håndværksarbejde på ægtefælles hus?
Fra : maia

Dato : 30-07-06 20:46

Kære Gruppe!

Må min mand udføre håndværksarbejde på mit hus, som samtidig er hans egen
adresse? Han skal i så fald udstede en regning til mig.
Der er tale om en ejerbolig, som jeg er ejer af, dvs. at han ikke er
medejer.

--
Maia

Fra : L.Støvring

Dato : 30-07-06 23:19

"maia" <invalid@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> adresse? Han skal i så fald udstede en regning til mig.
> Der er tale om en ejerbolig, som jeg er ejer af, dvs. at han ikke er

Ja da, selvfølgelig må din mand det. Han må endda gøre det ganske gratis.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-07-06 23:38

On Mon, 31 Jul 2006 00:18:49 +0200, L.Støvring wrote:

> Ja da, selvfølgelig må din mand det. Han må endda gøre det ganske gratis.

Sikker på at der ikke kan opstå skattemæssige problemer hvis manden er
bygningshåndværker?

Fra : L.Støvring

Dato : 31-07-06 00:48

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Sikker på at der ikke kan opstå skattemæssige problemer hvis manden er
> bygningshåndværker?

Spørgeren nævner ikke noget om ægtemandens erhversmæssige status, hvilket
jeg også mener er uden betydning. Gør-det-selv arbejder er mig bekendt
ganske "gratis".
Spørgsmålet er dog meget åbent formuleret, for man kunne jo også forestille
sig at manden er håndværker - f.eks maler, som skulle udføre arbejde som
kræver f.eks en installatøruddannelse, for fruen. Og det må han naturligvis
ikke. Jeg formoder dog at spørgsmålet går på økonomiske betragtninger - og
deri ser jeg ingen problemer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-07-06 00:59

On Mon, 31 Jul 2006 01:47:38 +0200, L.Støvring wrote:

> Spørgeren nævner ikke noget om ægtemandens erhversmæssige status, hvilket
> jeg også mener er uden betydning. Gør-det-selv arbejder er mig bekendt
> ganske "gratis".

Ja, på egen ejendom.

> [...]
> ikke. Jeg formoder dog at spørgsmålet går på økonomiske betragtninger - og

Heller ikke efter at have læst:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102971&chk=201172 ?
Manden tilfører jo hustruens ejendom værdi.

Fra : L.Støvring

Dato : 31-07-06 01:11

?

> Ja, på egen ejendom.

> Heller ikke efter at have læst:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102971&chk=201172 ?
> Manden tilfører jo hustruens ejendom værdi.

Nej, heller ikke efter at have læst det. Men igen; vi kender ikke
præmisserne for arbejdets udførelse, ligesom vi ikke kender vilkårerne for
parforholdets økonomiske status eller andre for et korrekt svar, relevante
informationer - så det er med alle forbehold.

Mvh. Lisbeth

Fra : alexbo

Dato : 31-07-06 06:42

"maia" skrev

> Må min mand udføre håndværksarbejde på mit hus, som samtidig er hans egen
> adresse? Han skal i så fald udstede en regning til mig.

Som du skriver det her, må han selvfølgelig det, på lige fod med en hvilken
som helst anden håndværksmester.

Men hvis du spørger om hvorvidt han som privat må lave dit hus, uden
skattemæssige konsekvenser, er det mere tvivlsomt.
Tidligere var det skattepligtigt hvis en håndværker byggede et hus til sig
selv, det er ændret, det er i det hele taget lempet på reglerne for
håndværkeres eget arbejde.
Men her er der ikke tale om eget hus, men blot egen bopæl.
Efter min mening må det afhænge af omstændighederne.
Hvis din mand er murermester kan han uden problemer male entreen, men han
vil ikke kunne bygge en dobbelt garage.

Helt præcist hvor grænsen er vil være svært at svare på, selv for skat.
Jo tættere arbejdet kommer på din mands fag, jo nærmere kommer han på
skattekonsekvenser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 31-07-06 09:34

> [...]
>
> Helt præcist hvor grænsen er vil være svært at svare på, selv for skat.
> Jo tættere arbejdet kommer på din mands fag, jo nærmere kommer han på

Og tilsvarende jo tættere vi kommer på mandens proffesion, jo større bliver
risikoen også for at han opnår et vederlagskrav mod hustruen i tilfælde af
skilsmisse. Dette problem kan løses med en gaveægtepagt, så det er ikke det
store problem at være på forkant med.

Mvh

Henning