil jeg anbefale programmet "Copernic", (www.download.com)der efter en
søgning i et selvdefinerbart antal søgemaskiner (+ et utal andre fede
funktioner) kan frasortere alle søgeresultater der ikke kan vises optimalt.

--

Leviathania

Fra : Thomas

Dato : 12-01-01 11:30

Jeg har efterhånden gjort det til en fast rutine at sende webmasterne en
"gammel sur tante" mail - når jeg løber ind i dårligt programmeret HTML,
fejlfyldte lorte-langsomme applets eller generel mangel på respekt for andre
end win-brugere...

De fleste bliver alligevel glade for henvendelsen - selvom de ikke aner hvad en
G4 er (en anden alvorlig del af problematikken).

Thomas

I øvrigt er jeg bange for at netscape æraen ER overstået... jeg får max. 3%
netscape hits på de hjemmesider jeg har tæller på... men det vidste VI jo ville
ske før eller siden... - der sker altid sjove ting når næsten alle kollektivt
fralægger sig ansvaret....

Fra : Jimmi Pedersen

Dato : 12-01-01 12:32

Det er jo ikke alle Pc folk der har mulighed for at teste med en G4, eller
omvendt... jeg har også set mac sider som ikke var kombatible med pc´er.
(IE) eller netscape, til Pc´er.

Jeg er ved at få en database løsning sat op, og den bliver testet på både
Mac, Pc, og med diverse forskellige browsere til begge platforme. Det skal
lige siges at det faktisk slet ikke er så let at få det til at virke, med
alle de forbehold der skal til... og samtidigt få det til at se bare
nogenlunde godt.

Jeg kan godt forstå hvis et firma vælger den strategi at få Deres system til
at passe på en bestemt platform, hvis de ved at Deres primære kundegruppe
bruger netop denne platform.

Jimmi

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 12-01-01 19:36

Jimmi Pedersen <jimmi@activeconsulting.dk> skrev:

> Det er jo ikke alle Pc folk der har mulighed for at teste med en G4, eller
> omvendt...
Derfor er der heldigvis noget, der hedder standarder...

Selvfølgelig er man ikke sikret mod, at nogle browsere ikke kan vise
siderne præcis, som man havde tænkt sig, hvis man følger standarderne,
men i hvert fald kan de så bruges af alle - også selv om det ser lidt
anderledes ud.

> Jeg kan godt forstå hvis et firma vælger den strategi at få Deres system
> til at passe på en bestemt platform, hvis de ved at Deres primære
> kundegruppe bruger netop denne platform.
Du stiller det op, som om man *skal* vælge. Men hele ideen med www er
jo, at man *ikke* skal vælge at skrive til en bestemt platform eller en
bestemt browser.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-01-01 00:08

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Du stiller det op, som om man *skal* vælge. Men hele ideen med www er
> jo, at man *ikke* skal vælge at skrive til en bestemt platform eller en
> bestemt browser.

Enig

Det er jo lidt tragi-komisk, at få en e-mail fra Attension Software, som
også er forhandler af MacOS, at man kan hente den nyeste virus
opdatering til ens Virex abonnement på http://xxxxxxx - og det så viser
sig, at password adgangen på web-sitet slet ikke fungerer med Netscape...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-01-01 00:02

Jimmi Pedersen wrote:

> Jeg kan godt forstå hvis et firma vælger den strategi at få Deres system til
> at passe på en bestemt platform, hvis de ved at Deres primære kundegruppe
> bruger netop denne platform.

Så ryger hele ideen med www jo på gulvet...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jimmi Pedersen

Dato : 13-01-01 13:29

Jeg skrev at jeg godt kunne forstå at folk vælger at udvkle Deres site til
en primær kundegruppe, jeg skrev ikke at jeg var enig med de pågældne
firmaer om det, hvis du/i ser mit første indlæg, skrev jeg rent faktisk at
jeg var ved at udvikle en database, som bliver testet på flere platforme og
browsere.

Så jeg kan ikke helt følge Jeres indlæg mod mig.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 12-01-01 15:57

> [...]

> Jeg håber dælme, at "gale" Bill's firma snart bliver splittet op, for
> det er virkelig for meget, at hans monopolistiske MicroSoft på kun 4 år,

Jeg har ingen problemer med MSIE 5, den er nemlig god. Det er desværre
mere end jeg kan sige om NC 4.75. Dens understøttelse af CSS er
mangelfuld og dens rendering af tabeller er elendig! Tabeller ligner
Kong Volmers røv i måneskin i NC. Jeg beklager, Netscape er ikke længere
toneangivende, de er gået helt bagom dansen. Du foretrækker at surfe med
NC, fint, bare lad være med at klage over at websiderne ikke fungere i
den til andre end Netscape. Prøv evt. at hente den nye Mozilla 0.7 Beta
ned, den udnerstøtter nyere standarder end NC 4.74 og den er ikke så
fejlbehæftet som Netscape 6 (GYS!).

Jeg har planer om at lave en hjemmeside der IKKE understøtter Netscape,
helt bevidst! Brugere der møder op med Netscape vil blive sent hen til
Microsoft for at hente Explorer!
--
Jesper Oersted
It isn't pollution that's harming the environment. It's the impurities

Fra : SoulMate

Dato : 12-01-01 16:07

"Jesper Ørsted" <spambait@use.reply.to> skrev i en meddelelse
> [...]
Beta
> ned, den udnerstøtter nyere standarder end NC 4.74 og den er ikke så

til dels enig (uddybes ikke!)

> [...]
Netscape,
> helt bevidst! Brugere der møder op med Netscape vil blive sent hen

hmm, dem der bruger netscape til at surfe, og ikke har en IE selv -
det er nørde og unixbrugere der ikke vil ha IE og derfor vil enten
hade dig for at lave det, eller synes du er en nar ud over alle
grænser - formentlig det sidste i de fleste tilfælde!

--
SoulMate
http://adsl.ahv.cx

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 12-01-01 19:23

SoulMate <soulmate@vvvDOTsubnet.dk> wrote:

> [...]
> hade dig for at lave det, eller synes du er en nar ud over alle
> grænser - formentlig det sidste i de fleste tilfælde!

De kan hade mig/synes jeg er en nar ligeså tosset de vil, men den
restprocent a Nutscrape brugere kan jeg godt klare mig uden. Der er
ingensomhelst grund til at blive ved med at understøtte en elendig og
dybt forældet browser. UNIX brugerne og andre der ikke kan/vil bruge
MSIE kan bruge Opera, iCAB eller lign. i stedet.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-01-01 19:41

=?ISO-8859-1?Q?Jesper_=D8rsted?= <spambait@use.reply.to> skrev...
> De kan hade mig/synes jeg er en nar ligeså tosset de vil, men den
> restprocent a Nutscrape brugere kan jeg godt klare mig uden.

Det er en grinagtig holdning du har. Det er ikke svært at lave en
hjemmeside, der overholder standarderne og det tager ikke længere tid.
At overholde standarden når websider produceres har det jo den fordel,
at alle browsere kan vise siden.

Du kan checke dine sider med http://validator.w3.org/
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 12-01-01 21:00

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
>hjemmeside, der overholder standarderne og det tager ikke længere tid.
>At overholde standarden når websider produceres har det jo den fordel,

Hvilket desværre ikke er ensbetydende med at alle browsere kan vise
siden rigtigt (her netscape4 slem!).

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

"Der er intet værre en aktiv dumhed."
(Johann Wolfgang von Goethe)

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 14-01-01 16:02

Morten Bjergstrøm <nospam@miljoekemi.cjb.net> wrote:

> At overholde standarden når websider produceres har det jo den fordel,
> at alle browsere kan vise siden.

Øhhh er problemet ikke nærmere at Browser producenterne ikke sørger for
at leve helt og fuldt op til standarderne. Det hjælper da fedt at
overholde standarderne hvis browserne ikke gør det....

MVH

Jakob H K
--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-01-01 16:57

In article <1en8ff2.iadhrq5fwakgN%n94jhk@xxxnat.ou.dk>,
n94jhk@xxxnat.ou.dk (Jakob Højer Kristensen) wrote:

> Øhhh er problemet ikke nærmere at Browser producenterne ikke sørger for
> at leve helt og fuldt op til standarderne. Det hjælper da fedt at
> overholde standarderne hvis browserne ikke gør det....

Firmaer som fx Microsoft tænker meget på markedsandele. Hvis deres
software ikke kan bruges pga af de ikke følger standarden, har de tre
muligheder:
1: Skide på standarden, og håbe på at de har markedsandel nok til at de
andre følger deres betingelser
2: Forsøge at ændre standarden
3: Ændre deres software så den følger standarden

Som det er nu, er det mulighed 1 der er i brug, efter min mening burde
det være mulighed 3 (med indslag af mulighed 2) der blev benyttet.

Dette kan kun opnås hvis dem der fremstiller websiderne overholder den
gældende standard. Der er masser af alternative webbrowsere, og dette
vil tvinge "de store" til at ændre deres software, hvis der altså er nok
der presser dem til det, ved at holde sig til standarden.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-01-01 20:37

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> vil tvinge "de store" til at ændre deres software, hvis der altså er nok
> der presser dem til det, ved at holde sig til standarden.

Jeg vil stærkt anbefale dig at læse denne artikel på nettet:

http://www.alistapart.com/stories/died/died1.html

Så kan du se hvem det er der prutter på standarderne.

Fra : www.tv2east.dk

Dato : 14-01-01 21:27

> Jeg vil stærkt anbefale dig at læse denne artikel på nettet:
>
> http://www.alistapart.com/stories/died/died1.html

En MEGET god artikel - klart anbefalelsesværdig - og det er rart, at den er
skrevet med en seriøs holdning til problematikken.

Med venlig hilsen
Kim Erichsen
www.tv2east.dk - som også kan være hård ved Netscape 4.x - desværre !

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-01-01 23:31

In article <1en8rve.1rbgi3cur8tckN%spambait@use.reply.to>,
webmaster@mariama.net wrote:

> Så kan du se hvem det er der prutter på standarderne.

Lagde du mærke til det lille "fx"?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 11:22

Morten Bjergstrøm <nospam@miljoekemi.cjb.net> wrote:

> Det er en grinagtig holdning du har. Det er ikke svært at lave en
> hjemmeside, der overholder standarderne

Synd at fx. Netscape bare ikek overholder standarderne! Det er 2 år
bagud på fx. CSS-fronten. Dybt skuffende!

> og det tager ikke længere tid.

Hvis man skal sidder og huske på alle de finurligheder og omveje man
skal tage for at få siderne til at se ordentligt ud på en browser der
rendrer sider forkert? Faenme jo!

> At overholde standarden når websider produceres har det jo den fordel,
> at alle browsere kan vise siden.

Se ovenfor.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-01-01 22:26

In article <1en4wsg.1rganhqfi05p4N%spambait@use.reply.to>,
webmaster@mariama.net wrote:

> UNIX brugerne og andre der ikke kan/vil bruge
> MSIE kan bruge Opera, iCAB eller lign. i stedet.

Har du kigget på hvordan iCab identificerer sig selv for nyligt?

Men lav da din side som du lyster. Kommer jeg tilfældigvis forbi den med
iCab og kan ikke jeg se siden ordentligt, så tænker jeg nok bare "sikke
en nar" og fortsætter til et bedre sted.

Jer bare så fordømmende, at jeg ikke nøjes med at tænke "sikke en nar
han er til at lave web-sider", jeg placerer stemplet helt generelt på
din person.

