|
| Internet handel? Fra : Lars |
Dato : 07-08-06 22:12 |
|
Hej!
Vel vidende at svaret sikkert er at finde i en tidligere tråd, vil jeg nu
alligevel tillade mig at stille et kort spørgsmål!
Jeg sad og søgte efter reservedel til min gamle bil, og faldt over følgende:
RETURRET
Nye dele:
Fejlbestilte varer tages retur inden 14 dage, i ubrudt emballage og vedlagt
fakturanummer, for købers regning. Der fratrækkes dog fragt + 25 % af varens
pris i adm. omkostninger.
Hjemtagne varer:
Fejlbestilte hjemtagne varer tages retur inden 14 dage, i ubrudt emballage
og vedlagt fakturanummer, for købers regning. Der fratrækkes dog fragt + 40
% af varens pris i adm. omkostninger.
Hjemmesiden er denne her: http://www.mbdele.dk/dansk/
Der er jo tale om ren internethandel. Så jeg undrer mig over om det er
tilladt at tage 25-40% i adm. omkostninger? Jeg har handlet en del på nettet
erfterhånden, men mener ikke at være stødt på lignende før.
Håber der er nogen der gøre det lidt klart for mig!
Lars
| |
news@llz.dk (07-08-2006)
| Kommentar Fra : news@llz.dk |
Dato : 07-08-06 22:57 |
|
On Mon, 7 Aug 2006 23:11:32 +0200, "Lars" <larsloeth@sol.dk> wrote:
>Der er jo tale om ren internethandel. Så jeg undrer mig over om det er
>tilladt at tage 25-40% i adm. omkostninger? Jeg har handlet en del på nettet
>erfterhånden, men mener ikke at være stødt på lignende før.
>
Ja, ifølge forbrug.dk skal køber stilles som om handlen slet ikke var
indgået - dog skal man selv betale for returfragten.
Der findes dog forbehold overfor specialfremstillede dele og andre
ydelser.
Administrationsafgiften er efter min mening helt hen i vejret og
hjemmesiden kunne sikkert ikke godkendes til e-mærket eller pbs. Mon
ikke det er derfor, de kun handler ved forudbetaling eller efterkrav?
Jeg ville ikke lægge mine penge der.
-----
Med venlig hilsen
-henrik
| |
Per Henneberg Kriste~ (07-08-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 07-08-06 23:04 |
|
news@llz.dk wrote:
> On Mon, 7 Aug 2006 23:11:32 +0200, "Lars" <larsloeth@sol.dk> wrote:
>> Der er jo tale om ren internethandel. Så jeg undrer mig over om det
>> er tilladt at tage 25-40% i adm. omkostninger? Jeg har handlet en
>> del på nettet erfterhånden, men mener ikke at være stødt på lignende
>> før.
> Ja, ifølge forbrug.dk skal køber stilles som om handlen slet ikke var
> indgået - dog skal man selv betale for returfragten.
>
> Der findes dog forbehold overfor specialfremstillede dele og andre
> ydelser.
>
> Administrationsafgiften er efter min mening helt hen i vejret og
> hjemmesiden kunne sikkert ikke godkendes til e-mærket eller pbs. Mon
> ikke det er derfor, de kun handler ved forudbetaling eller efterkrav?
Der ydes desuden kun 3 måneders garanti på brugte dele og åbenbart ingen
reklamationsret. Det er hvert fald ikke nævnt. Er det ikke en skærpende
omstændighed?
--
Per, Esbjerg
| |
Bertel Lund Hansen (07-08-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 07-08-06 23:02 |
|
Lars skrev:
> Der er jo tale om ren internethandel. Så jeg undrer mig over om det er
> tilladt at tage 25-40% i adm. omkostninger?
Det er det ikke, og det står klart i forbrugeraftaleloven:
§ 21. Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2,
nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare eller
en ikkefinansiel tjenesteydelse kan den erhvervsdrivende ikke
gøre krav i henhold til aftalen gældende mod forbrugeren.
Stk. 2. Har forbrugeren helt eller delvis betalt for varen eller
tjenesteydelsen, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale det
modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen.
"Det modtagne" betyder "alle pengene". Sælger kan dog gøre et
krav gældende om porto og kan derfor modregne den. Og køber skal
betale returportoen.
Sælger kan heller ikke kræve ubrudt emballage.
Jeg ville ikke handle i den biks.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Christian Madsen (08-08-2006)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 08-08-06 02:11 |
|
Bertel Lund Hansen skrev:
> Lars skrev:
>
>> Der er jo tale om ren internethandel. Så jeg undrer mig over om det er
>> tilladt at tage 25-40% i adm. omkostninger?
>
> Det er det ikke, og det står klart i forbrugeraftaleloven:
>
> § 21. Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2,
> nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare eller
> en ikkefinansiel tjenesteydelse kan den erhvervsdrivende ikke
> gøre krav i henhold til aftalen gældende mod forbrugeren.
>
> Stk. 2. Har forbrugeren helt eller delvis betalt for varen eller
> tjenesteydelsen, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale det
> modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen.
>
> "Det modtagne" betyder "alle pengene". Sælger kan dog gøre et
> krav gældende om porto og kan derfor modregne den. Og køber skal
> betale returportoen.
