Træ hænger ind over vores grund og hus.
Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 09:18

Har fået et lille problem.

Vores nabo har mega træer i sin have, og nu er der et par stykker som er
begyndt at brede sig ind over hækken og ind over vores tag. Da det er et
eller andet nåletræ, så sviner det meget. Jeg har prøvet at få ham til at
beskære det, så han holder det på hans side, men der sker absolut intet. Det
er over 1 år siden nu.

Hvad kan man gøre ?

og nej jeg sætter ikke en stige op og skære det ned.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-08-06 09:31

Morten wrote:
> [...]
> beskære det, så han holder det på hans side, men der sker absolut intet. Det

Til din orientering er det et emne der diskuteres med jævne mellemrum.

Dvs. du kan finde kommentarer til sager som din ved at kigge i gamle
indlæg.

F.eks. via dette:
http://groups.google.com/groups?as_q=tr%C3%A6+h%C3%A6k&num=30&scoring=r&hl=en&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugroup=dk.fritid.hus-og-have&as_usubject=&as_uauthors=&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=1993&as_maxd=2&as_maxm=8&as_maxy=2006&safe=off

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Bo Velschow

Dato : 02-08-06 09:36

"Morten" <morten"snabela"mcrasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beskære det, så han holder det på hans side, men der sker absolut intet.

Der er - desværre! - næppe så meget at gøre, hvis ikke træerne har karakter
af et decideret hegn.

I yderste konsekvens kan man dog åbenbart lægge sag an ved den lokale
underret:
http://www.hegnsyn.dk/pdf/Hegnogetgodtnaboskab.pdf

"Træer bliver normalt ikke regnet for et hegn, men i nogle tilfælde vil
træerne tilsammen danne et hegn.
Hegnsynet vurderer, om træerne har karakter af et hegn. Der gælder følgende
regler

1.. Der skal være et vist antal træer
2.. De skal være ensartede og af samme størrelse
3.. Træerne skal stå på række
4.. Der skal være kort indbyrdes afstand mellem træerne
5.. Træerne må ikke stå længere end 1,75 meter fra skellet
6.. Træerne skal udgøre en væsentlig del af skellets længde
Ifølge hegnsloven må et træ ikke vokse ind i et fælleshegn og beskadige det,
og træets grene må ikke være til fare for andre.

Træer må heller ikke forhindre naboen i at færdes på sin grund med
haveredskaber eller lignende.

Hvis man ønsker at klage over, at naboens træer skygger, eller at grenene
vokser ind over ens grund eller lignende, kan man lægge sag an ved den
lokale underret.

Hvis træerne udgør et hegn, kan du i stedet henvende sig til hegnsynet."

Hvis du skal til at lægge sag an, bør du nok alliere dig med en advokat - og
sørge for, at argumenterne er i orden (træerne skygger/din bygning lider
skade pga. nedfald/den eksisterende hæk lider under træerne osv osv).

> og nej jeg sætter ikke en stige op og skære det ned.

Det vil vist også være ulovligt, og du kan risikere at skulle erstatte de
ødelagte træer (og sådan nogen kan være ret dyre, hvis de skal genanskaffes
i stor størrelse!).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Claus Skovbo

Dato : 02-08-06 21:04

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> "Morten" <morten"snabela"mcrasmussen.dk> skrev i en meddelelse

Den slemme måde, slå træet ihjel.
Kobbersøm eller Round-up er stærke sager.

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-08-06 23:52

Claus Skovbo wrote:

> Den slemme måde, slå træet ihjel.
> Kobbersøm eller Round-up er stærke sager.

Hvis træet er så stort, at det generer, kan et par kobbersøm eller lidt
Round-up ikke gøre det. Men kan man ved nattetide snige sig til at rive
barken af træet hele vejen rundt under jordoverfladen (så det ikke kan ses),
vil træet ikke overleve.

Det vil dog være lige så ulovligt som kemisk krig, så det er ikke noget, jeg
råder til.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-08-06 23:32

> [...]
> beskære det, så han holder det på hans side, men der sker absolut intet.

Du kan spørge i jura-gruppen på usenettet. De har mere forstand på det
juridiske...

Emil

Fra : CAH

Dato : 03-08-06 08:31

Hej

En advokat er jo ikke helt billig, så kunne du ikke evt. gøre sådan
her. Spørg din nabo om han ikke har tid til at komme ind på besøg
sammen med konen til en kop kaffe. Over kaffe fortæller du din nabo at
du har en ven som kommer forbi om 14 dage, og han har en mortorsav du
har fået lov at låne, så i kan ordne træet hvis det er ok med nabo.
Hvis din nabo siger han selv vil gøre det, så spørg om det er en
aftale at han hvis det ikke er gjort om de 14 dage, så har du hans
tillladelse til at gøre det selv.

Men husk kaffe, kage og kone

Cah

Fra : Henrik Madsen

Dato : 04-08-06 06:43

On Wed, 2 Aug 2006 10:17:35 +0200, "Morten"
<morten"snabela"mcrasmussen.dk> wrote:

> [...]
>er over 1 år siden nu.
>
>Hvad kan man gøre ?
>
>og nej jeg sætter ikke en stige op og skære det ned.

Med mindre træet hindrer din daglige færdsel (Læs: hænger ned så du
ikke kan komme ind med din bil eller kan gå uhindret) eller det
direkte står og slår på dit tag med fare for at det ødelægger noget
eller vokser ind i jeres fælleshegn (Læs: F.eks hæk) så kan du intet
gøre..

Tommelfingerreglen er at man måler 3 meter op og så går ud i en 45
graders vinkel og alt der er indenfor det område må du beskære....

Ellers må du have hegnssynet ud og lave en konkret vurdering af den
aktuelle sag.

Det dummeste du kan gøre er bare at slå det ihjel som nogen foreslår.
Det vil blive betegnet som hærværk og kan i yderste fald give både
plettet straffeattest og erstatningsansvar.

Læste om en sag hvor en nabo havde fældet et træ som han syntes stod i
vejen..

Det kostede en dom for hærværk (læs:plettet straffeattest) samt et
civilt søgsmål omkring erstatningen gav manden med træet omkring
100.000 Kr. Det var det man skønnede det ville koste at grave den
gamle stub op og bortfjerne den samt købe og plante et træ af
tilsvarende karakter på grunden..

Mener faktisk også der var blandet noget tyveri anklage ind over fordi
manden med motorsaven også havde fjernet det gamle træ (Læs: Det er
tyveri for han ejer ikke træet..)

Din eneste mulighed er at snakke med din nabo....Det vil være en
fordel at snakke pænt til manden, starter du med at komme og forlange
at han skal fælde træerne så risikerer du at han går i baglås..

Henrik

Fra : tom.jensen@jubiipost~

Dato : 04-08-06 07:07

Hvis det er hans træ selvom det rækker ind over din have må det
også være hans nåle! :)
Dvs. hvis han ikke selv henter nålene er det vel lovligt at hælde dem
tilbage over hækken. Mon ikke han bliver træt af det på et
tidspunkt?

/Tom