Fodtøj i Yosemite?
Fra : Andrea

Dato : 01-08-06 20:12

Vi skal til USA i september og være i Yosemite fra 9/9 til 13/9. Egentlig
havde jeg bare tænkt mig at vandre rundt i mine sandaler, men kæresten mener
der både er slanger og alt muligt andet der gør, at jeg skal gå i lukkede
sko...
Er der nogen der har noget praktisk erfaring derfra. Vi regner med at holde
os til stier og veje og vi skal nok heller ikke klatre i bjerge o.l.
Mvh. Kristina

Fra : michael

Dato : 01-08-06 20:40

Da jeg var der i juni 2005 så vi hverken slanger, krokodiller eller
skorpioner.

Jeg skal da ikke kunne afvise at der er en enkelt slange eller to, men
det du mest kommer til at støde på er mere almindelige skovdyr som
hjorte, harer og små sjove egern og jordegern.

Så hvis dine fødder ellers kan holde til at vandre i sandaler kan du
roligt gøre det.

/michael

Fra : Yamamoto

Dato : 01-08-06 20:55

"Andrea" <no.email@my.box> wrote in message
> [...]
> holde
> os til stier og veje og vi skal nok heller ikke klatre i bjerge o.l.

jeg havde sandaler med...slanger er det mindste problem, bjørne og gnavere
der har bylde pest er nok det 'værste'

http://www.ssi.dk/sw687.asp

Bjørnene er rimeligt fredelige, bare husk at ligge alt spiseligt eller
deodoranter udenfor teltet om natten...

Fra : BA

Dato : 01-08-06 23:02

Spørg her:

http://www.nps.gov/yose/

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Stig Nielsen

Dato : 01-08-06 23:00

"Andrea" <no.email@my.box> skrev i en meddelelse
> [...]
> holde
> os til stier og veje og vi skal nok heller ikke klatre i bjerge o.l.

Det er svært at løbe fra bjørne i sandaler

Så jeg vil råde jer til nogle almindelige kondisko eller vandrestøvler
afhængigt af hvor langt I har tænkt jer at gå.

Og det råd med at lægge mad og deodoranter uden for teltet er ikke holdbart.

Det skal lægges i de bjørnesikre bokse der er ved teltpladserne, eller
hænges op imellem to træer uden for bjørnelabbers rækkevidde.
Det er forholdsreglerne man skal følge når man er der.

God tur !
Det er et fedt sted og husk at gemme lidt plads i jeres bagage til de store
kogler.

Og med store mener jeg STORE ! (½ meter i højden sådan cirka)

Stig

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-08-06 10:19

"Stig Nielsen" <klm@no.pq> wrote in message

> Det er svært at løbe fra bjørne i sandaler
>
> Så jeg vil råde jer til nogle almindelige kondisko eller vandrestøvler
> afhængigt af hvor langt I har tænkt jer at gå.

Og Kristina må endelig også huske små klokker og peberspray Se
nedenunder.

In light of the rising frequency of human/grizzly bear conflicts, the
Yosemite Department of Fish and Game is advising hikers, hunters, and
fishermen to take extra precautions and keep alert for bears while in the
field.

We advise that outdoorsmen wear noisy little bells on their clothing so as
not to startle bears that aren't expecting them. "We also advise
outdoorsmen to carry pepper spray with them in case of an encounter with a
bear.

"It is also a good idea to watch out for fresh signs of bear activity.
Outdoorsmen should recognize the difference between black bear and
grizzly bear poop.

"Black bear poop is smaller and contains lots of berries and squirrel fur.
Grizzly bear poop has little bells in it and smells like pepper."

Bjarne K.

Fra : BA

Dato : 02-08-06 11:03

Man bør heller ikke vaske sig, eller sit hår i fx frugtduftende shampoo,
eller bruge sødt duftende deo og parfume.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-08-06 11:31

"Bjarne K."
> [...]
>

> "Black bear poop is smaller and contains lots of berries and squirrel fur.
> Grizzly bear poop has little bells in it and smells like pepper."

LOL -max-

Fra : Sten Schou

Dato : 02-08-06 19:39

"Stig Nielsen" <klm@no.pq> skrev i en meddelelse

> Det er svært at løbe fra bjørne i sandaler

Man skal aldrig løbe, når man ser en bjørn.....

Hilsen Sten

Fra : Stig Nielsen

Dato : 02-08-06 23:11

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> "Stig Nielsen" <klm@no.pq> skrev i en meddelelse

> Man skal aldrig løbe, når man ser en bjørn.....

Man skal bare løbe hurtigt nok !!!

Nej ved godt at det er forbudt, det pisker ligesom stemningen op til at den
skal løbe efter.

Smilte også lidt af retningslinierne der også er i Yosemite hvis man er
uheldig/heldig at møde en puma.

Lav larm og gør dig så stor som mulig, har du børn så sæt dem op på
skulderen, så du virker så høj som muligt.

Og så slutter de rådene af med: If this doesn't help and the mountain lion
attacks - FIGHT BACK !

Tak for kaffe, selvom det jo selvfølgelig er sidste udvej

Stig

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-08-06 08:15

Sten Schou skrev i 44d0f14f$0$851$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
> "Stig Nielsen" <klm@no.pq> skrev i en meddelelse

> Man skal aldrig løbe, når man ser en bjørn.....

Med mindre man er sammen med en, der løber langsommere!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels H

Dato : 02-08-06 08:43

> [...]
> holde
> os til stier og veje og vi skal nok heller ikke klatre i bjerge o.l.

Sådan som du beskriver det, behøver du ikke investere i trekking-fodtøj.
Man kan sagtens gå i sandaler fra p-pladserne og hen til Bridal Veil
vandfaldet, selv om det er gennem skovbund, og hvis I kører op til Glacier
point, hvad I helt klart bør gøre, er der asfalteret sti hele vejen.
Det er kun hvis I påtænker at trekke op ad de navngivne trails gennem
bjergene, at I skal tænke i udstyr.
Jeg har været der 2 gange, og har hverken set slanger eller bjørne (netop
dér), og vi opsøgte dem ellers
Mvh Niels Hejnfelt
P.S. Kan i øvrigt anbefale Cedar Lodge ca. 15 km udenfor "parken".Boede der
begge gange.

Fra : Yamamoto

Dato : 02-08-06 22:21

> [...]
> bjergene, at I skal tænke i udstyr.
> Jeg har været der 2 gange, og har hverken set slanger eller bjørne (netop

ingen bjørne,-så tag på campground 'lodgepole' i Kings Canyon...der er
masser af bjørne!!!

http://www.nps.gov/seki/

Fra : Niels H

Dato : 03-08-06 08:05

"Yamamoto" <Yamamoto@(XYSD)jap.jp> skrev i en meddelelse

> ingen bjørne,-så tag på campground 'lodgepole' i Kings Canyon...der er
> masser af bjørne!!!

Som jeg skriver, er det netop dér, jeg ikke har set bjørne.
Har set rigtig mange bjørne både sorte og Grizzly, i Glacier Natl.Park i
Montana, i Yellowstone, men i særdeleshed oppe omkring Banff i Canada.
Mvh Niels