/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamationsret - hvad er praksis?
Fra : Christian R. Larsen


Dato : 09-08-06 12:39

Jeg købte en bilradio d. 27/5 2005. Den er nu holdt op med at virke (flere
af knapperne på frontpanelet fungerer ikke, eller giver andre resultater end
det, der var hensigten). Jeg mener ikke, dette kan karakteriseres som slid,
da radioen kun har været brugt normalt, og da man vel må forvente, at
knapperne på en bilradio virker længere end 1 år.

Der er ikke anden garanti end den af købeloven bestemte.

Vil jeg kunne reklamere, og forvente at få den byttet?



 
 
Bertel Lund Hansen (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 09-08-06 12:51

Christian R. Larsen skrev:

> Vil jeg kunne reklamere, og forvente at få den byttet?

Ja, i teorien. I praksis risikerer du nok at sælger ikke kender
købeloven eller læser den forkert. Den siger (at køber har fire
muligheder og derefter):

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Det er køber der vælger, og derfor også køber der vælger mellem
de to tilbageværende muligheder, reparation eller omlevering.

Mange er imidlertid tilbøjelige tiil at tro at hvis sælger
tilbyder reparation, så skal køber 'vælge' det. Men det står der
altså ikke.

Prøv at fremsætte dit krav og henvis til købeloven. I værste fald
vil sælger prøve at reparere. Det må ikke tage ret lang tid, og
efter højst to forsøg, skal du i hvert fald ikke vente på mere
sjov. Så kan du kræve handelen hævet hvis sagen ikke er ordnet
tilfredsstillende.

Hævet handel betyder at du skal have *alle* pengene tilbage.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Christian R. Larsen (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Christian R. Larsen


Dato : 09-08-06 13:11

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:44d9cbe1$0$3466$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Christian R. Larsen skrev:
>
> > Vil jeg kunne reklamere, og forvente at få den byttet?
>
> Ja, i teorien. I praksis risikerer du nok at sælger ikke kender
> købeloven eller læser den forkert. Den siger (at køber har fire
> muligheder og derefter):

Mit spørgsmål gik nu mest på, om det ville blive et problem, at jeg er nået
ud over det første halve års garanti. Nogen bud på det?



Jimmy (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 09-08-06 13:16

> Mit spørgsmål gik nu mest på, om det ville blive et problem, at jeg er nået
> ud over det første halve års garanti. Nogen bud på det?

Det hedder formodningsreglen det første halve år, ikke garanti. Men nej
det blir ikke et problem. Du løfter din bevisbyrde ved at sige du har
anvendt varen som den er beregnet til, og man må antage at en autoradio
kan holde i mindst 2 år, så derfor må der have været en fejl i radioen
fra du købte den, som først viser sig nu, eks. dårlig lodning, ledning
hva ved jeg.

Jimmy (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 09-08-06 13:11

> Ja, i teorien. I praksis risikerer du nok at sælger ikke kender
> købeloven eller læser den forkert. Den siger (at køber har fire
> muligheder og derefter):
>
> Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
>    køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
>    ophævelse af købet.
>
> Det er køber der vælger, og derfor også køber der vælger mellem
> de to tilbageværende muligheder, reparation eller omlevering.
>
> Mange er imidlertid tilbøjelige tiil at tro at hvis sælger
> tilbyder reparation, så skal køber 'vælge' det. Men det står der
> altså ikke.

Jeg forstår ikke hvad du mener med ikke at kende købeloven. En sælger
vil typisk vælge afhjælpning, fordi at sælger vil lide et mindre tab ved
en reparation end ved en omlevering.

§78
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Bertel Lund Hansen (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 09-08-06 13:27

Jimmy skrev:

> Jeg forstår ikke hvad du mener med ikke at kende købeloven. En sælger
> vil typisk vælge afhjælpning, fordi at sælger vil lide et mindre tab ved
> en reparation end ved en omlevering.

Ja, og derved kortslutter han den forbedring som loven lagde op
til. Det var nemlig planen at man ikke længere skulle være nødt
til at vente på at ens computer faldt i værdi mens den stod på
sælgers reparationsbord.

Men jeg er godt klar over at sælgere pr. definition altid lider
et forfærdeligt tab ved omlevering, og så hjælper loven jo ikke
noget.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste