Cambodia
Fra : jane

Dato : 03-08-06 17:55

Er der nogen som kan fortælle mig hvad priserne er i Cambodia, mad, øl,
hotel taxi o.s.v. Er det samme priser som i Thailand, eller dyrer/billiger?

Betaler man i lokal valuta "Riels"... eller hvad?

Jeg syntes ikke jeg kan finde noget om det på nettet.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-08-06 20:20

On Thu, 3 Aug 2006 16:55:24 +0000 (UTC), jane wrote:

> Er der nogen som kan fortælle mig hvad priserne er i Cambodia, mad, øl,
> hotel taxi o.s.v. Er det samme priser som i Thailand, eller dyrer/billiger?

Generelt lidt dyrere, især drikkevarer

> Betaler man i lokal valuta "Riels"... eller hvad?

Ja, eller US-$. Kursen er fast og simpel, så vidt jeg lige husker 1.000
riel til en dollar ... Hvis du betaler med $ og skal ha' et større beløb
tilbage, kan du med rimelighed forlange tilbage i $.

> Jeg syntes ikke jeg kan finde noget om det på nettet.

Siden du spørger, går jeg ud fra du tænker på at rejser til Cambodia. Så er
det en ringe investering at gå på biblioteket eller endda at købe en
pålidelig guide-bog. Det sikre valg er "lonely planet". Jeg gav kr. 208,-
som nok har tjent sig ind igen.

http://pedalo.dk/cambodia/

Fra : Rune Larsen

Dato : 04-08-06 20:03

Peter Loumann wrote:

> [...]
> riel til en dollar ... Hvis du betaler med $ og skal ha' et større beløb
> tilbage, kan du med rimelighed forlange tilbage i $.

Jeg kan bekræfte peters oplysninger - var i landet i '97. Til store ting
brugte de dollars og små ting riel. Vi brugte altid dollars til
bestikkelse fx! Men det er en længere historie..

> Siden du spørger, går jeg ud fra du tænker på at rejser til Cambodia. Så er
> det en ringe investering at gå på biblioteket eller endda at købe en
> pålidelig guide-bog.

Nå, jeg synes nu at min Lonely Planet Cambodia var en GOD investering. ;)

Mvh Rune

Fra : Thomas

Dato : 08-08-06 10:19

> Generelt lidt dyrere, især drikkevarer

Mener du seriøst at Cambodja er dyrere end Thailand ?

Jeg har læst at det er omvendt

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 09-08-06 08:03

Det er lidt af et paradoks, kunne man mene, idet cambodias levestandard er
noget mindre end thailands. Dette kan føre til forventninger om at
prisniveauet også for en turist er lavere i Cambodia, dette er ikke
tilfældet.
Og ude ved fx Angkor Wat i Siam Riap er priserne direkte latterlige.

Jeg fandt at priser på guest houses var billigere end i Thailand, men det
var også det eneste.

Udover dollars og riel, er også den thailandske baht gangbar i Cambodia.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : jane

Dato : 05-08-06 18:55

Tak for svarene :)
--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 06-08-06 21:44

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyrer/billiger?
>
> Betaler man i lokal valuta "Riels"... eller hvad?
>
> Jeg syntes ikke jeg kan finde noget om det på nettet.

Hejsa
Kan kun tilslutte mig, at Lonely Planet altid er et godt valg.
Du kan også starte på Lonely Planets hjemmeside og læse lidt

http://www.lonelyplanet.com/worldguide/destinations/asia/cambodia

Hilsen Pernille
--
www.pernille-kennet.dk
.... rejsebeskrivelser fra hele verden ....

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 07-08-06 19:04

jane <nokvin@fjørndættehotmail.com> wrote:
: Er der nogen som kan fortælle mig hvad priserne er i Cambodia, mad, øl,
: hotel taxi o.s.v. Er det samme priser som i Thailand, eller dyrer/billiger?

Det er tildels vesentlig billigere enn i Thailand, i hvert fall i de
turisttrafikkerte delene av Thailand. Men begge steder er jo uansett
billige.

: Betaler man i lokal valuta "Riels"... eller hvad?

Jeg var der sist desember, og det virker som om ting har forandret seg
litt siden de andre som har svart deg var der. Nå er det virkelig bare
dollar som gjelder når man skal betale for seg, riels er i hovedsak
brukt (av turister) som vekslepenger dersom beløpet man skal betale
ikke er en hel dollar. 1 dollar er cirka 4000 riels.

Du får et helt ok måltid gatemat for 1 dollar. Du får skyss innenfor
en by for en halv til en hel dollar. Du får overnatting, godt rom med
vifte, for 3-4 dollar, 10-15 dollar hvis det ligger i Siem Reap eller
på en av de gode strendene i Sihanouk Ville.

Lonely Planet sin Cambodia-guide er helt fin. Om du ikke har lyst til
å kjøpe den ny her hjemme, kan du også kjøpe piratkopier av den på
gaten i Cambodia (eller i Angkor Wat) for 3-4 dollar. Den er helt
lik, bortsett fra at piraten har falt for fristelsen til å bruke
sine egne ferie-fotos i stedet for å kopiere fra originalen. #8D)

Jeg har noen Kambodsja-bilder på http://www.pvv.org/~bct/indokina/

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 08-08-06 08:21

Hej Bjørn,

Tak for linket til dit galleri. Kempe flot og med masser af gode
kommentarer.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : jane