Få testet din juraviden #3 - Aftaleret
Fra : Christian Madsen

Dato : 03-08-06 19:45

Hej Alle,

Så er der kommet en 3. test i aftaleret.
Du er meget velkommen til at tage testen, og gerne poste evt. en
kommentar, et resultat eller påpege en fejl. Jeg vil desuden med glæde
uddybe de enkelte svar hvis dette ønskes.

Du kan finde quizzen på:
www.christianogterese.dk/quiz

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 03-08-06 20:59

Christian Madsen wrote:

[klip]

> Så er der kommet en 3. test i aftaleret.

Endelig noget relevant.

[klip]

> Du er meget velkommen til at tage testen, og gerne poste evt. en
> kommentar, et resultat eller påpege en fejl.

Der er en fejl i spørgsmål 6, eller rettere, spørgsmålet er
formuleret forkert.

Spørgsmålet er: "hvornår er et tilbud kommet frem". Svaret på dette
er selvklart b, men testen siger a. Svar a ville være det korrekte,
hvis spørgsmålet var "hvornår er er tilbud blevet bindende".

Fra : Christian Madsen

Dato : 03-08-06 21:34

xxxfoo@gmail.com skrev:
> [...]
> er selvklart b, men testen siger a. Svar a ville være det korrekte,
> hvis spørgsmålet var "hvornår er er tilbud blevet bindende".

Korrekt, dette vil blive rettet...
Hvad var din score?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette

Fra : Wilstrup

Dato : 04-08-06 10:28

"Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse
> [...]

Der er en ting, du ikke har tænkt over - hvis man svarer på 1 spørgsmål og
det er korrekt, vil man i sin score få 100 procent korrekt og der vil stå at
man har svaret korrekt på 10 ud af 10 spørgsmål - prøv selv under aftaleret.

Jeg er ikke jurist og forbløffes over at jeg allerede to gange har fået 100
% korrekt - det kan umuligt passe at jeg som lægmand svarer korrekt på alle
spørgsmål, især når du læser hvem der har skrevet dette
--
Wilstrup

Fra : Wilstrup

Dato : 04-08-06 10:34

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 100 % korrekt - det kan umuligt passe at jeg som lægmand svarer korrekt på
> alle spørgsmål, især når du læser hvem der har skrevet dette

Faktisk har jeg opdaget at der er fejl i quizzen om Aftaleret - uanset
hvilket svar man giver får man 100 procent korrekt - jeg er alligevel
ikke så "dygtig" som jeg troede
--
Wilstrup

Fra : Gamle

Dato : 04-08-06 12:54

> Faktisk har jeg opdaget at der er fejl i quizzen om Aftaleret - uanset
> hvilket svar man giver får man 100 procent korrekt - jeg er alligevel
> ikke så "dygtig" som jeg troede

Er du sikker på du trykker på rigtig tast*S*
Første gang fik jeg 8 af 10 rigtige og svaret var 80%
Anden gang 10 af 10 og svaret var 100%
Har lige prøvet at besvare et spørgsmål og svaret var 10%

Så det er måske varmen eller nissen der er på spil.

Mvh.
Torben

Fra : Wilstrup

Dato : 04-08-06 14:50

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har lige prøvet at besvare et spørgsmål og svaret var 10%
>
> Så det er måske varmen eller nissen der er på spil.

IKKE i den quiz, jeg benyttede (sidste quiz i rækken)
--
Wilstrup

Fra : Christian Madsen

Dato : 04-08-06 14:57

Wilstrup skrev:
> "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> IKKE i den quiz, jeg benyttede (sidste quiz i rækken)

Hej Igen,

Nu er der kommet en "Vis den rigtige løsning" knap på resultatsiden, så
må du evt. selv tælle dine rigtige og forkerte svar sammen..! :)

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 04-08-06 13:06

Wilstrup skrev:
> [...]
>
> Faktisk har jeg opdaget at der er fejl i quizzen om Aftaleret - uanset
> hvilket svar man giver får man 100 procent korrekt - jeg er alligevel

Jeg får 0 rigtige hvis jeg ikke svarer på noget, 1 rigtig hvis jeg
svarer på 1 osv. Som "Gamle" siger, må det have været nissen der har
været på spil!

