Portering af fastnet telefonnummer til mob~
Fra : pborg@sol.dk

Dato : 09-08-06 12:33

Er der nogen, der kender status på dette?

Mine forældrer er netop blevet 'truet'/varslet med en prisstigning på
deres fastnetabonnement hos TDC.

Med det meget begrænsede forbrug de allerede har i dag, så vil det
være betydeligt billigere for dem, hvis de havde et mobilabonnement i
stedet.

MEN nu er det sådan, at de har haft det samme fastnet-telefonnummer i
en menneskealder og alle dem de kender (af nær og fjern familie), kun
kender det gamle telefonnummer og der findes jo ingen 'evig' service
(som kan betales for menneskepenge), hvor der henvises til et nyt
mobiltelefonnummer (det var nu ellers smart). For det er jo mange år
frem i tiden, at de kan få opkald fra gamle bekendte, som kun har det
gamle telefonnummer.

Jf. IT og Telestyrelsen - så burde 'Nummeret for livet' være trådt i
kraft i 2002 - men er det det?

Jeg ved, at der har været diskussion omkring det, at man ikke kan vide
hvad det koster for én at ringe til nummeret som ligner et
fastnetnummer. Det er jo sådan, at det er den der ringer op, som
betaler prisforskellen mellem fastnet og mobilnet. Men ser man på
telefoni mellem mobilnet (som vel snart er det mest hyppige), så er
der jo ingen der aner hvad det koster at ring til den ene eller den
anden mobiltelefon og folk kan skifte selskab flere gange om året og
tage deres gamle mobil nummer med sig hver gang. Så det argument med
'ukendt pris' er vel snart udhulet.

Håber på at få lidt brugbart input.

Mvh.

P. Borg

Fra : Benny Amorsen

Dato : 09-08-06 13:42

pborg> MEN nu er det sådan, at de har haft det samme
pborg> fastnet-telefonnummer i en menneskealder og alle dem de kender
pborg> (af nær og fjern familie), kun kender det gamle telefonnummer
pborg> og der findes jo ingen 'evig' service (som kan betales for
pborg> menneskepenge), hvor der henvises til et nyt mobiltelefonnummer
pborg> (det var nu ellers smart). For det er jo mange år frem i tiden,
pborg> at de kan få opkald fra gamle bekendte, som kun har det gamle
pborg> telefonnummer.

Man kan til en rimelig penge (f.eks. 20kr. pr. måned hos Telefin, bare
for at tage et tilfældigt eksempel) få en VoIP-konto, som man kan
sætte op kun som telefonsvarer. Man kan også få den helt optimale
løsning, viderestilling til mobiltelefon. Det sidste koster
naturligvis pr. minut.

pborg> Men ser man på telefoni mellem mobilnet (som vel snart er det
pborg> mest hyppige), så er der jo ingen der aner hvad det koster at
pborg> ring til den ene eller den anden mobiltelefon og folk kan
pborg> skifte selskab flere gange om året og tage deres gamle mobil
pborg> nummer med sig hver gang. SÃ¥ det argument med 'ukendt pris' er
pborg> vel snart udhulet.

Jeg har aldrig haft en mobilabonnement, hvor priserne varierer alt
efter hvilket selskab, jeg ringer til. Jeg ville nok blive noget
overrasket, hvis jeg talte med nogen et godt stykke tid via VoIP, og
bagefter opdagede, at prisen var over en krone pr. minut -- i stedet
for de normale 7 øre.

/Benny

Fra : dlbe4pwc3ctza5w@jeta~

Dato : 09-08-06 14:44

Orange tilbød kunderne at portere fastnetnummer til en mobiltelefon så at
folk kunne ringe dem til fastnettakst. Desværre blev servicen afviklet da
Telia overtog Orange's aktiviteter i Danmark.

Sonofon tilbyder dog en lignende service idag men det er ikke billigt og vil
næppe betale sig for private brugere.

Hvis man porterer sit fastnetnummer til mobilen og nedlægger
fastnetabonnementet skal man huske at det hurtigt kan blive dyrere end at
beholde fastnetabonnementet. Samtaler til fastnetnummer vil nemlig koste 3-6
gange mere end ved brug af fastnettelefonen.

Billigst løsning vil være at beholde fastnettelefonen, enten hos TDC eller
hos en VoIP udbyder, og benytte fastnettelefonen for samtaler til fastnettet
samt benytte mobiltelefonen for samtaler til mobilnettet.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-06 08:10

<dlbe4pwc3ctza5w@jetable.net> wrote:

> [...]
> hos en VoIP udbyder, og benytte fastnettelefonen for samtaler til fastnettet
> samt benytte mobiltelefonen for samtaler til mobilnettet.

Det kommer så ganske an på hvor meget man ringer. Men har man
internetadgang vil det kunne betale sig at gøre brug af IP-telefoni i
stedet for fastnet.

Det er i øvrigt muligt at portere fastnetnummeret til IP-telefonen.

Personligt betaler jeg 299 kroner/måneden for den billigste
internetforbindelse med FullRate. 2 M ned, 0,5 M op. IP telefoni følger
med gratis, men koster dog 20 øre i minuttet at bruge. For 30 kroner
ekstra om måneden bliver også telefonforbruget [til fastnet, indenlands]
flatrate, lige som internetforbruget allerede er det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 09-08-06 23:01

Hej

pborg@sol.dk wrote:
¨
Klip:
>Jf. IT og Telestyrelsen - så burde 'Nummeret for livet' være trådt i
>kraft i 2002 - men er det det?

Det er definitivt droppet !

Det er rigtigt at der for nogle år siden var planer om at man skulle
kunne portere sit fastnetnummer over til mobilen, og omvendt for den
sags skyld.

Men, dels belært af erfaringer fra Holland hvor man har sådan en
ordning, og dels pga. problemer med taksering, "er det nu et fastnet nr.
eller et mobil nr jeg ringer til" - Så er det for et par år siden
endeligt opgivet. - Så desværre, muligheder er der ikke, og vil aldrig
komme. - Ihvertfald efter de pt. gældende planer...
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"