Der er faktisk et par butikker der har mistet mig som kunde på det
grundlag. Nu jeg tænker over det, så ville jeg sgu nok også gå et andet
sted hen, hvis en butik stillede bestemte krav til min påklædning.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 13-01-01 00:37

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Har du kigget på hvordan iCab identificerer sig selv for nyligt?

Der er frit valg på hylde 1: Du vælger selv hvordan din iCab skal
identificere sig.

> Men lav da din side som du lyster. Kommer jeg tilfældigvis forbi den med
> iCab og kan ikke jeg se siden ordentligt, så tænker jeg nok bare "sikke
> en nar" og fortsætter til et bedre sted.

Nu er iCab endnu ikke færdigudviklet, den understøtter svjv endnu ikke
CSS og javaScript udnerstøttelsen er stadig ikke færdigudviklet.

> Jer bare så fordømmende, at jeg ikke nøjes med at tænke "sikke en nar
> han er til at lave web-sider", jeg placerer stemplet helt generelt på
> din person.

Med den FÆRDIGE version af iCab, TAK.

> Der er faktisk et par butikker der har mistet mig som kunde på det
> grundlag. Nu jeg tænker over det, så ville jeg sgu nok også gå et andet
> sted hen, hvis en butik stillede bestemte krav til min påklædning.

Nu kender jeg ikke nogen butikker med en dresscode for kunderne, men
hvis du møder op i stiv pik og laksko skulle du have en rimelig god
chance for at blive strittet ud de fleste steder.

Når man laver websider kan man groft sagt vælge mellem at understøtte de
forskellige browsertyper ved at vælge den laveste fællesnævner ELLER at
være avangardist og implimentere nye teknologier, selvom de ikke
udnerstøttes af alle

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-01-01 01:07

In article <1en5dc2.1utx65grs9om4N%spambait@use.reply.to>,
webmaster@mariama.net wrote:

> Der er frit valg på hylde 1: Du vælger selv hvordan din iCab skal
> identificere sig.

Default er NN (SVJH). Pointen er , at de sider der laver et tjek på
browserversion som regel gør de ved at se om det fx er IE ver. xx, og
hvis ikke sender de en videre til MS. Og så kan der sgu stå Opera, Jazz,
Blues eller whatever på din browser uden at det hjælper dig.

> Nu er iCab endnu ikke færdigudviklet, den understøtter svjv endnu ikke
> CSS og javaScript udnerstøttelsen er stadig ikke færdigudviklet.

At CSS ikke er helt med endnu, betyder bare at jeg ikke kan se siden
helt som du havde tænkt dig at jeg skulle se den - ikke at jeg ikke kan
se den på en fornuftig måde.

> Med den FÆRDIGE version af iCab, TAK.

Den slags småligheder bekymrer mig ikke. Det er meget få sider jeg ikke
kan se med iCab og en af de gode ting ved indernettet, er at der som
regel er mere end eet sted der udbyder den samme "vare".

> Nu kender jeg ikke nogen butikker med en dresscode for kunderne, men
> hvis du møder op i stiv pik og laksko skulle du have en rimelig god
> chance for at blive strittet ud de fleste steder.

Vi handler åbenbart ikke de samme steder
Bortset fra det, så er dit lille eksempel nok det man kalder en
standard, eller lov om du vil. At blive nægtet indgang fordi man ynder
at gå med gule sokker, er bare en latterlig begrænsning.

> [...]
> forskellige browsertyper ved at vælge den laveste fællesnævner ELLER at
> være avangardist og implimentere nye teknologier, selvom de ikke

Når man fremstiller websider, kan man vælge mellem at overholde de
vedtagne standarder eller lade være. At fortælle folk at de kun må se
siderne hvis de bruger en bestemt browser, er intet andet end latterligt.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-01-01 01:18

> At CSS ikke er helt med endnu, betyder bare at jeg ikke kan se siden
> helt som du havde tænkt dig at jeg skulle se den - ikke at jeg ikke kan
> se den på en fornuftig måde.

Det er bestemt muligt at lave en side, der bruger CSS, næsten ulæselig i
en ikke CSS-kompatibel browser. Det kan gøres ret slemt, hvis man
anstregner sig

--
René

Fra : DeltaPower

Dato : 13-01-01 03:45

"René Frej Nielsen" <rfn@altavista.net> wrote in message
> Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:
>
> Det er bestemt muligt at lave en side, der bruger CSS, næsten ulæselig i
> en ikke CSS-kompatibel browser. Det kan gøres ret slemt, hvis man
> anstregner sig

Man behøver nu ikke anstrenge sig så slemt ... en af mine venner morer sig
med at lave teksten sort på sort ... man er nødt til at markere den for at
læse hvad der står ...

Hvis det ikke er IE man kommer med, så er teksten der slet ikke ...

> --
> René

I lige måde...

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 13-01-01 11:21

> [...]

> hvis ikke sender de en videre til MS. Og så kan der sgu stå Opera, Jazz,
> Blues eller whatever på din browser uden at det hjælper dig.

Jeg ved ikke hvad default er fordi jeg bruger en costum setting, men de
tre predefined settings identificerer ikke browseren som Netscape. En
siger iCab, en siger Lynx kompatibel og en siger Netscape kompatibel.
MSIE fortæller også at den er Netscape kompatibel, dette er min costum
instilling: Mozilla/3.0 (compatible; MSIE 4.0; Windows 95)

> At CSS ikke er helt med endnu, betyder bare at jeg ikke kan se siden
> helt som du havde tænkt dig at jeg skulle se den - ikke at jeg ikke kan
> se den på en fornuftig måde.

Med alt hvd du kan lave i CSS idag kan en side gå hen og blive ret
ulæselig uden CSS

> Den slags småligheder bekymrer mig ikke. Det er meget få sider jeg ikke
> kan se med iCab og en af de gode ting ved indernettet, er at der som
> regel er mere end eet sted der udbyder den samme "vare".

Ja, men du kan ikke klage over at iCab ikke kan se en side fordi den
ikke er færdigudviklet, det er dit problem, ikke mit.

> [...]
> vedtagne standarder eller lade være. At fortælle folk at de kun må se
> siderne hvis de bruger en bestemt browser, er intet andet end latterligt.

OK, selvfølgelig kan jeg fortælle at jeg strengt overholder HTML
standarden. Og så er der en masse Netscape brugere der får en lang næse
fordi deres browser ikke overholder standarden overhovedet!

Jeg kunne også bede dem om at anskaffe sig en browser der bedre
overholder standarden, f.eks. MSIE.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-01-01 11:59

In article <1en671z.uoo0vl1cygxzeN%spambait@use.reply.to>,
webmaster@mariama.net wrote:

> Ja, men du kan ikke klage over at iCab ikke kan se en side fordi den
> ikke er færdigudviklet, det er dit problem, ikke mit.

Jeg besværer mig skam heller ikke med at klage, jeg tænker bare mit og
fiser et andet sted hen.
Det føler jeg ikke at jeg har et problem med.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DeltaPower

Dato : 13-01-01 03:41

"SoulMate" <soulmate@vvvDOTsubnet.dk> wrote in message
> [...]
> hade dig for at lave det, eller synes du er en nar ud over alle
> grænser - formentlig det sidste i de fleste tilfælde!

Du glemte dem der bruger den fordi de er ligeglade med om deres kan holde
sig kørende i mere end en time, og er totalt uinteresseret i at have en
browser der understøtter den standard den påstår at understøtte...

Jeg vil ikke sige IE er den bedste...men vi har ikke bedre lige nu ...
Netsonic er nogenlunde, men den smager nu stadigvæk af IE ... Netscape er
lige ved at ryge ned af den samme slidske som WebExplorer gjorde...

DP

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-01 04:53

Hej

DeltaPower wrote:

> [...]
> sig kørende i mere end en time, og er totalt uinteresseret i at have en
> browser der understøtter den standard den påstår at understøtte...

Det her viser egentlig hvor lidt du aner om de browsere, du påstår at designe
til. Jeg har brugt Netscape altid - undtagen de første par måneder, jeg i det
hele taget havde netadgang. Og jeg har _ALDRIG_ - og jeg mener _ALDRIG_ haft
_et_eneste_ problem med Netscape - hverken med de gamle Navigator's eller de
nye Communicator's. Og jeg har heller aldrig haft problemer med at holde mig
online i mere end en time. Den er på det nærmeste åben døgnet rundt.

> Jeg vil ikke sige IE er den bedste...men vi har ikke bedre lige nu ...
> Netsonic er nogenlunde, men den smager nu stadigvæk af IE ... Netscape er
> lige ved at ryge ned af den samme slidske som WebExplorer gjorde...

Det er da noget af en påstand at slynge ud! - Den leflen for MS og IE synes
jeg efterhånden er så usmagelig, at det er til at brække sig over. - Men uha
da! - Alt for den stoooore MS-Gud!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Gunnar Holse

Dato : 13-01-01 09:30

> [...]
mig
>online i mere end en time. Den er på det nærmeste åben døgnet rundt.

Hvad med den udvidelse du har installeret som har det ene formål at hindre
Netscape i at crashe? Med andre ord en patch - tager jeg helt fejl Erik?

/GH

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-01-01 14:25

Gunnar Holse wrote:

> Hvad med den udvidelse du har installeret som har det ene formål at hindre
> Netscape i at crashe? Med andre ord en patch - tager jeg helt fejl Erik?

Jeg er i samme situation som Erik, jeg har alle dage brugt netscape, jeg
har aldrig installeret nogen nocrash-patch og min netscape kører også
mildest talt døgnet rundt.
Kommer jeg ind på en side som ikke ses ordentligt i netscape (dvs en
side der er dårligt designet, ikke en side hvor der er nogle CSS
elemnter som netscape ikke understøtter) smutter jeg ganske enkelt
videre til en anden lignende side. Med det antal hjemmesider der er på
nettet idag, er det meget få sider der er unikke, derfor kan man altid
finde noget lignende et andet sted. For det meste er det også sådan at
de sider der er lavet tilstrækkeligt amatøragtigt til ikke at kunne
vises bare nogenlunde fornuftigt i netscape heller ikke indeholder noget
interessant, på den måde er Netscapee et glimrende filter der sørger for
at man ikke spilder alt for mege tid på dårlige sider.

--
/Lars

HTML software gratis: <http://go.to/HTMLEasyColors>
A computer scientist is someone who, when told to 'Go to Hell',
sees the 'go to', rather than the destination, as harmful.

Fra : DeltaPower

Dato : 15-01-01 22:24

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> wrote in message

> [...]
> interessant, på den måde er Netscapee et glimrende filter der sørger for
> at man ikke spilder alt for mege tid på dårlige sider.

Mine sider kan sagtens ses i Netscape, men den fatter ikke align med mindre
den sidder i et div-tag, alle andre tags vil den ikke spise den i. Og selvom
man sætter margins til 0, så er den totalt ligeglad.

Jeg designer efter HTML standarden, det er Netscape der har et problem med
at understøtte den.

Netscape 6 er nogenlunde til det, men den fylder som et ondt år, og kører
møj-møj langsommere end de gamle...

DP

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-01-01 23:48

DeltaPower wrote:

> Mine sider kan sagtens ses i Netscape, men den fatter ikke align med mindre
> den sidder i et div-tag, alle andre tags vil den ikke spise den i. Og selvom
> man sætter margins til 0, så er den totalt ligeglad.

Den slags skønhedsfejl kan jeg sagtens leve med, da jeg udemærket er
klar over at det er min browsers skyld og ikke webdesignerens.

