"Gamle dge"
Fra : T.

Dato : 30-07-06 09:31

Hej Gruppe

Er der nogen der kender til et sted hvor man kan se hvad man spiste og drik
30, 40, 50, 60, 70, 80 erne.

Skal bruge det til en tema fest.

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-06 13:10

Jeg tror, du får svært ved at finde det så direkte fordelt på decennier, men
du kunne evt. gå på biblioteket og finde kogebøger fra de perioder - særligt
tiden omkring krigen turde være ganske velbelyst.

MVH Leo

Fra : Max

Dato : 30-07-06 17:41

Hej T.

> Er der nogen der kender til et sted hvor man kan se hvad man spiste
> og drik i 30, 40, 50, 60, 70, 80 erne.

På biblioteket kan du gennemse gamle aviser som mikrofilm, der
kan du på annoncerne se hvad man spiste normalt på de forskellige
tidspunkter.

Mvh Max

Fra : Tina

Dato : 30-07-06 18:55

"T." <norling@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Er der nogen der kender til et sted hvor man kan se hvad man spiste og
drik
> 30, 40, 50, 60, 70, 80 erne.
>
> Skal bruge det til en tema fest.

Ved en søgning på bibliotek.dk fandt jeg hurtigt kogebøger fra 20'erne,
30'erne, 40'erne, 50'erne, 60'erne, 70'erne og 80'erne. Du kan selv
bestille dem hjem til dit bibliotek, eller du kan få dit lokale bibliotek
til at bestille dem hjem til dig.
I de større antikvariater kan du også finde ældre kogebøger. Smugkig i dem,
og find opskrifterne efterfølgende.

Det er selvfølgelig ikke lige så let som at slå op på internettet og finde
dem.

Tina

Fra : T.

Dato : 30-07-06 19:47

"Tina" <Spørg@vedvejkrydset,dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og find opskrifterne efterfølgende.
>
> Det er selvfølgelig ikke lige så let som at slå op på internettet og finde

Hej Tina

Jeg har også prøvet at søge på kogebøger fra 70'erne men der kommer ingen
frem, er det evt. mig der gør noget forkert??
Hilsen

Fra : Tina

Dato : 30-07-06 21:46

> Hej Tina
>
> Jeg har også prøvet at søge på kogebøger fra 70'erne men der kommer ingen
> frem, er det evt. mig der gør noget forkert??

Man kan ikke søge specifikt fra 70'erne, men man kan søge på kogebøger
udgivet før 1980. Ved de fleste resultater fremgår udgivelsesåret
umiddelbart, så det er let at se, hvornår de forskellige bøger er fra.
Kogebøger med udgivelsesår omkring 1980 afspejler 70'ernes mad.

Der er 127 poster med kogebøger udgivet før 1981:

http://bibliotek.dk/vis.php?field1=&term1=mad&op1=og&field2=&term2=kogebog&o
rigin=ava&cclbuf=&divbuf=Alle+typer&field_mat=&term_mat=&field_sprog=&term_s
prog%5B%5D=sp%3Ddan&field_aar=year_lt&term_aar=1981&target%5B%5D=dfa

(Sæt selv linket sammen hvis det er knækket).

Du kan også prøve at høre Tidens Samling, om de evt. kan hjælpe dig, eller
ved hvor du kan finde den type oplysninger du søger:
http://www.tidenssamling.dk

Tina

Fra : Else Holm

Dato : 30-07-06 13:37

T. wrote:
> Hej Gruppe
>
> Er der nogen der kender til et sted hvor man kan se hvad man
> [...]

Hvs du færdes i skolekredse, kan du måske finde noget via denne
hjemmeside http://www.alletidersmad.dk/ , det udgivne
undervisningsmateriale og den omtalte Cd-rom.

Du kan også forsøge Arbejdermuseet i København. De kan måske
hjælpe med nogle af perioderne - og ellers synes jeg, at du skal
konkretisere spørgsmålet!

Skal du/I reproducere et måltid fra hvert årti? Skal det i så
fald være middag med suppe, steg og is, en bedre frokost eller
daglig mad - alle incl. drikkevarer? Skal det være
årstidsbestemt?

Jeg er sikker på, at der er mange af gruppens brugere, der har
den rigtige alder til at kunne besvare spørgsmålet - og så kan du
selv vælge ud og sammensætte en menu!

--
Else