Brevkasse i stuen
Fra : PP

Dato : 31-07-06 11:55

Er der ikke noget med at alle lejligheder skal have deres brevkasser
monteres i stueetagen, så postbudet ikke skal op ad trapperne, fra 2009?

1) Hvor kan man læse mere?

2) Hvem skal betale i en ejerforening for at postkasserne hænges op dernede?

3) Kan beboere allerede nu gøre det?
F.eks. at to ud af fem i en opgang har postkasserne dernede?

PP

Fra : Jubii

Dato : 31-07-06 15:06

On Mon, 31 Jul 2006 12:54:50 +0200, "PP" <pp@pp.pp> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Er der ikke noget med at alle lejligheder skal have deres brevkasser
>monteres i stueetagen, så postbudet ikke skal op ad trapperne, fra 2009?

Så send det med pakkeposten.

>1) Hvor kan man læse mere?

Hos post danmark?

>2) Hvem skal betale i en ejerforening for at postkasserne hænges op dernede?

Hvad siger jeres vedtægter? Er det en fælles udgift f.eks.
I skal nok have det op på en generalforsamling bla.a. om form og farve m.m.

Husk lige at det ikke kommer som en total overraskelse for bevægelseshæmmede,
som kan få dispensation efter ansøgning om opbæring af post.
At blinde og svagtseende får det mundligt og evt. en visnig efter opsætning.

>3) Kan beboere allerede nu gøre det?

Det kommer an på om post danmark bruger dem før tid.

Spørg post danmark.

> F.eks. at to ud af fem i en opgang har postkasserne dernede?

Er det ikke tvungen at opsætte brevkasser skal postbudet jo alligevel omdele til
alle etager. Og det bliver nok for rodet til at postdanmark vil være med til den
trafik.

>PP

skriv til skrivpost@post.dk - din e-mail til os skal gerne indeholde: navn,
adresse og evt. firma.

Læs om de nuværende regler.

http://postdanmark.dk/cms/da-dk/files/husbrev.pdf

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 31-07-06 15:10

PP wrote:
> Er der ikke noget med at alle lejligheder skal have deres brevkasser
> monteres i stueetagen, så postbudet ikke skal op ad trapperne, fra 2009?

Jo, dog først fra 31. december, dvs. reelt fra 2010.

> 1) Hvor kan man læse mere?

www.retsinfo.dk kan du søge efter "Bekendtgørelse om postvirksomhed
og postbefordring" fra 2004. Bestemmelsen om postkasseanlæg findes i § 9.

> 2) Hvem skal betale i en ejerforening for at postkasserne hænges op dernede?

Den type udgifter kan enten afholdes af foreningen, hvis der er midler
til det, eller indirekte ved at ejerne betaler hver en del. Endelig kan
man tage lån til det, og afbetalingen lægges på huslejen. Under alle
omstændigheder må det være noget, foreningen selv beslutter.

> 3) Kan beboere allerede nu gøre det?
> F.eks. at to ud af fem i en opgang har postkasserne dernede?

Lyder lidt som noget rod. Men der er ikke umiddelbart noget, der hindrer
det, såfremt det godkendes af foreningen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Brian

Dato : 31-07-06 13:33

"PP" <pp@pp.pp> skrev i en meddelelse
> Er der ikke noget med at alle lejligheder skal have deres brevkasser
> monteres i stueetagen, så postbudet ikke skal op ad trapperne, fra 2009?

Jo

> 1) Hvor kan man læse mere?

Det ved jeg ikke - jeg spurgte postbudet i fredags.

> 2) Hvem skal betale i en ejerforening for at postkasserne hænges op
> dernede?

Det skal, sjovt nok, ejerforeningen... hvem ellers?

> 3) Kan beboere allerede nu gøre det?
> F.eks. at to ud af fem i en opgang har postkasserne dernede?

Postbudet vil nok helst "enten eller", men derudover kan jeg ikke se noget
til hinder for dette.

Fra : Else Holm

Dato : 31-07-06 19:06

PP wrote:
> [...]
> hænges op dernede?
>
> 3) Kan beboere allerede nu gøre det?
> F.eks. at to ud af fem i en opgang har postkasserne dernede?

Jeg bliver nødt til at komme med en korrektion til den tekst, jeg
havde sat ind i mit svar lidt tidligere. Ejendommen. Der skal
opsættes postkasser, hvis byggetilladelsen er udstedt _efter_
1.1.1974.

--
Else

Fra : Brian

Dato : 01-08-06 08:37

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg bliver nødt til at komme med en korrektion til den tekst, jeg havde
> sat ind i mit svar lidt tidligere. Ejendommen. Der skal opsættes
> postkasser, hvis byggetilladelsen er udstedt _efter_ 1.1.1974.

Dvs. at når byggetilladelsen til 'vores' 2 boligblokke er udstedt i 1973, så
kan vi undlade at sætte postkasser i stueetagen? Det bliver formanden vidst
glad for at høre :)

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-06 10:04

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så kan vi undlade at sætte postkasser i stueetagen? Det bliver formanden
Nej, i kan ikk eundlade at opsætte postkasser.
Det med byggetilladelser efter 1-1-74, betyder at der så allerede er opsat
bravkasser ved gadedøren.

Fra 31-12-09 skal _alle_ ejendomme have brevkasser ved gadedøren.

Louise

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 01-08-06 11:21

Else Holm wrote:

> [...]
> havde sat ind i mit svar lidt tidligere. Ejendommen. Der skal
> opsættes postkasser, hvis byggetilladelsen er udstedt _efter_

Der står før i den tekst du henviste til?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Philosopher's syndrome: mistaking a failure of imagination for an insight
into necessity.
- Daniel Dennett (could also be said of others than philosphers)

Fra : Else Holm

Dato : 31-07-06 18:16

PP wrote:
> [...]
> hænges op dernede?
>
> 3) Kan beboere allerede nu gøre det?
> F.eks. at to ud af fem i en opgang har postkasserne dernede?

Du kan læse mere om det her http://www.me-fa.com/site/dk_4111.asp

§ 9 siger om fristen for opsætningen:
"§ 9. Brevkasseanlæg skal opstilles i etageejendomme med flere
afleveringssteder (husstande, erhverv m.v.). I etageejendomme,
der er opført ifølge byggetilladelse udstedt før den 1. januar
1974, skal der etableres brevkasseanlæg senest den 31. december
2009. Når brevkasseanlægget er etableret, leveres forsendelserne
til samtlige afleveringssteder i ejendommen til anlægget.
Brevkasseanlæg skal opstilles i stueetagen i hver opgang eller
ved indgangsdøren og skal omfatte samtlige afleveringssteder i
ejendommen.

Stk. 2. Det påhviler ejeren af ejendommen at opstille
brevkasseanlæg"

--
Else

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-08-06 14:09

Else Holm skrev:

> [...]
> havde sat ind i mit svar lidt tidligere. Ejendommen. Der skal
> opsættes postkasser, hvis byggetilladelsen er udstedt _efter_

Øhh, nej.

Sagt på jævnt dansk: Fra 2010 skal alle etageejendomme have
postanlæg i stueetagen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jubii

Dato : 02-08-06 11:13

On 1 Aug 2006 06:08:46 -0700, "Kevin Edelvang" <edelvang@gmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Øhh, nej.
>
>Sagt på jævnt dansk: Fra 2010 skal alle etageejendomme have
>postanlæg i stueetagen.
>
>Mvh
>Kevin Edelvang

Jeg kan så ikke se at ejendomme opført med byggetilladelse efter 1-1-05 er
omfattet af nogen regler for opsættelse af brevkasseanlæg.

Den med at ejendomme opført efter 1-1-74 skal have postkasseanlæg er ophævet per
1-1-05 og de nye regler omfatter bygninger opføret før 1-1-74.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-08-06 14:22

Jubii skrev:

> [...]
>
> Den med at ejendomme opført efter 1-1-74 skal have postkasseanlæg er ophævet per
> 1-1-05 og de nye regler omfatter bygninger opføret før 1-1-74.

Hvad med første sætning i § 9 i bekendtgørelsen:

Fra : O-V R:nen

Dato : 02-08-06 14:40

"Kevin Edelvang" <edelvang@gmail.com> writes:

> Hvad med første sætning i § 9 i bekendtgørelsen:

> "Brevkasseanlæg skal opstilles i etageejendomme med flere
> afleveringssteder (husstande, erhverv m.v.). "

Lige præcis. Det der følger med <1974 er jo bare en overgangsbestemmelse.

