Gæld ved indgåelse af ægteskab?
Fra : maia

Dato : 30-07-06 20:40

Kære Gruppe.

Jeg/vi har brug for en vis juraekspertise i forbindelse med at vi skal
giftes.
Den ene af os har en væsentlig personlig gæld.
Hvordan forholder vi os bedst muligt for at undgå at kreditorerne forfølger
den anden part?
Kan man evt. oprette et dokument i forbindelse med indgåelse af ægteskab der
adskiller ens respektive formue og gæld?
Vi vil se frem til et hurtigt svar, - vi skal snart giftes

--
Maia

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-07-06 21:00

maia wrote:

> [...]
> Den ene af os har en væsentlig personlig gæld.
> Hvordan forholder vi os bedst muligt for at undgå at kreditorerne

Kreditorerne får ikke flere muligheder, fordi I bliver gift. Ægtefæller
hæfter ikke for hinandens gæld. Dvs. der er visse undtagelser, bl.a.
skattegæld, dog ikke skattegæld fra før ægteskabets indgåelse. Det er
stadig sådan, at genstande købt af ægtefælle A, tilhører ægtefælle A
alene. Der kan måske blive behov for at dokumentere dette over for
kreditorerne; hertil kan I bruge kvitteringer, måske suppleret med
lister over de genstande, som er bragt ind i ægteskabet.

> Kan man evt. oprette et dokument i forbindelse med indgåelse af
> ægteskab der adskiller ens respektive formue og gæld?
> Vi vil se frem til et hurtigt svar, - vi skal snart giftes

Du mener en ægtepagt? En ægtepagt regulerer formuedelingen ved
ægteskabets ophør (skilsmisse eller dødsfald). Den har ingen betydning
mens ægteskabet består.

Sidst men ikke mindst: overvej at tale med en advokat, fremfor at
forlade jer på tilfælde råd i en diskussionsgruppe (som dette).

--
Jesper Lund
(IANAL, og selvom jeg fik 7/10 i Christians test i erstatningsret, er

Fra : Britta Trab

Dato : 31-07-06 13:23

> [...]
> kreditorerne; hertil kan I bruge kvitteringer, måske suppleret med lister
> over de genstande, som er bragt ind i ægteskabet.

Gælder det også hvis du har betalt for meget i skat og du så skal have
pengene tilbage men de så bruger den på ægtefældens gæld til TS?

M.v.h.

Britta Trab

Fra : Christian Madsen

Dato : 31-07-06 16:30

Britta Trab skrev:

> Gælder det også hvis du har betalt for meget i skat og du så skal have
> pengene tilbage men de så bruger den på ægtefældens gæld til TS?
>
> M.v.h.
>
> Britta Trab

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med TS?
Men hvis du bruger penge på noget som tilhører din ægtefælle, vil dine
kreditorer kunne kræve gaven omstødt, enten p.g.a af manglende
ægtepagt, eller hvis en sådan findes, p.g.a insolvens.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette