Støj
Fra : marianne

Dato : 06-08-06 14:51

Har bemærket at der er bud efter MC-folket, hvor nogle har en ulovlig
lydpotte på som larmer for meget.

Der er 105.000 indregistreret motorcykler i Danmark, og der siges at 70% af
disse har en ulovlig lydpotte monteret.

Det lyder af meget. Gad vide om det er korrekt.

Nå, men formanden for Folketingets miljøudvalg, den konservative Christian
Wedell-Neergaard forslår at disse 70.000 ejere skal ha´ en bøde på 5000 kr.

Der ud over skal den ulovlige lydpotte vel også konfiskeres, så alt i alt
vil synden vel beløbe sig til 10-12.000 kr.

Nu er det jeg går og tænker på mine naboer.

Det gør jeg fordi jeg hele tiden (det syntes jeg i hver tilfælde), skal
lytte til deres larmende motoriserede maskinpark i form af motorsave,
have-traktorer, busk-ryddere og gamle larmende og forurenede plæneklippere.

Som regel er der forskudt arbejdstid, for når den ene holder så går den
næste i gang med at larme.

Om lørdagen kommer det i Danmark skattefritaget firma, "Hjerm-Is", og larmer
med deres klokke.

Længere henne i byen, får byens vilde liv på 16 år, besøg af BMW-Ronny, som
har en ulovlig effektpotte monteret på bilen, og sammen hører de lidt musik
på hans "fede bil-stereo". Bassen kan mærkes flere hundrede meter væk.

Genboens hund står og gør når dens mennesker ikke er hjemme, det larmer
altså også.

Amtets rutebiler er blevet luksuriøse. De har alle fået stort klimaanlæg, og
når de kommer forbi, så LARMER DET vældigt meget.

Inden i bussen sidder den ene efter den anden og lytter til høj musik i
hovedtelefonerne (og ja, det kan sagtens høres af os andre alligevel).

Giver det ikke høreskade?

Her i høst tiden køres der dag og nat med meget larmende mejetærskere og
byttet fragtes væk med enorme larmende traktorer.

Der siges at støjgrænsen for lovlige motorcykler er max. 80db -

Hvordan kan det mon være at alle andre gerne må larme mere i tide og utide?

...er det mon fordi motorcykelfolket kun er repræsenteret ved 105.000 stk
motorcykler og vi andre er mange flere, så derfor må vi godt støje?

Kan det tænkes at det er nemt at hente opmærksomhed for en politiker på
netop dette motorcykel emne?

..

Jeg syntes at der er mange andre områder end lige motorcykelstøj (som ofte
er lange væk efter blot 5-10 sekunder), som man bør tage hånd om først.

Hvem har ansvaret for at støjforholdende i landet institutioner bringes i
orden?

Ja, svaret er vel politikerne og mon ikke nogle dagbøder på 5000 kr. kunne
gøre underværker her.

I dagen Jyllands Post er der en artikel om støj i daginstitutioner.

Den er tankevækkende. Se www.jp.dk/indland/artikel:aid=3877284

Mvh.

Marianne

..som er glad for alle sine naboer.

..som er glad for at bo på landet.

..og som har lært at leve med den støj der nu engang måtte være for at vi
alle kan være her.

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-08-06 15:27

"marianne" <momse47@hotmail.com> skrev i en meddelelse

/klip/

> .som er glad for at bo på landet.

Du glemte motorsavene som de flittige "Selvskovere" ynder at bruge søndag
ved frokost tid på landet

Med venlig hilsen
Finn Jensen
... som selv er glad for at bo på landet, i skoven

Fra : tb

Dato : 06-08-06 19:16

> [...]
> af disse har en ulovlig lydpotte monteret.
>

> Det lyder af meget. Gad vide om det er korrekt.

Det er IKKE korrekt. Grænserne til støj fra MC er blevet strengere og
strengere gennem tiden. De nyeste må ikke sige ret meget. De gamle skal
overholde de regler der galte på det tidspunkt de er fra. Når man kommer
frem til 105.000 er det fordi man sammenholder det med de nyeste krav. Der
kører rigtigt mange gamle motorcykler rundt i danmark, der larmer mere end
hvad end ny må, men som er lovlig.

Når det så er sagt, så findes der da mange motorcykler (og for den sags
skyld også knallerter og biler), der har fået en smart "tun-potte" på der
larmer som en i h....

for mere info - kig i dk.fritid.motorcykel

Mvh TB
Ejer af 19 år gammel mc

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-06 00:59

marianne wrote:

> Nu er det jeg går og tænker på mine naboer.

Du glemte det der store hvidkalkede hus, der står på en bakketop i enhver
landsby og larmer i tide og utide med en stor klokke.

> [...]

> ..er det mon fordi motorcykelfolket kun er repræsenteret ved 105.000
> stk motorcykler og vi andre er mange flere, så derfor må vi godt

Lige præcis. Det er nemme ofre, fordi de ikke er så mange, mens de andre er
så mange at politikerne ikke tør genere dem.

> Jeg syntes at der er mange andre områder end lige motorcykelstøj (som
> ofte er lange væk efter blot 5-10 sekunder), som man bør tage hånd om
> først.

Faktisk finder jeg divese knalderter med ulovlig tuning betydelig mere
irriterende: Lyden er meget skarpere og det tager længere tid inden den er
væk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/