Myggenet og malaria
Fra : Kim Bengtsson

Dato : 14-08-06 18:07

Hej.

Vi skal til Borneo ( Sarawak ) og har været inde og læse en masse om
malaria.
Vi er i tvivl om der er myggenet på hoteller i malaria områder.
Hvordan fungerer et myggenet, hvis der ikke er. Skal vi ha boremaskinen med
og bore nogle kroge op i loftet .

Nogen der har været i sarawak og kender til malaria risikoen ??

På forhånd tak.

Mvh Kim

Fra : Stig Nielsen

Dato : 14-08-06 19:12

"Kim Bengtsson" <kim-frydendahl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med og bore nogle kroge op i loftet .
>
> Nogen der har været i sarawak og kender til malaria risikoen ??

Nu er Sarawak et vidt begreb, så hvor nærmere bestemt.

Skal du helt ud hvor du skal hugge dig frem, eller skal I bare til Kuching
og Damai Beach ?

Du kan altid læse nærmere på www.vaccination.dk

Var der selv i April

Stig

Fra : Kim Bengtsson

Dato : 15-08-06 19:38

Hej Stig.

Vi skal til både Kuching, Damai Beach og en 3 dages tur på en "jungle"
hotel.
Så det bliver ikke noget med at hugge sig frem
Synes ikke der står så meget om myggenet på vaccination.dk
Har du nogle forslag til hvad man skal se derude.

Mvh Kim

Fra : Stig Nielsen

Dato : 16-08-06 10:13

> [...]
> Synes ikke der står så meget om myggenet på vaccination.dk
> Har du nogle forslag til hvad man skal se derude.

Hej Kim

Du skal ikke medbringe myggenet.

De steder hvor jeg var, og jeg var helt ude hvor man næsten burde hugge sig
frem, "Iban-folket", der sørgede de for myggenet til mig.
Jeg går ud fra at I nok skal i samme retning ned imod Hilton-hotellet som
ligger ude i junglen, der sørger de for jer ellers send en mail til den
lokale turoperatør, så får I svar.
Skal i på samme tur som jeg til Iban-stammen, det er nemlig den som man kan
købe gennem de danske tur-operatører, og som bruger Borneo Adventure som
lokal turoperatør, så forvent ikke det store luksus.
Faktisk bor man i noget der minder om en hesteboks, hvor der ligger en
madras på gulvet.
Sørg for at tage noget læsestof med, eller sørg for at være meget forelsket,
ellers bliver aftenerne nok lidt lange, med mindre I bliver forfaldne til
deres ris-brændevin.
Så kan I hænge ud med de lokale og høre historier om hvordan de indsamlede
japanske hoveder i 40'erne.

Med hensyn til malaria-medicin, så vil jeg råde jer til at kontakte
Seruminstituttet eller Tropemedicinsk på Rigshospitalet, da I ikke skal
rådgives gennem en nyhedsgruppe.
Jeg kan blot fortælle hvad Riget sagde til mig og det var: "Du behøver ikke
at tage malaria-middel i Sarawak, da du opholder dig under civiliserede
forhold. Du bør dog have med, så du kan selvbehandle dig selv, hvis du
pludselig får et kraftigt feberanfald og efterfølgende skal du søge læge
hurtigst muligt. Sandynligheden for at du render ind i malariabefængt myg er
ret lille."
Det er nye retningslinier for Sarawak, hvor man før har skullet tage piller.
Jeg kan så sige at jeg valgte at gå med livrem og seler og tog Lariam, for
at være 100% garderet.

Brug myggebalsam derude og køb noget på et lokalt marked, det koster
ingenting og det virker.
Køb aldrig noget af det i Danmark det er ikke godt nok !
Sørg for at balsammen indeholder det stof der hedder DEET og der skal være
mindst 12-15% af det i.
Lad være med at smøre det på i store doser, det skal kun lige dække.
Store doser kan give hudskader, derfor kan det ikke fås i Danmark.
I behøver altså ikke være bange for det, det både dufter godt og VIRKER !

Hvad I skal se er selvfølgelig Semenggoh Rehabilitation center, med
nærkontakt af de store "røde" og så skulle Bako Nationalpark også være et
besøg værd.
Jeg nåede det ikke selv, men talte med nogen der havde været der.

Kuching kan I også bruge lidt tid i, men det er max. 1 overnatning afhængig
af hvornår I kommer på dag 1.