Fra : DeltaPower

Dato : 16-01-01 23:48

> Den slags skønhedsfejl kan jeg sagtens leve med, da jeg udemærket er
> klar over at det er min browsers skyld og ikke webdesignerens.

Men som side-mager er det aldeles irriterende, fordi der ikke findes
work-around til det ... som der gør til næsten alle andre af Netscapes
tilbøjeligheder.

DP

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-01-01 15:56

DeltaPower wrote:

> Men som side-mager er det aldeles irriterende, fordi der ikke findes
> work-around til det ... som der gør til næsten alle andre af Netscapes
> tilbøjeligheder.

Så er det at du må bide i det sure æble og sige til dig selv, "det er
sgu læserens skyld og ikke min, jeg har gjort hvad jeg kunne"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-01 16:07

Hej Gunnar

Nej, du tager ikke fejl, at jeg har/har haft 'Netscape Defrost', men jeg har
faktisk tit glemt at flytte den over, når jeg har installeret nyt system, og
fra og med NC 4.l71 har det kort upåklageligt - også uden den.

De gange, jeg har haft vrøvl med NC har udelukkende været min egen skyld, -
som fx. at pakke en fil på 100mb samtidig med at jeg var igang med at
downloade en fil på næsten 80mb, der så begyndte at pakke ud mens
komprimering af den anden var igang, - så jeg løb 'tør' for hukommelse, - og
det kan man da ikke laste NC for...-)

mvh. Erik Richard

Fra : Simon Skals

Dato : 13-01-01 19:01

It seems Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
>nye Communicator's. Og jeg har heller aldrig haft problemer med at holde mig
>online i mere end en time. Den er på det nærmeste åben døgnet rundt.

Så er der to muligheder:

1) Der er en skytsengel, som holder hånden over dig
2) Du er fuld af løgn

Jeg har benyttet Netscape i adskillige versioner under en lang række
forskellige operativsystemer, og jeg kan ikke mindes en eneste kombination
af version/styresystem, hvor browseren ikke er gået spontant ned fra tid
til anden.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 14:50

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote:

> [...]
> af version/styresystem, hvor browseren ikke er gået spontant ned fra tid

Rolig nu.

I den tid jeg har brugt Netscape (helt tilbage fra 1.1N) i 1995, har jeg
kun haft en eller 2 crashes. t Netscape på det seneste er faldet af på
den, og ikek understøtter standarder osv. er en anden ting.

Men stabil, det er den (undtagen Netscape 6, den vil jeg kalde AOL v6),
i modsætning til IE 5, som brækker sig fra tid til anden. :/

Fra : DeltaPower

Dato : 15-01-01 22:20

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
mig
>online i mere end en time. Den er på det nærmeste åben døgnet rundt.

Hvad snakker du om?
Jeg kører selv netscape, når den virker, men den går ned hver gang den
tænder for sin JIT ... har prøvet med 7-8 forskellige versioner, men den gør
det hver gang... på min maskine.

Jeg har hundesvært ved at teste mine sider, fordi lortet hele tiden går ned
.... af en eller anden grund begyndte den at dø efter jeg havde installeret
DirectX 8 ... men at fjerne det igen hjælper ikke ... og da jeg også bruger
maskinen til at spille på, er jeg ikke vildt interesseret i _ikke_ at have
directx installeret.

> [...]
>jeg efterhånden er så usmagelig, at det er til at brække sig over. - Men

Jeg kunne aldrig finde på at lefle for MS - ellers ville jeg nok ikke køre
Linux on the side, vel?. Men faktum er at IE understøtter HTML4 10 gange
bedre end Netscape, og at Netscape knapt nok understøtter HTML4
overhovedet...

DP

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-01 06:40

Hej

DeltaPower wrote:

> [...]
> tænder for sin JIT ... har prøvet med 7-8 forskellige versioner, men den gør

Hvilken hardware og software opsætning kører du med? - Hvilken version af
Netscape?

> [...]
> maskinen til at spille på, er jeg ikke vildt interesseret i _ikke_ at have

Det er ikke første gang, jeg har hørt at DX kan lave ballade på en maskine, så
hvad med at anskaffe dig en ren 'spillemaskine' og så bruge en til hvert sit
formål. - Jeg har fx. 5 forskellige - stort set til hvert sit formål.

> [...]
> Linux on the side, vel?. Men faktum er at IE understøtter HTML4 10 gange
> bedre end Netscape, og at Netscape knapt nok understøtter HTML4

Jeg har næsten ingen kendskab til webdesign, men jeg har en del kendskab til
test af software, - både det enkelte program og programmer i kombination med
hinanden. Det er typisk dér, problemerne opstår, fordi, der er konflikter
mellem to forskellige programmer.

Et lille eksempel. Mange programmer installerer en lille udv./init der hedder
enten MSQ32.dl eller MSQ32.dll. Hvis du så installerer en nyere version afdet
samme program, kan det faktisk ske, at den dl eller dll fil, der installeres
samtidig er _ældre_ end den, du har i forvejen. Den, der er installeret
overskrives og du ender op med en ældre dl/dll end den du havde, - og så har du
problemerne.

På en Win er de filer selvstændige filer, men du kan ikke replacere dem med
nyere, når først de ældre er installeret, så går Windows ned med et brag og det
letteste er at geninstallere Windows. På en Mac bliver de dl/dll filer
inkorporeret i både udvidelser og i shared libs, og det er komplet umulig at
fjerne dem, - og det giver også problemer.

Det jeg vil sige med det eksempel er, at det derfor ikke nødvendigvis er NC,
der er noget galt med, men det kan meget vel være et andet program, der
'dominerer' så meget, at den forsøger at overtage funktioner, den slet ikke
skal i et helt tredie program. Vi har de problemer i særdeleshed med
specialprogrammer til talesyntese til både DOS og Windows basere

Fra : DeltaPower

Dato : 17-01-01 00:02

>Hvilken hardware og software opsætning kører du med? - Hvilken version af
>Netscape?

Det er en K6-2 450, 128 MB RAM, W98SE (totalt patchet), 6 GB fri plads...

Jeg har prøvet med Netscape 4.61 til og med 4.75 ... både 40-, 56- og
128-bit versioner. De gør det allesammen. Og de har altså allesammen kunnet
køre på den her maskine før, og i meget lang tid, men aldrig særligt
stabilt.

> [...]

sit
>formål. - Jeg har fx. 5 forskellige - stort set til hvert sit formål.

Hvis du sender mig en check, så skulle det nok kunne lade sig gøre... jeg er
på SU, så jeg har kun lige råd til det mest nødvendige, som at overleve ved
indtagelse af mad.
Der er ikke mange kroner tilovers ....

> [...]
>samtidig er _ældre_ end den, du har i forvejen. Den, der er installeret
>overskrives og du ender op med en ældre dl/dll end den du havde, - og så

Beklager, men jeg kan overhovedet ikke se sammenhængen med resten??????????

> [...]
at
>fjerne dem, - og det giver også problemer.

Sludder. Man smider bare de nye oveni ... det gør jeg da hele tiden. Min
98SE bruger enkelte filer fra ME, fordi de er hurtigere og gør den mere
stabil.

> [...]
>mening er forkerte, men som brugerne ikke har problemer med, Det synes jeg
ikke
>er rimeligt. Jeg synes, det var bedre, at I på en pæn og sober måde gjorde
den
>eller den opmærksom på, at han/hun nok skulle prøve at kigge lidt på de og
de
>ting, og ikke bare komme som en flok særdeles overlegne og bedrevidende,
der
>tror at have slugt alverdens visdom, fordi I kan smykke jer med en titel af

Jeg synes ikke du kan tillade dig at komme med denne sidste kommentar i et
svar på en af mine posts, når jeg nu aldrig har klaget over hvordan andre
laver deres hjemmesider. Den slags "gode råd" skal jeg nok sørge for at de
for at vide i et knapt så offentligt medie, hvis jeg mener der er nogen
grund til det. Det er ikke god skik og brug at påpege folks fejl og mangler
overfor tusindvis af andre mennesker --- eller er jeg bare gammeldags?

>PS. prøv at hente den seneste 128-bits US version af Netscape - ikke EX
>versionen.

Hvis den ikke var så møgstor, og min forbindelse så elendig, så gjorde jeg
det gerne ... men kan ikke se hvad det ville give mig, har ikke kunnet finde
nogen forskelle mellem de sidste versioner, udover at de fylder stadig mere
crap i pakken.

DP

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-01 02:14

Hej

DeltaPower wrote:

> Det er en K6-2 450, 128 MB RAM, W98SE (totalt patchet), 6 GB fri plads..

Hm...så burde det ikke være det rent hardwarempæssige, men jeg er ikke helt
tryg ved 98SE, og da slet ikke, hvis det er en DK version. - Og det selvom, den
er patched. - Har du mulighed for at prøve at installere en fuldstændig 'clean'
install - evt. på en særskilt partition? - Og lad for alt i verden være med at
installere DX på den. Patch den kun med de org. MS patches og installér så NC
4.75 128US og husk for alt i verden også at fjerne alt det AOL kram, der ligger
i de tidligere NC versioner.

Det kunne måske også være en god idé at se, om du har noget AOL liggende på din
nuværende konfiguration. AOL og AIM delene, der er med i NC er faktisk kendte
for at være 'ballademagere' både på Wintels og Mac.

> [...]
> 128-bit versioner. De gør det allesammen. Og de har altså allesammen kunnet
> køre på den her maskine før, og i meget lang tid, men aldrig særligt

Har du prøvet med NC 4.51? - Du kan højst sandsynlig finde den hvis du har
gamle '.net' magasiner liggende. og så blot opgradere.

> [...]
> på SU, så jeg har kun lige råd til det mest nødvendige, som at overleve ved

Det er jeg godt klar over.

> hedder
> det

> du
>
> Beklager, men jeg kan overhovedet ikke se sammenhængen med resten??????????

Hm.. sagt på en anden måde, - hvis du installerer en ældre init fil end den,
der er der i forvejen, kan der opstå konflikter til de øvrige adresser i
systemet.

> det

> Sludder. Man smider bare de nye oveni ... det gør jeg da hele tiden. Min
> 98SE bruger enkelte filer fra ME, fordi de er hurtigere og gør den mere
> stabil.

Helt sludder er det nu ikke. Der er filer, du ikke kan flytte/bytte ud, uden du
får problemer. Det er endda ikke altid, at en tilsyneladende udskiftet fil rent
faktisk _er_ udskiftet, - men den har blot fået en anden adresse eller
datokode. Det vil du kunne se, hvis du kan åbne filen med en editor af en
slags, - men ikke hvis det er filer der skal dekompileres, før de kan åbnesw
med en editor.

Jeg har haft åbnet inits, hvor det eneste, der var ændret efter en installation
var en datoadresse i headeren, - resten var urørt. Jeg åbnede så samme init fra
en nyere installation fra en anden HD, og der var pokker til forskel på de to,
- selvom de havde samme adresse og ID.

Fra : Wassini

Dato : 13-01-01 23:11

"DeltaPower" <deltapower@spamfilter.dk> skrev:

[Snip NS]

> [...]
>Netsonic er nogenlunde, men den smager nu stadigvæk af IE ... Netscape er
>lige ved at ryge ned af den samme slidske som WebExplorer gjorde...

Jeg har lige hentet den nyeste færdige FREEWARE version af Opera
(www.opera.com) - den overrasker POSITIVT!

--
Lars Bo Wassini (http://www.wassini.net)

*** EDB-klub i Odense? http://www.dko.dk ***

ICMP: The protocol that goes PING!

