/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Varm mælk til kaffe/latte
Fra : Steen


Dato : 02-08-06 19:34

Hej

Normalt når jeg skal have en kop kaffe med mælk i en fart, så kaster
jeg et krus med en smule mælk, ind i mikroen - og fylder varm kaffe i,
når mælken er blevet varm.

Er der en form for "mælkevarmer", altså en smartere måde at varme
mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?

Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...


Steen


 
 
Max (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-08-06 19:50

Hej Steen

> Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...

Jeg tror det er og bliver den nemmeste løsning på
lang sigt, blandt andet er der ingen rengørring involveret
og det tager vel ikke meget mere end 15 sekunder.

Mvh Max



Kim Schulz (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 02-08-06 19:55

On 2 Aug 2006 11:33:57 -0700
"Steen" <isteen@gmail.com> wrote:

> Hej
>
> Normalt når jeg skal have en kop kaffe med mælk i en fart, så kaster
> jeg et krus med en smule mælk, ind i mikroen - og fylder varm kaffe i,
> når mælken er blevet varm.
>
> Er der en form for "mælkevarmer", altså en smartere måde at varme
> mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?
>
> Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...

Hvorfor ikke bare bruge mikroen? det er nemt og hurtigt.
Et godt trick er at putte en metalske i glasset med mælk når det er i
mikroen. Derved afsættes varmen fra mælken i skeen og den fordeles
bedre. Samtidig forhindrer man at mælken overopheder og derved
"stødkoger" når du tager glasset ud.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk
+45 5190 4262 | Sparetime: http://www.fundanemt.com

Kim Christiansen (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Kim Christiansen


Dato : 02-08-06 19:56

>Et godt trick er at putte en metalske i glasset med mælk når det er i
>mikroen. Derved afsættes varmen fra mælken i skeen og den fordeles
>bedre. Samtidig forhindrer man at mælken overopheder og derved
>"stødkoger" når du tager glasset ud.

Er metal i mikro ikke fy-fy, eller er det bare old skool husmoderråd?



Kim Bach Petersen (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Kim Bach Petersen


Dato : 02-08-06 20:06

Kim Christiansen skrev:
>> Et godt trick er at putte en metalske i glasset med mælk når det er i
>> mikroen. Derved afsættes varmen fra mælken i skeen og den fordeles
>> bedre. Samtidig forhindrer man at mælken overopheder og derved
>> "stødkoger" når du tager glasset ud.
>
> Er metal i mikro ikke fy-fy, eller er det bare old skool husmoderråd?

Det er generelt fy-fy, men metallets form, tykkelse og placering betyder
en del, ligesom det gør en forskel om der er andet i mikrobølgeovnen
eller ej - mulige problemer med metal er refleksion eller induktion.

En ske betyder ikke så meget, når den står i en kop vand/mælk.

Se fx:

http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=63

Fyiskbasen.dk har i øvrigt også flere mikrobølgeovns-forsøg, man kan
fremsøge.

Kim

Max (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-08-06 20:12

Hej Kim

> Er metal i mikro ikke fy-fy, eller er det bare old skool husmoderråd?

Nej, metal er ikke fy-fy, men der er regler. Har din oven ikke metal
tallerken og metal rist ? Hent denne lille bog og læs lidt almindelig
oplysning op brug af ovnen

http://www.sandcastle.dk/Artikler/mikro.pdf

Mvh Max





Max (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-08-06 20:06

Hej

> Et godt trick er at putte en metalske i glasset med mælk når det er i
> mikroen. Derved afsættes varmen fra mælken i skeen og den fordeles
> bedre. Samtidig forhindrer man at mælken overopheder og derved
> "stødkoger" når du tager glasset ud.

Nu ved jeg ikke hvad Steen siger om smagen, men at det skulle stødkoge
bør ikke være et problem da mælken ikke bør blive varmere end 60 grader,
derover begynder den at lugte og smage som risengrød og høre ikke
rigtig hjemme i kaffen siger min smag mig :)

Mvh Max




Ukendt (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-06 08:00

Pjat med dig, varm mælk smager da godt.

Når vi er i Frankrig, står der ofte en kande varm mælk til enten kaffen
eller en kop hurtigkakao. En dag fik jeg lejlighed til at kigge ud i
køkkenet på et af disse hoteller, da de hældte mælken i kande - direkte fra
en gryde.

Og den dampkogte mælk, der bruges på restauranter er vist også varmere end
de 60 grader.

Har du aldrig fået brødterninger overhældt med varm mælk?
Da jeg var barn - gab, gab - var der på skolen arrangeret morgenbespisning
af kvarterets fattige unger - vi kunne komme i skolens "mælkekøkken", hvor
en moderlig, men bestemt, dame serverede smurte rugbrødsskiver skåret i
tern og overhældt med varm mælk.
Det var altså godt.
Og vi var altså en del, der havde travlt om morgenen - op klokken 7, tøj på,
morgenmad - og så i skole, så man kunne nå en ny morgenmad inden
skolestart..



Max (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-08-06 08:44

Hej Leo

> Pjat med dig, varm mælk smager da godt.

Ja, kogt mælk smager endda dejligt, bl.a. med tvebakker
og kanelsukker :)

Men altså ikke i min kaffe, basta.

> Og den dampkogte mælk, der bruges på restauranter er vist også
> varmere end de 60 grader.

Næste gang du ser nogen damp skumme mælk op, prøv så
lige at kikke på termometeret de bruger og læg mærke til
det røde OK felt.

http://www.anothercoffee.co.uk/products/item190300.aspx

> Og vi var altså en del, der havde travlt om morgenen - op klokken 7,
> tøj på, morgenmad - og så i skole, så man kunne nå en ny morgenmad
> inden skolestart..

Jeg stod op kl. 5:00 og gik med morgenbrød, så efter en tur i
bageriet ligen inden jeg mødte i skolen havde jeg ingen sult mere :)

Mvh Max





Jens Axel Søgaard (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 03-08-06 09:50

Max skrev:

>> Pjat med dig, varm mælk smager da godt.
>
> Ja, kogt mælk smager endda dejligt, bl.a. med tvebakker
> og kanelsukker :)
>
> Men altså ikke i min kaffe, basta.
>
>> Og den dampkogte mælk, der bruges på restauranter er vist også
>> varmere end de 60 grader.
>
> Næste gang du ser nogen damp skumme mælk op, prøv så
> lige at kikke på termometeret de bruger og læg mærke til
> det røde OK felt.
>
> http://www.anothercoffee.co.uk/products/item190300.aspx

De magiske 60 grader (140 grader Fahrenheit) skyldes efter
sigende at proteinerne denatuterer ved den temperatur.

<http://www.coffeegeek.com/guides/frothingguide/milk>

--
Jens Axel Søgaard

Ukendt (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-06 08:01

Der findes jo sådan nogle sutteflaskevarmere - du må kunne finde en, der
passer til en flaske, du kan komme mælk i til kaffen.
Men ellers ville jeg nok også holde mig til mikroen, som flere foreslår.



Jesper Mehlsen (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 03-08-06 10:39

Steen skrev:
> Hej
>
> Normalt når jeg skal have en kop kaffe med mælk i en fart, så kaster
> jeg et krus med en smule mælk, ind i mikroen - og fylder varm kaffe i,
> når mælken er blevet varm.
>
> Er der en form for "mælkevarmer", altså en smartere måde at varme
> mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?
>
> Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...
>
Hej Steen

En anden, men noget dyrere løsning, er at bruge en italiensk
cappuccino/espresso maskine. Under højtryk med varm damp kan man opvarme
mælken. Og så kan du bagefter komme den frisklavede espressokaffe over i
den varme mælk - det smager super godt.

Jeg fik ovenstående hver dag i et par uger på en ferie til Rom. Når
mælken varmes op af den varme damp, så bliver den tilmed lidt
"skummende" og cremet.

Der er i virkeligheden ingen forskel på cappuccino og Kaffe Latte.


Hilsen Jesper

Max (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-08-06 10:45

Hej Steen

> Er der en form for "mælkevarmer", altså en smartere måde at varme
> mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?

Du kan også bruge sådan en her http://www.bialettishop.com/MukkaMain.htm

Den klare det hele for dig og skulle efter sigende lave en god latte.

Mvh Max



Steen (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 03-08-06 14:34

Tak for alle de gode forslag - jeg fortsætter nok med den gode gamle
metode. I mikroen med en kop mælk, og så varm kaffe oveni. Det er
rart med en latte, efter masser af sort kaffe.

Steen


Max (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-08-06 15:12

Hej Steen

> Tak for alle de gode forslag - jeg fortsætter nok med den gode gamle
> metode. I mikroen med en kop mælk, og så varm kaffe oveni. Det er
> rart med en latte, efter masser af sort kaffe.

Du skulle købe dig en af de små piskere med batterier, pisk din mælk
lidt med den og din latte vinder efter min smag meget.

Piskerne kan ofte fåes til en tyver på tilbud

http://www.bomhuset.dk/kbutik/?p=productMore&iProduct=115

Mvh Max



Peter Jespersen (18-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Jespersen


Dato : 18-08-06 13:02

On 2 Aug 2006 11:33:57 -0700, Steen wrote:

>Hej
>
>Normalt når jeg skal have en kop kaffe med mælk i en fart, så kaster
>jeg et krus med en smule mælk, ind i mikroen - og fylder varm kaffe i,
>når mælken er blevet varm.
>
>Er der en form for "mælkevarmer", altså en smartere måde at varme
>mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?
>
>Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...

Bruger selv som regl mikroen og så lige et dask med en pisker så der
kommer lidt skum på og kaffen oveni - ofte gider jeg ej heller at starte
espressokanden op men sætter glasset direkte ind under Senseoen - wupti -
det er klart det nemmeste hvis det kun er en kop eller to det drejer sig
om.

Live long and prosper...
_________________________________________________________________
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
DO NOT ADJUST YOUR MIND - the fault is with reality




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste