Kapitalpension og SU?
Fra : Jannie Andersen

Dato : 02-08-06 19:25

Hej Alle

Jeg har en forespørgsel, som jeg håber, at nogle kloge skatte-hoveder kan
hjælpe mig med.

Jeg læser på uni, og får almindelig SU og lån.

Jeg har et fritidsjob ved siden af mit studie. Det forholder sig sådan, at
hvis jeg arbejder det jeg gerne vil, kommer jeg til at tjene mere end de ca.
72.000 kr. man må tjene om året ved siden af sin SU, og derfor vil jeg høre,
om der er nogen af jer, der kan gennemskue følgende:

Jeg har fået oprettet en arbejdsgiveradministreret kapitalpension i mit
pengeinstitut, hvor jeg indbetaler 1.000 kr. pr. måned.

Mit spørgsmål går på følgende:

Er det rigtigt forstået, at de penge, jeg indbetaler, går uden om den
egenindkomst, som SU styrelsen ligger til grund, når de beregner min
egenindkomst for året?

Har hentet følgende fra SU.dk:

"Pensionsordninger:

Indbetalinger på en arbejdsgiverfinansieret pensionsordning, f.eks. via en
overenskomstaftale, holdes uden for den skattepligtige indkomst. Disse
indbetalinger - såvel arbejdsgivers som lønmodtagers - skal du ikke regne
med i egenindkomsten.
Indbetalinger på en privat pensionsordning, f.eks. en kapitalpensionsordning
eller ratepension, giver et skattefradrag, men fradraget godkendes ikke i
SU-egenindkomsten. Du skal altså tælle dem med når du udregner
egenindkomsten."

- er en arbejdsgiverfinansieret pensionsordning det samme som en
arbejdsgiveradministreret kapitalpension?

Jeg håber, at der er nogen, der kan finde hoved og hale i mit indlæg, og
kender til reglerne

PFH Tak

VH Jannie

Fra : David T. Metz

Dato : 03-08-06 13:01

Jannie Andersen skrev:

> [...]
>
> Er det rigtigt forstået, at de penge, jeg indbetaler, går uden om den
> egenindkomst, som SU styrelsen ligger til grund, når de beregner min

Nej.

> [...]
> overenskomstaftale, holdes uden for den skattepligtige indkomst. Disse
> indbetalinger - såvel arbejdsgivers som lønmodtagers - skal du ikke regne

Bemærk der står "arbejdsgiverfinansieret" - ikke "-administreret" (som
din ordning).

> [...]
> eller ratepension, giver et skattefradrag, men fradraget godkendes ikke i
> SU-egenindkomsten. Du skal altså tælle dem med når du udregner

Din ordning er privat. Den er bare administreret af arbejdsgiver (det er
bare en praktisk foranstaltning).

> - er en arbejdsgiverfinansieret pensionsordning det samme som en
> arbejdsgiveradministreret kapitalpension?

Nej. Der er forskel på at administrere (stå for at holde styr på noget)
og at finansiere (betale).

David

Fra : David T. Metz

Dato : 03-08-06 13:06

David T. Metz skrev:

> Nej.

PS: det oplagte er dog at sende en mail med spørgsmålet til SU-styrelsen
eller til SU-medarbejderen på din uddannelse.

Davod

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-08-06 17:51

David T. Metz wrote:

> Nej. Der er forskel på at administrere (stå for at holde styr på
> noget) og at finansiere (betale).

Hvad er der i vejen for at OP kan lave en ansættelseskontrakt med sin
arbejdsgiver, hvor det er specificeret at 100% (eller whatever) af
bruttolønnen indbetales til en pensionsordning?

AFAIK, er sådanne arrangementer meget almindelige for at "omgå"
maksimumgrænsen for hvor meget du må indbetale til en privat
ratepensionsordning per år (uden at forpligte dig til samme indbetaling
i 10 år). Jeg tror sågar at du kan finde lønmodtagere i dette land, som
hver måned kan ringe til lønkontoret og bede om at x% af bruttolønnen i
denne måned sendes til den arbejdsgiver *finansierede* pensionsordning.

--
Jesper Lund

Fra : David T. Metz

Dato : 04-08-06 12:16

Jesper Lund skrev:

> [...]
> maksimumgrænsen for hvor meget du må indbetale til en privat
> ratepensionsordning per år (uden at forpligte dig til samme indbetaling

Ja, o.k. Men det forudsætter mig bekendt at der er en eksisterende
arbejdsgiverfinansieret ordning, jf fx det der står her:
http://www.danicapension.dk/BrevkasseBonustilpensionsopsparing

> Jeg tror sågar at du kan finde lønmodtagere i dette land, som
> hver måned kan ringe til lønkontoret og bede om at x% af bruttolønnen i
> denne måned sendes til den arbejdsgiver *finansierede* pensionsordning.

Ja, men det forudsætter at den er der i forvejen. Mig bekendt er de der
typisk i medfør af overenskomsten. Jeg kan ikke udelukke at en
enkeltperson kan aftale noget andet med sin arbejdsgiver, hvis området
ikke er overenskomstdækket - men det bliver spekulativt.

David

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-06 16:39

David T. Metz wrote:

> Ja, o.k. Men det forudsætter mig bekendt at der er en eksisterende
> arbejdsgiverfinansieret ordning, jf fx det der står her:
> http://www.danicapension.dk/BrevkasseBonustilpensionsopsparing

Enig. Men som dette link også angiver er det vigtige hvordan ordningen
bliver registreret. Arbejdsgiverne er normalt ligeglade med hvor de
sender bruttolønnen hen, og da arbejdsgiveren per definition betaler
bruttolønnen, må det være relativt let at indrette ordningen, så den er
arbejdsgiverfinansieret. Der er formentlig ikke noget i vejen for, at
der oprettes en særskilt arbejdsgiverfinansieret ordning alene til den
årlige bonusbetaling (eller en del heraf). Altså ved siden af den
pensionsordning, som dækker den ordinære løn.

[NB: bruttoløn = løn incl alle pensionsbidrag].

Det er ikke en ren "free lunch", der er også visse ulemper ved at
ordningen er registreret som arbejdsgiverfinansieret (hvis man vil
modtage efterløn).

> [...]
> at en enkeltperson kan aftale noget andet med sin arbejdsgiver,
> hvis området ikke er overenskomstdækket - men det bliver

Hvorfor skulle man ikke kunne aftale det? Det er muligt at visse
overenskomster kan stille sig i vejen, men på store dele af de private
funktionær arbejdsmarked tror jeg, at der er relativt frit spil for
denne type arrangementer...

--
Jesper Lund

Fra : David T. Metz

Dato : 08-08-06 12:07

Jesper Lund skrev:

> Hvorfor skulle man ikke kunne aftale det?

Undskyld min uklare formulering - det kan man sandsynligvis også, men vi
er uden for mit område af "nogenlunde sikker viden" her. Min pointe var
at en overenskomst potentielt kunne spænde ben for individuelle aftaler
om den slags.

Ja, det er sandsynligt.

David

Fra : Jannie Andersen

Dato : 04-08-06 17:23

Hej David og Jesper

I skal have mange tak for jeres svar - I har været til en stor hjælp. Hvis
det ikke var for jer, var jeg endt med et pænt tilbagebetalingskrav næste
år.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Med venlig hilsen, og ønsket om en god weekend,

Jannie