Køleskab i skur
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-07-06 11:14

Hej

Jeg overvejer at købe et lille køleskab og stille ud i mit skur da jeg
ikke har så voldsom meget plads i køkkenet til at have det stående. Men
jeg er lidt nærvøs for det, da der kan blive pænt varmt derude pga.
solen der står på i 5-7 timer i denne tid. Jeg har ikke målt
temperaturen, men den har sikkert været over 30-35 grader her i sommer.

Kan der ske noget ved det? Vil et moderne (A eller A+) skab bruge
sindssyg meget strøm i sådan et tilfælde? Vil de kunne tage skade af
det? Hvad med om vinteren når temperaturen sniger sig under minus 10-15
grader (som vi havde sidste vinter)? Dem jeg har kig på påstås at
anvende 110-150kWh om året, hvilket omkostningsmæssigt er til at leve
med. Køleskabet skal anvendes som opbevaring og køleskab for øl, så
temperaturen vil stå på 7-8 grader.

Hvis jeg gør det overvejer jeg dog også en solcelle drevet blæser til at
skabe en smule luftudskiftning derinde, den vil sikkert så blive
placeret i nærheden af køleskabets bagside.

Der er helt sikkert nogen der har gjort sig lign. tanker, måske endda
lavet målinger på strømforbruget.

Nu ikke nogen moralprædikener og lign imod at købe et billigt aflagt
energislugende skab... hvis jeg gør det bliver det et nyt skab i
størrelsen 1m højt eller lign. og som sagt minimum A mærket.

Thomas

Fra : Andersen

Dato : 30-07-06 15:08

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej
> det? Hvad med om vinteren når temperaturen sniger sig under minus 10-15
> grader (som vi havde sidste vinter)? Dem jeg har kig på påstås at Thomas

Hej

Jeg har prøvet i vores skur, det var ingen succes, da temp, kom under 10 gr.
begyndte køleskabet at varme i stedet, det eneste jeg kunne finde på
nettet/hos forhandler var at kompressoren ikke kan arbejde ved de lave
grader da olien bliver for tyk.

Hilsen Bo

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-07-06 18:57

"Andersen" <bo@madxxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gr. begyndte køleskabet at varme i stedet, det eneste jeg kunne finde på
> nettet/hos forhandler var at kompressoren ikke kan arbejde ved de lave

Du kan da bare slukke det om vinteren?

- Martin

Fra : Hauge

Dato : 30-07-06 19:11

Martin Petersen wrote:
> Du kan da bare slukke det om vinteren?

Dvs. at 9 grader er fint i et køleskab?

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060730181141@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-07-06 19:38

On Sun, 30 Jul 2006 20:11:08 +0200
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Dvs. at 9 grader er fint i et køleskab?

hvis man primært har drikkevarer i det, så ja

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Leonard

Dato : 30-07-06 20:33

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.too.invalid> wrote:

>Køleskabet skal anvendes som opbevaring og køleskab for øl, så
>temperaturen vil stå på 7-8 grader.

Grav en ølkælder i skuret, bare 60 cm nede i jorden har du ca. den
temp. du ønsker helt uden at bruge strøm.

--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-07-06 21:29

Leonard wrote:

> Grav en ølkælder i skuret, bare 60 cm nede i jorden har du ca. den
> temp. du ønsker helt uden at bruge strøm.

Bliver særdeles svært lige her... skuret er ikke voldsomt stort 3x1.5m
med fliser og lign... Og der skal jo laves noget isolering for at sikre
at temp ikke falder for meget.

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 30-07-06 21:51

>Bliver særdeles svært lige her... skuret er ikke voldsomt stort 3x1.5m
>med fliser og lign... Og der skal jo laves noget isolering for at sikre
>at temp ikke falder for meget.

Du snakker selv om et 1m højt køleskab, det svarer vel til 2-3 kasser
øl, så der skal ikek graves et ret stort hul. Graver du det 90 cm dybt
og laver et låg/gulv med isolering, så klarer jorden faktisk resten og
holder en næsten konstant temp. på 8 gr. celsius.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-07-06 07:09

Leonard wrote:

> [...]
> og laver et låg/gulv med isolering, så klarer jorden faktisk resten og
> holder en næsten konstant temp. på 8 gr. celsius.

