/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Tvungen ferie under fritstilling?
Fra : Thomas H.


Dato : 03-08-06 15:42


Sidder lige her og er på røven, og vil høre lidt om reglerne fra jer.
Jeg blev fyret og fritstillet i januar måned med 5 måneders opsigelse.
Jeg startede nyt job 1/7 og holder så 3 ugers sommerferie.

Nu får jeg så af vide af min tidligere arbejdsgiver, at jeg ingen feriepenge
får fra 2005, for de betragter alle 6 uger holdt fra 1/5-2006 og 6 uger
frem!

Må de virkelig pålægge mig 6 ugers ferie uden at kontakte mig omkring det?


Med fattige hilsner
Thomas H.



 
 
Henning (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 03-08-06 16:14

On Thu, 3 Aug 2006 16:41:40 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>
>Sidder lige her og er på røven, og vil høre lidt om reglerne fra jer.
>Jeg blev fyret og fritstillet i januar måned med 5 måneders opsigelse.
>Jeg startede nyt job 1/7 og holder så 3 ugers sommerferie.
>
>Nu får jeg så af vide af min tidligere arbejdsgiver, at jeg ingen feriepenge
>får fra 2005, for de betragter alle 6 uger holdt fra 1/5-2006 og 6 uger
>frem!
>
>Må de virkelig pålægge mig 6 ugers ferie uden at kontakte mig omkring det?
Næppe, men spørg din fagforening.

alexbo (03-08-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-08-06 16:28


"Thomas H." skrev '

> Må de virkelig pålægge mig 6 ugers ferie uden at kontakte mig omkring det?

Ja, forudsat at fritstillingsperioden er lang nok.
Restferie kan du holde i februar, og ny ferie kan starte1 maj.
Nederst indsat aktikel fra www.lederne.dk

mvh
Alex Christensen


Fritstilling
Bliver du fritstillet og sendt hjem uden pligt til at stå til rådighed for
arbejdsgiveren, er dette automatisk et pålæg om, at du skal holde ferie i
videst muligt omfang. Din arbejdsgiver behøver ikke udtrykkeligt at fortælle
dig, at du skal holde ferie i opsigelsesperioden.

Det betyder, at din ferie kommer til at ligge på de tidspunkter, som din
arbejdsgiver tidligst kunne have placeret den, hvis han eller hun
udtrykkeligt havde varslet ferien.

Hvis du for eksempel har hele hovedferien og de øvrige feriedage til gode,
vil det sige, at fritstillingsperioden skal være på mindst tre måneder og 15
arbejdsdage. Hvis du kun har de øvrige feriedage til gode, skal
fritstillingsperioden være på mindst 1 måned og 10 arbejdsdage.


Eksempel
Værkføreren Vagn bliver den 4. marts 2004 opsagt og skal fratræde den 30.
juni 2004. Han bliver samtidig fritstillet. Vagn har to ugers ferie til
gode, som han har optjent i 2002 og fem uger (25 feriedage), som er optjent
i 2003.

Fritstillingen er et pålæg om, at Vagn skal holde så meget ferie som muligt.

De to ferieuger, som er optjent i 2002, kan betragtes for afholdt i perioden
fra den 5. april til den 18. april 2004.

Samtlige fem ugers ferie, der er optjent i 2003, betragtes også som afholdt.
De to ugers (rest)ferie holdes fra den 1. maj til 15. maj 2004. De tre ugers
(hoved)ferie anses for afholdt i perioden fra den 5. juni til den 25. juni
2004. Når arbejdsgiveren lovligt kan pålægge Vagn at holde sin hovedferie,
skyldes det, at hans tre måneders opsigelsesvarsel er forlænget med 27 dage,
det vil sige med mere end antallet af hovedferiedage.

Når Vagn fratræder, har han brugt al ferie for ferieåret 2004/2005.
Arbejdsgiveren skal kun afregne feriegodtgørelsen for ferien, der er optjent
i 2004.





Thomas H. (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 03-08-06 16:37


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:44d216d5$1$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja, forudsat at fritstillingsperioden er lang nok.
> Restferie kan du holde i februar, og ny ferie kan starte1 maj.
> Nederst indsat aktikel fra www.lederne.dk

Dvs. at jeg har brugt alle mine 6 ugers ferie til brug i 2006 og 2007 mens
jeg har gået herhjemme og søgt arbejde - det er fandeme en lækker regel ;o(

...nå jeg må hellere spare mit tastaturknapper - tak.




Anders Larsson \(fje~ (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Anders Larsson \(fje~


Dato : 04-08-06 06:39

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:44d216d5$1$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Thomas H." skrev '
>
>> Må de virkelig pålægge mig 6 ugers ferie uden at kontakte mig omkring
>> det?
>
> Ja, forudsat at fritstillingsperioden er lang nok.
> Restferie kan du holde i februar, og ny ferie kan starte1 maj.
> Nederst indsat aktikel fra www.lederne.dk
>

Er du helt sikker på det ?

