Skærme
Fijala 3554
LCD Skærm
Fra : Anders

Dato : 31-07-06 22:43

Hej!

Jeg vil gerne have en LCD-skærm(19") til min nye computer, men så er
spørgsmålet jo, hvilken man skal købe. Jeg har kigget lidt rundt omkring og
Toms Hardware ser ud til at anbefale Viewsonic VP930
(http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157184). Er den god, eller findes der
bedre til prisen?

3000 kr. må anses som min prismæssige smertegrænse. Hvordan er forholdet
mellem 17" og 19" egentlig? Hvad ville en 17" med tilsvarende
latency/billedkvalitet ifht VP930 koste?

Håber på svar.

Venlig hilsen,
Anders

Fra : JK

Dato : 01-08-06 08:55

On Mon, 31 Jul 2006 23:43:22 +0200, "Anders" <gregersen@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>mellem 17" og 19" egentlig? Hvad ville en 17" med tilsvarende
>latency/billedkvalitet ifht VP930 koste?

Det kommer da lidt an på. hvad du skal bruge skærmen til.

Det er en god skærm:
http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html

http://www.prad.de/guide/screen2348.html

stort synsfelt på 170 grader, og 8 msec respons. MVA panel.

Hvis spil er en væsentlig anvendelse, så er den god nok !

Ellers har jeg aldrig været Viewsonics fan. Jeg bruger Eizo
(no-gamer). De er også ofte MVA.

17" vil jeg slet ikke anbefale.

Hvad med en billig 19" widescreen fra Acer, 1916ws, 8 msec, 1440x900,
TN panel, 2099 kr:

http://www.prad.de/guide/screen2746.html

Dit grafikkort skal altså have denne opløsning i driveren.

Eller hvad med den kontrastrige LG 1970H:
http://www.prad.de/guide/screen2684.html

til 2235,-

samme brede synsfelt som Viewsonics'en og 1600:1 !

mvh

John

Fra : JK

Dato : 01-08-06 09:05

En god regel er at se en skærm i demo inden man køber. Vær opmærksom
på, at opløsningen SKAL stå til det nominelle, f.eks. 1280x1024 for en
19" skærm, - ellers bliver billedet langt mere uskarpt.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-06 10:19

Anders wrote:
> Hej!
>
> 3000 kr. må anses som min prismæssige smertegrænse. Hvordan er
> forholdet mellem 17" og 19" egentlig? Hvad ville en 17" med
> tilsvarende latency/billedkvalitet ifht VP930 koste?

For 3000,- kan du få en 20" HP L2035 med 16 ms S-IPS panel, pivot,
composite- og s-video-input.
Den ville jeg vælge til hver en tid...

Zulu

Fra : Anders

Dato : 01-08-06 13:14

"Zulu" <zulu-a-toughguy.net> wrote in message

> For 3000,- kan du få en 20" HP L2035 med 16 ms S-IPS panel, pivot,
> composite- og s-video-input.
> Den ville jeg vælge til hver en tid...

Men 16ms, er det ikke meget? Jeg ved ikke så meget om emnet må jeg indrømme,
men jeg kan da se at det er dobbelt så meget som VP930. Betyder det ikke at
L2035 er en del langsommere?

Venlig hilsen,
Anders.

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-06 13:52

Anders wrote:

> Men 16ms, er det ikke meget? Jeg ved ikke så meget om emnet må jeg
> indrømme, men jeg kan da se at det er dobbelt så meget som VP930.
> Betyder det ikke at L2035 er en del langsommere?

Nu er tal meget taknemmelige...

De 8 ms VP930 er opgivet til, er det der kaldes g2g (gray-2-gray), hvor de
16 ms for L2035 for hvid-sort-hvid, og det svarer til 8 ms g2g.

Ydermere har L2035 et S-IPS-panel, mod et MVA-panel i VP930.
Du kan læse mere om de to skærme her:
VP930: http://www.prad.de/en/guide/screen2348.html
L2035: http://www.prad.de/en/guide/screen1113.html

og om de forskellige panel-teknologier her:
http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

Zulu

Fra : JK

Dato : 01-08-06 14:58

On Tue, 1 Aug 2006 14:52:01 +0200, "Zulu" <zulu-a-toughguy.net> wrote:

> [...]
>VP930: http://www.prad.de/en/guide/screen2348.html
>L2035: http://www.prad.de/en/guide/screen1113.html
>
>og om de forskellige panel-teknologier her:

Det er også sådan det man har hørt, at responstid for en s-ips er sat
dobbelt så højt.

Kan tilslutte mig den 20" HP skærm. Den har opløsning 1600x1200, så vi
er oppe i en helt andet klasse end 19" og 1280x1024

mvh

John

Fra : Anders

Dato : 01-08-06 16:06

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message
> [...]

Okay, jeg er tæt på at købe L2035. Der er bare to ting der undrer mig nu.
HP-skærmen ser ud til at være bedre end Viewsonic VP930 på alle områder, og
så er den endda også 1" større. Hvordan kan de koste det samme? Er der slet
ikke noget punkt hvor Viewsonic er bedre? Jeg undrer mig også over, at nogle
steder koster L2035 3000 kr., andre steder 5500+ kr.

http://www.prcdata.dk/ProduktLinkFrame.asp?id=62&produktId=46467482 (5500)
http://www.intercondata.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=163095 (5600)
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=963 (3000)
http://www.elibitum.dk/products/productinfo.aspx?Extproductid=21000112
(3000)

Og ifølge HP er skærmen udgået
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF10a/20299-156259-156259-156259-172157-3641421.html

Og forøvrigt kan man vist få stød hvis man rører ved den
http://www.l2035recall.com/Denmark.htm

Venlig hilsen,
Anders

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 01-08-06 16:21

Anders skrev:

> Og forøvrigt kan man vist få stød hvis man rører ved den
> http://www.l2035recall.com/Denmark.htm

Det er da bare en feature. Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har skældt ud
på folk, der har sat fedtede fingre på min skærm.

--
Mvh. Peter

Fra : JK

Dato : 02-08-06 11:12

On Tue, 1 Aug 2006 17:06:17 +0200, "Anders" <gregersen@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>ikke noget punkt hvor Viewsonic er bedre? Jeg undrer mig også over, at nogle
>steder koster L2035 3000 kr., andre steder 5500+ kr.

Nu har du jo intet hidtil fortalt om, hvad du skal bruge skærmen til,
- og så vil jeg ikke bruge mange minutter på at finde skærmforslag
frem.

Hørt om www.edbpriser.dk ?

Der er tonsvis af 20" skærme til 3000 kr.

F.eks. denne samsung med 8 msec respons:

Men du må jo gøre op med dig selv, om du er svagtseende eller hvad, om
du vil have widescreen eller hvad, om du foretrækker 1600x1200,
1680x1050, 1400x1050 eller 1280x1024

det er altså ret forskellige opløsninger, og du er bundet til een af
dem.

Desuden skal man checke med www.prad.de hvad den pågældende
favoritskærm har af detaljerede specifikationer, såsom paneltype og
synsfelt.

derfor mener jeg, at det er et ret stort arbejde at gøre i blinde.

mvh

John