Nazisitisk propaganda - fra Tyskland til D~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-08-06 16:56

I Tyskland er nazistisk propaganda svjv ulovligt at udbrede. I DK er
det fuldt lovligt. Hvordan forholder det sig hvis en tysker på et dansk
internetforum udbreder nazistisk propaganda via en netforbindelse fra
en tysk internetudbyder ?

Altså, fyren sidder i Tyskland og bruger en tysk internetforbindelse
men serveren er dansk, hjemmesiden er dansk, forummet er dansk.

Hvilken lovgivning vil være relevant ? kan tyskeren straffes såfremt
han meldes til tysk politi ?

"It usually takes me more than three weeks to prepare a good impromptu
speech." - Mark Twain

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-08-06 00:30

Scripsit Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>

> Altså, fyren sidder i Tyskland og bruger en tysk internetforbindelse
> men serveren er dansk, hjemmesiden er dansk, forummet er dansk.

> Hvilken lovgivning vil være relevant ?

Tysk. (Og den kender jeg ikke til i detaljer).

Dansk lovgivning er _også_ relevant hvis propagandaen er strafbar
efter dansk lov. Det kan den fx være hvis den ikke blot er nazistisk
men direkte racistisk.

Som hovedregel er det kun strafbare andlinger foretaget i Danmark der
kan straffes efter dansk lov, men denne hovedregel skal fortolkes i
lyset af §9:

§9. I de tilfælde, i hvilke en handlings strafbarhed afhænger af
eller påvirkes af en indtrådt eller tilsigtet følge, betragtes
handlingen tillige som foretaget dér, hvor virkningen er
indtrådt eller tilsigtet at skulle indtræde.

Strafbare ytringer (fx som følge af racismeparagraffen) falder altså
under dansk strafmyndighed hvis blot et af følgende er opfyldt:

a) Gutten sidder rent faktisk i Danmark og trykker på taster.

b) Han taster et andet sted fra, men med forsæt til at tasteriet
skal føre til offentliggørelse (som er en delbetingelse for
§266b) af ytringerne i Danmark.

Dette udelukker ikke at tyskerne _også_ kan ønske at straffe ham. Hvis
de kommer først, vil en dansk domstol fradrage i straffen for den straf
der allerede er idømt i Tyskland, jf straffelovens §10b.

--
Henning Makholm Set your feet free!

Fra : lars bo

Dato : 06-08-06 21:06

> [...]
> de kommer først, vil en dansk domstol fradrage i straffen for den straf
> der allerede er idømt i Tyskland, jf straffelovens §10b.

vil det sige at danskere der overskrider andre landes love via internettet
(fra danmark) kan retsforfølges af disse lande?
hilsen
lars bo