Fra : Wilstrup

Dato : 04-08-06 14:49

> Jeg får 0 rigtige hvis jeg ikke svarer på noget, 1 rigtig hvis jeg svarer
> på 1 osv. Som "Gamle" siger, må det have været nissen der har været på
> spil!

I den sidste quiz, vistnok aftaleret, får jeg 100 procent om så jeg svarer
blot på en -og jeg har også forsøgt at svare forkert, men stadig med samme
resultat - noget er galt i netop den (sidste, nederste quiz)
--
Wilstrup

Fra : Christian Madsen

Dato : 04-08-06 14:50

Wilstrup skrev:
> [...]
> blot på en -og jeg har også forsøgt at svare forkert, men stadig med samme
> resultat - noget er galt i netop den (sidste, nederste quiz)

Hej Wilstrup,

Jeg har prøvet den på 3 forskellige PC'er nu, og den viser rigtigt hver
gang. Jeg skal ikke kunne sige hvad fejlen skyldes... Prøv evt. at
opdatere din IE, java emulator eller lignende!

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 03-08-06 21:51

Christian Madsen wrote:

> Korrekt, dette vil blive rettet...
> Hvad var din score?

Udover 6'eren som jo så var rigtig, så læste jeg forkert på 3'eren.
Jeg overså at accepten var dateret, så jeg trykkede lidt for hurtigt
svar a ind.

dvs. reelt 9 ud af 10

Fra : TT

Dato : 04-08-06 12:47

> [...]
> kommentar, et resultat eller påpege en fejl. Jeg vil desuden med glæde
> uddybe de enkelte svar hvis dette ønskes.

Det er godt og sjovt, jeg savner at når man får resultatet, kunne de
forkerte svar vises med en forklaring til hvadde rigtige er og hvorfor .

-TT

Fra : Gamle

Dato : 04-08-06 13:18

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Det er godt og sjovt, jeg savner at når man får resultatet, kunne de
> forkerte svar vises med en forklaring til hvadde rigtige er og hvorfor .

Prøv dig frem. *G*
Der skal da bestilles lidt for gratis undervisning.

Mvh.
Torben

Fra : Christian Madsen

Dato : 04-08-06 14:49

TT skrev:
> [...]
>>

> Det er godt og sjovt, jeg savner at når man får resultatet, kunne de forkerte
> svar vises med en forklaring til hvadde rigtige er og hvorfor .

Hej TT,

Det kan være, at jeg vil lave det senere. Det tager en del tid, bare at
lave testen, da man skal finde på eksempler, områder osv. Men hvis det
er spørgsmål du gerne vil have uddybbet, så skriv hvor du har fejl, så
skal jeg med glæde komme med en forklaring.

I fremtiden kommer der en "vis den rigtige løsning" på resultatsiden.
Du kan desuden glæde dig til den næste test i køberet..!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 05-08-06 23:21

TT skrev:
> [...]
>>

> Det er godt og sjovt, jeg savner at når man får resultatet, kunne de forkerte
> svar vises med en forklaring til hvadde rigtige er og hvorfor .

Hej igen TT,

Jeg har nu på aftaleretten lavet en kommenteret løsningsvejledning. Jeg
regner med at lave en til hver af de test som er der nu, samt til den
som kommer i køberet. (og ja, jeg ved godt, at indledningen i
løsningsvejledningen minder om min signatur )
Jeg vil med glæde høre, om der er nogen som har en kommentar til den?

Fra : Politico

Dato : 06-08-06 00:34

"Christian Madsen" <svar@venligst.her> wrote in message

> Så er der kommet en 3. test i aftaleret.
> Du er meget velkommen til at tage testen, og gerne poste evt. en
> kommentar, et resultat eller påpege en fejl. Jeg vil desuden med glæde
> uddybe de enkelte svar hvis dette ønskes.

