visa dankort?
Fra : Bente Christensen

Dato : 03-08-06 17:33

Hej.

Vi kører ned i Tyskland og følger Rhinen fra Holland og indefter.

Kan man regne med at gøre indkøb med sit Visa dankort, eller er det
fornuftigst at veksle til Euro, inden vi starter turen?

M.v.h. Bente C.

Fra : Bjarne

Dato : 03-08-06 17:40

Bente Christensen skrev:
> [...]
>
> Kan man regne med at gøre indkøb med sit Visa dankort, eller er det
> fornuftigst at veksle til Euro, inden vi starter turen?

Jeg har gode erfaringer med VISA i Tyskland til betaling i mange
forretninger, hoteller, benzintanke m.v, men regn ikke med at en lille
købmand eller kiosk tager det.

Det er selvfølgelig altid rart at have noget andet, hvis magnetstribe
eller chip skulle svigte.

Hvis du kan veksle uden gebyrer i din bank, så køb nogle øvroer.

Ellers vent til Tyskland, hvor der er massevis af pengeautomater. Det
koster et gebyr på 30 kr at veksle en gang, men jeg tror til gengæld at
kursen er en smule bedre end hjemme.

Bjarne

Fra : Inger Buchard

Dato : 03-08-06 17:40

Tyskland:
Mange tyske dagligvareforretninger har det ikke godt med Visa.
Benzintanke tager imod dem.
Hoteller og restauranter har ofte en beløbsgrænse, hvis de tager Visa-kort.
De skal betale et %-beløb pr. transaktion. Men der er mange hæveautomater,
så man kommer ikke i bekneb med andet end sit døgn-hæve-max.
Jeg ville tage euro med (også)

Inger

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 20:09

On Thu, 3 Aug 2006 18:33:13 +0200, "Bente Christensen"
<bente.chr@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan man regne med at gøre indkøb med sit Visa dankort, eller er det
> fornuftigst at veksle til Euro, inden vi starter turen?

Der er mange steder, bl.a. i Holland som ikke tager 50 Euro sedler
eller større.
Min bror kunne ikke få en 50 Euro vekslet i en Hollandsk bank!!!!!

Fra : Yamamoto

Dato : 03-08-06 21:14

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan man regne med at gøre indkøb med sit Visa dankort, eller er det
> fornuftigst at veksle til Euro, inden vi starter turen?

jeg hæver altid lidt lokalt ved en bank/lufthavn, for at have lidt kontanter
ellers bruger jeg mine kreditkort.

Fra : BA

Dato : 03-08-06 21:40

Vi havde problemer i Harzen for en uges tid siden. Der var kun få, der tog
Visa, og i banken var gebyret højt (husker ikke beløb). Nogle steder kunne
man også kun lige få på beløbet, så der ikke var til tissedamen på autobanen
eller til en is.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Carsten Keller

Dato : 04-08-06 08:21

"BA" <paogbaKANIN@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> Visa, og i banken var gebyret højt (husker ikke beløb). Nogle steder kunne
> man også kun lige få på beløbet, så der ikke var til tissedamen på

Det er noget helt specielt ved Dankortet at man kan hæve penge "over
beløbet". Alle andre kort kan kun bruges til at købe med. Og når man tager
sit VISA/DK med til udlandet er det bare endnu et VISA-kort...

Keller

Fra : Bjarne

Dato : 04-08-06 08:26

Carsten Keller skrev:
> [...]
> beløbet". Alle andre kort kan kun bruges til at købe med. Og når man
> tager sit VISA/DK med til udlandet er det bare endnu et VISA-kort...

Bortset fra grænsehandel.
Hvis man ikke udtrykkeligt siger at det er et VISA-kort, putter de det i
en Dankort-automat og indkasserer skyhøje gebyrer.

Bjarne

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-08-06 09:25

Bente Christensen wrote:

> Vi kører ned i Tyskland og følger Rhinen fra Holland og indefter.
>
> Kan man regne med at gøre indkøb med sit Visa dankort, eller er det
> fornuftigst at veksle til Euro, inden vi starter turen?

Både og.
Det er næsten nødvendigt at have nogle småpenge. Det er f.eks.
formentlig de færreste issælgere der vil modtage Visakort.

EC kort er meget udbredt i Tyskland. Visa kortet mindre.
Selv i et af indkøbscentrene i Flensburg tager de ikke Visakort.

Og jeg oplevede så sent som for 4 dage siden at mit Visa-Dankort ikke
blev accepteret på en restaurant. (Endda et "pænt" sted)
De modtog kun EC kort.

Veksling kan vist med fordel klares hjemmefra.
Ihvertfald hvis man er garant/aktionær i ens pengeinstitut. Fordi det da
ofte er "gratis" at veksle.

Det koster iøvrigt normalt ca. 30 kr at hæve i udenlandsk pengeautomat.

