ulovlig installation - og hva så?
Fra : tb

Dato : 05-08-06 21:35

Vi har boet i et hus længe og planen er at vi skal blive til vi dør. Vi er
ægte gør-det-selv folk. Vel og mærke den slags hvor det ser flot ud
bagefter (vi gør gerne tingene om, og vi opsøger masser af viden inden vis
starter)

Nu tænker vi så : En vvs'er kan med god samvittighed kræve 15.000 for at
lave gulvvarme i et 20kvm rum. ja måske mere. For fanden - hvor svært kan
det være at støbe gulvrør ned. Jeg har læst spandevis af vvs bøger. har
været på gulvvarme kursus i silvan mv. Men det er ikke længere lovligt selv
at gøre

Nå - antag at jeg alligevel gør det, og dermed har en "ulovlig
installation". og hvad så? Hvad sker der ? Kommer polititet og putter en
i fængsel? Næppe. Vi har ingen planer om at sælge. såe er sidste faktor
ikke forsikring? Jamen vi har i forvejen valgt "skjulte rør" fra, fordi de
kun ville dække rep men ikke det mistede vand (som kan være ganske mange
penge hvis det er en vandinstallation der ryger). I et varmeanlæg er der
max 500l, og de kan næppe lave skade + vi kan selv fixe evt. skade, såeeeee
HVAD er problemet reelt?

MVH tb - der er MEGET træt af håndværkernes horible priser. Håndværkere har
den rette viden, og derfor BØR de også lave de ting, men til en pris på
+1000kr i timen (500 i timen + grotesk avance på de ting de bruger
undervejs), gør at de er yderst uvelkomne på min adresse.

Fra : Esben Laursen

Dato : 05-08-06 22:17

tb skrev:
> [...]
> +1000kr i timen (500 i timen + grotesk avance på de ting de bruger
> undervejs), gør at de er yderst uvelkomne på min adresse.

Jeg går ud fra at du har fjernvarme. Jeg er "heldig" og have
centralvarme hvorfor jeg kan gøre som det passer mig

Jeg ved ikke hvad der sker, men hvis du ikke vil have en masse bøvl
kunne du jo lave ALT vvs arbejdet undtagen at tilslutte det til dit
fjernvarme, hvorefter du kan få en aut. VVS fætter til at bare tilslutte
det. det tager jo ikke langtid for sådan en fætter lige at sætte 2
fittings på, og du kan jo have købt stumperne.

Evt. kan du jo se om det er plomberet, hvis ikke, kan du jo altid sige
at du mener det var VVS fætter 7 i de gule sider der lavede det men du
har fået smidt regningen væk. Hvis det er lavet efter forskrifterne
syntes jeg jo ikke de kan komme efter dig. Det må jo være dem der skal
bevise at DU har lavet det og ikke omvendt.
Just my 2cent.

--
Esben

Fra : tb

Dato : 06-08-06 09:16

"Esben>
> Jeg går ud fra at du har fjernvarme. Jeg er "heldig" og have centralvarme
> hvorfor jeg kan gøre som det passer mig

nope. eget fyr. Men er da ret sikker på at gulvvarme er blevet lukket
land....

Hvis det er lavet efter forskrifterne syntes jeg jo ikke de kan komme efter
dig. Det må jo være dem der skal bevise at DU har lavet det og ikke
omvendt.
Just my 2cent.

hmm, interessant...

Fra : Esben Laursen

Dato : 06-08-06 11:30

tb skrev:
> "Esben>
>

> nope. eget fyr. Men er da ret sikker på at gulvvarme er blevet lukket
> land....

Hvis du kikker tilbage i gruppen, vil du se masser der siger at ved
centralvarme er det okay selv at lave det...

Man kan jo argumentere at ved centralvarme kan du ikke "ødelægge" noget
for varmeværket ligesom ved fjernvarme. Det samme er jo for brugsvand,
har du egen boring må du også selv lave vand installation. Det kan jo
kun gå ud over dig selv hvis du klumre, modsat ved byvand.

Mvh.

Esben

Fra : tb

Dato : 06-08-06 13:02

> [...]
> du egen boring må du også selv lave vand installation. Det kan jo kun gå
> ud over dig selv hvis du klumre, modsat ved byvand.

er det et fact eller bare noget folk gør ? jeg var overbevist om at det var
slut for ikke autoriserede...

Fra : TT

Dato : 07-08-06 07:13

"Esben Laursen" <dont_spam_me@remove----.hyber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo ikke de kan komme efter dig. Det må jo være dem der skal bevise at DU

Øhhhhmmm, jeg har fjernvarme og må godt selv, det lokale anlæg er mange
steder adskilt af en varmeveksler, sådan at man ikke kan "gøre skade" på
fjernvarmeanlægget, men kun på den lokale "sløjfe" dog er det anderledes i
Stege (vigtigt at vide, ikke? )

-TT

Fra : Kim2000

Dato : 05-08-06 22:19

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmeanlæg er der max 500l, og de kan næppe lave skade + vi kan selv fixe
> evt. skade, såeeeee HVAD er problemet reelt?

