Antennemast fra gavl-vindue
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-08-06 12:03

Hej alle

Jeg har et vindue i en gavl på 4. sal, næsten under taget.
Jeg vil gerne have en vindmåler (og på sigt lidt små-antenner) op over
taget.

Som jeg kan se det, så er muligheden omtrent følgende:
Kravle op på taget og montere et gavlbeslag, mast og udstyr.
Få fat i en lift og gøre det samme (det tætteste liften kan komme på gavlen
er 5-6 meter...)

Løsningerne er enten farlige eller omstændige, og senere montage eller
justering kræver gentagelse af balladen.

Istedet tænkte jeg om det var muligt at montere et beslag umiddelbart ved
siden af vinduet og så have en stang der kan hæves op over taget under
anvendelse, og sænkes ned når der skal justeres eller monteres.

Mekanismen skal selvfølgelig være helt sikker, fx noget a la en
tandstangsdonkraft.
Det vil nok være nødvendigt at stangen kan drejes efter at udstyret er
kommet over taghøjde, så udstyret kan rage ind over taget.

Stangen vil skulle være en 3-4 meter lang, og det ser jeg umiddelbart som
det største problem. Ledningsbøvlet kan nemt løses.

Nogen der har en ide til at løse problemet?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 04-08-06 16:06

On Fri, 04 Aug 2006 13:02:46 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Nogen der har en ide til at løse problemet?

Hvor tungt er det der skal sættes fast på stangen?

En ide til stangen, kunne være sådan en:
http://www.surfcastshop.dk/product_info.php?products_id=196

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-08-06 08:31

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
> Hvor tungt er det der skal sættes fast på stangen?
> En ide til stangen, kunne være sådan en:
> http://www.surfcastshop.dk/product_info.php?products_id=196

Det er tungere end 200 gram

Det skal vel kunne bære et par kilo

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-08-06 10:52

On Sat, 05 Aug 2006 09:30:42 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Det er tungere end 200 gram

Nåja, men nu skal du vel heller ikke kaste med udstyret....

> Det skal vel kunne bære et par kilo

Det kan sådan en stang sagtens og den vejer så lidt at du kan tage den
ned og hejse den op igen uden at få sved på panden.
Jeg ville i hvert fald lede efter et kunststofrør af en slags, som fx
bundstykket på denne side: http://www.sitas.dk/default.asp?ID=1025

Fra : Armand

Dato : 05-08-06 15:01

Frank E. N. Stein skrev:

> Jeg ville i hvert fald lede efter et kunststofrør af en slags, som fx
> bundstykket på denne side: http://www.sitas.dk/default.asp?ID=1025

<http://www.fiberline.dk/dk/products/profileDetails.asp?prodID=17407&context=1>
1,3 kg pr. meter, skulle nok være til at arbejde med. Ellers er der også
mindre dimensioner på Fiberline's site!

For nyligt lagde jeg i reklamestakken mærke til en aluminiums
teleskop-flagstang, som lyder perfekt til jobbet. Jeg husker det ikke
med sikkerhed; men mon ikke at det var hos Bilka eller Harald Nyborg :-/

--
Armand.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-08-06 20:13

> For nyligt lagde jeg i reklamestakken mærke til en aluminiums
> teleskop-flagstang, som lyder perfekt til jobbet. Jeg husker det ikke med
> sikkerhed; men mon ikke at det var hos Bilka eller Harald Nyborg :-/

Kigger mig omkring, tak for tippet

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-08-06 20:14

> Jeg ville i hvert fald lede efter et kunststofrør af en slags, som fx
> bundstykket på denne side: http://www.sitas.dk/default.asp?ID=1025

Ja, det ser fornuftigt ud...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-06 23:12

On Sun, 06 Aug 2006 21:13:32 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Ja, det ser fornuftigt ud...

Og hvis du alligevel synes det kommer til at virke for spændende at stå
og hænge ud af vinduet for at hive stangen op og ned, så kunne du i
stedet for montere fx et firkantrør (så skidtet ikke kan dreje rundt af
vindpåvirkningen) og så montere dit måleudstyr på en slæde, der kan
hives op og ned via en trisse i toppen af røret.
Hvis du så oven i købet monterer en lille motor til hejseværket, så
stiger nørd-faktoren en hel del - især hvis den kan styres fra PC'en.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-08-06 16:16

> Istedet tænkte jeg om det var muligt at montere et beslag umiddelbart ved
> siden af vinduet og så have en stang der kan hæves op over taget under
> anvendelse, og sænkes ned når der skal justeres eller monteres.