Man kan jo ikke hæve kontanter i butikker på Visakortet, som man kan
herhjemme.

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Sten Schou

Dato : 04-08-06 20:18

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse

> Man kan jo ikke hæve kontanter i butikker på Visakortet, som man kan
> herhjemme.

Det er ikke Visakortet du hæver kontanter med i butikkerne, det er med
Dankortdelen.
Forøvrigt har jeg været en stor del af kloden rundt, incl. Tyskland, og har
altid brugt Visakortet, og ingen problemer haft.

Hilsen Sten

Fra : Bjarne

Dato : 04-08-06 20:52

Sten Schou skrev:
> [...]
> Forøvrigt har jeg været en stor del af kloden rundt, incl. Tyskland, og har
> altid brugt Visakortet, og ingen problemer haft.

Det er også min erfaring.

Men det er ret nemt at få et Masterkort, som også er accepteret mange
steder, og har man begge dele, minimeres den i forvejen beskedne risiko
ved at VISA-kortet kan gå i stykker eller sidde fast i en automat.

For øvrigt fra det virkelige liv:

I 1998 købte jeg et Festina-ur i Pietra Ligure I talien med VISA. Damen
i forretningen satte kortet skævt i fluesmækkeren, og det blev lidt
bøjet, men virkede ellers fint.

Lige indtil en dag da Tivoli havde tyvstartet sæsonen og vi startede
turen med at hæve penge. Automaten åd kortet og gik død. Kortet blev
næste dag reddet ud af automatetn og afsendt til min egen bank. Men
forsvandt undervejs fra den ene bank til den anden

Bortset fra det kan næsten alle lide at lege med VISA-kortet.

Men deres nye logo er grimmere end det gamle.

Bjarne

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-08-06 21:00

Sten Schou wrote:

> Det er ikke Visakortet du hæver kontanter med i butikkerne, det er med
> Dankortdelen.

Nej, det er jeg nok klar over, men det er mit indtryk at det generelt er
misforstået.

> Forøvrigt har jeg været en stor del af kloden rundt, incl. Tyskland, og har
> altid brugt Visakortet, og ingen problemer haft.

Enig.
Indtil de seneste par tilfælde i Tyskland havde jeg også stor tiltro til
Visakortet.

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : A And

Dato : 06-08-06 08:58

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse

> Det koster iøvrigt normalt ca. 30 kr at hæve i udenlandsk pengeautomat.

Kan lige supplere med at det ikke er alle sparekasser og banker i Tyskland
der tage f.eks. Nordea/Visa.

Har lige været i Trier og oplevedt at blive afvist af såvel hæveautomater
som ved personlig henvendelse i banker.

Blev tilsidst henvist til Volksbank hvor automaten accepterede Nordea/Visa
og tilligemed "talte dansk".

Der er heldivis mange Volksbankfilialer.

mvh Henning

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 12-08-06 02:38

Jørgen Rasmussen skrev:

> Det koster iøvrigt normalt ca. 30 kr at hæve i udenlandsk pengeautomat.
>
> Man kan jo ikke hæve kontanter i butikker på Visakortet, som man kan
> herhjemme.

Man skal bare skaffe sig et Skandiabanken VISA-kort, så er koster det ikke
noget.

Fra : Claus

Dato : 16-08-06 20:37

Jeg har sammen med familien været på bilferie til Wagrain i Østrig
her i uge 30. Jeg havde både visa og Masterkort med, men blev meget
overrasket over hvor få steder de kunne bruges. Jeg havde en
forventning om at kunne købe på kort i supermarkederne. Eneste
mulighed var at hæve penge i automaterne. På vej hjem var vi på
indkøb i et netto marked i tyskland, men også her var mine kort en by
i rusland.

Fra : Per Thomsen

Dato : 17-08-06 10:01

> [...]
>mulighed var at hæve penge i automaterne. På vej hjem var vi på
>indkøb i et netto marked i tyskland, men også her var mine kort en by

Underligt, i Tyrkiet (i turistområdet). Kunne jeg både bruge Diners og
Masterkort i de store butikker. I mange minder butikker, ja selv på
markedet, kunne man bruge Master- og Visakort.

Per

Fra : Bjarne

Dato : 18-08-06 20:19

Per Thomsen skrev:

> Underligt, i Tyrkiet (i turistområdet). Kunne jeg både bruge Diners og
> Masterkort i de store butikker. I mange minder butikker, ja selv på
> markedet, kunne man bruge Master- og Visakort.

Hvordan så med Bulgarien?

Bjarne

ps: Jeg har haft meget glæde af VISA i I talien.

Bjarne

Fra : Per Thomsen

Dato : 21-08-06 07:54

> Hvordan så med Bulgarien?

Har desværre ikke været der, men har hørt at det ikke er noget problem i
turistområderne.

> Bjarne
>
> ps: Jeg har haft meget glæde af VISA i I talien.

Ditto her.

Per