>>
>Er det en fælg der er beregnet til slangeløs brug, eller kommer du ingen
>vegne uden en slange?!
>
>Det er min erfaring fra motorcykeldæk, at:
>- Fælgen skal være absolut 100% rengjort og glat for at fremme at dækket
>lader sig presse på plads ved vulsten, så kan du ikke stå inde for dét
>er det nemmeste nok at pille dækket af og starte forfra med rengøring.
>- Ved montering skal der ligeledes smøres grundigt med et ikke
>olie-holdigt middel (=opløser gummiet) - Opvaskemiddel eller brun sæbe
>er ligeså godt som tilgængeligt!
>- Masser af kompressor-kraft (á luftmængde) der kan kompensere for den
>mængde der smutter ud!
>
>Alternativer?
>Jeg så på Discovery, nogle ka'le der kørte firehjulstrækkere på
>islandske gletschere og brugte et vildmarkstrick til at genmontere dæk
>der var krøllet af fælgen p.g.a. for lavt dæktryk: De "eksploderede" de
>på v.h.a. ligtergas =
Der sad et slangeløst dæk på før, og blev kun skiftet da det var mørt,
luft siv ud i dækkets møre revner, det var tæt nok op mod fælgen. Så
går da ud fra det er til slangeløst.
Fælgen ser pæn ud hvor dækket skal ligge an, udvendigt er lidt
overflade rust, men altså ikke hvor dækket skal være. Det var lidt
hvidt klister, som jeg har taget væk før dæk montagen.
Måske kan der være lidt gummikant(rille) i dækketsstøbning som gør at
det ikke når at lukke tæt, lige i det som det bliver presset ud mod
fælgen.
Har brugt flydende brunsæbe, men det er nok ikke lige tykt nok i det
her tilfælde, men får fine sæbebobler.
Det er lige før og næsten, når jeg piller ventilkegle ud, så bliver
dækket rimelig hårdt, men holder stadig ikke tæt ved kanten.
Lightergas er et alternativ, man nok lige skal have set først
Hvad med at fylde dækket med vand, og så luft for resten?
Torben