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-01-01 09:54

Wassini <lars@wassini-NOSPAM-.dk> wrote:

> "DeltaPower" <deltapower@spamfilter.dk> skrev:
>
> [Snip NS]

> Jeg har lige hentet den nyeste færdige FREEWARE version af Opera
> (www.opera.com) - den overrasker POSITIVT!

Kan du fortælle mig hvor du har downloaded den færdige version henne?
Der står at den nyeste version er en "Non-public Beta" på hjemmesiden og
versiontracker har heller ikke rapporteret en Opera release til Mac

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-01 22:55

Jesper Ørsted <spambait@use.reply.to> wrote:

> Kan du fortælle mig hvor du har downloaded den færdige version henne?
> Der står at den nyeste version er en "Non-public Beta" på hjemmesiden og
> versiontracker har heller ikke rapporteret en Opera release til Mac

Indlæget var også postet i dk.edb.internet, mon ikke det var en PC
bruger? Han har i al fald postet med Forte Agent.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Det var bare min mening, og hvis nogen skulle finde på at sige noget
grimt om Marianne Jelved kan de få med mig at bestille... #¤#&*

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 14:50

Wassini <lars@wassini-NOSPAM-.dk> wrote:

> Jeg har lige hentet den nyeste færdige FREEWARE version af Opera
> (www.opera.com) - den overrasker POSITIVT!

Ja, på Mac'en venter vi stadig på Opera... for 2. år nu... :/

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 16-01-01 15:41

root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) writes:

> Ja, på Mac'en venter vi stadig på Opera... for 2. år nu... :/

Jeg prøvede lige Opera på Linux i går. Den føles meget Mac-agtig.
Betydlig bedre end Netscape i min rent subjektive holdning. Endnu en
grund til at jeg ikke har haft rebootet til Mac OS siden jeg for 12
dage, 17 timer og 53 sekunder siden startede Linux

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 18:20

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> grund til at jeg ikke har haft rebootet til Mac OS siden jeg for 12
> dage, 17 timer og 53 sekunder siden startede Linux

Ikke for at blære mig, ;) men jeg kender de to hovedprogrammører på
MacOpera, og jeg ved at de snakker meget med Linux-folkene, så det er jo
ikek utænkeligt at de har givet gode råd! :)

Og ja, stabile webbrowsere er lækre. Det er ufatteligt at visning af
hvad der reelt er tekst og lysbilleder kan gøre et program så ustabilt!
:/

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 13-01-01 13:37

D. Fri, 12 Jan 2001 16:07:29 +0100 syntes "SoulMate"
<soulmate@vvvDOTsubnet.dk> at dk.edb.internet skulle vide at
> [...]

>hade dig for at lave det, eller synes du er en nar ud over alle
>grænser - formentlig det sidste i de fleste tilfælde!

Jeg synes denne diskution er ved at bevæge sig over i at man skal hade de
browsere man ikke selv har.
Smut over i news:dk.snak.mudderkastning med det, for det er ikke til at
holde ud at høre på.

Problemet er: Rigtig mange sider dur kun i MSIE, fordi de er fyldt med fejl
og benytter ustandardiseret kode.

Som det er nævnt, kan man skyde skylden på Microsoft, men der er reelt dem
der laver siderne, der ikke tjekker deres sider for fejl i mere end én
browser. Alene dette faktum, er særdeles uprofessionelt.

Hvis man ikke overholder standarderne[1] nogen lunde, så dur ens side ikke
i alle browsere. Man kan selvfølgelig sige: "Alle der ikke bruger min
browser er åndsvage", men i sidste ende er det én selv det går ud over,
fordi man taber ca. 15% af de potentielle brugere. Heri er det ikke
iberegnet, at disse måske ville have anbefalet ens side til venner, eller
lavet et link til den på en welbesøgt side.
Det er også hamrende irreterende for brugeren, men "konkurrenten er kun ét
klik væk"[2], så det er som regel til at overleve.

Men hvad kan man gøre ved alle disse dårlige sider: Mit bud er, at når man
støder på en side, skriver man til vedkommende. Man kan godt have en
standardtekst liggende, der opridser at vedkommende altså taber mindst 15%
af sine brugere, et link til en HTML-validator (ikke 3w's, for den tager
modet fra enhver ).
Nogle vil måske reagere med det samme, mens andre ikke gør noget. Men når
en større side jævnligt begynder at modtage sådannen mails, vil det før
eller siden være tvunget til at lave godt design.

[1] Efter min mening er det i orden at lave noget browserspecifik kode, men
man skal bare sørge for: 1. At denne kun bliver udført på de browsere der
håndtere den. 2. At siden også virker, selvom den måske ikke er så smuk, i
browsere den kun overholder W3 standarderne.

[2] Citat: Jaboc Nielsen, webguro

--
Mvh. Simon Mikkelsen, stud. ing.

www.zipban.dk - gratis reklame til din hjemmeside

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-01 13:49

Simon Mikkelsen <div-master@zip.dk> skrev...
> (ikke 3w's, for den tager
> modet fra enhver ).

Næh.
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : DeltaPower

Dato : 15-01-01 22:32

"Simon Mikkelsen" <div-master@zip.dk> wrote in message
> [...]
> der laver siderne, der ikke tjekker deres sider for fejl i mere end én
> browser. Alene dette faktum, er særdeles uprofessionelt.

Ehm ... jeg kører alle mine sider igennem HTML Validator, indtil der ikke er
flere fejl. Alligevel er det kun IE og Neoplanet der viser siderne 100% som
jeg har skrevet.

Netscape crasher totalt på min maskine, aner ikke hvorfor.

Opera har jeg ikke installeret lige for tiden.

Resten af browserne har jeg ikke i Windows versioner, og jeg har ikke plads
til at have både Linux og OS/2 liggende længere...

DP

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 12-01-01 19:36

Jesper Ørsted <spambait@use.reply.to> skrev:

> Jeg har ingen problemer med MSIE 5, den er nemlig god.
Jeg er sådan set enig - MSIE 5 til Mac er god. Men man får stadig alt
for ofte fejlmeddelelser om, at der er en eller andet script-fejl på
siden. Den har sikkert ret, men lur mig, om MSIE til Windows ikke viser
siden, sådan som den er tænkt...

> Det er desværre mere end jeg kan sige om NC 4.75. Dens understøttelse
> af CSS er mangelfuld og dens rendering af tabeller er elendig!
Igen enig!

Men hvis ellers siderne er lavet nogenlunde ordentligt, betyder det vel
i det mindste ikke, at siderne ikke kan *ses* i Netscape - de ser måske
bare lidt underlige ud. Det er selvfølgelig surt, men det er da til at
leve med og er så prisen for at bruge Netscape.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-01-01 19:58

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev...
> Jeg har bemærket en tiltagende forureningen af www med web-sites, der
> ikke er kompatible med alle browsere/operativsystemer.

Lidt sjovt er det dog med dine egne sider:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.niels-ebbesen.net
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhome3.inet.tele.dk%
2Felgo
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.photo-gallery.dk
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.byggekramboden.dk
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.sump.dk
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhjem.get2net.dk%
2Fclassic-mac

Ikke en af siderne i din signatur overholder HTML standarden og
potentielt kan det give problemer med nogle browsere. (Ikke checket)

Man skal altså feje for egen dør før man kritiserer andre.
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-01-01 23:45

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> Ikke en af siderne i din signatur overholder HTML standarden og
> potentielt kan det give problemer med nogle browsere. (Ikke checket)
>
> Man skal altså feje for egen dør før man kritiserer andre.

Jeg stoler kun på praktiske tests, og de viser, at de pågældne web-sites
fungere, homogent i alle de typer/versioner browsere, som jeg har testet
dem i, og det er temmelig mange.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-01 00:19

> [...]
> Jeg stoler kun på praktiske tests, og de viser, at de pågældne web-sites
> fungere, homogent i alle de typer/versioner browsere, som jeg har testet

Hvis du læser de andre af mine indlæg vil du kunne se, hvorfor det ikke
nødvendigvis er smart.

Desuden vil jeg mene, at når du arbejder "professionelt" med webdesign
bør koden på dine sider også være i orden, hvilket den ikke er på en
eneste af dem.
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-01 03:58

Hej Morten

Hvilke koder er ikke i orden på Niels' sider? - Jeg har aldrig haft
_ET_eneste problem, de gange, jeg har været forbi, - og det med Netscape fra
ver. 4.00 og til 4.76/128bits!

Så ta' og forklar dig bare lidt nærmere...

mvh. Erik Richard

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 13-01-01 08:38

On Sat, 13 Jan 2001 02:57:38 GMT, Erik Richard Sørensen
> [...]

>ver. 4.00 og til 4.76/128bits!
>
>Så ta' og forklar dig bare lidt nærmere...

Prøv at kigge på:
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.niels-ebbesen.net>
eller indtast en URI på <http://validator.w3.org>.

Kunne du evt. overtales til at tage et smut forbi
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html> og læse noget om det at
quote? :)

/Martin
--
Atter springer gnuerne ud i vandet...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-01 01:31

"J. Martin Petersen" wrote:

> Prøv at kigge på:
> <http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.niels-ebbesen.net>
> eller indtast en URI på <http://validator.w3.org>.

validator.w3.org kan ikke bruges til noget helst, den hidser sig op over
nogle metatags, og andre interne tags, som kun er interessant for editor
og søgemaskiner, det er skjult kode som slet ikke skal renderes af
brugerens browser.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 15-01-01 08:03

On Mon, 15 Jan 2001 01:30:54 +0100, Niels Ebbesen
> [...]

>nogle metatags, og andre interne tags, som kun er interessant for editor
>og søgemaskiner, det er skjult kode som slet ikke skal renderes af

Selvfølgelig kan man bruge den til noget.

I øvrigt er det, den primært er utilfreds med, din manglende DTD. Med
en passende DTD kan man bruge alle de META-mærker, man kan ønske sig.

FUT: dk.edb.internet.webdesign.html

--
J. Martin Petersen (jmp@cool.dk)
Atter springer gnuerne ud i vandet.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-01-01 10:31

> [...]
> nogle metatags, og andre interne tags, som kun er interessant for editor
> og søgemaskiner, det er skjult kode som slet ikke skal renderes af

Sludder der er mange andre fejl på dine hjemmesider. Bla. afslutter du
ikke <p> med </p> osv. Hvis du ser på *hele* den resultatliste som w3
giver vil du se, at dine sider er smækfyldt med fejl og langt
størstedelen af fejlene er det, der skal renderes af browseren.
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 15-01-01 14:50

Niels Ebbesen wrote:
> [...]
>nogle metatags, og andre interne tags, som kun er interessant for editor
>og søgemaskiner, det er skjult kode som slet ikke skal renderes af

Og de interne tags er ikke "forurening af www"? Det er fx. sådan nogle
browsere kunne finde på at kløjs i.

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

You know you're a Linux geek when... http://geekonline.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-01 11:05

Erik Richard =?iso-8859-1?Q?S=F8rensen?= <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
skrev...

--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-01 16:24

Hej Morten

Det er alt sammen meget godt, men det ændrer overhovedet ikke noget ved, at jeg
kan se og bruge hans sider uden problemer. De står endda meget flotte på min NC
4.76/128bitsUS.

- Men du har et encoding problem i din charset. - Brug ISO-8859-1 og ikke
ISO-Latin-1.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-01 17:03

Erik Richard =?iso-8859-1?Q?S=F8rensen?= <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
skrev...
> - Men du har et encoding problem i din charset. - Brug ISO-8859-1 og ikke=
>
> ISO-Latin-1.