Damai Beach / Holiday Inn er et super hotel med lækker mad og deluxe
værelser.
hvis I vil have havudsigt, så sørg for Seaview rummene, de ligger oppe på
bjergsiden, mens alle de andre ligger nede ved swimmingpoolen.
I bliver kørt frem og tilbage, så det er ikke noget med at I skal gå langt.
Pas dog på med at bade i havet, her er brandmænd, eller tråde fra brandmænd
og ja, jeg taler af bitter erfaring.
Det gør sindssygt ondt.
Havde godt læst advarslen i Lonely Planet omkring det, men hvad pokker - Jeg
mærkede det så !

Fra Damai kan man også tage på en bådtur ud at snorkle og besøge et sted
hvor de udruger skildpadder.

Så glæd jer, I skal nok få en god afslappet ferie, jeg vil gerne derud igen
sammen med min bedre halvdel, så det er vel nok noget af den bedste
anbefaling I kan få.

Stig

Fra : Kim Bengtsson

Dato : 17-08-06 18:44

Hej Stig.

Tak for alle dine gode råd. Det er rart at høre fra en der har været der og
ved hvad det drejer sig om.

Lyder til at det er en spændende tur og du har haft en god oplevelse.
Især mødet med iban-folket lyder som en oplevelse ud over det sædvanlige.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-08-06 14:30

"Stig Nielsen" <klm@no.pq> on onsdag 16. august 2006 at 11:13 +0100 wrote:
> [...]
>piller.
>Jeg kan så sige at jeg valgte at gå med livrem og seler og tog Lariam,

Jeg har ikke så forfærdelig mange oplevelser med asien, men som jævnligt
rejsende i Afrika er jeg vant til at skulle håndtere malaria-medicin.
Lariam er et ganske problematisk middel, hvilket fremgår af denne side
http://www.lariam.dk/
Selv bruger jeg Malarone, der ganske vist er afsindigt dyr, men god og
uden alt for mange bivirkninger. Har tidligere brugt Vibradox et par
gange, men oplevet ubehag og lette leversmerter.
Ovenstående er selvfølgelig et glimrende eksempel på at en tur omkring
lægen er den eneste måde at finde frem til en fornuftig malariamedicin.
Men Lariam, ville jeg aldrig bruge - og min læge vil nu heller ikke
ordinere det.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Stig Nielsen

Dato : 22-08-06 00:33

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lægen er den eneste måde at finde frem til en fornuftig malariamedicin.
> Men Lariam, ville jeg aldrig bruge - og min læge vil nu heller ikke

Det er korrekt at Lariam kan give nogle grufulde bivirkninger hvis man ikke
er opmærksom på det første gang man tager det.
Er du en af dem der ikke lader dig påvirke af det, er det til gengæld ganske
behageligt, da man kun skal tage en pille en gang om ugen.

Da jeg første gang fik ordineret Lariam blev jeg rådgivet fantastiskt af
Statens Seruminstitut, som gjorde meget ud af at jeg skulle tage det længe
før jeg skulle af sted, for at undersøge om jeg fik bivirkninger.
(Jeg skulle til højrisikoområde for Malaria, med den resistente type, så
Lariam var det eneste der duede)
Da alt gik smertefrit uden det mindste, så er det det som jeg har taget lige
siden.

Mange af de folk som hører til www.lariam.dk er folk der ikke er blevet
rådgivet ordentligt af deres egen læge.
Jeg kender blandt andet en af dem, ham som senest vandt en retssag mod
firmaet der laver Lariam.
Hvis man ikke er blevet advaret og ikke er opmærksom på det, så er Lariam
noget så satans giftigt, og kan blandt andet føre til sygdom, uanede
depressioner og så galt selvmord.
Disse ting sker dog først, hvis man overhører de første tegn og bare bliver
ved med at æde det.
Man bliver ikke så syg af den første pille, det er kun hvis man fortsætter
med at spise det og man er modtagelig for giften at det går så galt.
De første tegn på bivirkninger efter de første par piller, kan være ubehag,
kvalme og mareridt.
Får man det, skal man stoppe øjeblikkeligt.

Så brug af Lariam kontra den usædvanlige ublu pris der er for eksempelvis
Malarone, vil til enhver tid få mig tilat sige til folk at de burde overveje
det, men at det skal være i nært samråd med deres læge.

Har du først kunnet tage det en gang uden problemer, så sker der intet de
efterfølgende gange og så er Lariam et af de bedste midler mod resistent
malaria.

Stig