Få testet din juraviden #2 - Familie- og a~
Fra : Christian Madsen

Dato : 31-07-06 12:46

Så har jeg lavet en lille test i familie- og arveret.
I er velkommne til at tage testen, og poste eventuelle kommentarer og
resultater her i tråden!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 31-07-06 12:46

Christian Madsen skrev:
> Så har jeg lavet en lille test i familie- og arveret.
> I er velkommne til at tage testen, og poste eventuelle kommentarer og
> resultater her i tråden!

Adressen er forresten:
www.christianogterese.dk/quiz

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette

Fra : Martin Nielsen

Dato : 01-08-06 09:41

I spg 3 er svar A og D ens... er det med vilje?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-06 10:17

Den 01-08-06 10.40 skrev Martin Nielsen følgende:
> I spg 3 er svar A og D ens... er det med vilje?

Lettere spoiler
..
..
..
..
..
..
..
..
..
De er ikke helt ens. Forestil dig, der havde været fire børn i stedet
for to.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-06 10:40

Den 01-08-06 11.17 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> [...]
> .
> .
> De er ikke helt ens. Forestil dig, der havde været fire børn i stedet

Mere spoiler
..
..
..
..
..
..
..
Hmm, den første spoiler var så ikke nødvendig. Jeg troede, D var det
rigtige svar, hvilket det åbenbart ikke er. Kan man få det rigtige svar
og ikke mindst en begrundelse?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det

Fra : Jesper Brock

Dato : 01-08-06 12:50

> Hmm, den første spoiler var så ikke nødvendig. Jeg troede, D var det
> rigtige svar, hvilket det åbenbart ikke er. Kan man få det rigtige svar og
> ikke mindst en begrundelse?

D *er* det rigtige svar... jeg fik da i hvert fald 10 ud af 10 (jeg ved
det - blærerøv med D som svar i 3'eren.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-06 13:15

Den 01-08-06 13.50 skrev Jesper Brock følgende:

> D *er* det rigtige svar... jeg fik da i hvert fald 10 ud af 10 (jeg ved
> det - blærerøv med D som svar i 3'eren.

Jeg fik mange fejl, bl.a. på 3'eren. Men ok, nu kan jeg undskylde mig
med, at der har været fejl i testen - men det bør til gengæld gøre dig
nervøs

Jeg har lige testet igen. Jeg får stadig fejl, når jeg vælger D i
3'eren. Har jeg dårlig ånde eller hvad?

Jeg forstår heller ikke 2'eren, hvor svaret åbenbart er C. Hvorfor skal
Hanne dele friværdien i huset med Martin, når det er hendes hus?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-08-06 13:33

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Jeg forstår heller ikke 2'eren, hvor svaret åbenbart er C. Hvorfor skal Hanne
> dele friværdien i huset med Martin, når det er hendes hus?

Hej,
Nej du har ret, der var en fejl i sprg. 3. Du kan se min forklaring
under Jespers indlæg. Spørgsmålet er nu lavet om, og du må prøve at
tage testen igen..!

Det rigtige svar i spørgsmål 2, er B, her er en forklaring:
Der bliver spurgt til nettoformuen, dvs. hvad de ejer efter
skilsmissen.

Martin er insolvent med 500.000 kr. og han har altså ingen formue der
skal deles. Hanne har et hus til en værdi af 1.200.000 kr., som er en
del af ægtefællernes formuefællesskab, derudover ejer hun et sommerhus,
som bliver hendes særeje i forbindelse med skilsmissen.

Hanne har altså en fællesejeformue på 1.200.000 kr., og Martin en
fællesejeformue (som rent teknisk sættes til 0 når der skal skiftes.)

De får derfor hver et boslod på 600.000 kr. Martin har altså de 600.000
kr. fra Hanne, og en gæld på 500.000 kr., og ender derfor med at have
en nettoformue på 100.000 kr.

Hanne har derimod de 600.000 kr. (hendes boslod), samt sommerhuset som
er hendes skilsmissesæreje ( 200.000 kr.), dvs. i alt 800.000 kr. i
nettoformue.

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-08-06 13:20

Jesper Brock skrev:

> D *er* det rigtige svar... jeg fik da i hvert fald 10 ud af 10 (jeg ved det -
> blærerøv med D som svar i 3'eren.

Hej igen,

Jeg er faktisk ked af at indrømme det, men den rigtige løsning er slet
ikke en af valgmulighederne. Her er en gennemgang:

De ejer 350.000 i alt. Dvs. der bliver boslodder på 175.000 kr. til
hver.