Hvor?

Ifølge
http://www.w3.org/International/O-charset-list.html
er Latin-1 det samme som ISO-8859-1

Hvis vi snakker news er det dig, der sender med Quoted Printable,
hvilket du ikke bør. Du skal helst sende i ren tekst dvs. text/plain

Mht. hjemmesiden bruges der charset=windows-1252, hvilket muligvis er
forkert og, hvis det er ja så skal det ændres.
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : DeltaPower

Dato : 15-01-01 22:14

"Morten Bjergstrøm" <nospam@miljoekemi.cjb.net> wrote in message

> Mht. hjemmesiden bruges der charset=windows-1252, hvilket muligvis er
> forkert og, hvis det er ja så skal det ændres.

Det er forkert ... det er kun windows-versioner der kan køre med det.

HTML skal skrives i iso8859-1, men hvis du bare lader være med at bruge
8-bit tegn, så er det lidt ligegyldigt....

DP

Fra : CHRistian

Dato : 15-01-01 22:37

"DeltaPower" <deltapower@spamfilter.dk> wrote:

>HTML skal skrives i iso8859-1, men hvis du bare lader være med at bruge
>8-bit tegn, så er det lidt ligegyldigt....

Det er det alligevel, mener jeg at kunne huske(?). HVis man ikke bruger
ASCII (7-bit),så er indholdet forstået som ISO-8859-1 som default, hvis
altså intet andet er angivet.

--
123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 12
Tilfældig-Signatur-prog-test,4: http://members.nbci.com/chrzzz/soft/s2f/

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 11:22

Morten Bjergstrøm <nospam@miljoekemi.cjb.net> wrote:

> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev...
> >
> Hvis du læser de andre af mine indlæg vil du kunne se, hvorfor det ikke
> nødvendigvis er smart.

Arh, til Niels' støtte vil jeg nu siger at en omfattende praktisk test
ER det bedste, da en "validation" kun har noget at sige, hvis man kan gå
ud fra, at alle web-proidukter følger standarderne. Og det gør de ikke,
desværre.

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 13-01-01 12:21

[Morten Bjergstrøm]

| Ikke en af siderne i din signatur overholder HTML standarden og
| potentielt kan det give problemer med nogle browsere.

_potensielt_, ja.

| (Ikke checket)

neivel, nei.

validering er kun nødvendig dersom sidene skal leses av en validerende
parser. Niels' sider har et forbilledlig design, og det å parse dem
maskinelt tror jeg ingen noengang ville finne på å ønske å gjøre.

hva skal han med validering da? sider som validerer gir større
problemer i browsere enn validerte sider som ikke testes mot browserer.

sålenge browserne ikke følger w3's standarder, er det ingen grunn til at
koden skal gjøre det.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@tag.uio.no

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 13-01-01 13:26

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@aqualene.uio.no> wrote:

>sålenge browserne ikke følger w3's standarder, er det ingen
>grunn til at koden skal gjøre det.

Hvad har vi så standarderne til ?

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 13-01-01 13:36

[Christian Jørgensen]

| Hvad har vi så standarderne til ?

for at slike som deg skal ha noe å klage over. ingen annen grunn.

web-browsere følger sine egne regler, og det er dem web-designeren må
følge.

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 13-01-01 13:41

>for at slike som deg skal ha noe å klage over. ingen annen
>grunn.
>
>web-browsere følger sine egne regler, og det er dem
>web-designeren må følge.

Det var da en latterlig argumentation (undskyld!) - men hvordan
tror du at internettet ville have set ud hvis ikke der var noget
der hed standarder ?

Så ville vi nok (måske) have 4-5 forskellige markup-languages
som man hver i sær skulle have en browser til for at kunne få
del i informationerne.

Tænk hvis der ikke var noget der hed RFC'er heller. Så ville vi
også have 4-5 forskellige protokoller på nettet.

Meningen med standarder er jo nemlig at de forskellige
udviklere, der laver internetsoftware, har noget at holde sig
til så man i sidste ende har noget der kan arbejde sammen.

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 11:22

Christian Jørgensen <mail@phpguru.dk> wrote:

> Det var da en latterlig argumentation (undskyld!) - men hvordan
> tror du at internettet ville have set ud hvis ikke der var noget
> der hed standarder ?

Christian, din holdning er fin i teorien, desværre er virkelighedens
verden på HTML-området unægteligt lidt anderledes.

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 16-01-01 19:55

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

>Christian, din holdning er fin i teorien, desværre er
>virkelighedens verden på HTML-området unægteligt lidt
>anderledes.

hmmm..

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 23:12

Christian Jørgensen <mail@phpguru.dk> wrote:

> hmmm..

Tag lige og drop de forbandede "hmmm" oneliners!

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-01 13:50

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@aqualene.uio.no> skrev...
> web-browsere følger sine egne regler, og det er dem web-designeren må
> følge.

Øh nej. Hvis alle emailprogrammer nu brugte sine egne protokoller og
lavede sine egne standarder, hvad så?
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 13-01-01 14:56

[Morten Bjergstrøm]

| Øh nej. Hvis alle emailprogrammer nu brugte sine egne protokoller og
| lavede sine egne standarder, hvad så?

man ønsker et minimum av bry for leseren. hvis man lager en side som er
validerende HTML, risikerer man likevel at den krasjer browsre. det er
browserne som skal vise sidene, ikke w3s validator, altså er det
browserne som bestemmer, ikke w3.

det er forlengst slik at emailprgrammene bruker sin egen protokoll og
lager sin egen standard. problemet er bare at det er ingen
mailprogrammer som går ned hvis man sender mail som _følger_
standarden.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-01 14:59

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@aqualene.uio.no> skrev...
> som går ned hvis man sender mail som _følger_
> standarden.

Vil du være rar at finde en hjemmeside, der går ned og som følger
standarden?
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 13-01-01 15:07

[Morten Bjergstrøm]

| Vil du være rar at finde en hjemmeside, der går ned og som følger
| standarden?

det er bare å lage en webside (hvorfor må det være en hjemmeside? kan
det ikke være en hvilken som helst side?) som bruker elementer som er
deprecated i HTML 4.0 og teste den med Opera, det. du vil lage sider
som kan leses med Opera, ikke sant?

hvis du vil ha pene tabeller, er du pent nødt til å gjøre det, ettersom
svært få browsere forstår CSS2. du får valideringsfeil, men browserne
hopper over attributter som de ikke forstår, så det spiller ingen
rolle.

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 13-01-01 15:10

Morten Bjergstrøm wrote:
>Vil du være rar at finde en hjemmeside, der går ned og som følger
>standarden?

Jeg tror han hentyder til at Netscape er set dø når den møder noget
CSS den ikke kan lide. Har selv oplevet det engang, men har desværre
ikke den side liggende længere...

En lille anekdote om dette fænomen:

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-01-01 16:08

Dennis Skærup Højlund Andersen <usenet@euph.dk> wrote:

> Jeg tror han hentyder til at Netscape er set dø når den møder noget
> CSS den ikke kan lide. Har selv oplevet det engang, men har desværre
> [...]

Tja...hvad kan man sige.

"It's all pretty grim.

But the alternative appeals to me even less. Make two versions of every
page - again? One clean page and one dumb and dirty version for a
browser that was once the best way to view the Web? Please.

I want the Web to work. I want browsers to display HTML and Styles
without croaking. And if a particular browser is not up to the job, I
want readers to know. Even when the truth hurts.

And this does hurt. It hurts the way fallen greatness always hurts
wounding the hapless witness as well as the fallen great one. The saving
grace is that Netscape will bounce back one day, with a powerful browser
that may be greater than anything they've offered before a browser I'll
be proud to support.

But until Netscape releases its long-delayed, standards-compliant
browser, pardon my rudeness.

Maybe if more of us start making pages the way we  could, instead of the
way we've been forced to, the Web will get well a little sooner.

And that, after all, is what everybody wants. - ZELDMAN"

Det er so, jeg viææe have sagt det.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-01 01:39

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> Vil du være rar at finde en hjemmeside, der går ned og som følger
> standarden?

Jeg ved ikke om Ofir.dk følger standarden, men den fungerer ikke med IE
5.0 og NC 4.75 på min Mac...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 15-01-01 08:03

On Mon, 15 Jan 2001 01:38:49 +0100, Niels Ebbesen

Det gør den ikke:
<http://validator.w3.org/check?uri=http://www.ofir.dk>

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 11:22

J. Martin Petersen <jmp@cool.dk> wrote:

> Det gør den ikke:
> <http://validator.w3.org/check?uri=http://www.ofir.dk>
>
> --
> J. Martin Petersen (jmp@cool.dk)
> Atter springer gnuerne ud i vandet.

Martin, du minder mig om en gammel joke:

En ingeniør har lavet tegninger og udregninger til en bro, men har ikke
deltaget i bygningen af den.

En dag kommer en mand stormende ind på hans firma og siger "BROEN ER
STYRTET SAMMEN!".

Ingeniører svarer "det kan umuligt passe, jeg har selv lavet
beregningerne på den"!

Så bliver ingeniøren hivet ud af firmaets kontor og kørt ud for at se de
sørgelige rester af broen.

Så tager han tilbage til firmaet, låser sig inde i 2 dage, og næste gang
man ser ham kommer han glædesstrålende ud af sit kontor og siger: "Den
er god nok, jeg har regnet efter, broen ER styrtet sammen"!

Fra : DeltaPower

Dato : 15-01-01 22:27

> Jeg ved ikke om Ofir.dk følger standarden, men den fungerer ikke med IE
> 5.0 og NC 4.75 på min Mac...

det er fordi den er windows kodet ... med garanti i FrontPage...

DP

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-01-01 23:04

DeltaPower <deltapower@spamfilter.dk> skrev...
> det er fordi den er windows kodet ... med garanti i FrontPage...

Den virker nu fint nok på NS4.74 under Windows 2000.
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-01 06:52

Hej

www.ofir.dk fungerer ganske udmærket hos mig med en G3/233DT og NC
4.76/128bitsUS.

mvh. Erik richard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-01 01:36

"Christian Jørgensen" wrote:

> Hvad har vi så standarderne til ?

Til at udstikke en rettesnor for de firmaer, der producerer grafiske
html-editorer og webbrowsere, og hvis de så overholdt standarderne, så
ville resten komme af sig selv.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-01-01 10:33

> [...]
> Til at udstikke en rettesnor for de firmaer, der producerer grafiske
> html-editorer og webbrowsere, og hvis de så overholdt standarderne, så

Hmmm
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-01 13:35

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@aqualene.uio.no> skrev...
> sålenge browserne ikke følger w3's standarder, er det ingen grunn til at
> koden skal gjøre det.

Jeg er yderst uenig.
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 14-01-01 10:39

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@aqualene.uio.no> skrev:

> det å parse dem maskinelt tror jeg ingen noengang ville finne på å ønske å
> gjøre.
Men er det ikke netop, hvad en browser gør? Er det ikke at "parse det
maskinelt"?