>
> Sælger kan heller ikke kræve ubrudt emballage.
>
> Jeg ville ikke handle i den biks.
Deres vilkår med, at de ikke yder returret på brugte varer, er vist
heller ikke helt lovlig.
Det kunne være sjovt at ringe til dem, og spørge om de var klar over at
deres vilkår ikke var helt efter bogen. Man kunne evt. også spørge, om
jeg, hvis jeg købte en brugt genstand, som efter 6 mdr. gik i stykker,
p.g.a af oprindelig mangel, kunne få den byttet..!
--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette
indlæg.
| |
per christoffersen (08-08-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 08-08-06 13:16 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:44d7b80d$0$3478$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Det modtagne" betyder "alle pengene". Sælger kan dog gøre et
> krav gældende om porto og kan derfor modregne den. Og køber skal
> betale returportoen.
I forhold til tidligere, hvor spørgsmålet om opkrævning af portot ved
fremsendelsen har været omdiskuteret, men oftest med det udfald at
fragtomkostninger ikke kan kræves tilbagebetalt, er der nu ikke nogen tvivl
i Forbrugerombudsmandens udlægning.
Fragtomkostninger udgør en del af den samlede handel, og skal dermed
tilbagebetales ved returnering.
Fra
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek/net-tjek-for-erhvervsdrivende/tjekliste/ulovligevilkaar/
(Forbrugerstyrelsen forstå virkelig at lave lange URL-er...)
Citat:
"Der kan ikke lovligt ske fradrag af omkostningerne til fremsendelse til
forbrugeren. Det følger af praksis vedrørende forbrugeraftaleloven, at det
er det fulde beløb, der skal tilbagebetales, herunder altså også
fragtomkostninger ved fremsendelsen til forbrugeren. Forbrugeren kan
pålægges at betale omkostningerne til returnering."
/Per
| |
Bertel Lund Hansen (08-08-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-08-06 13:56 |
|
per christoffersen skrev:
> I forhold til tidligere, hvor spørgsmålet om opkrævning af portot ved
> fremsendelsen har været omdiskuteret, men oftest med det udfald at
> fragtomkostninger ikke kan kræves tilbagebetalt, er der nu ikke nogen tvivl
> i Forbrugerombudsmandens udlægning.
Fint nok. Det passer også bedst med lovens formulering.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Jonas Kofod (07-08-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 07-08-06 23:21 |
|
Lars wrote:
> Der er jo tale om ren internethandel. Så jeg undrer mig over om det er
> tilladt at tage 25-40% i adm. omkostninger? Jeg har handlet en del på nettet
> erfterhånden, men mener ikke at være stødt på lignende før.
>
> Håber der er nogen der gøre det lidt klart for mig!
Der står angivet priser uden moms - det rejser jo spørgsmålet der er
tale om erhvervssalg, eller de er helt tabt på gulvet.
Selvom jeg gerne vil tro det første, lader det samlede indtryk mig
alligevel hælde til at de bare ikke har det fjerneste styr på hvad de laver.
| |
Christian Madsen (08-08-2006)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 08-08-06 01:59 |
|
Jonas Kofod skrev:
> Lars wrote:
>
>> Der er jo tale om ren internethandel. Så jeg undrer mig over om det er
>> tilladt at tage 25-40% i adm. omkostninger? Jeg har handlet en del på
>> nettet erfterhånden, men mener ikke at være stødt på lignende før.
>>
>> Håber der er nogen der gøre det lidt klart for mig!
>
> Der står angivet priser uden moms - det rejser jo spørgsmålet der er tale om
> erhvervssalg, eller de er helt tabt på gulvet.
> Selvom jeg gerne vil tro det første, lader det samlede indtryk mig alligevel
> hælde til at de bare ikke har det fjerneste styr på hvad de laver.
Selvom de kun har tænkt sig at deres side skulle være en "erhvervssalgs
side", bliver de stadig forbrugersælgere hvis de sælger til en privat!
--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
| |
Jonas Kofod (08-08-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 08-08-06 09:46 |
|
Christian Madsen wrote:
> Selvom de kun har tænkt sig at deres side skulle være en "erhvervssalgs
> side", bliver de stadig forbrugersælgere hvis de sælger til en privat!
Det gør de ja.
| |
Lars (08-08-2006)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 08-08-06 06:58 |
|
Tak for svarene! Jeg havde på fornemmelsen at den var helt gal.
De handler med private. Dog står alle priser også inkl. moms.
Jeg overvejer at sende at sende et sammendrag af jeres indlæg til
"virksomheden" hvis i ikke har noget imod det???
Lars
Lars
| |
Bertel Lund Hansen (08-08-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-08-06 11:11 |
|
Lars skrev:
> Jeg overvejer at sende at sende et sammendrag af jeres indlæg til
> "virksomheden" hvis i ikke har noget imod det?
Ikke spor. Nu kan jeg kun tale for mig selv, men det er nok den
generelle holdning at hvis vores råd kan bruges til at retlede en
vildfaren sælger, så kan vi kun være glade.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
per christoffersen (08-08-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 08-08-06 13:10 |
| | |
|
|