Der falder altså 175.000 kr. i arv efter M, som skal deles med 1/3 til
H og 2 / 3 til børnene, altså de arver 1 / 3 hver, af de 175.000 kr.
Dvs. hver arver: 58.333 kr.
Jeg beklager denne fejl i testen, og den (sprg. 3) er nu lavet om for
at belyse en hel anden problemstilling.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-06 13:29

Den 01-08-06 14.19 skrev Christian Madsen følgende:

> Jeg er faktisk ked af at indrømme det, men den rigtige løsning er slet
> ikke en af valgmulighederne. Her er en gennemgang:

Jamen, så var D jo netop det rigtige svar overordnet set (og i den
konkrete situation var A også korrekt).

> De ejer 350.000 i alt. Dvs. der bliver boslodder på 175.000 kr. til hver.

Jeg troede, det var en fælde, at du opererede med for høje tal.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Avancerede søgemuligheder i mails med Thunderbird.

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-08-06 13:35

Kim Ludvigsen skrev:

> Jamen, så var D jo netop det rigtige svar overordnet set (og i den konkrete
> situation var A også korrekt).

> Jeg troede, det var en fælde, at du opererede med for høje tal.

Både ja og nej. De skal dele Martins lod, men sådan som det stod, kunne
det (og burde det) forstås som om, at det var hele de 350.000 kr. som
skulle deles, og det var jo ikke tilfældet. Hanne skal jo både have sin
boslod og sin arv.

Fra : Jesper Brock

Dato : 01-08-06 13:39

> Jamen, så var D jo netop det rigtige svar overordnet set (og i den
> konkrete situation var A også korrekt).

Det afhænger af, hvordan man læser spørgsmålet. Jeg har også bare læst det,
som at Hanne arver 1/3 og børnene 2/3 - ellers kunne man ikke besvare
spørgsmålet. Men rent teknisk skal man jo selvfølgelig lige huske, at disse
brøkdele selvfølgelig beregnes ud af *martins boslod*, som kun udgør
*halvdelen* af den samlede formue.

Ud af den samlede formue ejer Martin og Hanne halvdelen hver. Dvs. Martin
ejer 3/6 og Hanne ejer 3/6.

Efter at arveopgøret er opgjort ser formuefordelingen derfor således ud, at:

Hanne får 36 (hendes egen halvdel) + 1/6 (1/3 af arven efter Martin) =4/6 af
den samlede formue
Børnene får 2/3 af de 3/6 = 2/6 af den samlede formue

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 01-08-06 15:06

Christian Madsen wrote:

[klip]

> Jeg beklager denne fejl i testen, og den (sprg. 3) er nu lavet om for
> at belyse en hel anden problemstilling.

Med fare for at udstille min usansynligt ringe hukommelse vedr.
familie- og arveret, så må jeg sige, at jeg ikke forstår svaret på
den nye spørgsmål 3:

Spørgsmål:
Martin dør d. 30-7-2006 efter 30 års ægteskab med Hanne.
Martin har et særbarn, Søren, og et fællesbarn med Hanne, Peter.
Martin og Hanne ejer intet udover deres villa som har en friværdi på
250.000 kr.

Svar:
d) Arven går i statskassen

Svar d) er i hvert fald det, der registreres som korrekt.

Den må du gerne forklare mig.

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-08-06 15:19

xxxfoo@gmail.com skrev:
> [...]
>
> Svar:
> d) Arven går i statskassen
>
> Svar d) er i hvert fald det, der registreres som korrekt.

Det er en fejl! Jeg havde fået byttet om på "valuen" af to
radiobuttons. Prøv igen..! Beklager..!

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 01-08-06 15:52

Christian Madsen wrote:

[klip]

> Det er en fejl! Jeg havde fået byttet om på "valuen" af to
> radiobuttons. Prøv igen..! Beklager..!

Jeg forstår det stadig ikke:

[...]

Det svar der angives som det korrekte:
b) Hanne arver 75.000 kr. S og P arver hver 25.000 kr.

Martins boslod efter skifte: 125.000

Hustru arver 1/3 af 125.000
Livsarvingerne Søren og Peter dele den sidste 2/3 dvs. 1/3 af 125.000
til hver. Jeg kan ikke umiddelbart får disse brøker til passe med de
foreslåede arvebeløb.

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-08-06 16:32

xxxfoo@gmail.com skrev:
> [...]
> Livsarvingerne Søren og Peter dele den sidste 2/3 dvs. 1/3 af 125.000
> til hver. Jeg kan ikke umiddelbart får disse brøker til passe med de

Hej,

Det er fordi, at du har glemt AL § 7b, stk. 2.
Dette er den såkaldte 150.000 kr's regel (i år 200.000 kr.).

M og H har i alt 250.000 kr., lodderne i boet bliver derfor 125.000 til
hver.

Der falder altså 125.000 kr. i arv efter M, som så skal deles med 1 / 3
til hver (41.666 kr.). H har dog altid ret til, at få minimum 200.000
kr. (inkl. hendes boslod, arv, særeje osv.).

H får altså sit boslod på 125.000 kr., + hendes legale arv +
suppleringsarv, således at hun i alt har 200.000 kr.
Hun arver altså 75.000 kr. i alt, således at hun samlet har 200.000 kr.

Der er 50.000 kr. til deling mellem S og P, som hver arver 25.000 kr.

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 16-09-06 11:08

> [...]
>
> --
> Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
> PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette

Hej

Selv om tråden efterhånden er lidt gammel, har jeg et par spørgsmål til
denne regel om ægtefælleudlæg:
§ 7 b. Er boet af ringe værdi, kan den efterlevende ægtefælle udtage bohave,
arbejdsredskaber og andet løsøre, i det omfang det skønnes nødvendigt, for
at den efterlevende kan opretholde hjemmet eller sit erhverv, selv om der
derved vil tilfalde den efterlevende mere end dennes bos- og arvelod.
Stk. 2. Den efterlevende ægtefælle har altid ret til af boet at udtage
så meget, at værdien heraf sammenlagt med den efterlevendes bos- og arvelod
samt fuldstændige særeje udgør indtil 150.000 kr. Reglerne i § 7, stk. 2 og
3, finder tilsvarende anvendelse.

(beløbet er i mellemtiden reguleret til 200.000)

1) Ifølge visse populære beskrivelser kunne man få det indtryk, at reglen
kun er relevant, hvis boet har en samlet værdi under 200.000 kr. Paragraf 7b
starter da også med ordene "Er boet af ringe værdi ...". Kan I bekræfte, at
kriteriet ikke er boets værdi, men den efterlevendes økonomiske situation,
der afgører, om reglen kan anvendes? (I quizzen er boets værdi jo større end
250.000 kr.)

2) Såfremt der gælder fuldstændig særeje, og den efterlevende har gæld, er
efterlevende da berettiget til at gå ud af skiftet med 200.000 eller et
beløb, der svarer til dennes gæld + 200.000?

Mvh.
Lise

Fra : David T. Metz

Dato : 01-08-06 16:36

xxxfoo@gmail.com skrev:

> [...]
> Livsarvingerne Søren og Peter dele den sidste 2/3 dvs. 1/3 af 125.000
> til hver. Jeg kan ikke umiddelbart får disse brøker til passe med de

Se arvelovens § 7b stk. 2 - beløbet er vist nok reguleret til 200.000.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 01-08-06 16:32

Christian Madsen skrev:
> Så har jeg lavet en lille test i familie- og arveret.
> I er velkommne til at tage testen, og poste eventuelle kommentarer og
> resultater her i tråden!

Jeg går ud fra du i spsml. 3 går ud fra reglen om ægtefælleudlæg. Men
som jeg forstår det sker det ikke "automatisk" at der sker
ægtefælleudlæg, så det er ikke givet at arven falder ud som det du
markerer som det rigtige svar?

Vedr. spmsl. 2 ville det være en bedre "fælde" hvis svarmulighed a) lød:
"Hanne har 1.400.000 kr og Martin har en gæld på 500.000 kr", da enhver
med minimale regnekundskaber kan ræssonere at boet ikke kan indeholde en
samlet formue på 1.900.000 kr

David (der klarede sig noget bedre i denne kviss)

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-08-06 16:35

David T. Metz skrev:

> [...]
> formue på 1.900.000 kr
>
> David (der klarede sig noget bedre i denne kviss)

Hej David,

H ville naturligvis skulle påberåbe sig reglen for at få
suppleringsarven, men herefter vil hun også have krav på den. Der skal
ikke gøres noget ekstra. (Det var faktisk en del af eksamensopgaven i
arveret i år på AU)

Jo det ville det nok, det kan være at jeg smider dit løsningsforslag
ind når jeg ligger den næste ud i enten aftale- eller køberet.