Jeres bedste kødboller?
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-08-06 12:56

Hej gruppe

Hvad er lige hemmeligheden bag vellykkede hj.lavede kødboller (til fx boller
i karry)? Tja, den første hemmelighed må være at lave dem på en anden måde
end jeg gør - for mine bliver altid jævnt uinteressante og "lodne"...
Hvad er jeres tips og tricks og bedste opskrift til subjekt?

MVH Mette

Fra : mcloud

Dato : 15-08-06 15:06

Hej Mette

Her er mine favorit kødboller og familien elsker dem.

500gr lige dele kalv og flæsk
3 tsk salt
1 tsk peber
2 hele æg
1 dl mel
1 dl piskefløde eller madlavningsfløde

rør det hakkede kød og salt sammen i en skål.
tilsæt de resterende dele og rør det godt sammen.
kog en prøvebolle og juster evt smag og lad farsen hvile i ca ½ time.
bring en gryde med stor overflade i kog og dæmp varmen så vandet sinrer.
Dyp en spiseske og form bollerne med hånden og læg dem i det svagt kogende
vand.
lad bollerne simre i ca 20-25 minutter --vandet må ikke koge for
hårdt-ellers kom lidt koldt vand i gryden.

Kan bruges til :
boller i karry
boller i selleri
boller i mørke
boller i skarpt trav eller til boller i tomatsauce

mvh mcloud

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 15:38

> Kan bruges til :
> boller i karry
> boller i selleri
> boller i mørke
> boller i skarpt trav eller til boller i tomatsauce
>
> mvh mcloud

Hmm, boller i mørke og boller i skarpt trav! Hvad mon de navne dækker over?

mvh
Mogens

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 16-08-06 17:15

Mogens Haugaard skrev:

> Hmm, boller i mørke og boller i skarpt trav! Hvad mon de navne dækker over?
>
> mvh
> Mogens

Hmm ... aktiviteter i Janderup?

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 00:43

> Hmm ... aktiviteter i Janderup?
>

> Jesper

Hmm, og du ved hvor jeg bor!

Doktormanden fra landslejren?

mvh
Mogens

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 17-08-06 08:33

Mogens Haugaard skrev:

> Hmm, og du ved hvor jeg bor!
>
> Doktormanden fra landslejren?
>
> mvh
> Mogens

Hej Mogens

Ja, nu fik vi jo ikke hilst på hinanden på LL2006, så måtte jeg jo gøre
det herinde på usenet. Men jeg snakkede med Jørn og han sagde du skam
var på lejren

Iøvrigt aner jeg heller ikke hvad de der boller i tråden er for nogen.
Umiddelbart tænker jeg på nogle boller man har med på en FDF-lejr, og
som man så spiser om natten på et O-løb (mørke .. skarpt trav).

Hilsen Jesper
- tidl. Esbjerg 1 - unge ....

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 10:35

> [...]
> Umiddelbart tænker jeg på nogle boller man har med på en FDF-lejr, og som
> man så spiser om natten på et O-løb (mørke .. skarpt trav).

Hej Jesper
Ja, det var et brag af en landslejr. Men du burde vide at tidl. medlemmer af
1. kreds har pligt til at besøge kredsen på landslejre.

Jeg var nu ellers oppe for at besøge dig, min datter forvred foden "på den
der forhindringsbane post" og "RÅBEREN" fra Gjesing, Jannik en sjov lille
fætter, havde ondt i sit ben. Men du var nu ikke på lazarettet da vi kiggede
forbi.

Sjovt jeg ikke har bemærket dig før i nyhedsgrupperne, jeg kan se du skriver
en del.

mvh
Mogens

Fra : Hauge

Dato : 15-08-06 15:48

Hejsa

mcloud wrote:
> Her er mine favorit kødboller og familien elsker dem.

Skal der ikke noget løg i?
Jeg synes når jeg får kødboller forskellige steder, så smager de som at
stikke tungen ud af vinduet, altså af absolut intet.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060815144746@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Niau

Dato : 15-08-06 16:33

> Skal der ikke noget løg i?
> Jeg synes når jeg får kødboller forskellige steder, så smager de som at
> stikke tungen ud af vinduet, altså af absolut intet.
>
> Mvh Hauge

Hej Hauge.

Jeg plejer at snitte løgene meget meget tynde og små, så der kommer
ihvertfald løg i mine :)

mvh Nhi

Fra : Eva Pedersen

Dato : 15-08-06 17:47

Det er lidt forskelligt hvilken opskrift jeg bruger, nogle gange laver jeg
kødbollerne fra bunden, andre gange "snyder" jeg og bruger en pose Frikalet.
(Super nemt, og det smager rigtig godt!)
Men ud over smagen, er konsistensen jo også vigtig. Efter min erfaring er
der to hovedregler:
1: Som det tidligere blev beskrevet skal vandet ikke koge hårdt, men kun
akkurat lige koge.
2: Farsen skal røres rigtig godt! Hvis man rører farsen længe nok, bliver
den rigtig sej, hvilket gør, at kødbollerne holder formen og ikke ligner et
månekrater når de er kogt.

Mvh
Eva

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 15-08-06 17:53

Eva Pedersen <eva__pedersen@hotmail.com> skrev:
> [...]
>man rører farsen længe nok, bliver
>den rigtig sej, hvilket gør, at
>kødbollerne holder formen og ikke ligner et

Jeg bruger Aromat, det giver lige det ekstra pift, som frikalet
ikke gør, og så løg
I`m A Survivor

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-08-06 18:38

Tak for alle rådene!

For en gang skyld fik jeg lavet en omgang rigtig velsmagende kødboller - en
hemmelighed var nok at få farsen rørt sej nok. Og så fik den noget mere
krydderi end jeg ellers har brugt (samt nat. finthakket løg).

MVH Mette

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-08-06 00:35

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in news:44e1b647$0
$3478$d40e179e@nntp02.dk.telia.net:

> Hvad er jeres tips og tricks og bedste opskrift til subjekt?

Opskrifter er der masser af. I mangel af bedre er en frikadelle opskrift
såmænd udemærket.

Men jeg gør brug af nogle tricks i fremstillingen:

1) Jeg hakker farsen en ekstra gang eller får slagteren til det.

2) Jeg rører lidt øl i farsen lige inden bollerne formes.

3) Jeg blender løgene.

4) Jeg lader farsen trække køligt i mindst 1 time.

5) Lav ikke for store kødboller. Omkredsen af en 5-krone er en passende
størrelse.

6) Jeg tilbereder kødbollerne i en passende fond eller bouillon.

7) Kødbollerne må ikke koge, kun simre ganske svagt. Bedst er det at lade
dem simre 7-8 minutter og så trække færdige i vandet også i 7-8 minutter.