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 14-01-01 11:21

[Jesper Juellund Jensen]

| Men er det ikke netop, hvad en browser gør? Er det ikke at "parse det
| maskinelt"?

den viser fram innholdet. HTML sier nesten ingenting _om_ innholdet, så
HTML må ses på som et rent presentasjons-språk. dersom du ønsker
ekstrahering av store mengder data (f.eks. for statistisk analyse) må du
gjerne bruke SGML, og _da_ er det naturligvis viktig at koden
validerer.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 14-01-01 10:39

Morten Bjergstrøm <nospam@miljoekemi.cjb.net> wrote:

> Lidt sjovt er det dog med dine egne sider:
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.niels-ebbesen.net
Well, der er et enkelt sted, der måske kunne give problemer:

<META NAME="copyright" CONTENT="Niels Ebbesen 1998 " all rights
reserves"">

Der er her lidt rod med anførselstegnene. Og så er der <CENTER> længere
nede, som heller ikke er ok, men som jo forstås af de fleste browsere.

Men resten er "uskadelige" ting, der hverken gør til eller fra, for
eksempel:

<META NAME="DC.title" CONTENT="Niels Ebbesen webdesign og grafik">

> Ikke en af siderne i din signatur overholder HTML standarden og
> potentielt kan det give problemer med nogle browsere.
Tjoh, tjah. Af og til kan man jo godt indsætte html, som ikke er en del
af standarden, men som hjælper på visningen i visse browsere (læs:
Netscape). Så længe de ikke skader, så er det vel i orden...

Men ellers er jeg enig: Man bør overholdes standarden. Jeg selv har
kæmpet med at få mine sider til at overholde 4.01 strict-standarden, og
det er da som regel lykkedes (det ser dog ikke helt vellykket ud i
Netscape - men fint i IE og iCab).

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-01-01 15:48

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> kæmpet med at få mine sider til at overholde 4.01 strict-standarden, og
> det er da som regel lykkedes (det ser dog ikke helt vellykket ud i

Netscape understøtter ikke HTML 4 fuldt ud, det er mit gæt at den ender
på jumbopladsen når man sammenligner kompatibilitit med standarderne i
konkurrence med Opera, iCab, og MSIE.

At blive slået af "de små" browsere må være den ultimative ydmygelse af
Netscape.

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 14-01-01 18:10

Jesper Ørsted wrote:
>Netscape understøtter ikke HTML 4 fuldt ud, det er mit gæt at den ender
>på jumbopladsen når man sammenligner kompatibilitit med standarderne i
>konkurrence med Opera, iCab, og MSIE.

Netscape 6 gør da!

http://www.webstandards.org/netscape6.html

PS: Kan du ikke klippe lidt mere i det du citerer? Det ville øge
læseligheden af dit indlæg en del.

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-01-01 20:50

> Netscape 6 gør da!
>
> http://www.webstandards.org/netscape6.html

Nutscrape 6 er så ufattelig dårlig og ustabil at det knapt nok
kvalificere som betasoftware. Kan det virkeligt have sin rigtighed at
man skal køre G3 med 50MB ledig ram for at få surfe på internettet?

Sidste 5 indlæg på Versiontracker om Netscape 6:

  Latest User Reviews:
Read all 554

  creativeczar

Jan 13, 2001 1 stjene

  Terrible version. Don't know what it's like because it crashes
from the first double click of the icon. Stay clear of this one.

  John Richardson

Jan 11, 2001 1 stjerne

  Truly awful Iâ019m afraid. Very slow and inelegant. On my
PowerBook G3 Firewire it can take over 10 minutes to launch. Sometimes
never. What ever happened to this once wonderful and groundbreaking
organisation? Once again Bill Gates is seen laughing all the way to the
bank

  asle

Jan 6, 2001 1 stjerne

  And I finally thought I could throw out my IE. Not this time.
Rendering problems, javascript problems...

  deffhaus

Jan 5, 2001 1 stjerne

  This update is pathetic! 75% of the web pages will not load
using this new version. I am very disappointed. See what happens when
AOL does anything...they stink it up.

  KAG

Jan 3, 2001 1 stjerne

  Crashes consistantly. VERY UNSTABLE. DO NOT USE !!!

Du kan læse alle 554 indlæg hvis ikek du tror de sidste 5 indlæg er
repræsentative.
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=3123&showRatings=

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 14-01-01 21:10

Jesper Ørsted wrote:

>Nutscrape 6 er så ufattelig dårlig og ustabil at det knapt nok
>kvalificere som betasoftware. Kan det virkeligt have sin rigtighed at
>man skal køre G3 med 50MB ledig ram for at få surfe på internettet?

Det er jo ikke det diskutionen går på. Den går på standarder, ikke om
browseren derudover.

Personligt venter jeg selv på den færdige version af mozilla. Lige nu
bruger jeg en skøn blanding af NS, IE, Mozilla og Opera (og af og til
lynx)

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-01-01 21:58

> Det er jo ikke det diskutionen går på. Den går på standarder, ikke om
> browseren derudover.

De 2 ting er jo lidt svære at skille ad. Browseren overholder måske
standarderne 100% men crasher konstant eller er så krævende at den i
praksis er umulig at have med at gøre.

Som bruger er revnene ligeglad med om browseren ikke duer fordi den ikke
overholder standarderne eller fordi den version der udsendes som endelig
version er så fejlbehæftet at den næppe kan betragtes som andet end en
Alpha version.

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 14-01-01 22:50

Jesper Ørsted wrote:
>De 2 ting er jo lidt svære at skille ad. Browseren overholder måske
>standarderne 100% men crasher konstant eller er så krævende at den i
>praksis er umulig at have med at gøre.

Det vil jeg så ikke give dig ret i. Jeg oplever oftere at IE går til
grunde, end at Mozilla (0.7) gør det. At den så er noget tungere at
arbejde med er en anden sag (som jeg håber og regner med er fixet i
final release)

> [...]
>overholder standarderne eller fordi den version der udsendes som endelig
>version er så fejlbehæftet at den næppe kan betragtes som andet end en

Hvilken milestone har du sidste forsøgt dig med?

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

"Hør børn, gå ud og leg i trafikken."
(W.C. Fields)

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-01-01 23:01

> [...]
> final release)

> Hvilken milestone har du sidste forsøgt dig med?

Jeg taler om version 6.0 endelig version, den burde ganske enkelt aldrig
være released

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-01-01 23:32

In article <1en8yjd.k1zqdj1fs421aN%spambait@use.reply.to>,
webmaster@mariama.net wrote:

> Jeg taler om version 6.0 endelig version, den burde ganske enkelt aldrig
> være released

I snakker om to forskellige programmer.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 14-01-01 23:40

Jesper Ørsted wrote:
>Jeg taler om version 6.0 endelig version, den burde ganske enkelt aldrig
>være released

Enig. Det er også så vidt jeg har opfattet det beta3 der er blevet
"fremrykket" til Final. Jeg glæder mig til mozilla i final release,
men kan sagtens leve med 0.7.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 11:22

> Det vil jeg så ikke give dig ret i. Jeg oplever oftere at IE går til
> grunde, end at Mozilla (0.7) gør det.

Mozilla != Netscape 6.

At den så er noget tungere at
> arbejde med er en anden sag (som jeg håber og regner med er fixet i
> final release)

HA HA HA! Den var god - det bliver den dag helvede fryser til is, og
svin begynder at bruge tandtråd.

> Hvilken milestone har du sidste forsøgt dig med?

Præ-Alpha 18, også kendt som "Netscape 6 release".

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 11:22

Dennis Skærup Højlund Andersen <usenet@euph.dk> wrote:

> Det er jo ikke det diskutionen går på. Den går på standarder, ikke om
> browseren derudover.

Ja, hvis man ser komplt urealistisk på denne diskussion, som også
indbefatter hvilke browsere man reelt kan bruge for at få nogenlunde
standardsoverholdenhed.

Der er konstateret mange fejl i Netscape 6's rendring af websider, fx.
er der stadig problemer med CSS (og alt andet, for at det ikke skal være
løgn). Læs dog den officielle buglist - det er en gyser uden lige!

Fra : Christian Schmidt

Dato : 16-01-01 22:21

DJ Supreme / Peter Perlsø wrote:

> Der er konstateret mange fejl i Netscape 6's rendring af websider, fx.
> er der stadig problemer med CSS (og alt andet, for at det ikke skal være
> løgn). Læs dog den officielle buglist - det er en gyser uden lige!

Det er jo svært at sammenligne det med noget, da det ikke er så mange
browserfabrikanter, der offentliggør deres buglister.

Alle (større) programmer vil uvægerligt indeholde bugs. Overordnet set
og sammenlignet med andre browsere, er Netscape 6's rendering af sider
imo ganske fornuftig. At browserens i øvrigt (endnu) lader noget tilbage
at ønske, er en anden sag.

Christian

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 22:40

Christian Schmidt <christian@schmidt.net> wrote:

> Det er jo svært at sammenligne det med noget, da det ikke er så mange
> browserfabrikanter, der offentliggør deres buglister.

Christian. Dette er den OFFICIELLE BUGLIST, dvs. bugs, som Netscape 6
har, og har haft da v6 kom på gaden. Dvs. bugs, som firmaet kender til,
og som firmaet synes var OK for et produkt der kom på gaden.

Det skræmmer mig, at et produkt med SÅ STOR EN LISTE AF *KENDTE,
OFFICIELT INDRØMMEDE* FEJL overhovedet er sendt på gaden!

> Alle (større) programmer vil uvægerligt indeholde bugs. Overordnet set
> og sammenlignet med andre browsere, er Netscape 6's rendering af sider
> imo ganske fornuftig.

Hvis det er din ærlige mening hører du til blandt en meget lille
minoritet. Alle jeg har snakket med, har fået utilfredsstillende
resultater ud af NS6's HTMLK-rendring - hvis de overhovedet er kommet ås
langt!

>At browserens i øvrigt (endnu) lader noget tilbage
> at ønske, er en anden sag.

Nej, for for at bruge skidtet, skal man altså komme så landt som at
kunen komme på nettet, hvilket NS6 for mange ikke engang formår. Nogle
får enda fyldt deres skrivebord med 577 dokumenter, for at NS så går
*HÅRDT* ned. AVS!

Fra : DeltaPower

Dato : 17-01-01 00:06

"DJ Supreme / Peter Perlsø" <root@NOSPAM.com> wrote in message
> [...]
>
> Det skræmmer mig, at et produkt med SÅ STOR EN LISTE AF *KENDTE,
> OFFICIELT INDRØMMEDE* FEJL overhovedet er sendt på gaden!

MS gjorde da det samme med Windows 2000, og her var fejlene da endnu mere
alvorlige... ikke at det skal være et forsvar, men det forklarerer lidt hvor
de har fået ideen til at gøre det fra.

DP

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-01-01 08:31

> [...]

> Jeg håber dælme, at "gale" Bill's firma snart bliver splittet op, for
> det er virkelig for meget, at hans monopolistiske MicroSoft på kun 4 år,

Den kan du nu godt glemme. Efter at USAs Højesteret valgte Bush som
præsident må vi forvente, at den nye regering lige så stille dropper
retssagen mod Microsoft ...
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 15-01-01 01:09

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Den kan du nu godt glemme. Efter at USAs Højesteret valgte Bush som
> præsident må vi forvente, at den nye regering lige så stille dropper
> retssagen mod Microsoft ...
Det har du desværre sikkert ret i. Jeg ville være meget overrasket, hvis
denne sag nogen sinde bliver genoptaget, endsige at den bebudede
opsplitning finder sted. Delstaten Florida har reddet Gates.

--
Robert J. Widenmann
mari-bob@post8.tele.dk

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 11:22

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Den kan du nu godt glemme. Efter at USAs Højesteret valgte Bush som
> præsident må vi forvente, at den nye regering lige så stille dropper
> retssagen mod Microsoft ...

