Wienerschnitzel
Fra : Lars Holst

Dato : 03-08-06 10:02

Beskriv lige den ægte wienerschnitzel for mig, venligst.

Selv mener jeg at det er kalveinderlår banket, vendt i krydret mel, æg og
rasp, stegt i smør.
Disse schnitzler serveres med pynt af ansjoser, 1 skive citron, peberrod og
kapers.

Hertil serveres brasede kartofler, ærter og skysauce.

Smøret fra stegningen og vandet fra ærterne bruges herefter til
fremstilling af en brun skysauce med et skvæt væde fra ansjoser, et skvæt
væde fra kapers, ganske tyndt jævnet med tyttebær og smagsforstærket med
bouillon.

Er der noget jeg har glemt eller er der en mere oprindelig/original måde at
servere det på eller tilberede det på?

--
Lars Holst

Fra : Max

Dato : 03-08-06 10:07

Hej Lars Holst

> Beskriv lige den ægte wienerschnitzel for mig, venligst.

Det har du lige selv gjort, hvornår skal vi komme ? :)

Mvh Max

Fra : The MIp

Dato : 03-08-06 10:50

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> bouillon.
>
> Er der noget jeg har glemt eller er der en mere oprindelig/original måde

Helt som jeg netop lavede den igår - dog med en lille slat fløde i sovs, men
ellers helt som jeg mener den bør laves.

- mip

Fra : Torben Madsen

Dato : 03-08-06 11:00

Der er desværre med tiden opstået den meget kedelige vane at mange
spisestæder skriver wienerschnitzel men det er en skinkeschnitzel. Og så
bliver man meget skuffet. Så hvis bare de forskellige spisestæder ville være
ærlig, så man kunne slippe for det kedelige skuffelse.

Mvh

Torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-08-06 14:39

Lars Holst skrev i Xns98147041097EC25689lh236589@62.243.74.162 dette:
> Beskriv lige den ægte wienerschnitzel for mig, venligst.

Det er nok svært at udnævne en bestemt tilberedning og servering som ægte.
Men iflg. min litteratur, er den wienerschnizel, som man spiser i Wien, når
det skal være helt rigtigt blot et astort stykke kalveinderlår eller
kalvefilet, let banket, vendt i mel, så sammenpisket æg og endeligt rasp. Så
steges den med det samme. Er man heldig, er der opstået blærer mellem kød og
panering (der ikke må slippe helt) og farven skal være - hold nu fast -
sammen farve som findes på en ægte Stradivarius!
Størrelsen skal være, så man ikke kan se randen på den tallerken, der bruges
til serveringen. Tilbehøret er alene en stor citronbåd.

> Disse schnitzler serveres med pynt af ansjoser, 1 skive citron,
> peberrod og kapers.
> Hertil serveres brasede kartofler, ærter og skysauce.

Hvilket kommer af at Wienerschnitzlen er blevet kontamineret med et skvat
Sardellenschnitzel og andet godt. Og så vil vi jo normalt i vores ende af
verden gerne have en /hovedret/, hvorfor vi normalt skal have noget stivelse
i en eller anden form lagt ved.

> [...]
>
> Er der noget jeg har glemt eller er der en mere oprindelig/original
> måde at servere det på eller tilberede det på?

Det vil jeg mene at der gør. Men synes du om din ret, er den vel det rigtige
for dig
Jeg ville nok også vælge din udgave ( minus sovsen, som jeg slet ikke kan få
øje på behovet for, men som mange danskere jo mener er en nødvendighed til
en ret).

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Peter Bjoern

Dato : 03-08-06 17:14

On Thu, 3 Aug 2006 15:38:52 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>Størrelsen skal være, så man ikke kan se randen på den tallerken, der bruges
>til serveringen. Tilbehøret er alene en stor citronbåd.

Lige nøjagtig sådan som du beskriver det, var den Wienerschnitzel jeg engang fik
serveret i Prater i Wien.

Og hvor kan man have mere forstand på Wienerschnitzler

Der var vist også en skål salat som tilbehør.