Hvis du læser indlægget igen, vil du bemærke at arbejdsgiveren oplyser at
ferien er afholdt - uden på forhånd at have varslet/meddelt dette.

Så spørgsmålet er vel egentlig om arbejdsgiveren kan pålægge den ansatte
ferie uden på forhånd at orientere den ansatte ?

(men det interessante ville da være om der på lønsedlen fremgår at der er
udbetalt ferietillæg)

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.
Hvorfor skal man skrive svaret under det man svarer ?
..



Allan Olesen (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 04-08-06 08:29

Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.) wrote:
> Er du helt sikker på det ?
>
> Hvis du læser indlægget igen, vil du bemærke at arbejdsgiveren oplyser at
> ferien er afholdt - uden på forhånd at have varslet/meddelt dette.

....og hvis du læser alexbo's svar igen, vil du måske få øje på det her:

"Fritstilling
Bliver du fritstillet og sendt hjem uden pligt til at stå til rådighed
for arbejdsgiveren, er dette automatisk et pålæg om, at du skal holde
ferie i videst muligt omfang."

Jeg skal ikke kunne sige, om alexbo (eller rettere lederne.dk) har ret,
men dit spørgsmål er i hvert fald besvaret, allerede inden du stillede det.

--
Allan Olesen

ronnie@sitevision.dk (03-08-2006)
Kommentar
Fra : ronnie@sitevision.dk


Dato : 03-08-06 17:40

Til gengæld har du så fået ca. 3.5 måneds ekstra ferie da du var
fritstillet.


Thomas H. (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 03-08-06 18:03


<ronnie@sitevision.dk> skrev i en meddelelse
news:1154623221.996656.29100@b28g2000cwb.googlegroups.com...
Til gengæld har du så fået ca. 3.5 måneds ekstra ferie da du var
fritstillet.

....joo men det var bare lidt svært at bruge til noget, når kæresten ikke
havde ferie




joke (03-08-2006)
Kommentar
Fra : joke


Dato : 03-08-06 18:15


"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:44d22c46$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> <ronnie@sitevision.dk> skrev i en meddelelse
> news:1154623221.996656.29100@b28g2000cwb.googlegroups.com...
> Til gengæld har du så fået ca. 3.5 måneds ekstra ferie da du var
> fritstillet.
>
> ...joo men det var bare lidt svært at bruge til noget, når kæresten ikke
> havde ferie
>
Sådan er der så meget sidste år har jeg opsparet ret til feriedagpenge, men
da jeg valgte at blive selvstændig er feriedagpengene ikke til rådighed for
mig, havde jeg taget et lønmodtager job havde jeg kunnet få feriedagpenge.

Så reglerne er ikke altid ligesom man ønsker det

Hilsen'

Johnny




Carsten Riis (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 03-08-06 18:24

joke skrev den 03-08-2006 19:14:
> "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:44d22c46$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> <ronnie@sitevision.dk> skrev i en meddelelse
>> news:1154623221.996656.29100@b28g2000cwb.googlegroups.com...
>> Til gengæld har du så fået ca. 3.5 måneds ekstra ferie da du var
>> fritstillet.
>>
>> ...joo men det var bare lidt svært at bruge til noget, når kæresten ikke
>> havde ferie
>>
> Sådan er der så meget sidste år har jeg opsparet ret til feriedagpenge, men
> da jeg valgte at blive selvstændig er feriedagpengene ikke til rådighed for
> mig, havde jeg taget et lønmodtager job havde jeg kunnet få feriedagpenge.
>

Ja, men kun, såfremt du holdt ferie fra dit lønmodtagerjob.

Da du er selvstændig og derfor har svært ved at sætte arbejdstid på
(kontrolleret vel og mærke...og nej, egen kontrol er ikke kontrolleret i
den sammenhæng).


--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Frank Leegaard (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 03-08-06 22:47

Carsten Riis wrote:
> joke skrev den 03-08-2006 19:14:
>> "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en
>> meddelelse news:44d22c46$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> <ronnie@sitevision.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:1154623221.996656.29100@b28g2000cwb.googlegroups.com...
>>> Til gengæld har du så fået ca. 3.5 måneds ekstra ferie da du var
>>> fritstillet.
>>>
>>> ...joo men det var bare lidt svært at bruge til noget, når kæresten
>>> ikke havde ferie
>>>
>> Sådan er der så meget sidste år har jeg opsparet ret til
>> feriedagpenge, men da jeg valgte at blive selvstændig er
>> feriedagpengene ikke til rådighed for mig, havde jeg taget et
>> lønmodtager job havde jeg kunnet få feriedagpenge.
>
> Ja, men kun, såfremt du holdt ferie fra dit lønmodtagerjob.
>
> Da du er selvstændig og derfor har svært ved at sætte arbejdstid på
> (kontrolleret vel og mærke...og nej, egen kontrol er ikke
> kontrolleret i den sammenhæng).

