Nepal og rejsechecks bl.a.
Fra : Bjarne

Dato : 12-08-06 12:23

Min datter skal 5 måneder til Nepal.
Hvis nogen her har oplevelser med Nepal i nyere tid, som hun kan have
gavn af, hører jeg gerne om det. Det lyder som et ret spændende land,
men mange praktiske forhold finder man næppe ud af, før man er der.

Jeg er meget i tvivl m.h.t. penge, eftersom det åbenbart ikke er
sikkert, hvor meget man kan bruge VISA.

Nogle siger, at man skal tage rejsechecks med, Jyske Bank siger at den
slags bruger man slet ikke mere. Men er det en fordel og hvor skal man
købe dem?

vh
Bjarne

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-08-06 13:24

"Bjarne" <
> [...]
>
> Nogle siger, at man skal tage rejsechecks med, Jyske Bank siger at den
> slags bruger man slet ikke mere. Men er det en fordel og hvor skal man

Visa er nok det smarteste - mener det er omkring 1500kr pr dag
du kan hæve - men jeg er ret sikker på din datters bank har det
præcise svar - max månedsbeløbet kan i også hæve i banken
inden rejsen (på eget ansvar)

Rejsechecks er ikke nogen god ide - nogle kontante dollars til
de små situationer der kan opstå. Nepal er sikkert nok for turister,
men man skal have lidt omtanke - oftest er det turister der stjæler
fra hinanden, "lad os dele et værelse" kan være en kostbar fornøjelse,
brug safty boxe, hvor det er muligt, til pas, billetter og penge - tag foto-
kopier af pas billetter og andre vigtige papirer. Betal uden brok til
rebellerne når de ber om penge (beskyttelses penge) og det er små
beløb, ikke værd at skændes om..-max-

Fra : Bjarne

Dato : 12-08-06 18:29

-max- skrev:

> [...]
> du kan hæve - men jeg er ret sikker på din datters bank har det
> præcise svar - max månedsbeløbet kan i også hæve i banken
Tak.
Jo VISA regner vi med, men kan man være helt sikker på at kunne hæve på det?

> Rejsechecks er ikke nogen god ide - nogle kontante dollars til
> de små situationer der kan opstå.
Men hvad er egentlig problemet med rejsechecks?

> [...]
> brug safty boxe, hvor det er muligt, til pas, billetter og penge - tag foto-
> kopier af pas billetter og andre vigtige papirer.
Men hvis man ikke har adgang til et pengeskab, bør man nok ikke have for
mange penge? Det var her jeg tænkte på rejsechecks?

> Betal uden brok til
> rebellerne når de ber om penge (beskyttelses penge) og det er små
> beløb, ikke værd at skændes om..-max-

Jo, de små søde maoister skal nok få lidt til velgørende formål.

Bjarne

Fra : jesper outzen

Dato : 13-08-06 10:15

Bjarne wrote:
> [...]
> men mange praktiske forhold finder man næppe ud af, før man er der.
>
> Jeg er meget i tvivl m.h.t. penge, eftersom det åbenbart ikke er
Jeg var i 2000 ude at besøge mine døtre som på det tidpunkt havde boet
i Nepal i 3 måneder, De har ikke haft noget problem med ar hæve med Visa.
Jeg købte også tøj i butikker i Kathmandu og brugte Visa. Hvis din
datter skal på trekking er det nok en ide at have kontanter til turen.
Men i de fleste byer kan man bruge Visa.
jesper o

Fra : Bjarne

Dato : 13-08-06 11:05

jesper outzen skrev:

> [...]
> datter skal på trekking er det nok en ide at have kontanter til turen.
> Men i de fleste byer kan man bruge Visa.

Tak, det lyder da godt.
Og VISA er næppe blevet mindre udbredt på 6 år.
Det er endnu ikke sikkert, om det bliver Kathmandu, men hun skal være
hjælpearbejder gennem dem her http://www.hopenhome.org/.

Bjarne