Jeg må dog indrømme at jeg foretrækker den danske variant med citron, ansjoser,
peberrod og brasede kartofler/ærter. (Ingen kapers - tak)

Med venlig hilsen

Peter
--
If you email me, do not delete anything from the address.
It *is* the correct one.

Fra : Max

Dato : 03-08-06 17:43

Hej Peter

> Og hvor kan man have mere forstand på Wienerschnitzler

Jeg ved nu ikke rigtig, de har ikke meget begreb om Winerbrød :)

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-08-06 17:49

Lars Holst skrev:

> [...]
> Disse schnitzler serveres med pynt af ansjoser, 1 skive
> citron, peberrod og kapers.
>
> Hertil serveres brasede kartofler, ærter og skysauce.

Din beskrivelse svarer ganske pænt til den klassiske.
(Hvor peberrod dog ikke er nævnt). Wienerschnitzel,
som middagsret, har ifølge ODS været kendt i Danmark
siden 1923.

Carla Meyer har opskriften med i sin "Nutidsmad og
Husførelse" fra 1936:
Nr. 174. Wienerschnitzel.
Hertil anvendes i Almindelighed udskaaret Kalvekølle.
Kødet skæres, bankes og formes som angivet i Teknik
XIII. De steges enten med eller uden Panering, og en
Citronskive, hvorpaa lægges en benløs Sild, og 4 [sic!]
Kapers anbringes paa hver Schnitzel. Steges paa
Pande. Se A.
Kartofler og Skysauce Nr. 373 gives til.

P.s. Det er min erfaring (fra Tyskland), at man aldrig må
"snyde" og bruge svinekød. Hvis man gør det alligevel,
skal man kalde retten noget andet, fx "Jägerschnitzel".

--
Herluf :·)

Fra : Lars Holst

Dato : 03-08-06 19:17

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> said in

> [...]
>
> Er der noget jeg har glemt eller er der en mere oprindelig/original
> måde at servere det på eller tilberede det på?

Alle skal have tak for input.
Det smagte jo himmelsk.............
Og så er der rester som sikkert skal fortæres til frokost imorgen.

--
Lars Holst

Fra : TT

Dato : 04-08-06 10:27

> [...]
> bouillon.
>
> Er der noget jeg har glemt eller er der en mere oprindelig/original måde

Er der en der vil være sød og forklare hvordan man laver skysaucen ?

..-TT

Fra : Max

Dato : 04-08-06 12:01

Hej TT

> Er der en der vil være sød og forklare hvordan man laver skysaucen ?

Det står jo i beskrivelsen Lars giver.

Mvh Max

Fra : TT

Dato : 04-08-06 12:30

> Hej TT

> Det står jo i beskrivelsen Lars giver.
>
> Mvh Max

Der står ingridienserne - jeg tænkte på arbejdsgangen, men det er måske bare
at pløre det sammen og lidt kulør så er den der ?

..- TT

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-08-06 13:49

TT skrev:

> Der står ingridienserne - jeg tænkte på arbejdsgangen,
> men det er måske bare at pløre det sammen og lidt
> kulør så er den der ?

Hvis du kan bruge den *70* år gamle opskrift fra fru
Carla Meyer, som jeg henviste til i et andet indlæg,
er den her:

Nr. 373 Skysauce.

Den Saft, der danner sig, naar Stegen er velbrunet,
og derefter tilsat kogende Vand, hvormed den steger
ganske smaat i Gryde eller Ovn (se Kødretter), kaldes
Sky. Den hældes igennem en fin Saucesi, naar Stegen
er færdigstegt. Man bør ikke forsømme, imens Stegen
holdes varm paa Ovnen, at koge Gryden ell. Panden
ud med lidt kogende Vand, si ogsaa det og bland det
med Skyen, der skummes fri for Fedt, hvorefter
Saucen gives et Opkog med ganske lidt Sagomel,
udrørt i lidt koldt Vand og tilsat et Par Skefulde af
den varme Sky. Serveres til al Slags Kød og
foretrækkes af de fleste for de tykke opbagte Sauce;
men er knap saa mættende.

--
Herluf :·)