Fluer - de er sgu da en belastning
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-06 20:52

Hej

Vi bor i et hus 4-500m fra vandet men desværre kun 2-300m fra en
svineavler. Specielt denne sommer har vi døjet voldsomt meget med fluer -
hvem har ikke det..

Kan man virkelig ikke gøre noget? Jeg gider ikke hænge gammeldags fluepapir
op - det er sådan lidt småulækkert. Jeg byder mig heller ikke ret meget om
dem her flueristere - det kan lugte lidt grumt og er heller ikke fedt med
småbørn (1x1år + 1x3år) i huset.

Selvfølgelig er det når vi skal sove, at problemet virker størst, og vi har
skam sådan et mosquitonet, men det virker som om, at det hæver temperaturen
3-4 grader.. og det er altså varmt nok i forvejen for tiden.

Men hvad med sådan noget ultralydsnoget? Virker det? Alternativer?

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-06 21:16

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNfamiliendudek.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi bor i et hus 4-500m fra vandet men desværre kun 2-300m fra en
> svineavler. Specielt denne sommer har vi døjet voldsomt meget med fluer -
> hvem har ikke det..

Hvis du vil give svineavleren skylden, skal han have en ulovlig utildækket
mødding, hvad jeg næppe tror er tilfældet. Ellers er han frikendt, der
produceres ikke fluer i en stald, eller i en gyllebeholder. Omvendt kan du
komme efter ham, hvis det er som førstnævnt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim2000

Dato : 01-08-06 21:29

> [...]
> produceres ikke fluer i en stald, eller i en gyllebeholder. Omvendt kan du
> komme efter ham, hvis det er som førstnævnt.

Det er muligt, men enhver ved det, det er almen viden at hvis der er
svinefarme i nærheden så er der mange flere fluer, det er nu nok også bare
en konstatering Bo laver end det er en anklage.

Mit forslag er at undgå dem

Enten køber du nogle strips, der kan sættes i vinduerne (ca. 120 kroner i
byggemarkeder), de er giftige og slår insekterne ihjel.

Ellers er det igang med at lave ekstra netdør, netvindue osv osv. Det er
efter min mening den eneste løsning der er virkelig god, I kan jo starte med
at hænge myggenettet ned foran soveværelsesvinduet og naturligvis sørge for
at lyset ikke er tændt derinde om aftenen mens vinduet er åben.

Og så gør ellers alt hvad I overhovedet kan for at tiltrække fugle!! Een
vibe spiser over 3000 insekter om dagen!! Så igang med at fodre fugle om
vinteren og byg redekasser.

mvh
Kim

Fra : Max

Dato : 01-08-06 21:44

Hej Kim

> Een vibe spiser over 3000 insekter om dagen!! Så igang med at fodre
> fugle om vinteren og byg redekasser.

Jeg ved ikke om der er en sammenhæng, men vi har (modsat tidligere år)
næsten ingen myg og fluer, men derimod et sted omkring 500 styks
skov- og gråspurve i hækken.

Mvh Max

Fra : Erik Nielsen

Dato : 01-08-06 21:35

> [...]
> produceres ikke fluer i en stald, eller i en gyllebeholder. Omvendt kan du
> komme efter ham, hvis det er som førstnævnt.

Siden hvornår bliver der ikke produceret fluer i en stald?
--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-06 22:05

"Erik Nielsen" <dur@durikke.dk> skrev >
> Siden hvornår bliver der ikke produceret fluer i en stald?

Jeg har så læst Max's link, der kan produceres fluer i spaltestalde for
svin, i gyllens flydelag, det troede jeg ikke.
-
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Max

Dato : 01-08-06 21:42

Hej Preben

> utildækket mødding, hvad jeg næppe tror er tilfældet. Ellers er han
> frikendt, der produceres ikke fluer i en stald, eller i en
> gyllebeholder. Omvendt kan du komme efter ham, hvis det er som

Prøv lige at læse den her

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/flueretn.htm

Mvh Max

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-08-06 22:22

On Tue, 1 Aug 2006 21:51:34 +0200, Bo Kamp Dudek
<bo@FJERNfamiliendudek.dk> wrote:

> [...]
>3-4 grader.. og det er altså varmt nok i forvejen for tiden.
>
>Men hvad med sådan noget ultralydsnoget? Virker det? Alternativer?

Ja de er mega irriterende!!

Vi har cirka en million fluer her - og er endt med at løse problemet
med at holde vinduer+døre lukkede det meste af dagen og hele natten og
så holde temperaturen på 18° med aircondition i stedet. Vi havde så
aircon i forvejen da vi bruger det til opvarmning om vinteren.

Det koster lidt strøm, men syntes faktisk det er givet ganske godt ud
i bytte for en uforstyrret nattesøvn

** Lars

Fra : Ann

Dato : 02-08-06 18:02

Bo Kamp Dudek skrev:

> [...]
> 3-4 grader.. og det er altså varmt nok i forvejen for tiden.
>
> Men hvad med sådan noget ultralydsnoget? Virker det? Alternativer?

Hej Bo

Prøv at søge efter "fluefanger" på nettet - så finder du nok de
elektriske fluefanger....

De er faktisk ret effektive - vores er tændt hver aften/nat og ofte
høres når et kræ bliver grillet...(undskyld udtrykket) - derudover
har vi sat net foran alle døre og vinduer...

Og nej det er ikke naboens grise som leverer fluerne - det er skam
"egen produktion" - men selv om man er landmand er det rart kun at
være 2 i soveværelset.....

hilsen

Mefa