Skade på leveret spejllåge
Fra : mhn

Dato : 31-07-06 11:31

Hej Gruppe.

Håber at nogen kan give lidt input til følgende problemstilling:

Jeg har bestilt nogle skydedøre med spejl, og betalt for levering.

Ved levering har vores håndværker efter aftale kvitteret for
modtagelsen.

Vi skal nu 3 måneder senere igang med den del af ombygningen hvortil
lågerne skal buges.

Da jeg så (igår) pakker lågerne ud (pakket med flamingo på siderne
samt krympefolie) opdager jeg at der er en revne i spejlet. Ikke nem at
se, så jeg bebrejder ikke vores håndværker for ikke at overse revnen

Hvad er mine rettigheder/muligheder ?

mvh
michael

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 31-07-06 14:56

mhn wrote:

> [...]
> samt krympefolie) opdager jeg at der er en revne i spejlet. Ikke nem at
> se, så jeg bebrejder ikke vores håndværker for ikke at overse revnen

Du reklamerer hurtigst muligt over for sælger, dvs. oplyser ham om den
mangel, der er ved varen. Sælger skal eksempelvis så afhjælpe manglen,
eventuelt gennem omlevering.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-07-06 15:09

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Du reklamerer hurtigst muligt over for sælger, dvs. oplyser ham om den
> mangel, der er ved varen. Sælger skal eksempelvis så afhjælpe manglen,
> eventuelt gennem omlevering.

Mon ikke den mulighed er forspildt når det er 3 mdr. siden varen blev
leveret?
Jeg mindes noget med at der skal reklameres "i rimelig tid", som i praksis
har vist sig at være inden 2 mdr.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 31-07-06 15:12

Allan Soerensen wrote:

> Mon ikke den mulighed er forspildt når det er 3 mdr. siden varen blev
> leveret?
> Jeg mindes noget med at der skal reklameres "i rimelig tid", som i praksis
> har vist sig at være inden 2 mdr.

Jo, men de 2 måneder gælder efter at forbrugeren (jeg antager som
Jesper, at der er tale om forbrugerkøb) opdager eller burde have opdaget
manglen. I dette tilfælde, hvor varen indgår som en del af et
byggeprojekt må det være naturligt, at varen har henstået en rum tid i
emballagen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jesper Brock

Dato : 31-07-06 16:59

> Jo, men de 2 måneder gælder efter at forbrugeren (jeg antager som Jesper,
> at der er tale om forbrugerkøb) opdager eller burde have opdaget manglen.

Du mener det rigtige - men udtrykker det forkerte

Der er nemlig ikke noget krav om at forbrugeren *burde* have opdaget
manglen. Fristen på to måneder regnes fra det tidspunkt, hvor forbrugeren
rent faktisk *opdager* manglen.

Forbrugeren har ikke undersøgelsespligt, ligesom man har i handels- og
civilkøb. Derfor kan spørger stadig nå at reklamere, selvom der er gået tre
måneder siden modtagelsen.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-06 18:51

Jesper Brock skrev:

> civilkøb. Derfor kan spørger stadig nå at reklamere, selvom der er gået tre
> måneder siden modtagelsen.

Han kan også nå at reklamere hvis der er gået 1 år og 11 måneder
siden modtagelsen hvis han først ser problemet meget sent.

--
Bertel

Fra : Jesper Brock

Dato : 01-08-06 12:47

> Han kan også nå at reklamere hvis der er gået 1 år og 11 måneder
> siden modtagelsen hvis han først ser problemet meget sent.

øøøhhh... ja, det kan han... men jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen med
det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-06 14:06

Jesper Brock skrev:

> øøøhhh... ja, det kan han... men jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen med
> det?

Jeg vil derhen hvor jeg gør det klart for Allan Sørensen at den
2-årige frist virkelig gælder hele perioden ud.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-06 16:30

Allan Soerensen skrev:

> Mon ikke den mulighed er forspildt når det er 3 mdr. siden varen blev
> leveret?

Nej.

Kevin Edelvang har svaret på det med opdagelsestidspunktet, men
jeg kan tilføje at loven *ikke* siger at tre måneder er for sent.
Den siger at 2 måneder *i hvert fald* er god tid. Der står
nemlig:

   Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede
   mangelen, er altid rettidig.

> Jeg mindes noget med at der skal reklameres "i rimelig tid"

Det skal der, ja.