Næhh... det kan der være noget om, men hvor et køleskab ikke tager hele
pladsen opad i skuret så vil sådan et hul jo gøre det svært at anvende
pladsen over hullet til ret meget... Men det kan da godt være jeg skal
overveje sagen selvom det jo vil være et rimelig stort arbejde at få
gravet sådan et hul og afstivet jorden omkring, det går jo ikke at mine
øl pludselig bliver begravet Der skal immervæk fjernes ca. 1m3 jord :-|

Thomas

Fra : Jens U. K.

Dato : 31-07-06 08:27

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> wrote in message

> Næhh... det kan der være noget om, men hvor et køleskab ikke tager hele
> pladsen opad i skuret så vil sådan et hul jo gøre det svært at anvende
> pladsen over hullet til ret meget... Men det kan da godt være jeg skal

Kan du ikke lave hullet ved siden af din liggestol?
Det behøves jo ikke at være under skuret du laver det!

/Jens Ulrk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-07-06 10:38

Jens U. K. wrote:

> Kan du ikke lave hullet ved siden af din liggestol?
> Det behøves jo ikke at være under skuret du laver det!

Øhmmm.... nu har jeg ca. 50 + 30 kvm teresse hvoraf der står det
benævnte skur på den store af dem og det er så det (bor i rækkehus med
frimærke af en have, og mine øl skal ikke ligge frit tilgængelig for gud
og hver mand)

Thomas

Fra : Jens U. K.

Dato : 31-07-06 10:47

> [...]
> benævnte skur på den store af dem og det er så det (bor i rækkehus med
> frimærke af en have, og mine øl skal ikke ligge frit tilgængelig for gud

Kan du ikke bare putte en hængelås på låget til hullet?
Så kan du lave noget løftemekanisme med en "gaspatron - ligesom i
kontorstole", så ølkasserne automatisk kommer op ad hullet når du åbner

/Jens Ulrik

Fra : Henri

Dato : 01-08-06 09:19

> [...]

> arbejde at få gravet sådan et hul og afstivet jorden omkring, det går
> jo ikke at mine øl pludselig bliver begravet Der skal immervæk

http://www.metzger.nu/discus/messages/34891/34891.html

Denne kvinde har fundet løsningen. men med den plads du har til rådighed er
det nok ikke løsningen. men man kan vel være lidt misundelig aligevel.

Henri

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-08-06 10:12

Henri wrote:

> http://www.metzger.nu/discus/messages/34891/34891.html
>
> Denne kvinde har fundet løsningen. men med den plads du har til rådighed er
> det nok ikke løsningen. men man kan vel være lidt misundelig aligevel.

Nej det sker nok ikke lige med det samme... men flot er det og ja, man
kan vel kun være lidt misundelig

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 01-08-06 13:59

Henri <henri_hansenFJERNDETTE@get2net.dk> wrote:

>Denne kvinde har fundet løsningen.

Men de har faktisk været ret heldige da de byggede den. At grave et
stort hul i grus, der ovenikøbet falder sammen for dem, og så gå
derned flere mand og begynde at mure en væg op, det fik de ikke mig
til.

Fra : Thomas

Dato : 30-07-06 22:27

Thomas Rasmussen skrev:

> Øhmm.. hvis man slukker køleskabet, så bliver det jo på et tidspunkt
> også koldere end 9 grader... faktisk risikere man jo at det bliver
> frostgrader, hvilket jeg ikke tror mit belgiske øl kan lide Ideen
> var sådan set at holde de 7-9 grader konstant året rundt, men hvis ikke
> køleskabet kan køre ordentligt ved temp under 0 grader, så er den ide
> desværre lidt dødsfødt Æv også, for det er det eneste sted jeg
> egentlig har plads til det.
>
> Thomas

Grav en stort hul i jorden, læg køleskabet ned i hullet med lågen
opad, læg et lag grus eller lignende i bunden til at tage den værste
fugt og og eventuelt et par rockwoll batts til at isolere oppefra og
vupti har du kolde frostfri øl hele året rundt uden brug af strøm

VH

Thomas