Fra : Jubii

Dato : 02-08-06 16:16

On 02 Aug 2006 16:40:09 +0300, Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi (O-V R:nen)
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Lige præcis. Det der følger med <1974 er jo bare en overgangsbestemmelse.

Ikke enig, for sådan stod der også i den gamle bekendtgørelse § 19.
Den var dog mere gennemskuelig, denne her er en gang lovfusk.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-08-06 16:42

Jubii wrote:

> Ikke enig, for sådan stod der også i den gamle bekendtgørelse § 19.
> Den var dog mere gennemskuelig, denne her er en gang lovfusk.

Du er ikke enig i, at citerede § 9 gør, at alle etageejendomme, der
bygges, skal have postkasseanlæg? Det står jo sort på hvidt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jubii

Dato : 02-08-06 17:54

On Wed, 02 Aug 2006 17:41:42 +0200, Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Du er ikke enig i, at citerede § 9 gør, at alle etageejendomme, der
>bygges, skal have postkasseanlæg? Det står jo sort på hvidt.
>
>Mvh
>Kevin Edelvang

Nej, der står at alle bygninger, der er med, skal være bygget før 1974.
Dem der er bygget før 1974 og indtil 2005 skal så også, inden 2010.
Det kan ikke tolkes anderledes end, at bygninger opført efter 2005 ikke skal.

Det kan ikke tolkes anderledes ved blot at tolke 1 sætning.

Det kunne man også i den gamle lov, så hvorfor lave om på at alle bygninger
skulle have det fra den gamle lovs ikrafttrædelsesdato?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-08-06 19:06

Jubii wrote:

> [...]
>
> Det kunne man også i den gamle lov, så hvorfor lave om på at alle bygninger
> skulle have det fra den gamle lovs ikrafttrædelsesdato?

Jeg er alvorligt bange for, jeg fodrer trolde her, Gerner, men jeg vil
nu lade tvivlen komme dig til gode og udpensle det endnu mere:

Jeg citerer:

"§ 9. Brevkasseanlæg skal opstilles i etageejendomme med flere
afleveringssteder (husstande, erhverv m.v.)."

Ovenstående er hovedindholdet i bestemmelsen. Den gør det klart, at alle
etageejendomme, dvs. inklusive dem, der opføres i dag og i morgen og i
al fremtid (så længe bestemmelsen gælder), skal have et brevkasseanlæg.

[...]

Her er der så tale om en modifikation, således at ældre bygninger har
mulighed for at vente med at etablere postanlæggene indtil 2010.

"Brevkasseanlæg skal opstilles i stueetagen i hver opgang eller ved
indgangsdøren og skal omfatte samtlige afleveringssteder i ejendommen."

Så er vi tilbage til generalierne, en kort beskrivelse af, hvorledes
anlægget skal opstilles.

Der er ikke tale om odiøs fortolkning her. Det er bare at læse teksten.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jubii

Dato : 03-08-06 11:04

On Wed, 02 Aug 2006 20:05:35 +0200, Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
> etageejendomme, dvs. inklusive dem, der opføres i dag og i morgen og i
>al fremtid (så længe bestemmelsen gælder), skal have et brevkasseanlæg.

Du har stadig ikke forklaret hvorfor de samme regler gjaldt i den gamle
bekendtgørelse.
Nok fordi man ikke kan tolke hele praragraffen ud fra første sætning.

> [...]
>
>Her er der så tale om en modifikation, således at ældre bygninger har
>mulighed for at vente med at etablere postanlæggene indtil 2010.

Der var samme modifikation i den gamle bekendtgørelse.

> [...]
>anlægget skal opstilles.
>
>Der er ikke tale om odiøs fortolkning her. Det er bare at læse teksten.

Hvad du citerer er en gang lovfusk, så er den ikke længere.
Og slet ikke herfra.

Fra : O-V R:nen

Dato : 02-08-06 18:24

Jubii <gruntsaver@jubii.dk> writes:

> Ikke enig, for sådan stod der også i den gamle bekendtgørelse § 19.

Vrøvl, i den gamle står det jo at det kun gælder for huse med
byggetilladelse efter 1974-01-01, i den nye er første sætning
en hovedregel og den anden er altså en overgangsbestemmelse i
form af en undtagelse (fra hovedregelen).