> som i praksis har vist sig at være inden 2 mdr.

Der er mig bekendt ingen praksis (der har ikke her i gruppen
været omtalt sager der handlede om perioden mellem opdagelse og
reklamation).

--
Bertel

Fra : Jesper Brock

Dato : 31-07-06 15:08

"mhn" <baggenielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Vi skal nu 3 måneder senere igang med den del af ombygningen hvortil
>lågerne skal buges.
>
>Hvad er mine rettigheder/muligheder ?

Jeg antager der er tale om et forbrugerkøb (altså at du som privat har købt
varen af en erhvervsdrivende sælger). Her fidnes mangelsbetsemmelserne i
Købelovens §78.

"§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig."

For at kunne gøre mangelsindsigelse er det i forbrugerkøb et krav, at du gør
indsigelse "indenfor rimelig tid" efter at du *opdagede* manglen (KBL §81).
Her adskiller forbrugerkøb sig væsentligt fra andre køb (handels- og
civilkøb), hvor køber har en undersøgelsespligt ved modtagelse af det købte
(§52). I disse tilfælde skal køber nemlig reklamere inden rimelig tid efter
at han opdager eller *burde* have opdaget manglen - men betingelsen om at
"burde have opdaget manglen" gælder *ikke* i forbrugerkøb.

Derfor - skynd dig at reklamere til sælger.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-06 16:32

Jesper Brock skrev:

> Derfor - skynd dig at reklamere til sælger.

Enig.

Men er det ikke et tilfælde hvor køber kan blive nødt til at
bevise at skaden ikke er sket efter at varen er overdraget til
ham?

(Jeg kender godt formodningsreglen)

--
Bertel

Fra : mhn

Dato : 01-08-06 07:07

Jesper Brock wrote:

> [...]
> "burde have opdaget manglen" gælder *ikke* i forbrugerkøb.
>
> Derfor - skynd dig at reklamere til sælger.

Hejsa allesammen.

Mange tak for jeres input - det er rart med lidt seriøs balast når
jeg skal tale med sælgeren igen.

mvh
michael

Fra : Brian

Dato : 01-08-06 08:59

> "mhn" <baggenielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mange tak for jeres input - det er rart med lidt seriøs balast når
> jeg skal tale med sælgeren igen.

Lur mig om sælger ikke vil anklage dig for at du selv har ødelagt spejlet :)

Fra : Fred Thiesen

Dato : 01-08-06 10:15

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i melding
> Lur mig om sælger ikke vil anklage dig for at du selv har ødelagt spejlet
> :)

Hvilket vel heller ikke er helt usansynligt når lågerne har befundet sig på
en byggeplads
i tre måneder....

FredT

Fra : David T. Metz

Dato : 01-08-06 12:05

Fred Thiesen skrev:
> "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i melding
>>
> Hvilket vel heller ikke er helt usansynligt når lågerne har befundet sig på
> en byggeplads
> i tre måneder....

Fx kan man spørge hvordan de nåede frem til deres opholdssted (dvs.
hvortil skete leveringen). Hvis det fx er den kvitterende håndværker der
har flyttet dem fra fx "fortovskant", kan skaden være sket i den
forbindelse.

david

Fra : Christian Madsen

Dato : 31-07-06 13:59

mhn skrev:
> [...]
> samt krympefolie) opdager jeg at der er en revne i spejlet. Ikke nem at
> se, så jeg bebrejder ikke vores håndværker for ikke at overse revnen

Du skal ihvertfald reklamere overfor firmaet som har leveret dem. Husk
at fortælle, at du først nu har pakket dem ud, da de ikke har skulle
bruges før, og at du anser det som en mangel, og derfor vil have en ny
fejlfri vare leveret!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 01-08-06 09:17

Bertel Lund Hansen wrote:

[klip]

> Men er det ikke et tilfælde hvor køber kan blive nødt til at
> bevise at skaden ikke er sket efter at varen er overdraget til
> ham?

Du mener om følgende undtagelse fra formodningsreglen gælder:
"medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller
den manglende overensstemmelses art."?

I forhold til de eksempler der remses op karnovs noter (fødevarer,
oprindelse og ægthed), så er der næppe tale om en sådan situation
ift. en skydedør. Skydedørseksemplet passer derimod glimrende på de
situationer, man med formodningsreglen ønsker at beskytte imod.