Jo det tænkte jeg også, kan du ikke bare sætte 2 gavlbeslag lige ved siden
af vinduet.. Det kræver blot at man skal læne sig lidt ud af vinduet for at
bore hullerne.. Så køber du en passende højde stang. Når boltene på beslaget
er løsnet kan man jo hejse masten op/ned.

http://gratishost.dk/uploads/antennegavl.PNG

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-08-06 08:32

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at bore hullerne.. Så køber du en passende højde stang. Når boltene på
> beslaget er løsnet kan man jo hejse masten op/ned.

Hvordan hejse op/ned?

Ned kommer lidt af sig selv, og ganske hurtigt hvis man bare løsner
beslagene..
Op kræver at man bruger en del kraft hængende ud fra et vindue i 20 meters
højde..
Jeg er nok ude efter noget lidt mere forudsigeligt

Fra : Bondemand

Dato : 05-08-06 07:06

> [...]
> det største problem. Ledningsbøvlet kan nemt løses.
>
> Nogen der har en ide til at løse problemet?

Hej Martin.

Mon ikke du bare skal have fat i sådan 2????
http://www.iccom.dk/25-2gavlbeslag-billed-data.htm

Mvh.
Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-08-06 08:35

"Bondemand" <grinderslev.Fjerndette@snaps.dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke du bare skal have fat i sådan 2????
> http://www.iccom.dk/25-2gavlbeslag-billed-data.htm

Jo, men jeg vil have et eller andet hvor jeg ikke selv skal bære hele vægten
af stangen idet den hejses op. Altså noget udveksling.
Jeg vil heller ikke være ret sikker på at kunne kontrollere nedtagningen af
masten, hvis det foregår ved at holde ved stangen og løsne beslaget...

Fra : Dennis Andersen

Dato : 05-08-06 13:19

> [...]
> af masten, hvis det foregår ved at holde ved stangen og løsne beslaget...

Hej Martin

Jeg har selv engang måtte lave noget som skulle hejses op og ned, det
indebar bla 6 meter alu rør på 50mm i diameter, oven på det var der monteret
en 5½ meter høj lodret antenne, lidt neden under i 4 meter på røret var der
monteret en antennerotor til en 4 elementet vandret antenne med en bredde på
5,5 meter og 6 meter lang.
Dette setup er betydeligt mere end 2-3 kilo udstyr bare i antenner, ned
tagning gik ganske smertefrit, da man løsner møtrikkerne stille og roligt
derved kan man mærke hvornår røret kan drejes ned fra side til side.
Opsætningen af masten/røret med 2 kilo på er ikke noget hor der skal bruges
nogen kræfter, det vil ære lettere end du tror.

Ang montering af beslag, har du overejet at montere et beslag lige under
vinduet og så et lige over ? Ved jo ikke hvordan dit vindue åbner, men det
kunne måske være en ide, med mindre vinduet benyttes.

Jeg ville nok vælge et par små beslag som nævnt i tidligere indlæg. Og så
glemme besværlige løsninger med mere eller mindre automatisk hævning og
sænkning af grejet.

Mvh

Dennis Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-08-06 20:19

"Dennis Andersen" <br@in_fjern_bound.dk> skrev i en meddelelse
> Opsætningen af masten/røret med 2 kilo på er ikke noget hor der skal
> bruges nogen kræfter, det vil ære lettere end du tror.

Det hjælper selvfølgelig hvis røret er let..

> Ang montering af beslag, har du overejet at montere et beslag lige under
> vinduet og så et lige over ? Ved jo ikke hvordan dit vindue åbner, men det
> kunne måske være en ide, med mindre vinduet benyttes.

Det tror jeg ikke vil være praktisk.. Vinduet åbner udad.

> Jeg ville nok vælge et par små beslag som nævnt i tidligere indlæg. Og så
> glemme besværlige løsninger med mere eller mindre automatisk hævning og
> sænkning af grejet.

En løsnings kompleksitet kan jo være en skønhed i sig selv