Mystisk problem med en forlængerledning
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-01 10:42

Hej alle

Jeg har tre fastmonterede telefonstik:

X- 1 m --A------ 9-10 m ------B------ 8-10 m --------C

Fra C blev der i sin tid, da jeg skulle have ISDN, trukket en
forlælngerledning til mit computerrum. NT-boksen blev tilsluttet
og alt virkede som det skulle.

Nu er jeg gået tilbage til POTS, men jeg bad teknikeren om at
lade forlængerledningen være. Det gjorde han idet han monterede
et stik som jeg selv kunne sætte fast på væggen.

Det underlige er at jeg ikke kan bruge det til telefoner. Der er
brum og knas på linjen, og det er ekstremt svært at høre hvad den
anden part siger. De hører dog mig normalt.

Jeg har prøvet forskellige telefoner, alle med samme resultat.
Jeg har også efterprøvet at det er de rigtige ledninger der er
forbundet. Det er det.

Mit modem (28'800) bruger jeg til min hjemmebank Det er forbundet
til det famøse stik. Det kører stabilt nok, men måske langsomt.
Da jeg kobler op i under 1 minut, betyder det ikke så meget.

Kan det have noget med længden af ledningen at gøre?

--
Bertel

Fra : Benny Dam

Dato : 19-06-01 20:31

Ledningens længde er ligegyldig, hvis kvalitet og samlinger er i orden. Tænk
på, at der kan være fem kilometer til centralen. Så betyder 10 meter ikke så
meget.

Det er vel ikke et elektrisk apparat i nærheden, som giver forstyrrelser.
Virker de samme telefoner i dine andre stik? Hvis telefonen er forbundet
gennem modemet, er det måske der, problemet skal søges. Hvad sker der, hvis
du fjerner modemet eller slukker computeren?

mvh
Benny Dam

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-01 08:48

Benny Dam skrev:

>Det er vel ikke et elektrisk apparat i nærheden, som giver forstyrrelser.

Nej.

>Virker de samme telefoner i dine andre stik?

Ja.

>Hvis telefonen er forbundet gennem modemet ...

Det er den ikke, men det ville ikke give problemer. Det har jeg
haft i flere år da jeg brugte modem.

>Hvad sker der, hvis du fjerner modemet eller slukker computeren?

Modemmet er ligegyldigt. Jeg har ikke prøvet at slukke computeren
for den har ikke noget med sagen at gøre.

--
Bertel

Fra : Jan Andersen

Dato : 20-06-01 17:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> Da jeg kobler op i under 1 minut, betyder det ikke så meget.
>
> Kan det have noget med længden af ledningen at gøre?

Hej Bertel...

Støj på linien kan være foraåsaget af amnge muligheder:

Fejlforbundet
Fugt
Løs forbindelse
Defekt telefon
Forkerte kabler (ikke parsnoede kabler)
Elektrisk støj

Håber at det kan hjælpe dig lidt

--
Venlig hilsen / With kind regards

Jan Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-01 17:59

Jan Andersen skrev:

>Støj på linien kan være foraåsaget af amnge muligheder:

>Fejlforbundet

Checket.

>Fugt

Det har fungeret (med ISDN) i et par år.

>Løs forbindelse

Checket.

>Defekt telefon

Checket.

>Forkerte kabler (ikke parsnoede kabler)

Er der forskel på ISDN og PSTN hvad det angår?

--
Bertel

Fra : Jan Andersen

Dato : 20-06-01 20:26

Hej Bertel

Bertel Lund Hansen wrote:

> Checket.

> Det har fungeret (med ISDN) i et par år.

> Checket.

> Checket.

> Er der forskel på ISDN og PSTN hvad det angår?

Mht. til en af de væsentlige forskelle på ISDN og PSTN, er at ISDN kærer
med en spænding (volt) på ca 96 voly, PSTN ca 48 volt. Ved en lavere
spænding, kan der forekomme fejl som ikke eksistere på en højere
spænding. Hvis du har adgang til et muktimeter, der kan måle ohmsk
modstand, så kan du jo prøve at måæe modstanden i de forskellige kabler,
også om der er afsmitning til ikke brugte ledere i kablet, hvis der er
det er det helt sikkert en kabel-, eller forbildelses fejl