Det er heldigvis uden effekt på Microsoft sagen. Både justitsministeriet
og 19 amerikanske stater vil uanser hvad Bush nu vil fortsætte deres sag
mos Microsoft!

Big Brother Gates får tæsk, store tæsk!

Fra : DeltaPower

Dato : 17-01-01 00:08

> Big Brother Gates får tæsk, store tæsk!

Drøm videre. NASA har hyret ham til at deltage i et projekt om at lave
stabile styresystemer til rumstationer ... hvor stor tiltro har du til
amerikansk logik?

DP

Fra : Simon T

Dato : 17-01-01 00:58

Hvad med lige at fjerne krydspostningen til dk.edb.mac? Jeg er TRÆT af at
åbne min newsreader og finde 22 nye indlæg om den "Tiltagende forurening af
www". Der er nu kommet 137 indlæg i denne streng (dette er nr 138...), og de
126 er efter der kom FUT (eller var det bare en krydspost-ting) på. Er den
næste der svarer ikke lige flink at slette dk.edb.mac fra listen?

Med Venlig Hilsen

Simon T

--
Fjern "ingenspam" i mailadressen

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-01-01 01:07

In article <2v496.668$Hu6.35877@news000.worldonline.dk>, "DeltaPower"
<deltapower@spamfilter.dk> wrote:

> Drøm videre. NASA har hyret ham til at deltage i et projekt om at lave
> stabile styresystemer til rumstationer ... hvor stor tiltro har du til
> amerikansk logik?

Som har hvad med en Mac at gøre?

Få nu den tråd væk fra dk.edb.mac

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 14-01-01 16:10

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har bemærket en tiltagende forureningen af www med web-sites, der
> ikke er kompatible med alle browsere/operativsystemer.

Det er en af de tungt vejende grunde til at jeg overvejer et platforms
skift næste gang jeg skal have nyt udstyr.

MVH

Jakob Højer Kristensen

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 11:22

Jakob Højer Kristensen <n94jhk@xxxnat.ou.dk> wrote:

> Det er en af de tungt vejende grunde til at jeg overvejer et platforms
> skift næste gang jeg skal have nyt udstyr.

Hvad har du i dag som ikke kan vise sider korrekt?

Mac IE 5 er god.

PC Opera 4 er god.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-01-01 21:09

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har bemærket en tiltagende forureningen af www med web-sites, der
> ikke er kompatible med alle browsere/operativsystemer.

hæ...sjældent har et indlæg skabt så meget forurening i form af flippede
indlæg på en newsgroup - bare sådan til eftertanke...

Du har fuldstændig ret. Vi må rose vore politikere (for en gangs skyld)
for at de har vedtaget at alle offentlige sider skal kunne være
tilgængelige uanset browsersoftware/platform. Det er forøvrigt SF, der
kom med den idé, så har de da for en gangs skyld lavet noget
fornuftigt...

Når nogen i denne tråd splitter Niels' sider ad for at finde fejl, er
det jo dybt pinagtigt at være vidne til (ikke for Niels vel at bemærke)
og det har intetsomhelst med sagen at gøre.

Langt størstedelen af den funktionalitet, der foregår på de mange
hjemmesider rundt omkring kan uden videre laves til brug på alle
anerkendte platforme og browsere.

Det er derfor et udtryk for indskrænkethed og arrogance når firmaer som
f.eks. FDB laver hjemmesider, der kun kan ses fra en Windowsplatform.

For mig at se er der kun et at gøre: Stem med fødderne og smid Windows
ad h... til.

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : CHRistian

Dato : 15-01-01 21:49

simple@software.dk (Stig Leerbeck) wrote:

>Det er derfor et udtryk for indskrænkethed og arrogance når firmaer som
>f.eks. FDB laver hjemmesider, der kun kan ses fra en Windowsplatform.

Tænker du på <http://www.fdb.dk>? Hvad er problemet med den? Den er
endda ikke ret slem mht. fejl i fx forhold til <http://www.apple.com>.
Eller hvad tænker du på?

>For mig at se er der kun et at gøre: Stem med fødderne og smid Windows
>ad h... til.

Hvad har windows med det at gøre??

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-01-01 19:55

CHRistian <nospam@direkte.org> wrote:

> Tænker du på <http://www.fdb.dk>? Hvad er problemet med den? Den er
> endda ikke ret slem mht. fejl i fx forhold til <http://www.apple.com>.
> Eller hvad tænker du på?

Fra tid til anden har der været spil, som ikke kunne køre. I starten
kunne man slet ikke manøvrere rundt på FDB's hjemmesider og deres
EDB-ansvarlige var temmeligt arrogante med deres svar gåemde på den
sædvanlige vise "vi kan ikke tage hensyn til de få
ikke-windows-brugere".

> Hvad har windows med det at gøre??

Der gælder jo det, at kombinationen af system og browser sætter
begrænsningerne. Nogle synes at mene, at hvis folk vil glo på deres
hjemmesider, så må de bare anskaffe sig en windows-PC. Men sandheden er
at de er nogle forbandede amatører, der ikke kan finde ud af at lave
deres html, så alle kan forstå det.

Fra : CHRistian

Dato : 16-01-01 20:41

---klip---
>hjemmesider, så må de bare anskaffe sig en windows-PC. Men sandheden er
>at de er nogle forbandede amatører, der ikke kan finde ud af at lave
>deres html, så alle kan forstå det.

Hvis dette gælder, så må følgende også gøre det: "Stem med fødderne og
smid Mac ad h... til.", da du via din Mac poster med nogle underlige
MEssage-Ids, som jeg ikke tror er 'lovlige.

Du kan ikke bare sætte alle win-brugere i en kasse!

--
123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 12
Tilfældig-Signatur-prog-test,2: http://members.nbci.com/chrzzz/soft/s2f/

Fra : CHRistian

Dato : 16-01-01 20:58

PS:
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.simplesoft.dk%2F> -
kan ikke rigtig se, hvordan du kan tordne så meget imod windoewsbrugere
ud fra det, du selv skriver.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-01-01 09:08

CHRistian <nospam@direkte.org> wrote:

For mig at se, er der meget stor forskel på:
- om der i en newsgroup kommer til at optræde lidt kauderkvælsk i
EDB-form. Du har jo tilsyneladende opfattet budskabet!
- eller om man er forment adgang til at anvende en hjemmeside, fordi man
tilfældigvis har brugt et andet styresystem og en anden browser end den,
som Microsoft har udviklet.

OG så er jeg iøvrigt flintrende hamrende ligeglad med hvad
validator.dit.dat siger om mine hjemmesider. På trods af, at de er
dedikeret til mine mac-kunder, så kan de fint ses fra en windows-PC,
hvilket for mig er en naturlig ting, eftersom Windows-brugere
naturligvis skal have samme ret til at se mine hjemmesider som andre.

Fra : CHRistian

Dato : 17-01-01 22:26

simple@software.dk (Stig Leerbeck) wrote:

>For mig at se, er der meget stor forskel på:

Nej.

>- om der i en newsgroup kommer til at optræde lidt kauderkvælsk i
>EDB-form. Du har jo tilsyneladende opfattet budskabet!

INgen forskel. Det handler om, at standarderne brydes, ik'? Det handler
om, at MAC-brugere er for dumme til at være på Usenet. Det er dine ord,
næsten, om win-brugere. Det handler om at MAC-brugere ikke kan finde ud
af at poste et usenet-indlæg, som de skal være.

Og for at være seriøs: Mac-brugere er ikke bedre eller værre end
windows-brugere. Der er bare flere, der bruger windows, hvorfor du også
ser flere fejl fra den platform. Jeg kan slet ikke forstå, at du kan
påstå, at MAC bare _er_ bedre grundet, win-brugere ikke kan finde ud af
at lave HTML, når der på samme tid har været 3 MAC-sites fulde af
HTML-fejl (inkl. din egen), når et indlæg fra en MAC-platform ikke
poster (SVJV) Mess-id, som det skal (dig), og når der midt i det hele er
et X-post til MAC-gruppen uden grund(?) af en MAC-bruger. Jeg kan bare
ikke set det.

>OG så er jeg iøvrigt flintrende hamrende ligeglad med hvad
>validator.dit.dat siger om mine hjemmesider. På trods af, at de er

Aha. Hvor er det så lige, at en MAC-bruger er bedre end en Win-bruger?
Det er her, jeg har _meget_ svært at følge dig. Det hele omhandler vel
af følge de standarder, så godt man kan, ik'?

>dedikeret til mine mac-kunder, så kan de fint ses fra en windows-PC,

Siger du dermed, at du laver sites platformbestemt, hvad jo netop er
det, du anklager de dumme-win-brugere for?

XFUT dk.edb.internet

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-01-01 21:37

In article <74896t8109f85fpdlfbqnjvok9hkba6m96@news.inet.tele.dk>,
> [...]

> smid Mac ad h... til.", da du via din Mac poster med nogle underlige
> MEssage-Ids, som jeg ikke tror er 'lovlige.

Er det ikke newsserveren der sætter message-id ind?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 16-01-01 23:57

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> writes:

> Er det ikke newsserveren der sætter message-id ind?

Nej, i følge RFC 922 er det op til den postende part at generere en
unik message ID.

Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-01 21:43

Hej Christian

Når du (og visse andre) formulerer dig på den måde, er du fuldstændig selv
ude om, at du indimellem får verbale 'tæv'.

Vi er mange, der er #####hamrende trætte af hele tiden at få at vide, at vi
skal tvinges til at bruge et andet platform og system, end det vi nu engang
har valgt.

- Du minder mig usædvanlig meget om min søster, som er EDB-chef på et af vore
sygehuse, men sagt meget mildt, aner hun ikke en pind om computere... Hun
kender kun fire ord/begreber: IBM, DOS, WordPerfect og måske en AS400! - men
vide, hvordan man retter en fejl, når man får en fejlmeddelelse, - det kan
hun ikke!

Jeg sidder til daglig og tester og afprøver specialsoftware til handicappede.
Hvordan tror du, det er hele tiden at få at vide, at man kan stikke sine Macs
et vist sted hen, når man beviseligt kan komme med software/hardware, der er
mere velegnet til et bestemt formål for en vis gruppe handicappede? - Og så
få at vide fra nogle såkaldte 'eksperter', at det ikke kan lade sig gøre,
fordi organisation XXX har _valgt_, at der _kun_ vil blive brugt Windows
baserede ting, - med den ene begrundelse: "at det gør man jo bare" ?

Du skulle prøve at tage kontakt til en handicaporganisation som Dansk
Blindesamfund og spørge, hvad de kan anbefale dig at bruge af software, - og
så fortælle dem, at det skal bruges på en Mac... - De vil enten bare lægge
røret på eller sjofle dig til som noget af det værste, der overhovedet kan gå
på jorden, - og er du heldig griner de bare af dig og kalder dig dum.

Vi har her i Århus Amt kæmpet med nogle af de organisationer, for at få dem
til at indse, at der trods alt er andet end Wintels og Wintel baseret
software/hardware, der kan bruges af handicappede, og det glæder mig
virkelig, at vi nu har fået amtet til at indrømme - og også bevilge - Mac
hardware/software, når det er det, der er det bedste til formålet.

Jeg troede vi levede i et frit samfund, hvor vi selv kunne bestemme, hvad vi
vil ha', men det gælder åbenbart ikke, hvis du/I kommer til at bestemme det,
- så skal vi alle sammen falde på halen for groft sagt en gang
blik-og-plastic- bras, der ikke kan bruges til noget fornuftigt!

Jeg kalder det for tyranni grænsende til åndelig terror, men det lader jo
til, at de fleste af jer er så indsyltede i Bill Gates' magtkoncentration, så
det grænser til det, som han udtrykte for nogle år siden, da han sage: - "I
want the power and the total rights! - And I'll get it - no matter the cost!"

Tag da for f..... at vågne op! - og se dig/jer omkring! - De tider, hvor du/I
tror, det er jer, der skal bestemme over alles fremtid er ved at være forbi!
- Og jeg håber virkelig, at staten herhjemme som i Frankrig snart får forbudt
ved lov, at det kun skal være ét bestemt system/platform, der skal bruges, -
men at det skal være frit at vælge det bedste produkt til en given opgave. Og
så bliver det jer, der kommer til at levere det, der skal bruges, og så skal
det dælme være lavet sådan, at det kan bruges af alle!

mvh. Erik Richard

Fra : Simon Skals

Dato : 16-01-01 22:00

> [...]
>ved lov, at det kun skal være ét bestemt system/platform, der skal bruges, -

Hvilken dansk lov siger, at det kun er ét bestemt system eller én bestemt
platform, der skal bruges?

PS! Gider du ikke citere ordentligt?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : CHRistian

Dato : 17-01-01 22:26

>Når du (og visse andre) formulerer dig på den måde, er du fuldstændig selv
>ude om, at du indimellem får verbale 'tæv'.

Hvad er det for en måde, jeg formulerer mig på?
Det, jeg skrev, var:
: Hvis dette gælder, så må følgende også gøre det: "Stem med fødderne og
: smid Mac ad h... til.", da du via din Mac poster med nogle underlige

Det var det, jeg som win-bruger fik smidt i hovedet, at jeg skulle
sparke win ud. Nu har jeg så vendt den om med et argument, der går i
præcis samme bane som det, jeg fik smidt i hovedet.

: MEssage-Ids, som jeg ikke tror er 'lovlige.

: Du kan ikke bare sætte alle win-brugere i en kasse!

Eller det var måske dette, der var at gå over stregen?

>Vi er mange, der er #####hamrende trætte af hele tiden at få at vide, at vi
>skal tvinges til at bruge et andet platform og system, end det vi nu engang
>har valgt.

Det er da ikke windows-brugerne el. plat-formen som helheds skyld.

> [...]
>vide, hvordan man retter en fejl, når man får en fejlmeddelelse, - det kan

Og du/I som MAC-brugere er meget bedre, ik'? Det _har_ vi jo set, at I
ikke er. HTML-sider, der ikke overholder HTML-standarden, Usenet-indlæg,
der ikke postes som de burde (X-post, Intet FUT, forkert mess-id (SVJH),
forkert citat af svar (dit indlæg her))

Jeg kan bare ikke se jeres argument for det, I (dig og Stig) siger. I
kommer anklagende ud med at _alt_ bare er windows-skyld, og
win-brugerne er for dumme, og så viser det sig, at det er _jer_ der i
denne tråd ikke har orden i sagerne. Undskyld mig, men der er altså ikek
hold i noget af det.

> [...]
>et vist sted hen, når man beviseligt kan komme med software/hardware, der er

Det er ikke min skyld som win-bruger.

>Jeg troede vi levede i et frit samfund, hvor vi selv kunne bestemme, hvad vi
>vil ha', men det gælder åbenbart ikke, hvis du/I kommer til at bestemme det,

Jeg siger ikke, at alle skal brug win, at alle skal bruge IE osv. Det er
jo netop derfor, at jeg prøver at følge standarderne så godt så muligt.
Det er derimod dig, der indirekte ønsker begrænse sig til én måde (altså
MAC-måden) ved _ikke_ at overholde standarden, er det ikke?

>- så skal vi alle sammen falde på halen for groft sagt en gang
>blik-og-plastic- bras, der ikke kan bruges til noget fornuftigt!

Jeg kan ikke tage det der seriøst, når du ikke selv har orden i sagerne
mht. computer-brug.

>Jeg kalder det for tyranni grænsende til åndelig terror, men det lader jo
>til, at de fleste af jer er så indsyltede i Bill Gates' magtkoncentration, så

Hvad er problemet? Jeg bruger Win; det er mit valg. Jeg bruger Opera
(browser), det er mit valg. Jeg bruger (Agent mail/news), det er mit
valg. Du bruger Mac, det er dit valg osv.
Fordi nogle win-brugere ikke har store tanker om MAC, så kan du stadig
ikke sætte alle win-brugere i den kasse.

>det grænser til det, som han udtrykte for nogle år siden, da han sage: - "I
>want the power and the total rights! - And I'll get it - no matter the cost!"

Tager du det, han siger, seriøst? "I believe OS/2...to be the most
important OS...of all time" - Gates, 1987

>Tag da for f..... at vågne op! - og se dig/jer omkring! - De tider, hvor du/I
>tror, det er jer, der skal bestemme over alles fremtid er ved at være forbi!

Man skal ikke kaste med sten, når man bor i glashus. Jeg har ikke set
_en_ eneste win-bruger i denne tråd kæmpe så hårdt for sin platform som
du gør. Jeg har derimod set 2 mac-brugere, der råber op om win = satan
og på samme tid ikke kan forholde s

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-01-01 22:01

Stig Leerbeck <simple@software.dk> skrev...
> Når nogen i denne tråd splitter Niels' sider ad for at finde fejl, er
> det jo dybt pinagtigt at være vidne til (ikke for Niels vel at bemærke)
> og det har intetsomhelst med sagen at gøre.

Pladder med dig.
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-01-01 19:55

Morten Bjergstrøm <nospam@miljoekemi.cjb.net> wrote:

> Stig Leerbeck <simple@software.dk> skrev...
> >
> Pladder med dig.

Er det på universitet, man lærer den fine form for argumentation?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-01-01 20:24

Stig Leerbeck <simple@software.dk> skrev...
> Er det på universitet, man lærer den fine form for argumentation?

Ja
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 16-01-01 05:21

simple@software.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Vi må rose vore politikere (for en gangs skyld) for at de har vedtaget
> at alle offentlige sider skal kunne være tilgængelige uanset
> browsersoftware/platform.

Det lyder godt. Har du en henvisning til, hvor man kan finde det
(lov)forslag?

(Når man tager indholdet i betragtning, er det forresten lidt morsomt, at
netop retsinfo.dk *ikke* kan bruges med en teksbrowser

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-01-01 19:56

Jesper Harder <jesper_harder@hotmail.com> wrote:

> Det lyder godt. Har du en henvisning til, hvor man kan finde det
> (lov)forslag?

Nej, jeg har opfanget det i flere sammenhænge i nyhederne i radio og TV.
Venstres medieordfører har udtrykt noget lignende. Jeg har det klare
indtryk, at det enten var gået igennem eller havde samlet flertal. Prøv
folketingets hjemmeside.

Fra : Jesper Harder

Dato : 16-01-01 22:46

> [...]

> Venstres medieordfører har udtrykt noget lignende. Jeg har det klare
> indtryk, at det enten var gået igennem eller havde samlet flertal. Prøv

Jeg har ikke kunne finde omtale af forslaget nogen steder -- hverken hos
folketinget.dk, retsinfo.dk, fsk.dk, sf.dk eller diverse søgemaskiner.

Det der kom tættest på var "SF erklærer krig mod Microsoft's monopol"
fra <http://www1.hotlips.sf.dk/pressemeddelelser/%23111956>, men det
handler om Open Source og ikke webstandarder.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-01-01 23:54

On Tue, 16 Jan 2001 19:55:39 +0100, simple@software.dk (Stig Leerbeck)
wrote:

> [...]

Du kan finde lidt info på http://www.si.dk/netsteder/ - jeg mener, de
også henviser til relevante ting.

>Nej, jeg har opfanget det i flere sammenhænge i nyhederne i radio og TV.
>Venstres medieordfører har udtrykt noget lignende.

Brrr. Var det ikke også Venstres medieordfører, der råbte og skreg op
om at der bugte cookies, uden at han vidste hvad det var. Men han
havde hørt, at det var farligt, og at cookies kunne afsløre
identiteter, etc... suk!

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-01-01 09:10

> [...]

> om at der bugte cookies, uden at han vidste hvad det var. Men han
> havde hørt, at det var farligt, og at cookies kunne afsløre

Utvivlsomt. Uvidenhed og mediehunger har vist ingen partifarve!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-01 05:59

Hej Stig

- Er du klar over, at de nørder, der har splittet Niels' sider ad er Win
brugere? - Ellers ville de ikke have opført sig så tåbelige.... vel?
-))))))

mvh. Erik Richard

(PS. læg mærke til at der blev sat en fut på det opr. indlæg.)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-01-01 09:50

Erik Richard =?iso-8859-1?Q?S=F8rensen?= <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
skrev...
> - Er du klar over, at de n=F8rder, der har splittet Niels' sider ad er Wi=
> brugere? - Ellers ville de ikke have opf=F8rt sig s=E5 t=E5belige.... vel=
> ?

Tja.. umiddelbart finder jeg det mere tåbeligt, at en Macbruger ikke
kan finde ud af at indstille sin newsreader, så den ikke bruger Quoted
Printable og endnu mere underligt er det, at han ikke kan finde ud af
at citere og klippe det væk, han ikke svarer på.

> (PS. l=E6g m=E6rke til at der blev sat en fut p=E5 det opr. indl=E6g.)

Der er ikke blevet sat nogen former for FUT på disse indlæg tilgengæld
har Niels krydspostet mellem dk.edb.internet,dk.edb.mac. Den sidste
gruppe burde der IMHO ikke være postet til.
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 14:50

> [...]

> Printable og endnu mere underligt er det, at han ikke kan finde ud af
> at citere og klippe det væk, han ikke svarer på.

Sjovt, jeg har ingen problemer med at læse hverken Erik's eller dine
indlæg. Måske skulle du kigge på om din Microplanet gravity også er helt
stueren? ;)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-01-01 17:15

=?ISO-8859-1?Q?DJ_Supreme_/_Peter_Perls=F8?= <root@NOSPAM.com> skrev...
> Sjovt, jeg har ingen problemer med at læse hverken Erik's eller dine
> indlæg. Måske skulle du kigge på om din Microplanet gravity også er helt
> stueren? ;)

Det er den, men den understøtter desværre ikke Quoted Printable.

Generelt bør QP ikke bruges se evt. http://usenet.dk/ord/lokal.html#qp

Desuden giver QP OE brugere problemer, da OE ikke kan finde ud af at
indsætte ">" automatisk når QP bruges.

PS: Det er da blevet en noget omfattende tråd
--
Mvh. Morten

http://miljokemi.dk

Fra : DeltaPower

Dato : 16-01-01 23:52

> Desuden giver QP OE brugere problemer, da OE ikke kan finde ud af at
> indsætte ">" automatisk når QP bruges.

Nemlig ... det er skide-irriterende (undskyld sproget).

> PS: Det er da blevet en noget omfattende tråd

Yep.

DP

Fra : Jan Jonasen

Dato : 16-01-01 20:47

> Hej Stig
>
> - Er du klar over, at de nørder, der har splittet Niels' sider ad er Win
> brugere? - Ellers ville de ikke have opført sig så tåbelige.... vel?
> -))))))

Særdeles velformuleret og intelligent, nej vel.
Anyway, som en tilsyneladende højere hævet nørd så kig forbi
www.usenet.dk, mens du er der kig under quote, signatur, smiley og alle
andre guidelines.

--
Mvh/re Jan Jonasen