Det hænger jo sammen med at hovedferien skal varsles mindst 3 mdr før
afholdelse. Havde vedkommende ikke haft mere end 3 mdrs fritstillelse var
der ikke noget at komme efter. Så kunne hovedferien ikke varles rettidigt af
arbejdsgiver. Den regel er sådan set ens i arbejde som i fritstilling.

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt




Carsten Riis (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 03-08-06 18:19

ronnie@sitevision.dk skrev den 03-08-2006 18:40:
> Til gengæld har du så fået ca. 3.5 måneds ekstra ferie da du var
> fritstillet.
>


Det har han da ikke!


En fritstilling er da ikke nogen ferie!


En fritstillingsperiode er at betragte som værende i arbejde, men uden
at skulle møde på arbejde.
Ferie derimod er noget man har fra sit arbejde.


Ej du, den regel om at arbejdsgiveren kan skalte og valte med
lønmodtagerens ferie i en fritstillingsperiode er godt lobbyarbejde fra
arbejdsgiverorganisationernes side.
(men den debat kan vi tage i dk.politik)


--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

alexbo (03-08-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-08-06 19:14


"Carsten Riis" skrev

> En fritstillingsperiode er at betragte som værende i arbejde,
>den regel om at arbejdsgiveren kan skalte og valte med lønmodtagerens ferie
>i
> en fritstillingsperiode er godt lobbyarbejde fra
> arbejdsgiverorganisationernes side.

Den følger af arbejdsgiverens ret til at bestemme ferieperioden for alle
ansatte fritstillede eller ej.

mvh
alex christensen




Gamle (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 03-08-06 19:05


"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:44d20b83$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Må de virkelig pålægge mig 6 ugers ferie uden at kontakte mig omkring det?
>
>


Hej.
Iflg familieadvokaten:

Kan arbejdsgiver kræve, at ferien afholdes i opsigelsesperioden?
Når arbejdsgiver opsiger funktionær, kan han forlange resterende ferie
afholdt i opsigelsesperioden!

Når funktionær opsiger korrekt med en måneds varsel, kan han så forlange at
holde ikke afholdt ferie i opsigelsesperioden, således at han kan ikke
behøver at være i firmaet i opsigelsesperioden!

SVAR:

Arbejdsgiveren kan kun forlange det, hvis opsigelsesvarslet er længere end 3
måneder (gælder dog kun hovedferien) og hvis han kan nå at varsle det med
henholdsvis 3 måneders varsel for så vidt angår hovedferien og 1 måneds
varsel for så vidt angår restferien.

Funktionæren kan ikke forlange at holde ferie, hvis det ikke er aftalt på
forhånd eller varslet af arbejdsgiveren.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Mvh.

Torben



Advodan, Holbæk



ronnie@sitevision.dk (03-08-2006)
Kommentar
Fra : ronnie@sitevision.dk


Dato : 03-08-06 19:27

> Ej du, den regel om at arbejdsgiveren kan skalte og valte med
> lønmodtagerens ferie i en fritstillingsperiode er godt lobbyarbejde fra
> arbejdsgiverorganisationernes side.
> (men den debat kan vi tage i dk.politik)
>

Ja det er SÅ synd for lønmodtagerne at arbejdsgiverne har ret til at
bestemme noget som helst.

Lønmodtagerne skal slet ikke tænke på alle de goder arbejdsgiver
giver de ansatte (f.eks. løn under sygdom)
Ikke den ansattes skyld, men heller ikke arbejdsgiverens skyld at de
bliver syge :)


Thomas (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 03-08-06 22:23


joke skrev:

> "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:44d22c46$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >
> > <ronnie@sitevision.dk> skrev i en meddelelse
> > news:1154623221.996656.29100@b28g2000cwb.googlegroups.com...
> > Til gengæld har du så fået ca. 3.5 måneds ekstra ferie da du var
> > fritstillet.
> >
> > ...joo men det var bare lidt svært at bruge til noget, når kæresten ikke
> > havde ferie
> >
> Sådan er der så meget sidste år har jeg opsparet ret til feriedagpenge, men
> da jeg valgte at blive selvstændig er feriedagpengene ikke til rådighed for
> mig, havde jeg taget et lønmodtager job havde jeg kunnet få feriedagpenge.
>
> Så reglerne er ikke altid ligesom man ønsker det
>
> Hilsen'
>
> Johnny

Hvis du er selvstændig skal du henvende dig i din hjemkommune og få
dit feriekort underskrevet når du er selvstændig. Du mister ikke dine
optjente feriepenge selvom du bliver selvstændig, arbejdsløs eller
sygemeldt.

VH

Thomas


alexbo (03-08-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-08-06 22:43


"Thomas" skrev

>> sidste år har jeg opsparet ret til feriedagpenge,

>Du mister ikke dine optjente feriepenge selvom du bliver selvstændig,

Der er forskel på feriepenge og feriedagpenge, selvstændige kan ikke få
feriedagpenge.

mvh
Alex Christensen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste