Netværk - hvordan gøres det
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-06-01 13:59

Jeg skal rydde op på en flok Mac'er hos en fotograf. De har følgende:

1 Beige G3
2 G4
1 60 GB FireWire ekstern disk
1 adsl hos Orange
lidt printere
scannere

De vil gerne kunne:

G3'eren skal bruges til lidt Quark, Word, Internet, fladbed scanner

G4 skal bruges til Photoshop

G4 skal kunne scanne ind fra special scanner - kan ikke huske navnet

FireWire disken bruges til lagring af alle opgave fra de 2 G4'ere,
hvorfra alle Mac'ere skal kunne hente billeder og så videre.

Jeg har foreslået følgende, men vil gerne lige checke det med
ekspertpanelet:

FireWire disken sættes til den Mac, som har den avancerede scanner og
Filesharing slåes til. På den måde kan alle de andre Mac'er hente
materiale fra FireWire disken. Resten af Mac'erne sluttes sammen via en
switch.

Nu kommer 64.000 kroners spørgsmålet: Kan man lave et netværk med
FireWire i stedet for det traditionelle Ethernet ? Jeg ved at det kræver
at jeg sætter et FireWire kort i den beige G3.

Såfremt det kan lade sig gøre, kan man så stadig benytte Ethernet til
internettet via switchen ?

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Ben Knudsen

Dato : 19-06-01 14:28

jesper@gylling.net,Ny-Internet writes:
>Nu kommer 64.000 kroners spørgsmålet: Kan man lave et netværk med
>FireWire i stedet for det traditionelle Ethernet ? Jeg ved at det kræver
>at jeg sætter et FireWire kort i den beige G3.

Firewire-netværk findes. Om det kan købes herhjemme, og hvilke
begrænsninger/problemer man kan forvente, ved jeg ikke. Men hvorfor vil du
ikke bruge ethernet?

>Såfremt det kan lade sig gøre, kan man så stadig benytte Ethernet til
>internettet via switchen ?

Afhængigt af hvilket udstyr man kan få til firewire-netværk, vil det
formodentlig blive nødvendigt at route adsl'en via en ac mac'erne over på
resten af netværket, der jo kører over firewire. Det vil betyder, at
routermaskinen altid skal være tændt for at man kan komme på nettet. Men
igen: hvorfor dog ikke et almindeligt ethernet? Det andet lyder som fæle
mængder af bøvl...

Mvh Ben

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-06-01 14:39

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> routermaskinen altid skal være tændt for at man kan komme på nettet. Men
> igen: hvorfor dog ikke et almindeligt ethernet? Det andet lyder som fæle

Det er jeg dælme glad for at du skriver for jeg ville også helst have et
netværk via Ethernet - det ved man hvad kan og alt det der.

Det var kun fordi jeg blev spurgt om det ikke ville gå frygteligt
langsomt. Når det er via en switch kører det vel 100MB - og det er da
udemærket til jpegs på 30 - 40 MB ??! Oder was ?
--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-06-01 14:41

In article <1ev9a1e.160gggimtf94xN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det var kun fordi jeg blev spurgt om det ikke ville gå frygteligt
> langsomt. Når det er via en switch kører det vel 100MB - og det er da
> udemærket til jpegs på 30 - 40 MB ??! Oder was ?

Hvis de er utilfredse med hastigheden, kunne du bede dem overveje at
sætte en AppleShare server op.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-06-01 14:51

> Hvis de er utilfredse med hastigheden, kunne du bede dem overveje at
> sætte en AppleShare server op.

Det tror jeg ikke de vil ofre på det !

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-06-01 15:10

In article <1ev9ao5.hngd3e1i7m48iN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det tror jeg ikke de vil ofre på det !

Så vil de heller ikke ofre FireWire-net.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-06-01 15:51

> Så vil de heller ikke ofre FireWire-net.

Nej det har du ret i. Jeg siger til dem at Ethernet løsningen er
billigst og fungerer.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-06-01 15:56

Tue, 19 Jun 2001 15:41:16 +0200, "Martin Edlich"
<newsspam2@mail.edlich.dk>:

> Hvis de er utilfredse med hastigheden, kunne du bede dem overveje at
> sætte en AppleShare server op.

Eller en Linux-båret filserver. Kan bygges og udvides for ikke særlig
mange kroner og spiller fint-fint sammen med Mac.

-j

--
________________________
Men are from Earth.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-06-01 17:09

In article <20010619.165616.2027907669.13606@netcetera.dk>,
"Janus Sandsgaard" <janus@netcetera.dk> wrote:

> Eller en Linux-båret filserver.

Den har ikke problemer med Mac-programmer (jeg går ud fra at du mener en
PC-baseret Linux-server)?

> Kan bygges og udvides for ikke særlig
> mange kroner og spiller fint-fint sammen med Mac.

En kortfattet instruktion kunne være en god ting.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-06-01 18:02

Tue, 19 Jun 2001 18:08:55 +0200, "Martin Edlich"
<newsspam2@mail.edlich.dk>:

> Den har ikke problemer med Mac-programmer (jeg går ud fra at du mener en
> PC-baseret Linux-server)?

Jeg ved ikke, om du har noget specielt i tankerne? Ellers nej: Der er ikke
problemer i at få Mac'er til at kommunikere med en Linux-filserver. Blot
skal den sættes op med programmet "Netatalk", som virker på x86- såvel som
PPC-datamater. Herefter kan du mounte nydelige AppleShare-volumes fra
Linux-maskinen på din Mac; komplet med personlige folders, dele-arkiver og
udveksling.

Her i huset afvikler vi desuden Mac-udgaven af Maconomy fra en
Linux-maskine. På den måde er der adgang til programmet fra alle maskiner
fra den server, der alligevel er støm, UPS-sikring, backup og
døgnovervågning på.

> En kortfattet instruktion kunne være en god ting.

SSLUG (Sjælland/Skånes Linux User Group - verdens største brugergruppe med
6000+++ medlemmer) udgiver bogserien "Friheden til...", som er gratis. I
"Friheden til Systemadministration" finder du en introduktion til
opsætning og brugen af Netatalk:

"Linux kan ikke bare forbindes til Apple via ftp, men også via almindelig
fildeling. For brugerne af lokalnettet kommer Linux-serveren så til at
optræde som en Mac-server.

(...)

Til at forbinde et Mac-netværk med en Linux-maskine bruges et
program/protokol der hedder Netatalk. Dette program får på listig vis din
Linux-maskine til at se ud som en Macintosh-filserver. Programmet
understøtter to typer af AppleTalk-protokollen; nemlig Classic AppleTalk
og AppleShareIP (sidstnævnte kaldes også TCP/IP til Mac)."

Læs mere:
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/appletalk.html

Var det svar?

-j

--
________________________
Men are from Earth.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-06-01 18:37

In article <20010619.190208.964445884.13606@netcetera.dk>,
"Janus Sandsgaard" <janus@netcetera.dk> wrote:

> Jeg ved ikke, om du har noget specielt i tankerne?

Det var om Mac-programmernes resourcegrene strøg sig en tur af at ligge
på en Linux-server

> Var det svar?

Det var det da, takker.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-06-01 18:42

Tue, 19 Jun 2001 19:37:26 +0200, "Martin Edlich"
<newsspam2@mail.edlich.dk>:

> Det var om Mac-programmernes resourcegrene strøg sig en tur af at ligge
> på en Linux-server

Nej, de lever skam fint videre på Linux-boksen.

-j

--
________________________
Men are from Earth.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-06-01 18:56

<newsspam2@mail.edlich.dk>:

> Det var det da, takker.

PS: Føromtalte SSLUG holder med nogenlunde jævne mellemrum
"installationsfest", hvor man kan møde op med sin datamat, og få kyndig
vejledning i at installere og komme i gang med at bruge Linux. Næste
arrangement er på torsdag d. 21.06.01 om aftenen:

   http://www.sslug.dk/moede/hygge/2001-06-21/

Måske noget for Jesper Gylling?

-j

--
________________________
Men are from Earth.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-06-01 20:14

> [...]

> PPC-datamater. Herefter kan du mounte nydelige AppleShare-volumes fra
> Linux-maskinen på din Mac; komplet med personlige folders, dele-arkiver og

Husk også HFS utilities, så du kan lave HFS på serveren. Ellers ryger
recursegrenen. De fleste PPC distributioner instalerer det som standart,
men det gælder ikke alle Intel distributionerne

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-06-01 22:18

In article <1ev9mqx.1d7ojek1prww0dN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Husk også HFS utilities, så du kan lave HFS på serveren.

Det besvarer da et af mine spørgsmål, takker.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 19-06-01 15:33

> [...]
>langsomt. Når det er via en switch kører det vel 100MB - og det er da
>udemærket til jpegs på 30 - 40 MB ??! Oder was ?

Jeg synes ikke ventetiden er uudholdelig.... Som Martin siger, ville en
server selvfølgelig hjælpe på det. Men hvis bare folkene tænker sig lidt
om og ikke scanner en 30 meg-fil til en delt mappe på kollegaens maskine,
så går det nok.
I det hele taget kan det betale sig at bruge øverste etage, før man går i
gang med at kopiere hæmningsløst fra maskine til maskine. Det giver også
sig selv, at man skal holde fil-størrelserne nede, hvis man kan (f.eks.
ved ikke konsekvent at scanne i 1200 dpi, medmindre det er nødvendigt)

Ben