8 af 10.

Jeg er ikke vild med 5'eren. Spørgsmålet er "Har S overskredet sin
fuldmagt?". Der er IMHO ingen 100% korrekt svarmulighed...

Han har fået fuldmagt af Andersen til at sælge, men udtrykkeligt ikke til at
give rabat.

Stillingen som sælger er stillingsfuldmagtens legitimation, og instruksen
fra Andersen om ikke at give rabat er bemyndigelsen. Fuldmagten består i sin
helhed af både legitimationen og bemyndigelsen, og sælgeren må vel derfor
siges at have "overskredet sin fuldmagt" ved at sælge med rabat til køber?

Med sin stilling som sælger kan han ipso facto _anses_ af køber for at have
stillingsfuldmagt til at sælge varer efter sædvane, dvs. give rabat op til
15%. Køber kan støtte ret på dette, og kan altså kræve aftalen opfyldt af
Andersen, uanset sælger har overskredet fuldmagtens bemyndigelse.

/ Politico

Fra : Christian Madsen

Dato : 06-08-06 01:50

Politico skrev:
> [...]
> 15%. Køber kan støtte ret på dette, og kan altså kræve aftalen opfyldt af
> Andersen, uanset sælger har overskredet fuldmagtens bemyndigelse.

Hej Politico,

Ja, han har overskredet sin bemyndigelse, men har holdt sig indenfor
fuldmagten (som du også kan se i løsningsvejledningen).

Du har ret i at bemyndigelsen er en del af fuldmagten, men det er en
"mindre del" hvis man kan udtrykke det sådan. Selve fuldmagten er ikke
overskredet men det er bemyndigelsen.
Du kan se en illustration af forholdet mellem fuldmagt og bemyndigelse
http://www.christianogterese.dk/fuldmagt.JPG
I denne situation befinder vi os der hvor krydset er.

Jeg mener ikke som du siger, at svarmuligheden ikke er 100% korrekt.
Den fortæller ikke at han har overskredet bemyndigelsen (men det er
faktisk med vilje for at gøre den lidt sværere at regne ud, da de
fleste da vil tænke, at han kun har fuldmagt til at sælge). Men jeg vil
gerne give dig, at det bestemt ville være mere fyldestgørende at skrive
at bemyndigelsen er overskredet, men at han har holdt sig inden for
fuldmagten. Men som nævnt, er dette undladt med vilje.

Fra : Politico

Dato : 06-08-06 15:35

Hej Christian,

> [...]
> at det bestemt ville være mere fyldestgørende at skrive at bemyndigelsen
> er overskredet, men at han har holdt sig inden for fuldmagten. Men som

Jaeh.. du har jo nok ret. Jeg har det bare lidt svært ved konceptet med, at
fuldmagtsgivers bemyndigelse ikke er del af fuldmagten - altså at
fuldmagtshaver kan overskride bemyndigelsen uden at man dermed vil sige han
har overskredet fuldmagten. Han har selvfølgelig ikke overskredet
legitimationen, hvilket vil sige at han stadig har forpligtet
fuldmagtsgiveren overfor tredjeparten.

Hvis vi kigger på din fine tegning, så ved både fuldmagtsgiver og
fuldmagtshaver jo godt, at fuldmagtens råderum er afgrænset af
bemyndigelsen, og det kun er overfor tredjepart at fuldmagten dækker hele
området. Det er lidt ordkløveri for mig om fuldmagten er overskredet, eller
det "kun" er bemyndigelsen... Hvis fuldmagtens legitimation er
overskredet er det selvfølgelig noget helt andet.

Jeg synes spørgsmålet ville være bedre, hvis det gik på om køber havde ret
til at købe fjernsynet til den aftalte pris. Så skal man selv huske
stillingsfuldmagten, og at køber derfor i god tro kan gå ud fra at sælger
har ret til at give rabat, og Andersen bliver forpligtet ved sælgers løfte
på trods af at denne har overtrådt en udtrykkelig instruks om ikke at give
rabat.

Men det er en rigtig god ide du har fået. Lav endelig flere quizzer! (Gerne
med forklaringer til os dødelige

/ Politico

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 06-08-06 15:56

Politico wrote:

[klip]

> [...]
> har overskredet fuldmagten. Han har selvfølgelig ikke overskredet
> legitimationen, hvilket vil sige at han stadig har forpligtet

Jeg mener heller ikke det i sig selv er juridisk relevant, at diskutere
om man overskredet fuldmagten. Objektivt er det kun interessant at
diskutere, om man har handlet inden/udenfor legitimation og/eller
inden/udenfor bemyndigelse.

[klip]

> Hvis vi kigger på din fine tegning,

Den er vel okay, når bare man er klar over, at det er fuldmagtens
grænser (legitimationen), der er interessant.

En bedre tegning er måske den, der vises i Aftaler og Mellemmænd, jf.
s. 18 i PDF-filen, der ligger på:
http://www.jur.ku.dk/formueret/UVmateriale/Materialesamling/Fuldmagt.pdf

[klip]

> Jeg synes spørgsmålet ville være bedre, hvis det gik på om køber havde ret
> til at købe fjernsynet til den aftalte pris.

Det gør det vel indirekte også, jf. sidste sætning i
hændelsesforløbet.

Fra : Christian Madsen

Dato : 06-08-06 16:11

xxxfoo@gmail.com skrev:
> [...]
> om man overskredet fuldmagten. Objektivt er det kun interessant at
> diskutere, om man har handlet inden/udenfor legitimation og/eller

Jeg mener så -modsat dig- at det er mere interessant om der er handlet
indenfor/udenfor fuldmagten. Hvis der er handlet indenfor fuldmagten og
3. mand er i god tro vinder han ret. Er der handlet udenfor vinder han
ikke ret, uanset i hvor god tro han er!
Det er kun interresant at se på bemyndigelsen hvis 3. mand er i god
tro!

> Den er vel okay, når bare man er klar over, at det er fuldmagtens
> grænser (legitimationen), der er interessant.

Det er da bestemt ligeså interresant og se om fuldmagten er
overskredet!

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 06-08-06 21:41

Christian Madsen wrote:

[klip]

> Jeg mener så -modsat dig- at det er mere interessant om der er handlet
> indenfor/udenfor fuldmagten.

Jeg tror vi mener det samme, men din terminologi er blot upræcis. Det
er rigtig som politico siger, at en fuldmagt indenholder en
legitiamation og bemyndigelse, og det er derfor upræcist at spørge,
om man har handlet indenfor eller uden for fuldmagten.

Når du spørger om man har handlet uden for fuldmagten, mener du så
udenfor bemyndigelsen eller legitimationen? Herefter kan det vurderes
om tredjemands gode/onde tro er relevant.

[klip]

> Det er da bestemt ligeså interresant og se om fuldmagten er
> oveskredet!

Upræcist sprogbrug, men vi mener formentlig det samme.

Fra : Christian Madsen

Dato : 06-08-06 22:54

xxxfoo@gmail.com skrev:
> [...]
> om tredjemands gode/onde tro er relevant.
>
> [klip]

> Upræcist sprogbrug, men vi mener formentlig det samme.

Jeg mener legitimationen, eller fuldmagten som jeg har lært at kalde
det. Sådan som jeg har lært det, er fuldmagt det samme som
legitimation. Følgende er f.eks. taget fra forelæsning i aftaleret af
Palle Bo Madsen (en af forfatterne bag Aftaler og Mellemmænd):
www.christianogterese.dk/fuldmagt2.JPG

Det er i den forbindelse som er skitseret at jeg stiller spørgsmålet,
om der er handlet udenfor fuldmagten. Vores underviser har også
adskillige gange gennemgået opgaver på denne måde.

Men jeg tror vi mener det samme (ligesom du siger).