Så vidt jeg har hørt i omgangskredsen, så laver du det bare selv og finder
derefter en autoriseret fætter, der kan skrive under på alt er i orden.

mvh
Kim

Fra : tb

Dato : 06-08-06 09:14

> Så vidt jeg har hørt i omgangskredsen, så laver du det bare selv og finder
> derefter en autoriseret fætter, der kan skrive under på alt er i orden.

jae, det bliver nok ikke så nemt at få nogen til at skrive under på noget de
ikke selv har lavet (og ikke selv har tjent på). Men hvem skal bruge den
underskrift til noget er min undren?

Fra : Michael

Dato : 06-08-06 06:24

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> på +1000kr i timen (500 i timen + grotesk avance på de ting de bruger
> undervejs), gør at de er yderst uvelkomne på min adresse.

Jeg kan kun give dig ret og håndværkere er også forment adgang i mit hus af
samme årsager. En gang havde jeg en elektriker forbi for at tilslutte noget
el-gulvvarme jeg selv havde lagt. Det lykkedes ham at smadre et stykke af
min nypudsede væg ved opsætning af termostaten - GRRRRR. Derudover fik jeg
en regning for 3,5 times arbejde (?!) selvom indsatsen højst var det halve.
En telefonsamtale afslørede, at "fordi jeg havde gjort det meste selv, var
de nødt til at hente fortjenesten ind andre steder" Øhhh... ikke forstået?
Jeg skal altså bøde for deres manglende fortjeneste på materialer? Nå, men
altså heller ingen adgang hos mig.

Der er dog et lille men ved din historie: Rigtig mange gør-der-selv'er aner
reelt intet om hvad de laver og sætter sig heller ikke ordentligt ind i
tingene først, men klør ufortrødent på alligevel. Her kan der ske rigtig
grimme ting, så måske er det ikke så fjollet at de ikke må selv? Ja, det
lyder dobbeltmoralsk og er det sikkert også.....

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-08-06 07:26

Michael wrote:

> [...]
> steder" Øhhh... ikke forstået? Jeg skal altså bøde for deres manglende
> fortjeneste på materialer? Nå, men altså heller ingen adgang hos mig.

Hvad gør man i sådan en situation? Er man nødt til at betale, eller kan man
slæbe dem gennem en eller anden retslig instans?

> [...]
> grimme ting, så måske er det ikke så fjollet at de ikke må selv? Ja, det
> lyder dobbeltmoralsk og er det sikkert også.....

Ja, men det er sgu da noget skidt at de skal ødelægge det for alle os andre.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ding-Dong

Dato : 06-08-06 09:07

Lasse Jensen skrev i en meddelelse

> Hvad gør man i sådan en situation? Er man nødt til at betale, eller kan
> man
> slæbe dem gennem en eller anden retslig instans?

For mig lyder det som enhver anden sag hvor man skal betale for noget man
ikke får.
Det kan man principielt godt køre en sag på hvis man er ihærdig nok.
Med venlig hilsen

Dennis

Fra : Martin Bak

Dato : 06-08-06 09:40

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad gør man i sådan en situation? Er man nødt til at betale, eller kan
> man
> slæbe dem gennem en eller anden retslig instans?

Den argumentation fra trikkeren holder naturligvis ikke. Men når det er
sagt, så kunne han nok have nægtet at udføre arbejdet, for han _må_ slet
ikke overtage og fortsætte arbejde som han eller hans kolleger ikke selv har
påbegyndt.

Martin

Fra : Kenned

Dato : 06-08-06 19:04

> [...]
> sagt, så kunne han nok have nægtet at udføre arbejdet, for han _må_ slet
> ikke overtage og fortsætte arbejde som han eller hans kolleger ikke selv

Vil du ikke godt være en skat og finde den paragraf frem?

Kenned

Fra : Martin Bak

Dato : 06-08-06 21:53

"Kenned" <hugo@borge.dk> skrev i en meddelelse

> Vil du ikke godt være en skat og finde den paragraf frem?
>
> Kenned

Jeg er ikke vildt begejstret for at være en skat for hvem som helst, men jeg
skal nok være venlig og prøve at grave bestemmelsen frem.. Hav lidt
tålmodighed..

Martin

Fra : JE

Dato : 06-08-06 23:47

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse news:44d656c4$0$909$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg er ikke vildt begejstret for at være en skat for hvem som helst, men jeg skal nok være venlig og prøve at grave
> bestemmelsen frem.. Hav lidt tålmodighed..
>
> Martin

Det er rigtig nok der står noget i den retning i bekendtgørelsen, men skal man
holde sig til det skulle en elektriker jo starte med at rive alt installation ud af
et hus for at måtte lave noget i det .... - og den holder jo ikke ... vel ...

Fra : Ib

Dato : 06-08-06 10:01

> [...]

>Jeg skal altså bøde for deres manglende fortjeneste på materialer? Nå, men

Der var engang en rød bil der holdt og spærrede så jeg ikke kunne komme ind
i min bil og da han kørte rykkede han mit sidespejl af, så nu er røde biler
bandlyst i nærheden af mig, det må bestemt være nogen rigtige klaphatte der
kører rundt i røde biler, det kan simpelthen ikke passe at jeg skal betale
for de ulykker laver !!!!!

Ib

Fra : tb

Dato : 06-08-06 10:03

> [...]
> klaphatte der kører rundt i røde biler, det kan simpelthen ikke passe at
> jeg skal betale for de ulykker laver !!!!!

LOL.... og ville du sige noget med det

Fra : Ole Laursen

Dato : 06-08-06 11:20

"tb" <skodskod@yahoo.com> writes:

> [...]
> installation". og hvad så? Hvad sker der ? Kommer polititet og putter en
> i fængsel? Næppe. Vi har ingen planer om at sælge. såe er sidste faktor

Jeg kan ikke hjælpe dig, men du skulle måske tænke på at du i sagens
natur ikke kan bestemme forløbet af resten af jeres liv. Du eller din
kone kunne komme ud for et uheld, få kræft/en blodprop/hjerneblødning
eller lign., der gør at det bliver nødvendigt at flytte. Måske endda
hurtigt. Den slags ting sker altså for folk når de kommer op i årene.
En sund fremtidsplanlægning bør ikke ignorere det.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Johnt

Dato : 06-08-06 16:12

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg kender en el-installatør. Han har oplyst, at cirka en gang om ugen er
han ude ved et hus, hvor køberne har opdaget ulovlige el-installationer.

Typisk er det "meget dygtige" gør det selv folk som har lavet alt i huset
selv.

Det koster typisk fra 100 tkr. og op, at lave alt om, og lave tegninger og
kvalitetssikring.

Typiske fejl er:
- forkert typer kabler, både fritlagte og indmurede. Han siger, at Harald
Nyborg er hans største kunde, da folk typisk indmurer billige kabler fra
dem, selvom dette ikke er lovligt.
- ulovlige samlinger
- nedsænkede lofter

Han plejer samtidig, at af anbefale de nye husejere, også at ringe efter en
vvs-installatør.

Disse regninger er der kun sælger til at betale.

Derudover vil en brandforsikring ikke dække et brændt hus, hvis branden
skyldes ulovlige el-installationer.

Hilsen
Johnt

Fra : tb

Dato : 06-08-06 19:13

> Jeg kender en el-installatør. Han har oplyst, at cirka en gang om ugen er
> han ude ved et hus, hvor køberne har opdaget ulovlige el-installationer.

Dårlige el installationer kan i værste tilfælde resultere i brænd og her vil
et forsikringsselskab nok gerne granske lidt for at se om der er noget
ulovligt så de kan slippe for at betale, men en vvs installation (når vi
ikke snakker fjernvarme vand eller brugsvand) betyder at få liter vand løber
ud og der ellers ikke er varme. Det er helt andre konsekvenser.....

Fra : TT

Dato : 07-08-06 07:10

"Johnt" <renerjSLET@SLETget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Disse regninger er der kun sælger til at betale.
>
> Derudover vil en brandforsikring ikke dække et brændt hus, hvis branden

Det lyder ikke sansynligt at en brandforsikring ikke skulle dække - kan du
dokumentere dette ? Det kan jo tænkes at man selv er uforskyldt i de
ulovlige installationer .

-TT

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-08-06 07:22

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

//klip//

> Det lyder ikke sansynligt at en brandforsikring ikke skulle dække - kan du
> dokumentere dette ? Det kan jo tænkes at man selv er uforskyldt i de
> ulovlige installationer .

Det er nok mere kompliceret end så.
Køber du et hus hvor sælger har lavet ulovlige installationer og en
tilstandsrapport IKKE nævner dem, så er du vel i grunden uviden.
Køber du et hus hvor sælger har lavet ulovlige installationer og en
tilstandsrapport NÆVNER dem, så er du vel i grunden viden om dem.

Tror måske spørgsmålet bedre kan besvares i news:dk.videnskab.jura

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-08-06 15:10

On Sun, 6 Aug 2006 10:15:46 +0200
"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> "Esben>
>

> nope. eget fyr. Men er da ret sikker på at gulvvarme er blevet
> lukket land....

Vi har selv lige lavet gulvvarme og det eneste vi havde vvs mand på var
til tilslutningen. Denne løsning sagde vores VVS mand var fuldt
lovligt - ellers burde man vel heller ikke kunne købe gør-det-selv
gulvarme sæt i diverse byggemarkeder?

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Leonard

Dato : 06-08-06 16:26

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>ellers burde man vel heller ikke kunne købe gør-det-selv
>gulvarme sæt i diverse byggemarkeder?

Sådan hænger tingene ikke sammen.
Du kan købe alt muligt i butikker du hverken må montere eller bruge
uden en speciel tilladelse. Lange knive, biler, motorcykler, både,
elartikler osv. osv.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-08-06 15:14

On Sun, 6 Aug 2006 11:03:16 +0200
"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> LOL.... og ville du sige noget med det

At han selv er overbetalt håndværker der føler sig trådt over tærene
fordi der findes gør-det-selv folk der kan klare opgaven både billigere
og bedre end ham selv - må være lidt af en falliterklæring fra hans
side.